Fogyasztóvédelmi szabályokat sértett az Unilever
A versenyhivatal a vizsgálat során megállapította, hogy a vizsgált időszakban a társaság a programmal kapcsolatos kommunikációjában tisztességtelenül közvetített olyan üzenetet, hogy a termékvásárlásonkénti 5 forintos fogyasztói hozzájárulásoknak szerepük volt a jótékonysági programban.
A hatóság szerint a vállalkozás ugyan lebonyolította a felújítási programot, és a fogyasztói hozzájárulások értékének becsléséhez egy elismert piackutató cég adatait használta fel, azonban a kommunikációban azt sugallta, hogy a fogyasztók közvetlen, egyedi hozzájárulása számít, miközben az értékesítési adatok nyilvántartása, összesítése alkalmatlan volt minden egyes vásárlás regisztrálására.
Kiemelték, hogy a vállalkozás üzenetei az átlagosnál is élénkebb érdeklődést válthattak ki a programban érintett iskolákhoz kötődő gyermekek családtagjai, ismerősei - kiemelten a kisgyermekes anyák - részéről. A GVH ezért különösen kiszolgáltatottnak tekintette a hirdetések célcsoportjainak egyes tagjait.
A versenyhivatal a jogsértés megállapításán túl egyéb jogkövetkezmények meghatározását nem tartotta indokoltnak, tekintettel az ügy különös méltánylást igénylő körülményeire és arra, hogy a vállalkozás jogkövető magatartást kívánt tanúsítani jótékonysági akciójában, a 2018. évi kampány kommunikációja pedig már meghatározott, a vásárlásoktól független összegű hozzájárulást ígért - írta a GVH.
A cikk kapcsán az Unilever az alábbi tájékoztatást tette közzé (változtatás nélkül közöljük - a szerk.)
Az Unilever Magyarország Kft. vitatja a Gazdasági Versenyhivatal szóban forgó határozatát, hiszen meggyőződésünk, hogy a program megtervezése során jóhiszeműen, felelősen, kellő alapossággal jártunk el. A Gazdasági Versenyhivatal olyan állítást talált megtévesztőnek, amelyről a Fővárosi Törvényszék korábban megállapította, hogy az jogszerű és tisztességes volt. Jelzésértékű, hogy a Gazdasági Versenyhivatal bírságot nem állapított meg az Unileverrel szemben.
Szeretnénk hosszú távon támogatni ezt a jó ügyet, ezért a következő években is folytatjuk a Domestos Iskolamosdó Felújítási Programot. Az ideivel együtt, a négy év során az Unilever támogatásával, valamint a programba bevont partnereink önkéntes munkájával és adományaival már 19 vidéki általános iskola mosdóit újítottuk fel, közel 100 millió forint értékben. A Domestos továbbra is elkötelezett amellett, hogy javítson a gyermekek higiéniás körülményein, és ösztönözze őket a helyes tisztálkodási szokások elsajátítására.