Leépítést jelentett be a Jaguar Land Rover
 
			
		    A csütörtök délutáni bejelentés szerint a JLR  4500 munkahelyet számol fel. Az intézkedés várhatóan a nagy-britanniai  üzletágat érinti a legnagyobb mértékben. A vállalat brit telephelyein 40  ezren dolgoznak.
    
Ralf Speth vezérigazgató az intézkedést  indokolva nem nevezte meg külön a Brexitet a leépítés okai között, de  úgy fogalmazott: a vállalatnak a geopolitikai és a szabályozói  környezetben jelentkező több egyidejű felfordulással kell szembenéznie,  és ebben a helyzetben határozott lépésekre szánta el magát a hosszú távú  növekedés fenntartása érdekében.
    
A Jaguar Land Rover 90 millió  font (32 milliárd forint) adózás előtti veszteséget jelentett a  szeptemberrel zárult negyedévről, jóllehet előző pénzügyi évében még 385  millió font nyereséget ért el.
Jogosan van jogosítványod? - KRESZ és autóvezetési ismeretek kalkulátor
    
A cég helyzetét súlyosbítja, hogy  legnagyobb külföldi piacán, Kínában több mint 40 százalékkal zuhant  járműveinek értékesítése éves összevetésben a tavalyi harmadik  negyedévben, emellett a dízelmotorral készülő járművek kereslete is  visszaesett.
    
A JLR tavaly már bejelentette 1500 munkahely  felszámolását, 2,5 milliárd fontos takarékossági programot kezdett, és  ennek egyik elemeként a Land Rover Discovery modell gyártását új  szlovákiai üzemébe helyezte át.
    
A Jaguar Land Rover a brit  gyáripar első és legnagyobb olyan vállalatai között volt, amelyek már  tavaly felhívták a brit kormány figyelmét az esetleges megállapodás  nélküli Brexit komoly kockázataira.
    
Ralp Speth vezérigazgató a  Financial Timesnak nyilatkozva nemrégiben elmondta: a vállalatnak évente  1,2 milliárd font (430 milliárd forint) többletköltséget okozna, ha  európai exportját a brit EU-tagság megszűnése után vámok terhelnék, és  ez a cég puszta fennmaradását sodorná veszélybe.
    
Hozzátette: a  Jaguar Land Rover már eddig 10 millió fontot költött készenléti tervek  elkésztésére arra az esetre, ha Nagy-Britannia úgy lép ki az EU-ból,  hogy tagságának megszűnéséig nem születik megállapodás az unióval, és  emiatt a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) általános szabályrendszere  lép életbe a kétoldalú kereskedelemben.
    
A WTO-szabályozás azt  jelentené, hogy vámok jelennének meg az Európai Unió és Nagy-Britannia  jelenleg teljesen vámmentes kereskedelmében, mivel az EU számára  Nagy-Britannia kereskedelmi szempontból külső országgá válik. Az Európai  Unió vámuniós rendszere alapján a tagországok egységesen meghatározott  külső vámtételeket alkalmaznak azokkal a külső exportőrökkel szemben,  amelyekkel az EU-nak nincs kedvezményes kereskedelmi megállapodása.      A Jaguar Land Rover vezérigazgatója szerint egy ilyen forgatókönyv  esetén a cégnek nagy-britanniai üzemeket kellene bezárnia.
    
Hangsúlyozta: a tulajdonosváltás után - amikor a Fordtól az indiai Tata Motors járműipari csoport vásárolta meg a céget - "nyolc év alatt építettük fel ezt a vállalatot, de az egész nagyon gyorsan el is úszhat".
 
				     
				     
				     
				     
				     
				     
				     
				     
				     
				     
				     
				     
				     
				     
				     
				     
				     
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                        