Több milliós bírság gyermekreklámok miatt - ki a felelős a szülők nyaggatásáért?

A Gazdasági Versenyhivatal („GVH”) az elmúlt időszakban közel harminc millió forint bírságot szabott ki két vállalkozásra jogsértő gyermekreklámok közzététele miatt. A beavatkozásokat tájékoztató közzététele követte, amelyben a GVH összegezte a gyermekreklámokkal kapcsolatos legfontosabb elvárásokat.

Több milliós bírság gyermekreklámok miatt - ki a felelős a szülők nyaggatásáért?

A gyermeket nevelő szülők nap mint nap találkozhatnak televíziós csatornákon, újságokban olyan reklámokkal, amelyek célja az, hogy a gyerekek nyaggatni kezdjék a szüleiket amiatt, hogy vegyék meg nekik a hirdetett játékot, édességet vagy más reklámozott terméket.


Ezeknek a reklámoknak nem lebecsülendő a hatása, mert a gyerekekhez rengeteg ilyen kommunikáció jut el - egy 2015-ös GVH kutatás szerint a 12 év alattiak hétköznapokon átlagosan napi 2,5 órát, hétvégenként pedig átlagosan 4 órát töltenek a televízió előtt – és ráadásul a gyermekeket életkoruknál és pszichikai adottságaiknál fogva rendkívül könnyen is befolyásolják. Nem váratlan tehát, hogy a gyermekeknek szóló reklámokkal kapcsolatos tilalmak betartása érdekében egyre szigorúbban lép fel a hatóság. 


2019 novemberében a GVH hétmillió forint bírságot szabott ki az egyik vezető multinacionális vállalatra három, gyermekek számára érdekes kiegészítővel (Spongya Bobos kulaccsal, varázstörölközővel és világító jojóval) összecsomagolt termékét népszerűsítő reklámkampánya miatt.  A versenyhatóság azt kifogásolta, hogy a reklám közvetlenül felszólította a gyermekeket arra, hogy vegyék, vagy legalábbis szüleikkel vetessék meg a reklámozott terméket annak érdekében, hogy megszerezhessék a hozzá csomagolt kiegészítőket.


Nagyon hasonló volt az idén februárban zárult másik gyermekreklámos ügy is, amelyben a GVH 21 millió forintos bírsággal büntetett egy másik vállalkozást amiatt, mert termékeit ajándék világító tollal, valamint intelligens gyurmával úgy kínálta televíziós- és egyéb reklámjaiban (szórólapokon, plakátokon, mozireklámban, Youtube hirdetésben), hogy a termékek megszerzésére hívta fel a gyermekeket.


A büntetés kiszabására azért került sor, mert a jogszabály szerint a reklámban tilos a gyermekkorúakat közvetlen felszólítani a hirdetett áru megvásárlására, illetve arra, hogy szüleiket vagy más felnőttet győzzenek meg arról, hogy vegyék meg nekik az adott terméket. Nemcsak az lehet jogsértő, ha a reklám kifejezetten azt tartalmazza, hogy pl. „vásárold meg”, hanem minden olyan tartalmú reklám ide tartozik, amely arra motiválja a gyermeket, hogy a reklámozott árut megszerezze.

Tipikusan ilyen esetek egy áruhoz kapcsolódó ajándék, kedvezmény vagy más előny kihangsúlyozása, melynek megszerzése csak az adott termék megvásárlását követően lehetséges (pl. „próbáld ki Te is”, „rajzolj és világíts”);  olyan reklámüzenetek közzététele, amelyek azt sugallják, hogy a reklámozott termékre a gyermeknek mindenképpen szüksége van, mert a fogyasztása különleges előnyökkel jár, vagy mert a gyermek úgy érezheti, hátrányba kerül, ha nem szerzi meg (pl. „legyél tag”); illetve a gyermekek gyűjtőszenvedélyére apelláló felszólítások és a termékek korlátozott elérhetőségére vonatkozó utalások alkalmazása (pl. „gyűjtsd össze mind”, „szerezd meg mind”, „limitált”, „keresd … akciósan”) – mutatott rá dr. Miks Anna, a Deloitte Legal Göndöcz és Társai Ügyvédi Iroda versenyjogi csoportvezetője.


A korábbi és a mostani eljárások tanulságaiból kiindulva a GVH a napokban tájékoztatót adott közre, amelyben összegzi, hogy fogyasztóvédelmi szempontból mire kell odafigyelni a gyermekeknek szóló reklámok elkészítésekor és közzétételekor. 


Érdemes kiemelni, hogy a reklámozóknak nemcsak azt kell mérlegelniük, hogy az általuk közzétett, a terméket népszerűsítő kommunikációk reklámnak minősülhetnek-e, hanem azt is, hogy az adott reklám gyermekkorúakat céloz-e meg, vagy ha nem is kifejezetten gyermekkorúaknak szól, akkor elérhet-e gyermekeket. Ennek kapcsán mindig figyelembe kell venni magát a terméket, továbbá a reklámeszközök formai és tartalmi elemeit, valamint a reklámozás csatornáit is. Ezt követően gondosan kell mérlegelni azt, hogy az adott kommunikációban azonosítható-e olyan tartalom, mely felszólítás/felhívás jellegű és a termék megszerzésére vonatkozik – emelte ki Göndöcz Péter, a Deloitte Legal Göndöcz és Társai Ügyvédi Iroda partnere. 


A tájékoztató hasznos segítséget nyújt nemcsak a potenciális hirdetőknek, hanem a kommunikáció tervezésével vagy közzétételében szerepet vállaló a reklám- vagy médiaügynökségek is, mivel ők is felelőssé tehetők, ha a reklám utóbb jogszerűtlennek bizonyul.


A GVH maga is felhívta a figyelmet arra, hogy érdemes már a kommunikáció tervezése során kikérni és figyelembe venni a jogi elvárásokat ismerő személy, szervezet álláspontját és figyelemmel kísérni a GVH mindenkori jogalkalmazói gyakorlatát.  Ennek különös jelentősége van, hiszen a GVH által kiszabható bírság összege akár a vállalkozás előző évi nettó árbevételének 10 százalékáig is terjedhet.

Hozzászólások

Érettségihez ad tippeket az M5 oktatási műsora

Érettségi feladatok megoldásához is tippeket ad az M5 csütörtöki oktatási műsorában - közölte az MTVA Sajtó Osztálya szerdán az MTI-vel.
2020. 04. 09. 06:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Álláskeresés világjárvány idején: az online megoldásoké a főszerep

Keressen valaki munkát akár azért, mert a koronavírus miatt kialakult helyzetben veszítette el az állását, vagy azért, mert éppen a világjárvány kitörése előtt mondott fel előző munkahelyén, első találkozása leendő munkaadójával valószínűleg nem a megszokott módon történik majd. A járványügyi intézkedések miatt ezen a területen is a személyes kontaktust nem igénylő megoldások kerültek előtérbe.
2020. 04. 09. 04:05
Megosztás:
Hozzászólások:

Április 15-ig SMS-ben is kérhető a bevallási tervezetek postázása

Az ügyfélkapuval nem rendelkezők az idén is kérhetik a Nemzeti Adó- és Vámhivataltól (NAV) az szja-bevallási tervezetük postázását, amelyhez az adóazonosító jelet és a születési dátumot tartalmazó kérelmüket kell SMS-ben vagy egyéb módon eljuttatni a NAV-hoz április 15-éig - közölte az adóhivatal szerdán az MTI-vel.
2020. 04. 09. 03:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Mennyi bort iszik a magyar? Ábrán mutatjuk!

Egy főre jutó évi bor- és mustfogyasztás, liter
2020. 04. 09. 02:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Elindult a Palackposta 2020 borpromóciós kampány

Elindult a Palackposta 2020, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) és az Agrármarketing Centrum (AMC) közös borpromóciós kampánya, amely az online termelői borrendelést népszerűsíti a fogyasztók felé - közölte a HNT szerdán az MTI-vel.
2020. 04. 09. 00:05
Megosztás:
Hozzászólások:

Már a fertőtlenítőszert is hamisítják

Fertőtlenítőszert hamisító bandát lepleztek le a rendőrök a fővárosban - közölte a rendőrség szerdán a honlapján. A Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) közleménye szerint az okozott kár több mint 22 millió forint.
2020. 04. 08. 23:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Ezeket a számokat húzták ki a Skandináv lottón

A Szerencsejáték Zrt. tájékoztatása szerint az április 8-án megtartott 15. heti Skandináv lottó sorsoláson a következő számokat húzták ki:
2020. 04. 08. 22:30
Megosztás:
Hozzászólások:

A metrón is ózonos fertőtlenítést tesztel a BKV

A metrón is ózonos fertőtlenítést tesztel a BKV, a technológia lényege, hogy ózon hatására az oxidálási folyamat során a mikroorganizmusok nem tudnak immunitást felépíteni, míg hagyományos vegyszereknél ez előfordulhat - közölte a társaság szerdán az MTI-vel.
2020. 04. 08. 22:00
Megosztás:
Hozzászólások:

2 milliárd forinttal estek vissza az útdíj bevételek márciusban

Március második hetében 2 milliárd forinttal kevesebb összeg folyt be az állami költségvetésbe az útdíjakból (e-matrica, e-útdíj) az előző év azonos időszakához képest - közölte a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt. szerdán az MTI-vel.
2020. 04. 08. 21:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Holnap kiderül, milyen új intézkedések vagy korlátozások lesznek húsvétkor

Csütörtök délután jelenti be Orbán Viktor miniszterelnök azokat a lépéseket, amelyek a koronavírus-járvány elleni védekezésben a húsvéti ünnepek előtt szükségesek - közölte a nemzetközi kommunikációért és kapcsolatokért felelős államtitkár szerdán videóüzenetben.
2020. 04. 08. 20:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Karrierváltás állami támogatással - már elérhetőek az informatikusképzések

A gazdaságvédelmi akcióterv részeként tegnap bejelentett intézkedések révén ugrásszerűen, tízszeresére bővülhet itthon azok száma, akik a karrierváltás mellett döntenek, és egy intenzív és gyakorlatorientált képzés elvégzése után informatikus szakmát és állást szereznek. Tavaly már közel ezer, főként 21 és 45 év közötti életkorú, különböző szakmai háttérrel rendelkező diák kezdhetett új karriert programozóként egy általában fél éves képzés után. Ez a szám a jövőben az évi tízezer főt is elérheti az akár több millió forintos képzések 95 százalékos, vissza nem térítendő állami támogatásának, valamint a kamatmentes felnőttképzési diákhitelnek köszönhetően - állítja a junior szoftverfejlesztők és tesztelők képzésével foglalkozó PROGmasters.
2020. 04. 08. 20:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Meddig érvényesek a lejárt okmányok?

A magyar állampolgárok Magyarország területén hatályos, lejáró hivatalos okmányai a veszélyhelyzetben is, annak megszűnését követő 15 napig érvényesek - közölte a rendőrség szerdán a honlapján.
2020. 04. 08. 19:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Online lakásvásárlási megoldást indított a Cordia

A jelenlegi járványveszélyes időszakban a biztonság a legfontosabb, így aki teheti, maradjon otthon. Erre buzdít mindenkit Magyarország legnagyobb lakásfejlesztője, a Cordia is: a vállalat a rendkívüli helyzetre reagálva éppen ezért kialakította a teljes lakásvásárlási folyamatot lefedő új, biztonságos, online megoldását, amivel otthonról intézhető el az összes szükséges lépés, az ingatlan kiválasztásától, virtuális bejárásától kezdve egészen az adásvételi szerződés megkötéséig és a birtokba adásig.
2020. 04. 08. 17:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Két tűz között az infláció

Többek között az élelmiszer-drágulás nyomta fel az inflációt márciusban, az üzemanyagárak zuhanása pedig csak részben szerepel benne. Az év hátralévő részében az a kérdés, hogy az élelmiszerek és a mindennapi cikkek drágulását mikor állítja meg a keresletcsökkenés, emellett az üzemanyagárak alakulása is nagyban befolyásolhatja a mutatót. A mostani kilátások alapján az év végére 2,5 százalékos infláció valószínűsíthető, az éves átlagos mutató pedig 2,9 százalék körül lehet.
2020. 04. 08. 17:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Tizenkilenc tévé és rádió kap összesen több mint százmilliós támogatást

A közösségi és kisközösségi televíziók és rádiók közül tizenkilenc részesül összesen 115,4 millió forintos támogatásban a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsának e heti ülésén meghozott döntése szerint - tájékoztatta az NMHH szerdán az MTI-t.
2020. 04. 08. 14:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Áttervezi üzleti tervét a MÁV-csoport

A MÁV-csoport áttervezi idei üzleti tervét, miután a koronavírus-járvány és a veszélyhelyzeti intézkedések előre nem látható, jelentős kiadással járnak - mondta Homoly Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója szerdán az MTI-nek.
2020. 04. 08. 13:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Bérkiegészítést és rendkívüli juttatásokat kapnak a Nestlé Hungária termelésben és ellátási láncban dolgozó munkatársai

Egyedülálló béreket érintő juttatásokat vezetett be a Nestlé Hungária a koronavírus-járvány okozta rendkívüli helyzetben: a termelésben és az ellátási láncban dolgozó munkatársainak nyújtott, átlagosan 10%-os bérkiegészítés mellett többek között bérgaranciát, vállalati kölcsön moratóriumot, ingyenes étkezési lehetőséget, a táppénz és betegszabadság idejére extra bérkiegészítést biztosít a cég a következő három hónapban. Az élelmiszeróriás legfontosabb feladata a munkahelyek megtartása mellett, hogy folyamatosan biztosítsa a termelés zavartalan működését és a fogyasztók igényeinek kielégítését.
2020. 04. 08. 12:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Átmenetileg az éttermek fele zárt be

A koronavírus járvány számos gazdasági szektor számára jelent bizonytalanságot. Talán az egyik leginkább sújtott terület a vendéglátóipar, hiszen a vendégek távolmaradásával cukrászdák, kávézók, sörözők, büfék működése válik bizonytalanná. Jelenleg azok az éttermek, vendéglők tudnak talpon maradni, akik meg tudják szervezni az ételeik házhozszállítását, illetve át tudnak állni elviteles kiszolgálásra. A vendéglátóhelyek közel fele azonban átmenetileg bezárt.
2020. 04. 08. 11:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Ezért szárnyal a CIG Pannónia - Az Aegon átveszi az EMABIT egyes magyarországi üzletágait

A CIG Pannónia Első Magyar Általános Biztosító Zrt. (EMABIT) igazgatósága a mai ülésén döntött: a vagyonbiztosító magyarországi vagyon, felelősség, szállítmányozás, fuvarozás és gépjárműbiztosítási üzletágait átadja az Aegon Biztosítónak.
2020. 04. 08. 09:35
Megosztás:
Hozzászólások:

AutoWallis - rekordot hozott 2019, az idei év pedig nagy kihívásokat fog

Minden szempontból rekordévet zárt az AutoWallis 2019-ben és a jó eredményekhez a vállalat mindhárom üzletága hozzájárult: a legnagyobb mértékben, 31 százalékkal a belföldi disztribúciós üzletág bővült, amit 19 százalékos növekedéssel az autóipari szolgáltatói üzletág követett. A bővülés a legtöbb esetben a piaci átlag felett történt, így a magyar tőzsde autós vállalata jó úton halad stratégiája megvalósításában, mely szerint 2024-ben árbevétele 130 milliárd forint fölé emelkedhet. A társaság konszolidált árbevétele 2019-ben 19 százalékkal 75,3 milliárd, EBITDA mutatója pedig 17 százalékkal, 2,982 millió forintra bővült.
2020. 04. 08. 08:30
Megosztás:
Hozzászólások: