Hétszázmilliárd forint várja gazdáját
A mikro vállalatok nem tudják, és nem is hiszik, hogy hitelképesek, vagy nem találnának kezest – ez az egyik oka annak, hogy a legkisebb vállalkozások nem igényelnek hitelt, fejtette ki az Infó Rádiónak adott interjújában Takács Nikoletta, a Sberbank mikrovállalati vezetője. Másodsorban: miközben olcsó hitelekkel teli a piac, számukra nem az ár a legfontosabb tényező. A minél kevesebb adminisztráció, vagyis az igénylés egyszerűsége és a folyamat gyorsasága a mikro vállalkozásoknak fontosabb, mint az árazás, ismertette a szakértő.
Mennyi tartalékra van szükségem? - ITT kiszámolhatod!
Utóbbi problémára több hitelintézet is megoldást kínál, ugyanis a legkisebb vállalkozások piaca több százmilliárdos hitelpiaci lehetőség. A legtöbb kisvállalkozásnak nincs a birtokában nagy értékű gép vagy ingatlan, amit felajánlhatnának hitelbiztosítékként, sokszor a mikro vállalatok tulajdonosai csak a saját vagyonukat tudják felajánlani biztosítékként, amivel a családi ezüstöt kockáztatnák. A bankoknak fontos, hogy a mikro vállalatok megfelelő biztosítékokat tudjanak felajánlani a hitelek mögé - fejtette ki Takács Nikoletta.
Hiteligénylési szentháromság
A Sberbank szakértője azt javasolja, a hitelfelvétel előtt három dologra mindenképpen szenteljenek figyelmet a kisvállalkozások. Ezek a következők: NAV, a KHR és a tőke. Vagyis: ne legyen adótartozásuk, a korábbi hiteleket rendszeresen törlesztve ne szerepeljenek a rossz adósok listáján, és végül működjenek eredményesen, tehát ne a tőkéjüket éljék fel. Ha ezeknek a kritériumoknak megfelelnek, egy jó üzleti terv birtokában jó esély mutatkozik a hitelre is, hiszen a bankok aránylag magas áteresztési képességgel bírnak.
A banki szakértő szerint a mikrovállalati ügyintézés sok tekintetben jobban hasonlít a lakossági, mint a nagyvállalati ügyfélkörre. Részben a volumen miatt, részben pedig a személyes kapcsolattartás miatt, ami szintén sajátja ennek a szektornak. Így előnyt élvez a piacon az a hitelintézet, aki szakszerűen tudja megszólítani a mikro vállalkozásokat, és - nem mellesleg - a „sok kicsi sokra megy” elvén nagyobb részt tud kihasítani a több százmilliárdos hitelpiacból.