Advertisement

Önvezető mozdonyok Magyarországon? Igen, simán, jöhet

Az automatizálás és a digitalizáció egyre több szektorban jelent kihívást és egyben megoldást is a különböző folyamatok menedzselésére. Nem kivétel ez alól a vasúti közlekedés sem. Azonban Magyarországon, míg az autózásban már javában zajlik az önvezető járművek tesztelése, a metróvonalon pedig a mindennapi életünk részévé vált az autonóm, vezető nélküli kocsik használata, addig a vasúti közlekedésben nem találkozunk ilyen irányú fejlesztésekkel. Pedig egy magyar mérnökcsapat már rendelkezik az ehhez szükséges technológiával, ami nemcsak műszaki megoldást nyújt, de az ágazatot fokozottan sújtó szakemberhiány enyhítésében is szerepet játszhat.

Önvezető mozdonyok Magyarországon? Igen, simán, jöhet

Big Data a vasúti közlekedésben

Az európai vasúti közlekedés már most is az egyik legösszetettebb hálózat, az egész kontinenst átfogó biztonságkritikus rendszer: az UNIFE szakmai testület számítása szerint egymilliárdot is meghaladó számú adatszolgáltató egység található benne, és ennek megfelelően elképesztő mennyiségű adat keletkezik évente. Az Európai Unió a 2021 és 2027 közötti időszakra szóló Digitális Európa programmal ugyan támogatja a gazdasági és társadalmi digitalizációt, azonban a mobilitáson belül a vasúti közlekedés digitalizációjára is érdemes, sőt kifizetődő nagyobb hangsúlyt fektetni hazánkban is. Magyarország ugyanis kifejezetten érintett ebben a kérdésben, az országon áthaladó ún. tranzitforgalomtól kezdve a városok és főutak zsúfoltságán át az elővárosi közlekedésig.

Az agglomerációba költözők, elsősorban családok esetében a kötöttpályás közlekedés jelentősége egyre inkább felértékelődik. A vasúti infrastruktúra megújítása és továbbfejlesztése tehát sok szempontból napirenden lévő feladat.

Időszerű digitalizáció

A hazai vasúti rendszerek digitalizációja már a küszöbön áll, a műszaki megoldások is jelentős részben adottak, és ez nagy lehetőségeket rejt magában. A témát azonban számos aspektusból érdemes vizsgálni: a műszaki megoldások és újdonságok mellett legalább olyan fontos hajtóerő az ágazatot fokozottan sújtó szakemberhiány.

Közeledik az önvezető vonatok kora

A magyar vasúti közlekedés automatizálásának lehetősége realitás, hiszen a 4-es metró már járművezető nélkül működik, és egyre többet hallunk az önvezető gépjárművek tesztelésével kapcsolatos eredményekről is. Azonban a teljesen önvezető autók, illetve a mesterséges intelligencia vészhelyzetre adott válaszreakciója még igencsak ingoványos terület, valamint az is kérdés, hogy mennyire iktatható ki az emberi tényező, miközben sokszor az tehető felelőssé egy-egy baleset bekövetkezéséért is.


A mozdonyok, vonatok esetén az emberi reakcióidőnek lényegében nincs szerepe, hiszen a fékút meghaladja az akár fél kilométert is, „finom kormánymozdulat” a kötött pálya miatt nem értelmezhető, mindemellett részletes szabályok rendelkeznek a mozdony irányításának minden lényeges eleméről. Bár a feladat a közúti forgalomnál jóval egyszerűbbnek tűnik, mégsem hallani ilyen tesztekről, fejlesztésekről. A vasút esetében az önvezetés ugyanis más koncepció mellett valósítható meg!


Míg a közúti forgalomnál alapvetően a környezet jeleit érzékelő, de autonóm jármű koncepcióját tökéletesítik, tehát egy önvezető autónak képesnek kell lennie bármely környezeti hatásra megfelelően reagálni, kötöttpályás közlekedés esetén – mivel a fogalom már az első pillanattól kezdve rendszerben értelmezhető – a biztonságról is a rendszer egészének kell gondoskodnia.


Korábban ennek alapeszközét a vasúti biztosítóberendezések jelentették. A magyar vasúti pályán az elmúlt száz év valamennyi műszaki korszakának termékei megtalálhatók, sőt szép számmal akadnak még biztosítatlan vonalak, állomások is.


Legrégebbi megoldásnak a mechanikus rendszerek számítanak, ahol még a pálya mellett futó huzal (vonóvezeték) gondoskodott arról, ha az egyik váltó átállt, akkor a többi is úgy álljon, hogy ütközés (szembemenesztés vagy utolérés) ne következhessen be. Legújabbnak pedig néhány multinacionális cég által telepített elektronikus biztosítóberendezés tekinthető.

A magyar vasúti pályahálózaton a legelterjedtebbnek a svájci licenc alapján, a Ganz által gyártott, ún. relés (jelfogós) berendezések számítanak, amelyek gazdaságosan és megbízhatóan működnek, emellett a vasúttársaságok maguk képesek karbantartani őket. Így, bár a tervezett élettartamukon jóval túl vannak, a működésükre sincs panasz, karbantartásuk szakszerűen, időről időre megtörténik, ráadásul megvan még a hazai alkatrészgyártás, -utánpótlás és -javítás is. Üzemeltetési szempontból azonban ezen rendszerek fő hátránya, hogy minden állomáson folyamatos személyzet jelenléte szükséges, mivel a távvezérlés önmagában nem megoldható.


Innovatív, jövőbemutató megoldás a vasúthálózatok automatizálásában

Ezt a kihívást oldotta meg 15 évvel ezelőtt egy magyar mérnökcsapat. „A Prolan cégcsoport sokéves fejlesztés eredményeként egy olyan rendszert hozott létre, amely képes a biztosítóberendezések távvezérlésére, és rendelkezik valamennyi szükséges biztonságigazolással. Ez a rendszer már mintegy 1500 km pályahosszon, a teljes magyar hálózat egyötödén gondoskodik a vasúti forgalom ellenőrzéséről és irányításáról. Jelentős tér kínálkozik még a vasútvonalak további automatizálására, részben teljesen új biztosítóberendezések telepítésével, részben pedig a megbízhatóan működő, régi berendezésekre építve, kiegészítő felülvezérlő rendszerek alkalmazásával. Ennek révén a hálózat üzemeltetése nemcsak gazdaságosabbá válik, kapacitása pedig megnövekszik a távvezérlés kiépítése által, hanem az ágazatban tapasztalható munkaerőhiányra is részben megoldás található” – mondta Mráz Dániel, a Prolan Irányítástechnikai Zrt. vezérigazgatója.

Lehetséges megoldás a szakemberutánpótlásra

A forgalomirányító munkakörben dolgozók átlag életkora magas, a pálya pedig egyre kevésbé vonzó. Informatikai eszközökkel támogatott, komfortos munkakörnyezet kialakításával azonban növelhető a szakma vonzereje, a hatékonyság pedig fokozható. Egyetlen munkakör ellátása a folyamatos üzem miatt – a távolléteket is figyelembe véve – lényegében öt főt igényel, míg távvezérlés esetén egy forgalomirányító legalább 4 állomás irányítását is el tudja látni, a munkaerőigény-csökkenés 75% is lehet.


„A Prolan – a vasúttársaságok igényeihez igazodva – további megoldást is kifejlesztett, amellyel a menetrendszerinti vonatközlekedtetés (MVK) lényegében már a forgalomirányító munkáját is képes automatizálni. A felelősség továbbra is a szakemberé, de munkája könnyebbé válik, így figyelme még inkább a rendszer biztonságára, a vonatközlekedés hatékonyságának javítására irányulhat. Ma már ilyen rendszerek működnek a GYSEV és a MÁV vonalain is, a gyűjtött tapasztalatok alapján pedig folyamatos a fejlesztés. Bár az automatikus vonatközlekedtetés nem jelent újdonságot a nyugati vasutaknál, az ott alkalmazott rendszereknél, de azok általában a menetrend pontos tartása mellett használhatók. A mi megoldásunk azonban sok tekintetben képes a menetrendi eltérésekhez is alkalmazkodni, jelentősen segítve ezzel a forgalomirányítók munkáját” – mondta Feldmann Márton, a Prolan Irányítástechnikai Zrt. vasút-automatizálási üzletágának igazgatója. 


Magyarországon ma még a vonatok tisztes távolságra bevárják egymást, néha hosszú perceket időzve az állomáson. Az önvezetés vasúti környezetben pontosan ennek a forgalomnak a finomhangolása, optimalizálása által valósítható meg. Az azonban már látható, hogy a technológia fejlődése a mostani vasúti biztonsági koncepció teljes felforgatását hozhatja, a vonatok ugyanis idővel képessé válhatnak arra a hagyományos vasúti vonalszakaszokon is, hogy egymást akár fékút távolságban, fizikai kapcsolat nélkül is kövessék, közben a vasútbiztonsági elvárásoknak minden tekintetben eleget téve.


KALKULÁTORUNKKAL (csak kattints rá) MOST KISZÁMOLHATOD, HOGY:

- Mekkora az agyad a magyar átlaghoz képest?

Mekkora lenne az ideális vérnyomásod?

Mennyi pénzt kellene keresned, ha rendesen megfizetnék a tudásodat?

Hozzászólások

Itt egy fontos határidő a diákhiteleseknek!

December 16-ig le kell adniuk igénylésüket azoknak az egyetemi és főiskolai hallgatóknak, akik visszamenőleg szeretnék megkapni az egész első félévre járó 350 ezer forintos szabad felhasználású diákhitelt - közölte a Diákhitel Központ pénteken az MTI-vel.
2019. 12. 13. 14:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Ismét emelkedtek a mezőgazdasági felvásárlási árak

Alapvetően a gyümölcsök és a sertések drágulása miatt három hónap lassulás után októberben ismét gyorsult a mezőgazdasági felvásárlási árak emelkedése. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) honlapján pénteken megjelent adatok szerint a szeptemberi 2,0 százalékos csökkenés után októberben a gyümölcsök felvásárlási ára átlagosan 14,6 százalékkal magasabb volt, mint egy évvel korábban, a sertések felvásárlási árának emelkedése pedig 30,5 százalékról 37,8 százalékosra ugrott.
2019. 12. 13. 14:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Új felügyeleti stratégiát hirdetett meg az MNB

A Magyar Nemzeti Bank új, az elkövetkező hat évre szóló felügyeleti stratégiát tett közzé, amelynek alapértékei a stabilitás és a bizalom a pénzügyi rendszer egészében.
2019. 12. 13. 13:30
Megosztás:
Hozzászólások:

10 százalékkal nőhet a pulykahús forgalma

Mintegy 10 százalékkal bővül a pulykahús belföldi forgalma decemberben az év többi hónapjához viszonyítva a Magyar Pulykaszövetség szerint, és az exportban is hasonló mértékű növekedésre számít az év utolsó hónapjában a szakmai szervezet.
2019. 12. 13. 12:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Nőtt a vállalkozások árbevétele Csongrád megyében

A Csongrád megyei székhelyű, kettős könyvvitelt vezető vállalkozások nettó árbevétele 2018-ban 8,5 százalékkal, több mint 200 milliárd forinttal emelkedett az előző évhez képest - derül ki a száz legnagyobb helyi céget bemutató kiadványból, amely pénteken jelent meg.
2019. 12. 13. 12:00
Megosztás:
Hozzászólások:

20,5 százalékkal nőtt az építőipar termelése októberben

Októberben 20,5 százalékkal nőtt az építőipari termelés az egy évvel korábbihoz képest, ami július óta a legnagyobb ütem. Szeptemberhez mérten az építőipar szezonálisan és munkanaphatással kiigazított termelése 3,2 százalékkal nőtt - jelentette pénteken a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).
2019. 12. 13. 11:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Karácsonyi vásárokon talált kisebb szabálytalanságokat a Nébih

Kisebb szabálytalanságok mellett néhány esetben szankcióval járó súlyos higiéniai, jelölési és dokumentációs hiányosságok is előfordultak a téli szezonális élelmiszerlánc-ellenőrzés első hetében, amely során országszerte az adventi és karácsonyi vásárokat, ünnepi rendezvényeket és azok termékeit ellenőrizték a hivatal szakemberei.
2019. 12. 13. 11:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Mennyire szegény a magyar az uniós átlaghoz képest?

Az uniós átlagnál kisebb a szegénység Magyarországon, de a visegrádi országok átlagánál nagyobb - mondta Regős Gábor, a Századvég Alapítvány vezető kutatója péntek reggel az M1 aktuális csatornán.
2019. 12. 13. 10:30
Megosztás:
Hozzászólások:

BÉT: Kitarthat a csütörtöki jó hangulat

Kitarthat a csütörtöki jó hangulat, így tovább folytatódhat az emelkedés a Budapesti Értéktőzsdén (BÉT) az Equilor Befektetési Zrt. szenior elemzője szerint.
2019. 12. 13. 08:45
Megosztás:
Hozzászólások:

Évente 100 millió forintos pályázatot ír ki a kormány diabéteszesekkel foglalkozó civil szervezeteknek

Diabétesszel élőket támogató szervezetekkel egyeztetett Novák Katalin, az Emberi Erőforrások Minisztériumának család- és ifjúságügyért felelős államtitkára és Nyitrai Zsolt kiemelt társadalmi ügyekért felelős miniszterelnöki megbízott csütörtökön.
2019. 12. 13. 07:30
Megosztás:
Hozzászólások:

A feldolgozóipar és a kereskedelem húzza Nógrád megye teljesítményét

A feldolgozóipar és a kereskedelem a két húzóágazat Nógrád megyében, dominanciájuk a teljesítménymutatók mellett a jövedelmezőségben és a foglalkoztatásban is megmutatkozik - derül ki a TOP 50 című, a megye múlt évi gazdasági folyamatait elemző kiadványból.
2019. 12. 13. 07:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Csaknem 50 ezer embert ér el a felzárkózási mentorhálózat

Száz mentor és 12 mentorkoordinátor dolgozik a Felzárkózási mentorhálózat fejlesztése elnevezésű programban, amelyet az Európai Unió és a Magyar Kormány kétmilliárd forinttal támogat. Az EFOP 1.3.2-16-2016-00001 számú projekt a Széchenyi 2020 program keretében valósul meg.
2019. 12. 13. 06:00
Megosztás:
Hozzászólások:

2020-ban is lesz nyugdíjemelés

Jövőre is garantált az inflációkövető nyugdíjemelés. Mivel a jövő évi költségvetés 2,8 százalékos inflációval számol, így ennyivel emelkednek 2020. január 1-jétől a nyugdíjak - a korábban már közölteket erősíti meg a most megjelent kormányrendelet is - közölte az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) az MTI-vel csütörtökön.
2019. 12. 13. 04:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Fejenként 170 ezer forintba kerülne a klímacélok teljesítése

Magyarország az EU ambiciózus klímacéljaival egyetért, de világossá kell tenni, hogy e célok elérésének nem lehet következménye az energia- és élelmiszerárak emelkedése - jelentette ki Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter csütörtökön Budapesten.
2019. 12. 13. 03:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Brexit: hosszabb várakozás, több papírmunka vár a cégekre

Függetlenül attól, hogy végül milyen forgatókönyv valósul meg, a Brexit jelentős hatást fog gyakorolni a logisztika és szállítmányozás területére egész Európában. A szabadkereskedelmi megállapodás szempontjából az a fő kérdés, hogy létrejön e valamilyen kompromisszum a vámok elkerülésére, vagy sem. A kilépés lehetséges hatásait a szállítmányozásra Olivier Thouard, a GEFCO Vám és Adó területének igazgatójának és Zafer Özkök, a GEFCO Magyarország ügyvezetője segítségével tekintjük át.
2019. 12. 13. 02:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Erősödhetnek a magyar-koreai gazdasági kapcsolatok

A magyar kormány beruházásösztönző gazdaságpolitikájának és a kiegyensúlyozott üzleti környezetnek köszönhetően évről évre egyre nagyobb arányban fektetnek be hazánkban dél-koreai cégek - emelte ki Varga Mihály a Magyar-Koreai Gazdasági Együttműködési Vegyes Bizottság (GVB) harmadik ülésén a Pénzügyminisztérium csütörtöki közlése szerint.
2019. 12. 13. 02:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Együttműködési megállapodást kötött az AutoWallis Nyugat-Magyarország meghatározó autókereskedőjének alapítójával

Magyarországi terjeszkedési céljainak megvalósítása érdekében együttműködési megállapodást írt alá az AutoWallis és Nyugat-Magyarország meghatározó autókereskedőjének, az idén várhatóan 19,3 milliárd forintos forgalmat elérő Iniciál Csoportnak az alapítója. Az együttműködés fő célja, hogy közösen növeljék mobilitás szolgáltatási jelenlétüket a régióban új telephelyek és értékesítési pontok fejlesztésével. Ezzel az újabb lépéssel az AutoWallis tovább halad a tavasszal meghirdetett stratégia mentén, melyben 2024-ig árbevételének duplázását tervezi organikus és akvizíciós úton.
2019. 12. 13. 01:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Fontos Kúria döntés az adóalap kiigazításáról

Ha egy vállalkozás nem piaci árakat alkalmaz, akkor a társasági adó megállapításakor a piaci ársáv mely elemére kell elvégeznie az adóalap kiigazítást? Ebben a kérdésben hozott döntést a Kúria egy régóta húzódó, de elvi szempontból rendkívül fontos perben.
2019. 12. 13. 01:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Nő a magyarországi halfogyasztás az utóbbi tíz évben

Nő a magyarországi halfogyasztás az utóbbi tíz évben, de még mindig messze az európai uniós átlag alatt van; az agrártárca azon dolgozik, hogy az egy főre jutó éves 5,7 kilogrammos átlag megduplázódjon Magyarországon - mondta Farkas Sándor, az Agrárminisztérium parlamenti államtitkára csütörtökön Budapesten, a halfogyasztást népszerűsítő sajtótájékoztatón.
2019. 12. 12. 23:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Lezárul a bankjegyek megújítási programja

Lezárul az év végén a bankjegyek megújítási programja, a többletkibocsátás költsége 4-5 milliárd forint volt - mondta Pataki Tibor, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) készpénzlogisztikai igazgatóság igazgatója csütörtökön Budapesten, sajtótájékoztatón.
2019. 12. 12. 22:30
Megosztás:
Hozzászólások: