Jól vette az akadályokat a Budapest Bank vállalati üzletága
A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint a hazai vállalati hitelezés az év első 6 hónapjában igen jelentős kilengéseket mutatott.
Míg márciusban több mint 250 milliárd forinttal több hitelt vett fel a szegmens, mint amennyit törlesztett, addig áprilisban megfordult a folyamat, és 50 milliárd forinttal már nettó hiteltörlesztővé vált. A hitelfelvételi kedv csökkenését a kölcsönök összegének változása is jól mutatja: az 1 milliárd forint feletti új szerződések száma kevesebb, mint a felére zsugorodott az egy évvel korábbihoz képest.
A Budapest Bank vállalati üzletágát sem kerülték el azok a külső, kedvezőtlen tényezők, amelyek a vállalati hitelpiacot negatívan érintették, az évek óta követett üzleti stratégiájának köszönhetően a főbb mutatókban mégis növekedni tudott. Konzervatív hitelezési politikájának és diverzifikált portfóliójának köszönhetően ugyanis a bank kevéssé kitett, így pl. a COVID által leginkább veszélyeztetett iparágakban működő cégek aránya az állomány 10%-át sem éri el. Az ügyfélkör erejét jól jelzi, hogy a vállalatok több mint 50%-a gondolta úgy, hogy nem él a moratórium adta lehetőséggel. A Budapest Lízing esetében ez a szám még magasabb, az ügyfelek 60%-a döntött a folytatás mellett.
Ennek is köszönhető, hogy ha nem is markánsan, de javult az üzletág eredménye 2020. első félévében: a hitelállomány 7 %-kal, a bevétel 3%-kal, a számlaforgalom 1%-kal növekedett az előző év azonos időszakához képest.
A Budapest Bank továbbra is a kkv szegmens meghatározó szereplője. A piacot változatlanul meghaladó növekedési ütemmel a piaci részesedése 2020. első félévére 8,0%-ra nőtt, a Budapest Lízinggel együtt pedig már elérte a 9,9%-ot is, az első féléves új folyósítások 7,9%-a is itt történt. A bankhitelezési hajlandósága sem csökkent, így az új, támogatott hitelprogramok közvetítésében is élen jár. Az NHP Hajrá Programban a bank a Budapest Lízinggel közösen több mint 32 milliárd forintra szerződött, az új Széchenyi Kártya Programban pedig eddig 7,5 milliárd forintot juttatott a hazai kis- és középvállalatok számára.
„Évek óta azon dolgozunk, hogy stabil és diverzifikált hitelportfóliót alakítsunk ki, amely kifejezetten válságálló és biztonságos mind a bank, mind az ügyfeleink számára. Stratégiánk bevált, hiszen a piaccal ellentétben, a járvány okozta kedvezőtlen körülmények ellenére továbbra is növekedni tudtunk. A kockázatokat figyelembe véve is aktívak kívánunk maradni hitelezésben, ezért a saját termékeinken kívül az összes államilag támogatott hitelkonstrukciót is az elsők között tettük elérhetővé az ügyfelek számára” – mondta Kasziba Levente a Budapest Bank vállalati üzletág vezetője. „Ezt úgy tűnik, hogy az ügyfeleink is értékelik, amit mi sem mutat jobban, mint, hogy 1,2%-os növekedéssel a nettó ügyfélszámnövekedésben elsők, új kkv ügyfélszerzésben pedig változatlanul másodikak vagyunk a piacon” – tette hozzá.