Ezt érdemes megtenni az autó tavaszi felkészítésénél

Ma a külső motortisztítás közismert fogalomnak számít az autótulajdonosok körében. A belső motortisztítás, másnéven a „motor mélytisztítás” előnyeit viszont még kevesen ismerik. „Erre többek között akkor lehet szükség, ha az autó teljesítménye érezhetően visszaesik, lomhává válik, vagy megnő a fogyasztása. Ennek oka abban keresendő, hogy a motorban túl sok karbon-lerakódás keletkezett. Így működés közben szinte megfullad a szennyeződésektől” – hívta fel a figyelmet Nyolcas-Kállai Norbert, a TerraClean hazai szakértője.

Ezt érdemes megtenni az autó tavaszi felkészítésénél

A magyar kutakon kapható üzemanyagok alifás és aromás összetevők keverékeiből állnak. Az üzemanyagok eltérő összetétele miatt a személyautók motorjaiban karbon, kátrány, lakk és gumi lerakódások keletkeznek függetlenül az autó futásteljesítményétől. „Sajnos még a legtudatosabb, a mindig a legjobb minőségű üzemanyagokat tankoló autósok sem tudják elkerülni ezeket a lerakódásokat. Igaz, a prémium üzemanyagok használata a jobb kenési és tisztító tulajdonságok miatt valamelyest csökkentheti a lerakódás mértékét” - emelte ki a szakember. Mindamellett a gyárilag előírt olajcsere, valamint szervizintervallumok betartásával mérsékelhetőek a szennyeződések, a lerakódások a motorban és a kipufogó rendszerben.

30 ezer kilométerenként

A karbon és más egyéb lerakódások kortól és állapottól függetlenül jelennek meg a motorban. Egy vadonatúj autó üzembehelyezése esetén 30 ezer kilométer után lehet szükség a motor legelső mélytisztítására és ezt követően minden évben célszerű megismételni a belső motortisztítást az optimális működés fenntartásához. A rendszeresen városban használt autók viszont jobban ki vannak téve a jelenségnek. Egy dízeles autónál a dugókban történő araszolás, illetve rövid távok miatt nem képes az erőforrás felmelegedni az üzemi hőmérsékletre, mert nem éri el azt a 90-100 fokot, amire szüksége lenne. Emiatt nagyobb a károsanyag-kibocsátása és a koromtermelés is erőteljesebb.

Sok autótulajdonos csak akkor ismeri fel a belső motortisztítás fontosságát, amikor a szervizben otthagyott egy tetemes összeget a befecskendező rendszer vagy a kipufogógáz elvezető rendszer javítására. A motor mélytisztítással az égésterek, a hozzájuk tartozó további komponensek, így például a kipufogó rendszer alkatrészeinek a tisztítása is megvalósul.

Jogosan van jogosítványod? - KRESZ és autóvezetési ismeretek kalkulátor

A belső motortisztítás folyamata

„A belső motortisztítás szabadalmaztatott eljárással és géppel történik, amelyet rá kell csatlakoztatni az autó erőforrására. A készülék jellemzően 45 percre átveszi a jármű üzemanyagellátását és egy speciális, alifás üzemanyagot fecskendez be. Ez kémiai úton feloldja és eltávolítja a lerakódott karbon szennyeződéseket, amelyek a folyamat végén a kipufogón távoznak” – tette hozzá a szakértő. Természetesen mind a dízel, mind a benzin üzemű motorok másfajta gépet és üzemanyagot igényelnek. A befecskendező gépek ugyanakkor sokféle autómárkához és sokféle típushoz használhatók teljes biztonsággal.

Magyar autópálya matrica árak 2020, heti matrica, havi matrica, éves matrica, megyei matrica 

A dízelmotoros gépjárműveknél a tisztítás első fázisában az alifás üzemanyag eljut egészen a másodlagos égéstérig, mivel nem ég el a motorban. Ezután kerül sor az „áztatásra”, amikor a speciális üzemanyag feloldja a szennyeződéseket. A harmadik fázisban a motor ismételt beindításával az erőforrás újra beszívja ezt a speciális keveréket és megtörténik a lerakódások kiürülése a kipufogón keresztül, amely a próbakör alatt megy végbe teljesen. A benzinmotoros gépjárműveknél viszont kétféle tisztító üzemanyag használatára van szükség. Az egyik a befecskendező rendszerre hat - azaz elsődleges égéstérre, a másik pedig a másodlagos égéstérre – tehát pl. a Lamdba szondákra, a kipufogó rendszer komponenseire. Az Otto-motoroknál a speciális alifás üzemanyag „frakcionálást” hajt végre mely során a nagy méretű részecskékeket „összezsugorítja” így a felületi feszültség nagyobb, az égés hevesebb lesz. A berendezés negatív töltéssel látja el az alifás üzemanyagot, a lerakódások pozitív töltésűek minden esetben, amelyek így összetapadásra kényszerülnek.

Érezhető eredmény

Általában mind a dízeles, mind a benzines erőforrás tisztítása ugyanannyi ideig tart, de a nagyobb motoroknál hamarabb véget ér a tisztítási folyamat. Mindkét esetben szükség van egy próbakörre az autóval azért, hogy kikerüljenek a szennyeződések az égés terekből, azaz a teljes rendszerből. A motortisztítás után az autóknál általában 3-15 lóerő közötti teljesítmény visszanyerés érhető el. A gépjármű fürgébbé, reszponzívabbá és csendesebbé válik. Károsanyag kibocsátása visszaáll a gyári, vagy azt megközelítő értékre, ráadásul jelentős, 3-13 % közötti fogyasztáscsökkenés is jelentkezik.

„A belső motortisztítás előnye, hogy meghosszabbítható vele az autó és a motor életciklusa, amennyiben rendszeresen, preventív jelleggel alkalmazzák. Az eljárás után úgy fogja érezni a tulajdonos, mintha új szívet kapott volna az autója” – jegyezte meg Nyolcas-Kállai Norbert, a TerraClean szakértője.

Hozzászólások

Elbocsátásokra készül a Nissan

Dolgozóinak 15 százalékát, több mint 20 ezer alkalmazottját készül elbocsátani világszerte a japán Nissan Motor Co. autóipari konszern a csökkenő eladásokhoz igazodó átszervezés keretében.
2020. 05. 23. 10:30
Megosztás:
Hozzászólások:

A Magyar Suzuki már a második műszak indítását tervezi

A Magyar Suzuki Zrt. felkészül arra, hogy az európai autópiac az év végéig felocsúdik a koronavírus-járvány okozta sokkból, ezért őrzi kapacitásait, és mintegy 400 fő toborzásával megkezdte a dolgozói létszám helyreállítását, hogy június 29-én újraindíthassa a második műszakot is a termelésben - mondták el a cég vezetői pénteken, online sajtóbeszélgetésen.
2020. 05. 22. 17:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Alig esett vissza a magyar járműipar teljesítménye

Magyarországon a koronavírus-járvány hatására az európai uniós átlagnál kisebb mértékben esett vissza a járműipar teljesítménye márciusban - mondta György László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) gazdaságstratégiáért és szabályozásért felelős államtitkára csütörtökön a Portfolio és a Magyar Gépjárműipari Egyesület (MAGE) Járműipar2020 című online konferenciáján.
2020. 05. 22. 05:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Pályázat indul elektromos autók és robogók vásárlására

Ötmilliárd forintos keretösszegű pályázat indul szerdán a tisztán elektromos autók és segédmotoros kerékpárok beszerzésének támogatására - jelentette be Kaderják Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára budapesti sajtótájékoztatóján.
2020. 05. 20. 15:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Új, elektromos modelleket mutat be a Kia

A Kia tizenegy új, tisztán elektromos hajtású akkumulátoros modellt mutat be több kategóriában világszerte 2025-ig - tájékoztatta a Kia Motors Hungary Kft. az MTI-t.
2020. 05. 16. 14:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Aggódnak a gumiabroncsipar szakértői

A gumiabroncsipar szakértői aggódnak amiatt, hogy elegendő lesz-e az idő 2021. május 1-jéig az Európai Energetikai Címkézési Adatbázis (European Product Database for Energy Labelling, EPREL) feltöltésére - közölte a Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA) csütörtökön az MTI-vel miután az Európai Parlament szerdán szavazott a gumiabroncsok címkézésről szóló rendeletről.
2020. 05. 15. 09:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Kevesebb új járművet helyeztek forgalomba Romániában

Romániában az első négy hónapban 27,46 százalékkal kevesebb új járművet helyeztek forgalomba, mint tavaly január-áprilisban - közölte hétfőn a járművek nyilvántartásával megbízott kormányzati szakhatóság.
2020. 05. 12. 05:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Újraindul a motorgyártás a szentgotthárdi Opel-gyárban

Fokozatosan újraindul a termelés az Opel Szentgotthárd motorgyárban szerdától - közölte Kaszás Zoltán, a gyár sajtószóvivője az MTI-vel hétfőn közleményben.
2020. 05. 11. 23:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Az autózás jövőjét formáló cégbe fektet a Lead Ventures

Újabb, ezúttal 3 millió eurós befektetést hajt végre a közép-kelet-európai régióban a Lead Ventures. A scaleupok finanszírozására specializálódott kockázati tőketársaság ezúttal egy az autósok hétköznapjait és a biztosítótársaságok jövőjét egyaránt befolyásoló insurtech társaság, az Amodo fejlődését segíti. A horvát illetőségű vállalkozás által fejlesztett, az úgynevezett felhasználás alapú biztosítások bevezetését támogató telematikai platformot már világszerte több neves biztosítótársaság alkalmazza.
2020. 05. 11. 11:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Szép lassan beindul az autópiac

Az autószalonok május elejétől újra működnek, így az év első négy hónapjában tapasztalt visszaesés után májusban ismét emelkedhet a lízingszerződés-kötések száma; az új autók értékesítése azonban állami programok nélkül 2022-2023-ra érheti csak el a tavalyit a Magyar Lízingszövetség és a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége (Gémosz) közös közleménye szerint.
2020. 05. 07. 14:30
Megosztás:
Hozzászólások:

A BMW vezetői elkötelezettek a debreceni gyárépítés mellett

A BMW vezetői elkötelezettek a debreceni gyárépítés mellett, erről biztosították a vállalat vezetői Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminisztert a szerdai egyeztetésükön. Ezt a miniszter közölte Facebook-oldalán szerdán.
2020. 05. 07. 02:30
Megosztás:
Hozzászólások:

BMW - még lejjebb vágta várakozásait az autógyártó

A korábban már lecsökkentett 2-4%-ról most 0-3%-ra csökkentette idei üzemi marzs várakozását a BMW az autóüzletágban.
2020. 05. 06. 15:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Már az első negyedév is veszteséget hozott a Fiatnál - mi lesz itt később?

Tegnap délután tette közzé első negyedéves eredményét a Fiat Chrysler csoport. Az autógyártók többsége az első negyedévben még kisebb profitot ét el, a Fiatnál azonban már az első negyedévben beütött a veszteség.
2020. 05. 06. 15:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Erős csökkenésre számít a BMW

Az első negyedévben jelentősen csökkentek a BMW csoport autóeladásai, az értékesítési árbevétel viszont kissé nőtt, de az elért nyereség némileg mérséklődött. A világgazdasági visszaesés és az autópiaci forgalom várható csökkenése tükrében a konszern az idén eladásainak és eredményének jelentős csökkenésére számít a honlapján szerdán publikált negyedéves beszámoló alapján.
2020. 05. 06. 11:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Koronavírus: Félgőzzel vánszorog a használtautó-piac is

Áprilisban, a koronavírus miatti korlátozások által érintett első teljes hónapban csupán 7 589 import személyautó került hazai forgalomba, ami a tavaly áprilisi értéknek mindössze 57 százaléka.
2020. 05. 05. 15:30
Megosztás:
Hozzászólások:

40 éve nem volt ekkora forgalomcsökkenés a svájci autópiacon

A 70-es évekbeli olajválság óta a legnagyobb visszaesést okozta a koronavírus-járvány a svájci autóeladásokban.
2020. 05. 04. 05:00
Megosztás:
Hozzászólások:

A Bosch szerint 20 százalékkal csökkenhet az autógyártás

Globális gazdasági recesszió és az autógyártás legkevesebb 20 százalékos visszaesése várható az idén a koronavírus-világjárvány miatt az ágazat egyik vezető beszállítója, a német Bosch szerint.
2020. 04. 30. 07:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Nyereséges évet vár a Volkswagen

Az előzetes közzétételnek megfelelően 55,1 milliárd eurós árbevételről számolt be a Volkswagen.
2020. 04. 29. 15:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Kapcsoljuk fel a villanyt: változás küszöbén az autózás jövője

Bár járványhelyzetben a közösségi autózás egy lehetséges megoldás az érintkezésmentes és biztonságos közlekedésre, mégis sokan még mindig nem hisznek az autómegosztókban. Pedig a számok azt igazolják, hogy ez jelenti a közlekedés jövőjét, legalábbis a nagyvárosokban. Budapesten jelenleg több mint 1000 carsharing autó vehető igénybe, a 4 évvel ezelőtti számokhoz képest – amikor a GreenGo a piacon elsőként indította flottáját, akkor 45 elektromos autóval – a fejlődés megkérdőjelezhetetlen. Ám mégis elmaradunk a hasonló méretű Bécstől, ahol nagyjából másfélszer ennyi közösségi autó fut az utakon. Az elmúlt néhány hétben megtörtént Magyarország „digitális átállása”, a lakosság egy része már online intézi ügyeit. A kérdés az, hogy vajon a közlekedés átalakulására is számíthatunk-e a krízis időszaka alatt.
2020. 04. 29. 07:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Folytatódik a gyártás a győri Audiban

Az Audi Hungaria Zrt.-nél egy műszakban újraindult a járműgyártás a présüzemben, a karosszériaüzemben, a lakkozóban és a járműszereldében - tájékoztatta a vállalat kommunikációs vezetője kedden az MTI-t.
2020. 04. 28. 14:00
Megosztás:
Hozzászólások: