Szakértő: lájk- és kontentfüggőség, avagy mikor beszélhetünk függőségről?

Megállás nélkül görgeted a közösségi média tartalmakat és órák telnek el úgy, hogy észre sem veszed? Előfordult már, hogy nem lájkolták elegen a fotódat, sztoridat a Facebookon vagy Instán, és emiatt letörölted? Esetleg rossz kedved lett attól, hogy nem érkezett elég lájk egy posztodra? Ha ezek a „tünetek” nálad is jelentkeznek, elképzelhető, hogy kontent-, illetve lájkfüggő vagy. Vajon valós problémákról és betegségre utaló függőségekről beszélünk?

Szakértő: lájk- és kontentfüggőség, avagy mikor beszélhetünk függőségről?

Mindenekelőtt fontos kiemelni, hogy betegség értelmében egyik esetben sem beszélhetünk függőségről, a jelenségek mozgatórugóit viszont mindkét esetben érdemes végiggondolni.

A lájkfüggőség kifejezés arra utal, hogy akár extrém módon is vágyhatunk arra, hogy bejegyzéseinket, képeinket ismerőseink kedveljék. Ez arra vezethető vissza, hogy az ember társas lény és minden tudásunkat magunkról külső visszajelzésekből nyerjük. Tehát rendkívül fontosak számunkra a visszajelzések arról, hogy szépek, okosak, kedvesek, viccesek vagyunk, ügyesen végezzük a dolgunkat, így természetes, hogy vágyunk a pozitív megerősítésre.

Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy mind a magunkról alkotott kép, mind a kapott visszajelzések értékelésében folyamatos összehasonlítással élünk. Az offline emberi kapcsolatokban ez az összehasonlítás korlátozottabban jelenik meg. 

Ezzel szemben a közösségi médiában eltitkolható bármi kellemetlen, míg felnagyítható bármi, ami kedvező, az összehasonlítás alapja pedig ismerősök és ismeretlenek tömegének, valamint netes celebek gondosan összeállított, kiszépített profilja. Aminek megfelelni lehetetlen, a versenybe való beszállás könnyen megint csak a lájkok hajszolásához vezethet.

Manapság, amikor a társas kapcsolataink átterelődnek az online térbe, a hátba veregetéseket is jórészt itt próbáljuk beszerezni. Kutatások bizonyítják, hogy a hatásuk valóban ezeknek felel meg, méghozzá valóságosan: a dopamin felszabadulásával az agy jutalmazó központjában nagyon hasonló folyamatok aktiválódnak, mint egyéb jutalmazások esetén – vagyis, ha valaki jót tesz velünk, ha öröm ér bennünket. Akkor is ez a rendszer aktiválódik, ha drogot, alkoholt használ valaki.

Mikor van baj?

Ha túl intenzívvé válik a lájkvadászat. Ennek egyik oka, hogy az online tér szinte végtelenségig tágítja a lehetőségeinket a virtuális elismerések hajszolására. Gyorsan, sok visszajelzést tudunk bezsebelni, viszonylag kevés erőfeszítéssel és ezt a nap során újra és újra megismételhetjük. Ha valakinek stabil és pozitív az önértékelése, annak néhány kedves szó, a barátok, a család apróbb visszajelzései elegendőek ahhoz, hogy ez újra és újra megerősödhessen. Ha azonban valaki bizonytalan magában, akkor könnyebben előfordulhat, hogy elszabadul a dicséretek kergetése. Éppen ezért fontos, hogy helyén kezeljük a virtuális elismerések szerepét. Vegyük észre, ha valaki odafigyelésre, emberi interakciókra vágyik, hogy ezt az űrt ne lájkokkal próbálja betömni!

Ha valaki nem a lájkokat, hanem a befogadhatatlan mennyiségű tartalmat hajszolja, az egy bizonyos ponton túl szintén problémát okozhat. Naponta internetes tartalmak tízezrei látnak napvilágot, amiket okostelefonunkkal a nap 24 órájában figyelemmel kísérhetünk. Ha minél inkább csak befogadói leszünk a képernyőadatok végeláthatatlan sorának, aktvitásunk apadni fog, kontentfüggőségünk pedig ezzel párhuzamosan erősödni, tettrekészségünk pedig a passzivitástól csökkenni fog.

Mi irányítsunk!

Ne a kontent használjon minket, hanem mi használjuk a tartalmat. Minden haszontalan helyett fogyasszunk és/vagy csináljunk BÁRMI hasznosat online jelenlétünk során. Ebben jelenthet segítséget a screen time management, vagyis a képernyőidő-menedzsment.

Ha nem szeretnénk újra és újra belesodródni a végtelenségbe, segítség lehet egy lélektani határpont megválasztása, amivel a képernyőidőnk mégsem válik időrablóvá, vagy előre határozzuk meg, miért is görgetünk, és ne „robotpilóta üzemmódban” nyissuk ki a legtöbbet használt alkalmazásainkat. A képernyőidő mérésével pontos visszajelzést kapunk, hogy mire és mennyi ideig használjuk a telefonunkat. Beállíthatjuk azt is, hogy előre meghatározott görgetéssel töltött idő után figyelmeztessen minket a telefon.

Mentálhigiénénk megóvása olyannyira égető problémává kezd válni, hogy a lájkfüggőséget észlelve az egyik legnépszerűbb közösségi média-oldal a lájkok bezsebelésével járó nyomás csökkentése céljából hat országban teszteli a lájkok számának eltüntetését a posztolt fotók alól. A tartalom céltalan görgetésének csökkentésére pedig kibővült egy Screen Time-hoz hasonló mérő és figyelmeztető funkcióval.

Bővebben a tudatos internethasználatról a Tettek Hálózata oldalán: www.telekom.hu/tettekhalozata


KALKULÁTORUNKKAL (csak kattints rá) MOST KISZÁMOLHATOD, HOGY:

- Mekkora az agyad a magyar átlaghoz képest?

Mekkora lenne az ideális vérnyomásod?

Mennyi pénzt kellene keresned, ha rendesen megfizetnék a tudásodat?

Hozzászólások

A gyerekek ’jóságról’ alkotott nézeteit kutatta a Cartoon Network globálisan

A Cartoon Network nemcsak Magyarországon, hanem a világ számos más országban is sokadjára indítja el bántalmazás elleni kampányát, amelynek jelszava: „Aki ver, az nem haver”. A népszerű gyerekcsatorna az ötödik év alkalmából globális kutatást végzett a gyerekek körében, amiből kiderült, mit gondolnak a gyerekek jótettnek, mit és hogyan tesznek azért, hogy másoknak jobb legyen.
2019. 11. 20. 02:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Mit nézel? Vakok harca: See

November elsejével az Apple is beszállt a streaming háborúba és elindította saját platformját Apple TV+ néven. A szolgáltatás nem működik másként, mint ahogy azt már a Netflix vagy az HBO Go esetében megtapasztalhattuk, azaz hűségidő nélkül, havonta fizethetünk elő rá (1890 Ft-ot ebben az esetben), cserébe pedig szabadon böngészhetünk a kínálatukból, természetesen reklám nélkül. Az Apple TV+ több saját gyártású sorozattal és egy családi természetfilmmel rajtolt, valamelyikből 3, másból akár 8 rész is elérhető jelenleg. Lehetőség van egy egyhetes, ingyenes próbaidőszakra, mielőtt a rendes előfizetés megkezdődne.
2019. 11. 17. 03:30
Megosztás:
Hozzászólások:

100 ezres bírságot kapott az RTL Klub

A médiatanács 100 ezer forintnyi bírságot szabott ki az RTL Klub, és 200 ezer forintnyit az M5 szolgáltatójára - közölte a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) pénteken az MTI-vel.
2019. 11. 17. 00:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Elfogadta a közösségi rádióknak és tévéknek szóló üzemeltetési pályázatot a médiatanács

A médiatanács elfogadta a közösségi rádióknak és tévéknek szóló négyszázmillió forintos üzemeltetési pályázatot - közölte a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) pénteken az MTI-vel.
2019. 11. 15. 16:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Ki költi a legtöbb pénzt ma reklámra Magyarországon?

Nem hozott szignifikáns különbséget az elmúlt év a hazai reklámszektorban az előző esztendőkhöz viszonyítva. A magyar piac növekedésének alapját továbbra is az állami szervezetek költései biztosítják, miközben a piaci szereplők nem fordítottak többet reklámra tavaly, mint 2018 előtt. A három vezető, állami hirdető a hazai piacon a Miniszterelnöki Hivatal, a Szerencsejáték Zrt., a Nemzeti Erőforrás Minisztérium és a Magyar Villamos Művek Zrt. – derül ki a kelet- és közép-európai reklámpiacok folyamatait, trendjeit összefoglaló és elemző, hiánypótló kiadvány, a CANnual Report most megjelent ötödik kötetéből. A kiadvány arra is rámutat Magyarország vonatkozásában, hogy az állami szereplők milliárdos reklámköltéseinek a mértéke azért is szembeötlő, mert többek között a legnagyobb hirdetők éves rangsorában az ötödik helyen álló Magyar Telekom 60 százalékkal kevesebbet fizetett ki reklámra, mint a Miniszterelnöki Hivatal 2018-ban.
2019. 11. 14. 15:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Alkalmazást fejlesztett a Magyar Katolikus Rádió

Mobiltelefon-alkalmazást fejlesztett a Magyar Katolikus Rádió, amelyen az élő rádióműsor mellett tematikus csatornák és több új funkció is elérhető - közölte Radetzky András, a rádió vezérigazgató-helyettese az alkalmazást bemutató sajtótájékoztatón, szerdán Budapesten.
2019. 11. 13. 13:00
Megosztás:
Hozzászólások:

A legtöbbet a digitális hirdetésekre költenek Közép- és Kelet-Európában a CANnual Report szerint

A gazdasági jólétnek és a digitális fejlődésnek köszönhetően 2018 során a reklámipari kiadások értéke elérte a nettó 13,8 milliárd eurót, vagyis a hirdetők körülbelül 3 milliárd euróval többet költöttek a közép-és kelet európai térségben, mint öt évvel ezelőtt. A televízió elsősége továbbra is töretlen, a digitális kiadások robbanásszerű növekedést mutattak, miközben a kültéri hirdetések a harmadik helyre léptek elő a televíziós és az online felületek mögött, a nyomtatott média pedig jelentősen visszaesett.
2019. 11. 09. 12:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Médiatanács: Jövőre is 1,3 milliárd forintot nyerhetnek el a médiaszolgáltatók támogatásra

Összesen 1,3 milliárd forint pályázati forrást nyerhetnek el 2020-ban a helyi, körzeti és kisközösségi médiaszolgáltatók a Magyar Média Mecenatúra Programban a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsának döntése alapján. A grémium e heti ülésén elfogadta az új reklámszpotokról szóló tanulmányt is, amely szerint egyre több a gyógyszerreklám. A testület kezdeményezésére a román társhatóság helytelen korhatár-besorolás miatt figyelmeztette a Mozi+ és a Moziverzum szolgáltatóját.
2019. 11. 08. 05:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Új főszerkesztő került a Népszava élére

A korábbi főszerkesztő-helyettes, Nagy György irányítja főszerkesztőként a Népszavát szerdától - közölte a napilap az MTI-vel.
2019. 11. 06. 17:30
Megosztás:
Hozzászólások:

#fizetetthirdetés, avagy hogyan reklámozhat egy influencer?

Mivel a véleményvezérek sok esetben a hagyományos hirdetési eszközöknél jóval több fogyasztót érnek el, szerepük felértékelődött a hirdetők körében. Az elmúlt években lefolytatott versenyhivatali vizsgálatok azonban feltárták, hogy az általuk alkalmazott gyakorlat nem mindig volt megfelelő. De hogyan hirdethet egy influencer? Hogyan kerülheti el a bírságot? Mi számít burkolt reklámnak? Egyebek mellett ezekre a kérdésekre keresett választ legutóbbi adásában a Meeting Request, a Deloitte üzleti podcastje, amiben a GVH fogyasztóvédelmi irodájának vezetője volt vendégük.
2019. 11. 02. 05:30
Megosztás:
Hozzászólások:

A Twitter ezentúl nem fogad el politikai hirdetéseket

A Twitter a továbbiakban nem fogad el politikai hirdetéseket - jelentette be szerdán a közösségi portál elnök-vezérigazgatója.
2019. 10. 31. 03:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Orosz hátterű oldalakat függesztett fel a Facebook

Felfüggesztett három orosz hátterű oldalt a Facebook. Ezt szerdán jelentette be Nathaniel Gleicher, a Facebook közösségi portál kiberbiztonságért felelős vezetője.
2019. 10. 30. 19:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Eladták Románia legnépszerűbb televízióját

Eladták egy regionális tranzakció keretében Románia legnépszerűbb televízióját, a Pro TV-t, miután a Petr Kellner cseh milliárdos által birtokolt PPF befektetési alap megállapodott az amerikai AT&T amerikai telekommunikációs vállalattal a kelet- és közép-európai televíziókat üzemeltető CME megvásárlásáról.
2019. 10. 29. 01:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Helyreigazításra kötelezte a bíróság a propeller.hu internetes oldalt

Helyreigazításra kötelezte a bíróság a propeller.hu internetes oldalt, mert valótlanságot állított a közmédiáról - közölte a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) sajtóosztálya az MTI-vel szombaton.
2019. 10. 27. 08:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Médiatanács-bírságok helytelen korhatár-besorolás miatt

Egy angol romantikus komédia és egy magyar filmsorozat-epizód helytelen korhatár-besorolása miatt szabott ki bírságokat a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa e heti ülésén. Az egyedül induló Magyar Katolikus Rádió Alapítvány lett a nyertese négy vidéki rádiós frekvencia pályázatának, és a testület öt évvel megújította a tiszafüredi és abádszalóki Rádió 1 szolgáltatójának jogosultságát.
2019. 10. 27. 02:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Rádiós frekvenciákról döntött az NMHH

Rádiós frekvenciákról döntött a médiatanács és öt évvel megújította a tiszafüredi és abádszalóki Rádió 1 szolgáltatójának jogosultságát is - közölte a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Kommunikációs Igazgatósága pénteken az MTI-vel.
2019. 10. 25. 11:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Nincs több csalás, új magyar startup mutatja meg, hogy mit tudnak az influencerek

Már-már közhelyszámba megy, hogy minden cég influencerrel akar reklámozni. De vajon tudjuk-e, milyen tényleges, kézzelfogható eredményeket nyújt ez a fajta marketing? Egy új szolgáltatás azt ígéri, hogy pontosan mérhetővé teszi az influenszer-kampányok hatását – így mind a cég, mind a megbízott véleményvezér pontos képet kaphat a munkája értékéről. A Befluence már most olyan piaci szereplőket tudhat a hívei közt, mint Kulcsár Edina, Tápai Szabina vagy Nagy Benedek (youtuber).
2019. 10. 21. 11:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Tematikus műsorokkal készül az M5 kulturális csatorna október 23-án

Tematikus műsorokkal készül október 23. alkalmából az M5 kulturális csatorna; szerda este többek között a Tumbász Ákos és Forró Mariann szerelmi történetét feldolgozó Szerettünk volna még élni című dokumentumfilmet láthatják a nézők - mondta el Siklósi Beatrix csatornaigazgató az MTI-nek.
2019. 10. 21. 00:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Hírközlési labor kialakítását finanszírozta az Óbudai Egyetemen az NMHH

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) tizenkét millió forintos támogatásával kapott hírközlési labort az Óbudai Egyetem.
2019. 10. 18. 14:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Öt film megvalósítását támogatja a filmalap

A Filmszakmai Döntőbizottság filmgyártási támogatást szavazott meg az Átjáróház és a Kék Pelikan című alkotásoknak, míg gyártás előkészítési támogatásban részesült az Utas és holdvilág, a Sömmi és a Nagykarácsony című filmterv - közölte a Magyar Nemzeti Filmalap szerdán az MTI-vel.
2019. 10. 17. 02:30
Megosztás:
Hozzászólások: