Egy módszer, amit minden családi vállalkozásnak érdemes megfontolnia

A COVID-19 világjárvány okozta jelenlegi helyzetben a legtöbb magántulajdonú gazdasági szereplőnek is teljesen váratlan és újfajta kihívásokkal kell szembenéznie. A jelenség veszélyeztetheti a korábban sikeresen működő családi vállalkozások fennmaradását is. Bizonytalan környezetben azonban segítséget jelenthet a Zoom out/Zoom in megközelítés. A módszer lényege egy folyamatos reflexió alkalmazása, ami különösen családi vállalkozások számára lehet rendkívül hatékony eszköz az üzleti stratégia kialakításában.

Egy módszer, amit minden családi vállalkozásnak érdemes megfontolnia

A Szilícium-völgy legsikeresebb technológiai vállalatait vizsgálva megállapíthatjuk, hogy a hagyományosabb elveket képviselő társaikhoz képest gyakran teljesen eltérően tekintenek a stratégiai tervezés szerepére. Rendszeres stratégiai megbeszéléseken vizsgálják az érintett piac vagy ipar következő 10-20 évben várható fejlődésének irányát, és ennek alapján határozzák meg a társaság szükséges átalakítását is. Ezután a hosszútávú stratégiai kérdésekre adott válaszok alapján határozzák meg a következő 6–12 hónap gyakorlati befektetési, fejlesztési prioritásait. Ez a “Zoom out/Zoom in”, vagy ha úgy tetszik széles látószögű, de közeli fókuszú megközelítés hatékony megoldást jelent a negyedéves árbevétel és a fejlesztési szükségletek által beszorított rövidlátó vállalatvezetői stratégiákkal szemben, és nagyobb teret enged a jövővel kapcsolatos proaktívabb gondolkodásnak.
 
Annak ellenére, hogy a megközelítés alkalmazása kézenfekvő lenne, a legtöbb családi vállalkozás a korábban bevált, hagyományos működési modellekre alapozva továbbra is kizárólag rövid- és középtávra helyezi a hangsúlyt. A Deloitte 2019-esGlobal Family Business kutatási tapasztalatai szerint a családi vállalkozások 71 százaléka csak a következő kettő-öt évre szóló üzleti tervvel rendelkezik, amíg további 6 százalékuk nem tekint a következő évnél sem messzebb. A “Zoom out/Zoom in”megközelítéssel a családi vállalkozások is teljesebb képet kaphatnak a piaci folyamatokról, és lehetőségük nyílik felkészülni a jelentkező kihívásokra, mielőtt azok áldozatává válnának.

Milyen főnök lennél? Megmutatjuk!

Új megközelítés

 A “Zoom out/Zoom in” megközelítést alkalmazó cégek szinte minden energiájukat a 10-20 év közötti, valamint a 6-12 hónapos időtávú stratégiai tervezésre fordítják. Meggyőződésük szerint, ezek teljesítésével minden más kihívásnak is képesek lesznek megfelelni. A 10-20 év közötti időtartam elég hosszú ahhoz, hogy – különösen a technológiai változások jelenlegi ütemére tekintettel – a jövőt már ne lehessen változatlannak feltételezni. A jövőről alkotott közös kép kialakítása során a vezetői csapat egy egységes elképzelés kialakítására törekszik, aminek kulcsfontosságú alapfeltételezéseit szcenárió-tervezési technikákkal és külső szakértők bevonásával ellenőrzik.
 
Ezt követően a hangsúly rögtön az azonnali cselekvési tervek kidolgozására helyeződik át, meghatározva az üzleti vállalkozás által elképzelt jövőkép megvalósításához szükséges konkrét lépéseket. Alapvető jelentőségű, hogy a felső vezetők meghatározzanak két-három kulcsfontosságú kezdeményezést, amelyeket a következő egy éven belül a megfelelő erőforrásokat biztosítva képesek megvalósítani. Ezzel egy elméleti megközelítés kerül gyakorlati megvalósításra, és világos menetrend körvonalazódik ki a jövőben felmerülő lehetőségek kihasználásának érdekében a vállalkozás által rövidtávon végrehajtott változtatásokból. A piaci versenyre vonatkozó egy-öt éves üzleti tervek helyett (vagy azok mellett), a családi vállalkozásoknak is a hosszútávú stratégiát kellene mérlegelniük.

Családi vállalkozások

A “Zoom out/Zoom in” megközelítés bármely vállalkozás tekintetében alkalmazható, de talán a családi vállalkozások profitálhatnak belőle a leginkább. Ennek egyik oka lehet az, hogy sok családi vállalkozásban a vezetés hosszú ideig változatlan maradhat” - mondta dr. Kóka Gábor, a Deloitte Private közép-európai régiójának vezető partnere. Más társaságoknál a vezetés változatlanságának átlagos ideje mindössze öt évre csökkent. Ez azt jelenti, hogy az általuk jóváhagyott bármely nagyobb fejlesztési kezdeményezés végrehajtása könnyen félbeszakadhat, amint valaki mást neveznek ki a társaság élére. Ezzel szemben a családi vállalkozások vezetői és azok utódai többnyire végig is viszik a megkezdett változtatásokat.
 
„További előnyt jelenthet a családi vállalkozások számára, hogy azok vezetőinek motivációjában meghatározó, hogy valami olyat alkossanak, amit tovább adhatnak a következő nemzedékek számára. Ez a nézőpont segíthet nekik a hagyaték felépítésének, gyarapításának lehetőségeire fókuszálni” - tette hozzá dr. Kóka Gábor. A fiatalabb családtagok esetében jellemző, hogy a szervezeti hierarchiában lépnek fokozatosan előre egyes meghatározott feladatkörök és karrier útvonalak mentén, anélkül, hogy a stratégiai döntések meghozatalában részt vennének. Az új megközelítés alkalmazása a hosszútávú tervezésbe történő szükségszerű bevonásukkal egyúttal lehetőséget biztosíthat számukra a vezetői felelősségek gyakorlásában való részvételre is. A családi vállalkozás szempontjából pedig a fiatalabb nemzedékek bevonása az általuk képviselt újszerű tapasztalatok és nézőpont miatt máshogy pótolhatatlan szinergiát hozhat létre, mivel ők lesznek azok, akik felteszik majd a kérdést: "Várj egy percet, szerinted ez valóban olyan jól fog működni a jövőben is mint eddig?"

Követendő példa

A Deloitte Private szakértői egy régóta működő kínai családi vállalkozásról készítettek esettanulmányt, akik az 1970-es években hasonló szemléletváltást hajtottak végre. A Li & Fung 70 évig sikeres üzletkötőként segítette a ruházati gyártókat és más exportcégeket, akik termékeiket az Egyesült Államokban és Európában értékesítették. Miután egy generációváltást követően két testvér átvette a társaságot az 1970-es évek közepén, azt tapasztalták, hogy a jutalékaik egyre csökkennek.

Megvizsgálták a globális ruházati ipart és annak várható alakulását a következő 10 évben. Az egyre összetettebben és bonyolultabban működő piacon a folyamatosan növekvő verseny mellett meglátták a lehetőséget arra, hogy ügyfeleik számára megbízható partnerként és tanácsadóként segítsenek az alapanyagok beszerzésében a termelési lánc teljes vertikumában. Ennek megfelelően alapvetően átalakították a szervezetüket, és kialakítottak egy új üzleti egységet kifejezetten egy bizonyos ruházati cég igényeinek teljes kiszolgálására, ami ezt követően ugrásszerű növekedésnek indult. Napjainkra a Li & Fung több mint 250 irodával rendelkezik világszerte 40 piacon, 15 000 beszállítóval együttműködve és 8000 ügyfelet kiszolgálva.

Kihívások

A Deloitte 2019-es Global Family Business kutatásának egyik alapvető megállapítása szerint súlyos gazdasági visszaesések idején a családi vállalkozások rugalmasságuknak köszönhetően jobb túlélési képességgel rendelkeznek többi versenytársukhoz képest, mivel képesek gyorsabban visszatalálni az átalakult piacokra egy-egy válságot követően. A jobb alkalmazkodási képességükben meghatározó szerepet töltenek be a közös családi értékek és érdekek, a munkavállalók lojalitása és a kialakult, stabil ügyfélkör.
 
A felmérés eredményei alapján azonban a családi vállalkozások vezetőinek mégis csak 21 százaléka gondolja úgy, hogy a tevékenységük fenntarthatóságát a meglévő ügyfélkörre alapozhatja az elkövetkező években is. A fogyasztók számára folyamatosan elérhetők a különböző ár-összehasonlítások, ügyfél-elégedettségi visszajelzések és egyéb információk, így könnyebben is válthatnak egy versenytárs termékére vagy szolgáltatására. A családi vállalkozások jól ismerik ezt a kihívást, ami fokozottan érvényesül a jelenlegi helyzetben és tovább erősödhet az egészségügyi veszélyhelyzet elmúlása utáni újraindulás során is. A családi vállalkozások vezetői számára kézenfekvő lehet tehát a korábbi, jól bevált módszerekhez nyúlni, amelyek rövidtávon továbbra is sikereket hozhatnak. A rövidtávú sikerek azonban könnyen túlzottan magabiztossá tehetnek, és akadályozhatják annak a felismerését, hogy az eddig megszokott működési modell alapvetőbb szinten kellene, hogy változzon, mint a vezetés elsőre gondolná.
 
Részben korábbi sikereikre, hagyományaikra alapozva a családi vállalkozások jellemzően magabiztosnak tűnnek a jövőre való felkészültségükkel kapcsolatban. A felmérés szerint a válaszadók több mint fele úgy gondolja, hogy megfelelő üzleti stratégiával rendelkezik a következő két évtized kihívásaihoz.

Mikor azonban a gyakorlati üzleti stratégia megtervezéséről van szó, alig néhányan gondolkodnak ilyen távlatokban, de még a következő öt évben is csak kevés esetben. Gyakori, hogy évente egyszer szerveznek a munkavállalók részvételével egy kötetlenebb megbeszélést egy munkahelytől távoli helyszínen, hogy közösen alakítsák ki a vállalkozás jövőképét. De többnyire ezeken a beszélgetéseken megfogalmazott javaslatok a hétköznapi munkamenethez visszatérve ténylegesen nem kerülnek megvalósításra.
 
Megfontolandó kérdések a stratégia-alkotásunk kapcsán
 
-Van-e formalizált eljárásrendünk a jövőkép meghatározására?
-Szervezeti működésünk során milyen távlatokban gondolkozunk, elébe megyünk-e az üzleti tevékenységünket érintő jelentős változásoknak?
-Milyen lesz az érintett piac vagy iparág 10-20 év múlva?
-Milyen családi vállalkozássá kell válnunk 10-20 év múlva ahhoz, hogy továbbra is sikeresek maradjunk a piacon vagy az iparágban?
-Melyik az a két vagy három kezdeményezés, amelyeket a következő 6–12 hónapban megvalósítva a leghatékonyabban segítik elő a távlati céljaink elérését?
-A sokszínű nézőpontok biztosítása érdekében milyen szervezeten belüli és kívüli véleményeket veszünk figyelembe az üzleti stratégia kidolgozása során?

Hozzászólások

Milyen egy jó főnök a koronavírus idején?

Az elmúlt hónapok gyökeresen megváltoztatták életünket és munkánkat. A digitalizáció és a home office robbanásszerű terjedése, illetve a jelenlegi átmeneti helyzet új, eddig ismeretlen kihívásokat teremtett – és teremt folyamatosan. Ez a vezetők szerepét is a korábbitól eltérő megvilágításba helyezte: egészen mást jelent ma jó vezetőnek lenni, mint néhány hónappal ezelőtt. A Profession.hu szakértője bemutatja, hogyan változtatta meg az új helyzet a vezetői szerepeket.
2020. 06. 06. 04:05
Megosztás:
Hozzászólások:

A Twitternek megint gondja volt Trumppal

A Twitter pénteken törölte Donald Trump amerikai elnök oldaláról a minneapolisi rendőrök durvaságának áldozataként meghalt George Floyd megemlékezéséről szóló videórészletet.
2020. 06. 06. 03:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Megnyílnak a szlovák és az osztrák határátkelők

Péntek estétől megnyílik az összes átkelő a szlovák-magyar és az osztrák-magyar határon - jelentette be a külgazdasági és külügyminiszter a Facebook-oldalán.
2020. 06. 06. 02:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Kilencmilliárd forintra pályázhatnak az önkormányzatok

Kilencmilliárd forintra pályázhatnak az önkormányzatok, a vissza nem térítendő támogatást az önkormányzati feladatellátást szolgáló fejlesztésekre és felújításokra lehet fordítani - közölte a Belügyminisztérium pénteken az MTI-vel.
2020. 06. 06. 01:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Kihirdették az Év Gyerekkönyve-díjasokat

Kihirdették az Év Gyerekkönyve-díjasokat; Zalka Csenge Virág, Huszti Gergely, Paulovkin Boglárka, Havasi Attila és Varró Dániel tevékenységét is elismerték.
2020. 06. 06. 00:05
Megosztás:
Hozzászólások:

A járvány ellenére erősen nőtt a foglalkoztatottság az Egyesült Államokban

Az elemzői várakozásokra rácáfolva nem zuhant, hanem erőteljesen nőtt a foglalkoztatottak száma az Egyesült Államokban májusban, amikor is a koronavírus-járvány megfékezését célzó intézkedések lazításával párhuzamosan részben újraindult a gazdaság.
2020. 06. 05. 23:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Belgiumban már kockázat nélkül lehet kilépni az utcára

A járványügyi szakértők szerint annyira lelassul a koronavírus terjedése Belgiumban, hogy már kockázat nélkül lehet kilépni az utcára - közölte pénteken a helyi sajtó.
2020. 06. 05. 22:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Trump gazdasági fellendülést ígér 2021-ig

Donald Trump amerikai elnök pénteki sajtókonferenciáján gazdasági fellendülést ígért 2021-ig, miután májusban a koronavírus-járvány miatti korlátozó intézkedések ellenére 2,5 millió új munkahely jött létre az országban.
2020. 06. 05. 21:30
Megosztás:
Hozzászólások:

37%-os visszaesésről kezdődhet a magyar ipar talpra állása

Áprilisban – a korrigált számok szerint – közel 37 százalékos hanyatlást könyvelt el az ipar, a márciusi 10 százalékos mínusz után. A következő hónapokban javulhat a helyzet, de a felívelés nagyban függ a külpiacoktól és attól, hogy lesz-e újabb hulláma a járványnak.
2020. 06. 05. 21:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Így alakult a forint árfolyama

Vegyesen alakult a forint árfolyama a főbb devizákhoz képest a nemzetközi bankközi devizapiacon pénteken: a dollárhoz képest gyengült, az euróval, a svájci frankkal és a japán jennel szemben viszont erősödött.
2020. 06. 05. 20:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Ismét három havi csúcsra kúsztak fel a tőzsdeindexek

Jelentős emelkedéssel, három havi csúcsra kúsztak fel a vezető nyugat-európai tőzsdeindexek pénteken, nagy volt a kereslet a koronavírus-járvány miatt korábban drasztikus mértékű árfolyamcsökkenést elszenvedő bankok, utazási irodák és autógyártók iránt, miután egyre több jel mutatja, hogy a világgazdaság kezd magához térni.
2020. 06. 05. 20:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Biotechnológiai cég vezetője nyerte az EY Az Év Üzletembere világversenyt

Az indiai Biocon Limited ügyvezető elnökasszonya, Dr. Kiran Mazumdar-Shaw nyerte az EY World Entrepreneur of the Year nemzetközi díjat. Az online fináléba 41 ország győztesei kerültek be. Magyarországot a verseny hazai fődíjasa Horváth Gyula, a C3S Elektronikai Fejlesztő Kft. alapítója és ügyvezetője képviselte a döntőn.
2020. 06. 05. 19:30
Megosztás:
Hozzászólások:

2,7 millió ügyfél választotta a törlesztési moratóriumot

A lakossági ügyfelek kétharmada és a vállalati adósok négyötöde, összesen több mint 2,7 millió ügyfél választotta a hiteltörlesztési moratóriumot június elejéig - tájékoztatta a Magyar Nemzeti Bank (MNB) az MTI-t pénteken.
2020. 06. 05. 19:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Svájc már június 15-én megnyitja uniós határait

Svájc kormánya pénteken úgy döntött, hogy a tervezettnél korábban, június 15-én megnyitja az Európai Unióval közös összes határát; az intézkedést Olaszország követelte.
2020. 06. 05. 18:35
Megosztás:
Hozzászólások:

Nagy az érdeklődés az Nhp hajrá iránt

Már az indulás utáni első hetekben jelentős érdeklődés mutatkozott a Magyar Nemzeti Bank (MNB) Növekedési hitelprogram (Nhp) hajrá konstrukciója iránt, mely a hazai mikro-, kis- és középvállalkozásoknak (kkv) nyújt kedvező, maximum 2,5 százalékos fix kamatozású, széles körben felhasználható forrást - közölte a jegybank pénteken a honlapján.
2020. 06. 05. 18:00
Megosztás:
Hozzászólások:

A Magyar Telekom kivételével pluszban zártak a vezető részvények

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 725,60 pontos, 1,95 százalékos emelkedéssel, 37 985,66 ponton zárt pénteken.
2020. 06. 05. 17:50
Megosztás:
Hozzászólások:

Brexit: Folytatódnak a tárgyalások

Korlátozott előrelépést sikerült csak elérni az Egyesült Királyság és az Európai Unió jövőbeni kapcsolatrendszerének kialakításáról szóló tárgyalássorozat e héten tartott negyedik fordulóján, de a tárgyalások folytatódnak - közölte pénteken David Frost, a brit tárgyalóküldöttség vezetője.
2020. 06. 05. 17:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Meddig terjed a számlabefogadó felelőssége?

Új kihívások elé állíthatja az adózókat és alapjaiban írhatja át az áfalevonási gyakorlatot az online számlaadatszolgáltatási kötelezettség bővítése.
2020. 06. 05. 16:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Pluszban az amerikai tőzsdeindexek

Emelkedéssel nyitottak az irányadó New York-i tőzsdeindexek pénteken a vártnál sokkal jobb májusi foglalkoztatottsági adatoknak köszönhetően.
2020. 06. 05. 16:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Budapest Airport: 2023 elejére állhat vissza a normális utasforgalom

Az utasforgalom 2022 végére, 2023 elejére érheti el a koronavírus-járvány előtti volument - mondta a Budapest Airport kommunikációs vezetője pénteken az M1 aktuális csatornán.
2020. 06. 05. 15:30
Megosztás:
Hozzászólások: