Kapcsoljuk fel a villanyt: változás küszöbén az autózás jövője

Bár járványhelyzetben a közösségi autózás egy lehetséges megoldás az érintkezésmentes és biztonságos közlekedésre, mégis sokan még mindig nem hisznek az autómegosztókban. Pedig a számok azt igazolják, hogy ez jelenti a közlekedés jövőjét, legalábbis a nagyvárosokban. Budapesten jelenleg több mint 1000 carsharing autó vehető igénybe, a 4 évvel ezelőtti számokhoz képest – amikor a GreenGo a piacon elsőként indította flottáját, akkor 45 elektromos autóval – a fejlődés megkérdőjelezhetetlen. Ám mégis elmaradunk a hasonló méretű Bécstől, ahol nagyjából másfélszer ennyi közösségi autó fut az utakon. Az elmúlt néhány hétben megtörtént Magyarország „digitális átállása”, a lakosság egy része már online intézi ügyeit. A kérdés az, hogy vajon a közlekedés átalakulására is számíthatunk-e a krízis időszaka alatt.

Kapcsoljuk fel a villanyt: változás küszöbén az autózás jövője

A magyarok negyede nem is ismeri

Ami biztos, hogy sokan még azt sem tudják idehaza, mi fán terem a carsharing. A K&H készített egy 500 fős felmérést, amiből kiderül, hogy a megkérdezettek 26 százaléka nem is érti pontosan, mire való az autómegosztás. Nagyon sokan vannak - messze 30 százalék felett - akik nem tartják reális megoldásnak a saját tulajdonú autó kiváltására, többen pedig úgy vélik, csak múló hóbort az egész. Mindössze 8 százalék volt jelentette ki, hogy feltétel nélkül bízik a carsharingben. Budapesten 30-60.000 főre becsülik a felhasználók számát, ami egyelőre még elmarad a közel azonos méretű Bécstől, ahol ez a szám 100.000 fő körül van. „A fővárosban még bőven van potenciál a fejlődésre.

Eddig a piaci verseny az árban, a területi lefedettségben és az autók számában jelentkezett. Jelenleg mindhárom szolgáltató arra fókuszál, hogy segítse biztonságban közlekedni a járványhelyzetben halaszthatatlan teendőket intézőket. Nálunk a GreenGonál ezt támogatja a szigorított fertőtlenítési protokoll – ami naponta az egész flottát érinti - és az a fejlesztésünk, hogy áprilistól az appban nyomon lehet követni, pontosan mikor fertőtlenítettünk egy adott járművet.  – foglalja össze Michaletzky Bálint, a GreenGo ügyvezetője.

Kivezetik a füstösöket?

Az autómegosztással nem csak a közlekedő nyer, de a környezet is, hiszen egyetlen megosztott kocsi 5-6 saját járművet tud kiváltani. Az igazi környezetkímélés azonban majd az lesz, amikor minden szolgáltató elektromos kocsikat használ a flottájában. Idehaza egyelőre csak a GreenGonak van tisztán elektromos autóparkja. A villanyautók városi közlekedésben sok szempontból jobbak, mint a belsőégésű motorral hajtott kocsik, noha a magánfelhasználók talán még tartanak tőlük. Pedig valójában még vezetni is egyszerűbb őket, nem kell megvárni amíg bemelegszik a motor, télen azonnal van bennük fűtés és még sorolni lehetne az előnyöket. Az elektromos autók piaca egyre bővül, habár Kína például visszafogta a rájuk adott támogatás összegét, Európában azonban mindenhol igyekeznek rávenni az autósokat arra, hogy térjenek át áramra. Már csak azért is érdemes ezt megfontolni, mert sok országban már belátható távolságba került a dátum, amikor kivezetik a belsőégésű motorokat. Norvégia lesz az első, ők 2025-től szüntetik be a benzines és dízel autók forgalmazását. Öt évvel később csatlakozik hozzájuk Svédország, Dánia, Hollandia, Szlovénia és Írország is. Nagy-Britannia és Franciaország kicsit nehezebben mozdul, ők 2040-re ígérik a füstmentességet. A Boston Consulting Group legutóbbi előrejelzése szerint az e-autók eladási számai a vártnál gyorsabban fognak emelkedni: ezek az autók a 2025-re a piac 1/3-át, 2030-ra az 51 százalékát birtokolják majd.

Jogosan van jogosítványod? - KRESZ és autóvezetési ismeretek kalkulátor

Meddig lesznek “benzines” autók?

Az elektromos autók ellen érvelőknek két fő fegyverük van: a kis hatótáv és a kevés töltőpont. Az elsővel lassan nem érdemes foglalkozni, egy új elektromos autó - legyen az akár egy Hyundai e-Kona vagy Renault Zoé - már gond nélkül meg tud tenni több mint 300 kilométert, ami lassan a belsőégésű motorral hajtott kocsik hatótávjának felel meg. A töltőpontokból valóban többre lenne szükség, a számítások szerint az Unióban 2030-ra 44 millió elektromos autó lesz, amiket 3 millió töltőoszlop tudna kiszolgálni. Jelenleg alig 200 ezer helyen lehet Európában villanyautót tölteni nyilvánosan. A töltők telepítése tehát igazából nem választható opció, hanem elkerülhetetlen következmény. „Szeretnénk elősegíteni, hogy a közösségi autózás beépüljön a budapesti közlekedők mindennapjaiba.

Ennek egyik fontos feltétele, hogy a flotta mellett legyen elegendő töltő is. Ezért támogatjuk a töltők telepítését: 2019-ben átadtunk 12 új töltőpontot, hatot a 7. kerületben a Parkl-lel közösen és szintén ugyanennyit telepítettünk a reptéren is. A másik feltétel, hogy a felhasználóknál a töltés szokássá váljon.

Itt lép be a közösség építő ereje, ahol a sofőrök egymást segítik és közben jól is járnak. Ugyanis, aki a 30% alatti töltöttségű GreenGót feltölt, az bónuszepercet kap”. – tette hozzá Michaletzky Bálint ügyvezető. Az AAA idei kutatása szerint, amelyben olyan amerikai autósokat megkérdezve 71 százalékuk először vásárolt elektromosan hajtott autót, és 96 százalékuk pedig azt mondta, hogy legközelebb is elektromos autót venne.

Zöldülnek a rendszámok

Idehaza kicsit talán még mindig tartunk a villanyautóktól, vagy éppen a valóban hiányos infrastruktúrától, ami kell a működtetésükhöz. 2019-ben 6500 autó kapott zöld rendszámot, ezek 43,7 százaléka volt tisztán elektromos. Bár a darabszám nem túl nagy, az előző évhez képest ez mégis több mint 40 százalékos fejlődés, ám úgy tűnik, a tölthető hibrideket még mindig jobban szeretjük - nehezen szabadulunk a benzinmotor előnyeitől, amivel persze együtt jár annak összes nyűgje is. A jövő azonban kétségtelenül az elektromos autóké.

Kapcsolatban a kocsival

A szakértők a jövő emberének közlekedését egy betűszóval írják le: ACES. Az angol rövidítés az automatizált-kapcsolatban lévő-elektromos-megosztott szavak kezdőbetűiből áll össze (automated, connected, electric, shared). Úgy vélik, néhány tíz éven belül elengedhetetlen lesz, hogy az autók képesek legyenek az önvezetésre, folyamatosan interaktív kapcsolatban állva a sofőrrel, tudósítva őt mindenről - nem csak menet közben, de akkor is, ha az ember nem is ül az autóban. Az elektromos hajtás nem is kérdéses, illetve úgy fest, hogy az autómegosztás is a jövő elkerülhetetlen útja.

Hozzászólások

A TMH megkezdte az 1300 vasúti személykocsi szállítását az Egyiptomi Nemzeti Vasúttársaságnak, indul a magyarországi gyártás is

A napokban érkezett meg 22 darab, az Egyiptomi Nemzeti Vasúttársaság rendelésére készült, nemzetközi forgalomra is alkalmas vasúti személykocsi egy alexandriai kikötőbe, ezt követi még 10 másik a hónap végéig, amelyeket június közepén indítottak el Oroszországból. A 2020 áprilisában tesztelésre leszállított első kocsival együtt az első szállítmány összesen 33 harmadosztályú, légbefúvásos szellőztetéssel felszerelt kocsiból áll. Ez az első része annak nemrég elnyert megbízásnak, amivel a magyar vasúti járműgyártás történetének eddigi legnagyobb vállalkozása veszi kezdetét a Dunakeszi Járműjavítóban. A vállalat új tulajdonosai, a TMH csoporthoz tartozó TMH International valamint a Magyar Vagon Zrt. (MA-VAG), egy 1 milliárd Euro (350 milliárd Forint) értékű, 1.300 vasúti személykocsiról szóló megrendelés nagyobbik részét hozzák Dunakeszire.
2020. 07. 03. 07:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Négy tram-train járművet rendelt a MÁV-Start

A MÁV-Start Zrt. további négy tram-train járművet rendelt a Stadler cégtől - közölte a MÁV csütörtökön a honlapján.
2020. 07. 03. 06:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Távozott az EBRD elnöke

Távozott tisztségéből második négyéves mandátumának csütörtöki lejártával az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) első brit elnöke, Sir Suma Chakrabarti. Utódját a koronavírus-járvány miatt májusról októberre halasztott, éves londoni EBRD-közgyűlésen választják meg.
2020. 07. 03. 03:30
Megosztás:
Hozzászólások:

A Fekete-tenger georgiai felségvizei felé terjeszkedik az OMV Petrom

Az OMV Petrom vállalat a Fekete-tenger georgiai felségvizei alatt is szénhidrogént termelne ki, miután megnyert egy újabb fekete-tengeri szénhidrogén-lelőhely kitermelésére vonatkozó versenytárgyalást Georgiában - adta hírül csütörtökön a román Agerpres hírügynökség.
2020. 07. 03. 02:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Nyugat-Magyarország meghatározó autókereskedőjével, az Iniciál Autóházzal bővül az AutoWallis csoport

A 25 éves autóértékesítési tapasztalattal rendelkező Iniciál Csoporttal tavaly kötött együttműködés újabb lépéseként az AutoWallis tulajdonába kerül a nyugat-magyarországi régióban meghatározó pozícióval rendelkező, hét autómárka értékesítésével és márkaszervizelésével foglalkozó Iniciál Autóház Kft. 40 százaléka. A vállalat – melynek ügyvezetője az alapító, Taródy Zsolt marad – árbevétele tavaly elérte a 19,3 milliárd forintot, míg az AutoWallisé a 75,3 milliárd forintot.
2020. 07. 02. 21:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Ismét havi 10 ezer fölé került a behozott használt autók száma

Idén júniusban a DataHouse adatai szerint 10 828 import személyautó került hazai forgalomba, ami az előző hónaphoz képest 22 százalékos, az áprilisi mélyponthoz képest pedig nem kevesebb, mint 43 százalékos növekedést jelent.
2020. 07. 02. 15:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Csökkent Oroszország olaj- és gáztermelése

Csökkent Oroszország olaj- és gáztermelése, illetve olajexportja az idei első fél évben a tavalyi azonos időszakkal összevetve.
2020. 07. 02. 15:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Lassacskán erőre kap a német autóipar

Lassacskán erőre kap a német autóipar az ifo gazdaságkutató intézet csütörtökön publikált jelentése alapján. Megrendelésállományuk alakulását több mint egy év elteltével első alkalommal ítélték meg pozitívan az autóipari cégek.
2020. 07. 02. 14:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Nyáron jöhet a következő METÁR-tender

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) felkérte a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatalt a következő METÁR-tender meghirdetésére. Az új kiírás várhatóan 2020 júliusában jelenik meg évi 800 millió forint keretösszeggel, a korábbiakhoz hasonlóan nagy érdeklődésre lehet számítani.
2020. 07. 02. 13:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Költségcsökkentés az autógyártóknál

A Daimler vezérigazgatója bejelentette, hogy a korábban tervezettnél nagyobb átalakításokra és megszorításokra lesz szükség az autógyártónál a költségcsökkentés érdekében.
2020. 07. 02. 12:30
Megosztás:
Hozzászólások:

A június sem a légitársaságok hónapja volt

Bár Európán belül júniusban már elkezdődött a korlátozások feloldása, de a légitársaságok utasforgalma még így is nagyon alacsony volt.
2020. 07. 02. 12:00
Megosztás:
Hozzászólások:

15 ezer álláshelyet szüntet meg az Airbus

Tizenötezer álláshely megszüntetését irányozta elő az Airbus a koronavírus-járvány okozta keresletcsökkenés miatt - közölte a toulouse-i gyártó szerdán az MTI-vel.
2020. 07. 02. 08:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Jászai Gellért növeli részesedését a 4iG-ben

Jászai Gellért, a 4iG Nyrt. elnök-vezérigazgatója tőzsdén kívüli ügyletekkel meghatározó, többségi befolyást szerez a 4iG Nyrt.-ben - tette közzé a társaság szerdán a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján.
2020. 07. 02. 05:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Újraindult a fővárosi lakásrezsi-támogatás

Újraindul a fővárosi lakásrezsi-támogatás, amely július elsejétől, szerdától igényelhető postán vagy a kerületi önkormányzatok ügyfélszolgálati irodáin - közölte a Főpolgármesteri Hivatal az MTI-vel.
2020. 07. 02. 02:00
Megosztás:
Hozzászólások:

A Masterplast megvásárolta a Thermobeton gyártóját

A Masterplast Nyrt. 100 százalékos üzletrészt szerzett a Fidelis BAU Építőipari és Kereskedelmi Kft.-ben, erről július 1-jén kötötte meg az üzletrész adásvételi szerződést - tette közzé a Masterplast szerdán a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján.
2020. 07. 01. 22:00
Megosztás:
Hozzászólások:

A Cordia számára 13,6 milliárd forint azonnali nyereséget hozott a lengyel Polnord felvásárlása

Magyarország vezető lakásfejlesztője, a Cordia International Zrt. nemzetközi terjeszkedési stratégiája részeként a közelmúltban – tőkeemelés és a 2020. április 9-én lezárult nyilvános vételi ajánlat révén – megszerezte a varsói tőzsdén jegyzett lengyel Polnord S.A. lakóingatlan-fejlesztő társaság 93%-át. Az akvizíció hatásairól a Cordia első ízben a féléves eredményjelentésében számol majd be, de már most iránymutatást közöl az ügylet vállalat saját tőkéjére gyakorolt pozitív hatásáról.
2020. 07. 01. 18:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Új vezető a PwC Magyarország könyvvizsgálati üzletágának élén

2020. július 1-jétől Radványi László veszi át a PwC Magyarország Könyvvizsgálati üzletágának vezetését Balázs Árpádtól, aki hét évig volt ebben a pozícióban. A könyvvizsgálati üzletág magában foglalja a számviteli tanácsadási, a kockázatkezelési és kiberbiztonsági területeket, valamint a cég felnőttképzési központját, a PwC’s Academyt is.
2020. 07. 01. 14:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Jelesre vizsgázott kritikus időkben a FedEx

A várakozásoknál sokkal jobban sikerültek a FedExköltségcsökkentései a kritikus idők közepette, így 2,53 dolláros EPS-t értek el a gazdasági negyedik negyedévben a várt 1,53 dollárral szemben.
2020. 07. 01. 12:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Új autószalonhoz és szervizhez vásárolt ingatlant az AutoWallis

Új autóértékesítési és szervizpont létesítéséhez vásárolt ingatlant a budapesti Váci úton az AutoWallis az Appeninn-től.
2020. 07. 01. 06:00
Megosztás:
Hozzászólások:

8 milliárd forint osztalékot fizet a Magyar Telekom észak-macedón leánya

A Magyar Telekom Nyrt. észak-macedón leányvállalata, a Makedonski Telekom AD - Skopje (MakTel) a keddi közgyűlésén a 2019. üzleti év után 1,33 milliárd macedón dénár (mintegy 7,60 milliárd forint) összegű osztalék kifizetéséről határozott - közölte a távközlési szolgáltató a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján kedden.
2020. 07. 01. 01:30
Megosztás:
Hozzászólások: