Egy módszer, amit minden családi vállalkozásnak érdemes megfontolnia

A COVID-19 világjárvány okozta jelenlegi helyzetben a legtöbb magántulajdonú gazdasági szereplőnek is teljesen váratlan és újfajta kihívásokkal kell szembenéznie. A jelenség veszélyeztetheti a korábban sikeresen működő családi vállalkozások fennmaradását is. Bizonytalan környezetben azonban segítséget jelenthet a Zoom out/Zoom in megközelítés. A módszer lényege egy folyamatos reflexió alkalmazása, ami különösen családi vállalkozások számára lehet rendkívül hatékony eszköz az üzleti stratégia kialakításában.

Egy módszer, amit minden családi vállalkozásnak érdemes megfontolnia

A Szilícium-völgy legsikeresebb technológiai vállalatait vizsgálva megállapíthatjuk, hogy a hagyományosabb elveket képviselő társaikhoz képest gyakran teljesen eltérően tekintenek a stratégiai tervezés szerepére. Rendszeres stratégiai megbeszéléseken vizsgálják az érintett piac vagy ipar következő 10-20 évben várható fejlődésének irányát, és ennek alapján határozzák meg a társaság szükséges átalakítását is. Ezután a hosszútávú stratégiai kérdésekre adott válaszok alapján határozzák meg a következő 6–12 hónap gyakorlati befektetési, fejlesztési prioritásait. Ez a “Zoom out/Zoom in”, vagy ha úgy tetszik széles látószögű, de közeli fókuszú megközelítés hatékony megoldást jelent a negyedéves árbevétel és a fejlesztési szükségletek által beszorított rövidlátó vállalatvezetői stratégiákkal szemben, és nagyobb teret enged a jövővel kapcsolatos proaktívabb gondolkodásnak.
 
Annak ellenére, hogy a megközelítés alkalmazása kézenfekvő lenne, a legtöbb családi vállalkozás a korábban bevált, hagyományos működési modellekre alapozva továbbra is kizárólag rövid- és középtávra helyezi a hangsúlyt. A Deloitte 2019-esGlobal Family Business kutatási tapasztalatai szerint a családi vállalkozások 71 százaléka csak a következő kettő-öt évre szóló üzleti tervvel rendelkezik, amíg további 6 százalékuk nem tekint a következő évnél sem messzebb. A “Zoom out/Zoom in”megközelítéssel a családi vállalkozások is teljesebb képet kaphatnak a piaci folyamatokról, és lehetőségük nyílik felkészülni a jelentkező kihívásokra, mielőtt azok áldozatává válnának.

Milyen főnök lennél? Megmutatjuk!

Új megközelítés

 A “Zoom out/Zoom in” megközelítést alkalmazó cégek szinte minden energiájukat a 10-20 év közötti, valamint a 6-12 hónapos időtávú stratégiai tervezésre fordítják. Meggyőződésük szerint, ezek teljesítésével minden más kihívásnak is képesek lesznek megfelelni. A 10-20 év közötti időtartam elég hosszú ahhoz, hogy – különösen a technológiai változások jelenlegi ütemére tekintettel – a jövőt már ne lehessen változatlannak feltételezni. A jövőről alkotott közös kép kialakítása során a vezetői csapat egy egységes elképzelés kialakítására törekszik, aminek kulcsfontosságú alapfeltételezéseit szcenárió-tervezési technikákkal és külső szakértők bevonásával ellenőrzik.
 
Ezt követően a hangsúly rögtön az azonnali cselekvési tervek kidolgozására helyeződik át, meghatározva az üzleti vállalkozás által elképzelt jövőkép megvalósításához szükséges konkrét lépéseket. Alapvető jelentőségű, hogy a felső vezetők meghatározzanak két-három kulcsfontosságú kezdeményezést, amelyeket a következő egy éven belül a megfelelő erőforrásokat biztosítva képesek megvalósítani. Ezzel egy elméleti megközelítés kerül gyakorlati megvalósításra, és világos menetrend körvonalazódik ki a jövőben felmerülő lehetőségek kihasználásának érdekében a vállalkozás által rövidtávon végrehajtott változtatásokból. A piaci versenyre vonatkozó egy-öt éves üzleti tervek helyett (vagy azok mellett), a családi vállalkozásoknak is a hosszútávú stratégiát kellene mérlegelniük.

Családi vállalkozások

A “Zoom out/Zoom in” megközelítés bármely vállalkozás tekintetében alkalmazható, de talán a családi vállalkozások profitálhatnak belőle a leginkább. Ennek egyik oka lehet az, hogy sok családi vállalkozásban a vezetés hosszú ideig változatlan maradhat” - mondta dr. Kóka Gábor, a Deloitte Private közép-európai régiójának vezető partnere. Más társaságoknál a vezetés változatlanságának átlagos ideje mindössze öt évre csökkent. Ez azt jelenti, hogy az általuk jóváhagyott bármely nagyobb fejlesztési kezdeményezés végrehajtása könnyen félbeszakadhat, amint valaki mást neveznek ki a társaság élére. Ezzel szemben a családi vállalkozások vezetői és azok utódai többnyire végig is viszik a megkezdett változtatásokat.
 
„További előnyt jelenthet a családi vállalkozások számára, hogy azok vezetőinek motivációjában meghatározó, hogy valami olyat alkossanak, amit tovább adhatnak a következő nemzedékek számára. Ez a nézőpont segíthet nekik a hagyaték felépítésének, gyarapításának lehetőségeire fókuszálni” - tette hozzá dr. Kóka Gábor. A fiatalabb családtagok esetében jellemző, hogy a szervezeti hierarchiában lépnek fokozatosan előre egyes meghatározott feladatkörök és karrier útvonalak mentén, anélkül, hogy a stratégiai döntések meghozatalában részt vennének. Az új megközelítés alkalmazása a hosszútávú tervezésbe történő szükségszerű bevonásukkal egyúttal lehetőséget biztosíthat számukra a vezetői felelősségek gyakorlásában való részvételre is. A családi vállalkozás szempontjából pedig a fiatalabb nemzedékek bevonása az általuk képviselt újszerű tapasztalatok és nézőpont miatt máshogy pótolhatatlan szinergiát hozhat létre, mivel ők lesznek azok, akik felteszik majd a kérdést: "Várj egy percet, szerinted ez valóban olyan jól fog működni a jövőben is mint eddig?"

Követendő példa

A Deloitte Private szakértői egy régóta működő kínai családi vállalkozásról készítettek esettanulmányt, akik az 1970-es években hasonló szemléletváltást hajtottak végre. A Li & Fung 70 évig sikeres üzletkötőként segítette a ruházati gyártókat és más exportcégeket, akik termékeiket az Egyesült Államokban és Európában értékesítették. Miután egy generációváltást követően két testvér átvette a társaságot az 1970-es évek közepén, azt tapasztalták, hogy a jutalékaik egyre csökkennek.

Megvizsgálták a globális ruházati ipart és annak várható alakulását a következő 10 évben. Az egyre összetettebben és bonyolultabban működő piacon a folyamatosan növekvő verseny mellett meglátták a lehetőséget arra, hogy ügyfeleik számára megbízható partnerként és tanácsadóként segítsenek az alapanyagok beszerzésében a termelési lánc teljes vertikumában. Ennek megfelelően alapvetően átalakították a szervezetüket, és kialakítottak egy új üzleti egységet kifejezetten egy bizonyos ruházati cég igényeinek teljes kiszolgálására, ami ezt követően ugrásszerű növekedésnek indult. Napjainkra a Li & Fung több mint 250 irodával rendelkezik világszerte 40 piacon, 15 000 beszállítóval együttműködve és 8000 ügyfelet kiszolgálva.

Kihívások

A Deloitte 2019-es Global Family Business kutatásának egyik alapvető megállapítása szerint súlyos gazdasági visszaesések idején a családi vállalkozások rugalmasságuknak köszönhetően jobb túlélési képességgel rendelkeznek többi versenytársukhoz képest, mivel képesek gyorsabban visszatalálni az átalakult piacokra egy-egy válságot követően. A jobb alkalmazkodási képességükben meghatározó szerepet töltenek be a közös családi értékek és érdekek, a munkavállalók lojalitása és a kialakult, stabil ügyfélkör.
 
A felmérés eredményei alapján azonban a családi vállalkozások vezetőinek mégis csak 21 százaléka gondolja úgy, hogy a tevékenységük fenntarthatóságát a meglévő ügyfélkörre alapozhatja az elkövetkező években is. A fogyasztók számára folyamatosan elérhetők a különböző ár-összehasonlítások, ügyfél-elégedettségi visszajelzések és egyéb információk, így könnyebben is válthatnak egy versenytárs termékére vagy szolgáltatására. A családi vállalkozások jól ismerik ezt a kihívást, ami fokozottan érvényesül a jelenlegi helyzetben és tovább erősödhet az egészségügyi veszélyhelyzet elmúlása utáni újraindulás során is. A családi vállalkozások vezetői számára kézenfekvő lehet tehát a korábbi, jól bevált módszerekhez nyúlni, amelyek rövidtávon továbbra is sikereket hozhatnak. A rövidtávú sikerek azonban könnyen túlzottan magabiztossá tehetnek, és akadályozhatják annak a felismerését, hogy az eddig megszokott működési modell alapvetőbb szinten kellene, hogy változzon, mint a vezetés elsőre gondolná.
 
Részben korábbi sikereikre, hagyományaikra alapozva a családi vállalkozások jellemzően magabiztosnak tűnnek a jövőre való felkészültségükkel kapcsolatban. A felmérés szerint a válaszadók több mint fele úgy gondolja, hogy megfelelő üzleti stratégiával rendelkezik a következő két évtized kihívásaihoz.

Mikor azonban a gyakorlati üzleti stratégia megtervezéséről van szó, alig néhányan gondolkodnak ilyen távlatokban, de még a következő öt évben is csak kevés esetben. Gyakori, hogy évente egyszer szerveznek a munkavállalók részvételével egy kötetlenebb megbeszélést egy munkahelytől távoli helyszínen, hogy közösen alakítsák ki a vállalkozás jövőképét. De többnyire ezeken a beszélgetéseken megfogalmazott javaslatok a hétköznapi munkamenethez visszatérve ténylegesen nem kerülnek megvalósításra.
 
Megfontolandó kérdések a stratégia-alkotásunk kapcsán
 
-Van-e formalizált eljárásrendünk a jövőkép meghatározására?
-Szervezeti működésünk során milyen távlatokban gondolkozunk, elébe megyünk-e az üzleti tevékenységünket érintő jelentős változásoknak?
-Milyen lesz az érintett piac vagy iparág 10-20 év múlva?
-Milyen családi vállalkozássá kell válnunk 10-20 év múlva ahhoz, hogy továbbra is sikeresek maradjunk a piacon vagy az iparágban?
-Melyik az a két vagy három kezdeményezés, amelyeket a következő 6–12 hónapban megvalósítva a leghatékonyabban segítik elő a távlati céljaink elérését?
-A sokszínű nézőpontok biztosítása érdekében milyen szervezeten belüli és kívüli véleményeket veszünk figyelembe az üzleti stratégia kidolgozása során?

Félidőben az év végi kgfb kampány: átlagosan 34 ezer forintért váltanak biztosítót az autósok

Félidejénél tart a november 2-án megkezdődött év végi kgfb-kampány. Az Insura.hu biztosításközvetítő adatai szerint az első két hét során a személygépkocsival rendelkező ügyfelek 34 ezer forintos átlagdíjon kötöttek új szerződést, ami csupán néhány százalékkal tér el a tavaly ilyenkor tapasztalt 32 800 forintos szinttől. Az eddigi átszerződők szinte mindegyike alacsonyabb díjat fizet jövőre annál, amit meglévő biztosítója ajánlott neki a következő időszakra.
2025. 11. 18. 06:00
Megosztás:

Magyarországon a 4 éves járművek kilométeróráját átlagosan 110 000 km-rel hamisítják

Aki viszonylag új autót vásárol, joggal számít arra, hogy hosszú ideig gond nélkül használhatja. Bár az általános vélekedés szerint a futásteljesítmény-manipuláció inkább régebbi járműveknél fordul elő, a carVertical Magyarországon végzett kutatása ennek éppen az ellenkezőjét mutatja: már a 2 éves autók között is előfordul visszatekert óraállás, és sok esetben a baleseti múlt is rejtve marad.
2025. 11. 18. 05:00
Megosztás:

Indul az egyéni gazdaságok mezőgazdasági összeírása - Érdemes online, önállóan kitölteni a kérdőívet

Országszerte több mint 21 ezer egyéni gazdaság mezőgazdasági összeírását kezdte meg november 14-én a Központi Statisztikai Hivatal (KSH). A nem kiemelt egyéni gazdálkodók november 23-ig online, azt követően pedig – december 15-ig – összeírók segítségével válaszolhatnak a kérdésekre.
2025. 11. 18. 04:30
Megosztás:

Így változik a fizetés a jövőben - szakértő mondta el a véleményét

Alapvetően változnak meg a mindennapjaink - pár év múlva teljesen másként fizetünk majd, mint ma. Ángyán Balázs, a közel egymillió vállalkozás pénzügyi adminisztrációját ellátó Számlázz.hu ügyvezetője szerint a beágyazott fizetési megoldásoké a jövő, a bankok közvetlen szerepe csökken, miközben újra a kereskedő és a vásárló között zajlik majd a fizetés.
2025. 11. 18. 04:00
Megosztás:

Az Emirates 65 Boeing 777X repülőgépet rendel, 38 milliárd amerikai dollár értékben

Az Emirates, a világ legnagyobb nemzetközi légitársasága a Dubai Airshow 2025 nyitónapján bejelentette: újabb 65 darab Boeing 777-9 repülőgépre adott le rendelést, GE9X hajtóművekkel, listaáron 38 milliárd amerikai dollár értékben.
2025. 11. 18. 03:00
Megosztás:

110 millió forintért kelhet el Magyarország legfényesebb gyémántfülbevalója

Ritka befektetési lehetőség a magyar aukciós piacon: a BÁV ART 86. Művészeti Aukcióján egy 110 millió forintos kikiáltási árról induló briliáns fülbevalópár várja, hogy a nemzetközi szintű érdeklődés mellett új tulajdonosra találjon.
2025. 11. 18. 02:30
Megosztás:

120 évig szeretnél élni, vagy 90 évesen még önellátóan? Mutatjuk hogyan lehetséges!

Egy új kvalitatív kutatás szerint a mai 45 év feletti, sikeres magyarok egy "belső kontrollos" generációt alkotnak, akik aktívan és tudatosan alakítják saját egészségüket, mert a szüleiktől erre semmilyen mintát nem kaptak. A kutatásból kiderül: ennek a célcsoportnak a legfőbb motivációja már nem pusztán a hosszú élet, hanem az, hogy aktívak maradjanak és ne legyenek gyermekeik terhére.
2025. 11. 18. 02:00
Megosztás:

Bitcoin újabb hullámvölgyben: elesett a 93 000 dolláros szint, de meddig tart az esés?

A Bitcoin árfolyama ismét komoly nyomás alá került, és áttörte a 93 000 dolláros lélektani határt, ami sokakban felidézi a korábbi négyéves ciklusok mélyrepüléseit. Vajon ez most is egy hosszabb medvepiac kezdete, vagy csupán egy egészséges korrekció egy újabb bikafutam előtt? Elemzők szerint a helyzet komplex, de nem feltétlenül borús.
2025. 11. 18. 01:30
Megosztás:

Hivatalos! Nyugdíj korhatár 2026. januártól

Mi az igazság a „2026-os nagy nyugdíjforradalomról"? Az elmúlt hetekben tele volt a sajtó azzal, hogy „2026. januártól megszűnik a 65 éves nyugdíjkorhatár, mindenki szabadon dönthet, mikor megy nyugdíjba”. Néhány nagyobb portál is átvette ezt a hírt – majd gyorsan visszavonta, mert kiderült: álhír volt. A Nemzetgazdasági Minisztérium hivatalosan is cáfolta, hogy megszűnne a 65 éves korhatár, vagy hogy gyökeresen átalakulna a rendszer.
2025. 11. 18. 01:00
Megosztás:

Átalakítja vezetői teljesítményjavadalmazási programját az MBH Bank

Az MBH Bank átalakítja vezetői teljesítményjavadalmazási rendszerét, amelynek keretében a hitelintézet közgyűlési döntés alapján, a piaci sztenderdeknek megfelelően részvényalapú ösztönzési programot indított.
2025. 11. 18. 00:30
Megosztás:

Kommentár a Kormány és a Kereskedelmi és Iparkamara mai megállapodásához

A Niveus a 11 pontból két intézkedést emelt ki, amelyek érdemben befolyásolhatják a vállalkozások adózását: a kisvállalati adóra jogosultak körének kiszélesítését, valamint a kiskereskedelmi adó határsávjainak megemelését, miközben a kulcsok változatlanok maradnak — ez mintegy 3500 cégnek jelenthet adócsökkentést. A fennmaradó kilenc ponthoz a Niveus rövid, egy­mondatos megjegyzéseket fűzött.
2025. 11. 17. 23:30
Megosztás:

Lássuk a következő 100-szorozó esélyesek: Digitap ($TAP), Cardano és Litecoin

A tapasztalt befektetők jól tudják, hogy egy 100-szoros megtérülés (100x ROI) elérése jellemzően azt kívánja meg, hogy a projektekbe még korai fázisban, a mainstream ismertség előtt fektessenek be.
2025. 11. 17. 23:00
Megosztás:

Ha az XRP is 1 775%-ot emelkedik, mint a Zcash – Itt köthet ki az árfolyama

Az XRP hívei kíváncsian figyelik, vajon a token képes-e hasonló parabolikus árfolyam-emelkedésre, mint amit a közelmúltban a <a href="https://coinmarketcap.com/currencies/zcash/" target="_blank">Zcash (ZEC)</a> produkált. Miközben az XRP az elmúlt hónap során közel 20%-ot esett, a ZEC szembement az általános piaci trenddel, és az év egyik leglátványosabb raliját valósította meg.
2025. 11. 17. 22:00
Megosztás:

Michael Saylor: „Tarts ki az életedért”, miközben a Bitcoin esése 92 000 dollárig mélyül

Michael Saylor egy egyszerű, mégis szimbolikus üzenetet küldött a Bitcoin-közösségnek a mai, súlyos piaci eladási hullám közepette.
2025. 11. 17. 21:00
Megosztás:

Magyarország nem kér a műhúsból

Magyarország nem kér a műhúsból - közölte az Agrárminisztérium (AM) hétfőn az MTI-vel.
2025. 11. 17. 20:30
Megosztás:

A Digitap ($TAP) lesz a következő kriptórobbanás? – Mélyreható tokenelemzés

2026 kevesebb mint két hónapnyira van, és a világ egyre inkább eltávolodik a hagyományos bankolási módszerektől. A Z generáció és a milleniálok több mint 70%-a már mobilbanki alkalmazásokat használ pénzügyei kezelésére.
2025. 11. 17. 20:00
Megosztás:

A Bitcoin ára 95 000 alá esett; Miért vonzotta a PEPPER Mining platform a felhasználókat a trenddel szemben?

A Bitcoin ára nemrég 95 000 dollár alá esett, ami piaci pánikot szított és a rövid lejáratú spekulatív alapok gyors kivonulását idézte elő. A folyamatos piaci volatilitás közepette azonban a PEPPER Mining platform egyre nagyobb felhasználói figyelmet keltett. Ez stabil, átlátható és kiszámítható profitmodelljének köszönhető, amely a spot és származtatott piacoktól eltérő „stabil részvételi módszert” kínál a befektetőknek.
2025. 11. 17. 19:40
Megosztás:

Az OKSZ a SZÉP-kártya közterheinek csökkentését szorgalmazza

Az Országos Kereskedelmi Szövetség üdvözli a SZÉP-kártya felhasználhatóságának kiterjesztését a hideg élelmiszerek vásárlására, mert az egyszerre segítheti a lakosságot az alapvető élelmiszerek beszerzésében és a kiskereskedelmi forgalom élénkítését, ugyanakkor a SZÉP-kártyás hidegélelmiszer-vásárlások maximum 3,6 százalékos tranzakciós díjának mérséklését javasolja - közölte a szövetség hétfőn az MTI-vel.
2025. 11. 17. 19:30
Megosztás:

Megkezdődött az országos mezőgazdasági összeírás

Megkezdődött az egyéni gazdaságok idei mezőgazdasági összeírása, amelyben országszerte több mint 21 ezer gazdaság vesz részt; az adatszolgáltatást kormányrendelet írja elő, a válaszadás kötelező - tájékoztatta a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) közleményében az MTI-t.
2025. 11. 17. 18:30
Megosztás:

Megújította vezető testületeit az MBH Bank

Az MBH Bank Nyrt. hétfői rendkívüli közgyűlésén megválasztották a pénzintézet vezető testületeinek tagjait, a közgyűlés döntése értelmében a hitelintézet elnök-vezérigazgatói pozícióját 2030-ig továbbra is Barna Zsolt tölti be, miközben tapasztalt szakemberek bevonásával tovább erősödnek a bank vezető testületei - tájékoztatta a pénzintézet az MTI-t.
2025. 11. 17. 17:30
Megosztás: