Öt év alatt huszonkétszeresére nőtt a lakáshotelek száma Budapesten
A rövidtávú lakáskiadás, ismertebb nevén az airbnb-zés, egyre népszerűbb világszerte, így Magyarországon, elsősorban Budapesten is. Míg 2012-ben 3-400 budapesti lakás közül választhattak a hozzánk látogató vendégek, 2017 nyarára közel 9000 lakáshotel vált elérhetővé a piacon. Statisztikai adatok alapján ez több mint 4500 budapesti házigazdát jelent, akik átlagban 1-3 ingatlant hirdetnek az Airbnb, booking.com, szallas.hu platformokon keresztül.
„A közvélekedéssel ellentétben a budapesti belvárosi albérletárak emelkedéséhez nem járul hozzá szignifikánsan a lakáshotelek számának növekedése, a 2010-es adatokhoz képest az Airbnb elterjedése mindössze havi átlag húszezer forinttal emelte a kiadós belvárosi lakások bérleti díjait.”- mondta Balogh László az ingatlan.com vezető gazdasági szakértője szombaton, az Akvárium Klubban rendezett Első Apartmankiadó Konferencián. Hozzátette azt is, hogy a lakáspiacon a következő két-három évben nem várható jelentős változás, az árnövekedés folytatódni fog, de a drágulás üteme egyre szerényebb. Ezért azoknak, akik rövidtávú kiadás céljából vásárolnának lakást nem érdemes az árcsökkenésre várniuk.
A Magyar ApartmanKiadók Egyesülete és az Ingatlankiadás Okosan csapata által szervezett konferencián szó esett –többek között- a fekete lakáskiadás veszélyeiről, a résztvevők gyakorlati tanácsokat kaphattak az adózási kötelezettségekről. A téma nem is lehetne aktuálisabb, hiszen idén tavasztól a Nemzeti Adó- és Vámhivatal támogató eljárással igyekszik segíteni az Airbnb-zőket, tovább fehérítve a rövidtávú lakáskiadás piacát. A NAV ugyanis megszerezte az ír adóhatóságtól azt az összesítőt, mely tartalmazza azoknak a személyeknek az adatait és bevételeit, akik regisztrálva voltak 2015. évben az Airbnb-n, és bevételt szereztek a lakáskiadás kapcsán.
Ezeket az adatokat technikailag összehasonlították a magánszemélyek által beadott bevallásokkal, és ahol eltérést találtak, azokat megkeresték, hogy segítsenek az elmaradások rendezésében. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal részéről a cél tehát nem az ellenőrzés és büntetés volt, hanem támogató eljárás keretében a szállásadók segítése az adózással kapcsolatban, lehetőség nyújtása a pótlásra.
Az eseményen a házigazdák naprakész információhoz juthattak a rövidtávú lakáskiadás jelenlegi helyzetéről, jövőjéről és az iparág kihívásairól. Megtudhatták, hogyan a bővíthetik a szolgáltatásaikat, hogyan növelhetik a vendégszámot, tapasztalatot cserélhettek egymással, párbeszédet folytatva a piac többi szereplőjével is. A konferencián számos szolgáltató is részt vett, felismerve, hogy egy jó házigazda két lábon járó hirdetési felület. A legtöbb vendég, aki magánszállásokon száll meg, igényli, hogy a házigazda naprakész tudással lássa el a városban zajló eseményekről, megossza azokat az információkat is, amelyeket nem biztos, hogy egy útikönyvben megtalál.
Az Ingatlankiadás Okosan csapata az elmúlt 2,5 évben rendszeresen tart oktatásokat, eddig mintegy 1000 budapesti és vidéki házigazdával találkoztak személyesen is. Nagy sikerű, 5 órás előadásaikon a hirdetések kezelése és marketingtippek mellett adószakértő segíti a házigazdákat a tevékenységgel járó adózási és adminisztrációs kötelezettségek elsajátításában.
Az Ingatlankiadás Okosan és a Magyar ApartmanKiadók Egyesülete, amely az apartmankiadók egyetlen érdekvédelmi képviselete Magyarországon, a rövidtávú lakáskiadók képviseletében az elmúlt években közösen azon dolgozott, hogy átlátható és betartható játékszabályok érvényesüljenek a lakáshotelek piacán, ezzel jelentősen hozzájárulva a hazai turizmus sikeréhez.
Kalkulátor ajánlónk:
Fix számokkal lottózol? Akkor ez neked való kalkulátor