Túlélési stratégiák e-kereskedőknek

Túlélésért küzd a legtöbb webáruház a koronavírus-járvány miatt kialakult helyzetben. Vagy mert bezuhant a forgalma, vagy mert az egekbe szökött. Mit tegyünk a negatív hatások minimalizálása érdekében? A Growww Digital összegyűjtött 3+1 tippet a helyzet kezelésére

Túlélési stratégiák e-kereskedőknek

A napokban napvilágot látott adatok szerint Kínában az offline kiskereskedelem januárban és februárban 20,5%-kal csökkent az előző év azonos időszakához képest, míg az e-kereskedelem 3% -kal növekedett1. Az e-kereskedelem erősödése már Magyarországon is tetten érhető.

A koronavírus-járvány hatására számos iparágban brutálisan megnőtt az internetes vásárlások száma, míg másokban drasztikusan visszaesett. Az élelmiszer-házhozszállításra való Google keresések 300–1000 százalékkal nőttek az elmúlt egy hétben. A keresésekkel együtt drasztikusan nőtt a megrendelések száma, amit a webshopok alig győznek teljesíteni. Ezzel szemben például egyes ruházati termékekre való keresések volumene esik2, aminek a hatása előbb vagy utóbb a forgalmon is érezhető lesz.

Mindkét helyzet nehéz. A megnőtt forgalom extrém terhelést jelent, a csökkenő forgalom pedig veszteséget okoz, ami működési nehézségeket eredményezhet. Mit tegyünk ebben a nehéz helyzetben?

Racionalizáld a PPC hirdetéseket

Át kell tekinteni a futó hirdetéseket, remarketing kampányokat, automatikus e-mail-sorozatokat, és ami nem releváns, illetve csökkent a hatékonysága, azokat optimalizálni kell. Különösen oda kell figyelni a remarketing kampányokra – tanácsolja Dunder Krisztián digitális üzletfejlesztési szakértő, a Growww Digital ügyvezetője.

Növekedésnél figyelni kell arra, hogy a megnövekedett fizetett kattintások számával együtt nőnek-e a vásárlások is, vagy attól eltérően, alatta vagy felette alakulnak. Ugyanis előfordulhat, hogy a keresések egy része inkább informális, és nem vásárlási célú keresés, így „eléghet” a megnövekedett hirdetési költségek jelentős része.

Mennyi esélyed van, hogy havi 1 millió Ft-ot keress? ITT kiszámolhatod!

Ahol drasztikusan csökkent a webáruház forgalma, ott vizsgáljuk meg az okokat és optimalizáljunk, állítsuk le a veszteséges kampányokat. Azonban a saját márkanevünkre mutató hirdetéseket semmilyen formában ne állítsuk le, mert ha a vállalkozás tud teljesíteni, akkor az forgalmat generál. Minél erősebb a márka, annál nagyobbat. Ha a teljesítés nem lehetséges, a márka védelme érdekében a látogatókat egy olyan felületre kell irányítani, ahol információt adhatunk a vásárlóknak.

Alakítsd át a kínálatot

Dunder Krisztián szerint a járvány miatt hirtelen és drasztikusan változnak a felhasználók szokásai, amit követni kell a webshop kínálatának is.

A megnövekedett kereslet maga után vonja a beszerzési és kiszállítási nehézségeket, ezért átfogóan kell megvizsgálni, hogy milyen termékeket hirdet a webáruház. Javasolt a készleten lévő és könnyen beszerezhető termékeket hirdetni, míg háttérbe szorítani a bizonytalan beszerzésű vagy hosszabb átfutási idejű termékeket. Ezzel javítható a hatékonyság és csökkenthető a kiszolgáló személyzet terhelése.

A bajban lévő webáruháznak egy túlélési stratégia lehet, ha a rendkívüli helyzetre tekintettel rendkívüli kínálatot alakít ki olyan termékekből, amire jelenleg megnőtt a kereslet. Ez azért is lehet hatékony, mert a vevőket meg tudjuk szólítani az ideiglenes kínálattal. Természetesen ennek feltétele a megfelelő technológia, infrastruktúra és beszerzési források megléte – hívja fel a figyelmet a szakértő.

Adj tájékoztatást, hogy mire lehet számítani

Ma, amikor minden bizonytalan, a pontos és korrekt tájékoztatás életbevágó. Kommunikálni kell, hogy kapható-e a termék, tudjuk-e teljesíteni a rendelést és várhatóan mikor kerül kiszállításra, várható-e késés a szokásos szállítási időhöz képest. Valamint ma az egyik leggyakrabban ismételt kérdés: fertőtlenítik-e a terméket, milyen intézkedéseket tesz a kereskedő a biztonság érdekében?

Javasolt ezekről a témákról folyamatosan kommunikálni a közösségimédia-felületeken, a weboldalon és a hírlevélben. A tipikusan visszatérő kérdésekre érdemes chatbotot bevetni. Mindezzel csökkenthető az ügyfélszolgálat terhelése, hiszen a webshopok egy része iszonyatosan túl van terhelve, folyamatos válságmenedzselés folyik.

Exkluzív tipp, ha bajban vagy: kapacitásmegosztás

A drasztikus forgalomcsökkenést elszenvedő webáruházaknak kritikus pont a fix költségek moderálása. Erre kínál megoldást a felszabadult kiszolgálói kapacitás megosztása olyan webáruházakkal, akiknél jelentős a terhelés. Ilyen lehet az ügyfélszolgálat kapacitásának megosztása, vagy akár a raktáros, szállító munkatársak átirányítása. Ezzel mindenki nyer: nyernek a munkatársak, mert biztosított a jövedelmük és a munkájuk. Nyer a partner webshop, mert kezelni tudja az átmeneti terhelésnövekedést. Nyerünk mi, mert nem veszítjük el a munkatársakat és csökkentjük a veszteséget – tanácsolja Dunder Krisztián.

Hozzászólások

Folytatódik a kiskereskedelem szárnyalása

A kiskereskedelmi forgalom februári rekordmértékű növekedését a koronavírus-járvány határozta meg, és ez a mutató azon kevesek egyike, amelyre kedvezően hat. Márciusban még biztosan folytatódik a fogyasztás emelkedése, de az MTI-nek nyilatkozó elemzők szerint a második negyedévben már negatívba fordulhat, az év második fele pedig attól függ, meddig tart a járvány, és hogyan indul a kilábalási szakasz.
2020. 04. 04. 22:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Rekord a boltokban, felborul a menetrend

Teljesen felborítja a kiskereskedelmi forgatókönyvet a koronavírus-járvány: februárban kiemelkedő volt a forgalom, márciusban is erős lehet a növekedés, elsősorban az élelmiszerek miatt. A második negyedévben viszont negatív tartományba kerülhet a forgalom, az év második fele pedig a járvány lefutásától és a gazdaság újraindulásától függ.
2020. 04. 03. 22:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Munkavállalókat vesz át a SPAR más szektorokból

Csaknem 900 új dolgozót vett át más szektorokból a SPAR az elmúlt két hétben azzal, hogy azonnali munkalehetőséget biztosított országos hálózatában az álláskeresőknek. A SPAR kiemelten fontosnak tartja az összefogást a munkahelyek megőrzése érdekében.
2020. 04. 02. 20:00
Megosztás:
Hozzászólások:

A GVH kifogásolható gyakorlatokat talált a vírusellenes termékek online árusításánál

A koronavírus-járványra tekintettel a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) átvizsgálta a vírusellenesnek hirdetett termékeket, valamint védőmaszkokat kínáló webshopokat és több kifogásolható gyakorlatot is talál; a cégektől a hivatal azt kérte, hogy ezeket a jövőben kerüljék, valamint, hogy fokozottan figyeljenek a fogyasztók tisztességes tájékoztatására - közölte a GVH hétfőn az MTI-vel.
2020. 03. 31. 04:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Szünetelnek az easyJet kereskedelmi járatai

Az easyJet az elmúlt napokban 45 000 utasát vitte haza 650 „mentő” járatán, ezt a tevékenységét a kormányzati szervekkel együttműködve folytatja a légitársaság, de kereskedelmi járatait a nemzetközi lezárások és utazási korlátozások miatt szünetelteti.
2020. 03. 30. 10:45
Megosztás:
Hozzászólások:

37 százalékkal nőtt Romániában a kiskereskedelmi forgalom - Ezek voltak a slágercikkek

Február 23. és március 15. között 37 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi forgalom Romániában a koronavírus-járvány miatt - közölte pénteken a Nielsen nemzetközi piackutató cég.
2020. 03. 29. 08:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Tovább zuhant a dízelautók iránti kereslet

Újabb mélyponton áll a dízelautók népszerűsége: tavaly a forgalomba helyezett új személygépkocsiknak mindössze 20 százaléka működött gázolajjal. A JóAutók.hu keresési statisztikái szerint a potenciális vevőknek is mindössze 21 százaléka keresett dízelmotoros személyautókat, miközben a keresések 56 százaléka benzines, 23 százaléka pedig hibrid vagy teljesen elektromos autókra irányult 2019-ben.
2020. 03. 29. 05:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Március 9-14. között 57 milliárd forintot hagytunk ott a hiper-, szupermarketekben és drogáriákban

A COVID-19 koronavírus kirobbanásának hetében (10. hét) a magyarok 98%-a már hallott a járványról, és 10-ből hatan már a fertőzés megjelenése előtt aggódtak miatta. A veszélyhelyzet kihirdetése előtt még csupán 11% kezdte el a járványkamra feltöltését, derült ki a Nielsen 800 fő bevonásával készült reprezentatív, országos felméréséből. A rendkívüli helyzetre adott fogyasztói reakció egy hét alatt 57 milliárdos forgalmat generált a kiskereskedelmi láncok szkennelt adatai alapján, ez közel 50 százalékos értékbeli emelkedés az előző év azonos időszakához képest. A 11. hét nyertese a háztartási papíráru, azon belül a vécépapír volt, amelyből mintegy 150%-al több fogyott, közel 1,8 milliárd forint értékben.
2020. 03. 28. 12:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Új nyitvatartási rend és további óvintézkedések a SPAR-nál

A SPAR és INTERSPAR áruházak hétfőtől péntekig átlagosan 6:30 és 19 óra között, szombaton és vasárnap áruházanként eltérő idősávban tartanak nyitva a továbbiakban, miközben tovább folytatódnak a koronavírus terjedését megelőző intézkedések.
2020. 03. 26. 15:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Idén a járványtól függetlenül emelkedik a húsvéti húsok ára

Nem várható ellátási zavar a húsvéti füstölt húskészítmények piacán, az ágazati vállalatok széles kínálattal készülnek, azonban a termékek tavalyhoz képest magasabb áron kaphatók majd - közölte a Magyar Húsiparosok Szövetségének (Hússzövetség) elnöke az MTI-vel.
2020. 03. 25. 11:00
Megosztás:
Hozzászólások:

A koronavírus-járvány alatt az interneten biztonságos vásárolni

A hazai online kereskedőket tömörítő Ecommerce Hungary iparági szövetség tájékoztatása szerint a magyar kormány Operatív Törzsének intézkedéseivel összhangban tagvállalatai, az Extreme Digital, az eMAG Magyarország, a Media Markt Magyarország, illetve a hazai csomagkézbesítést végző nagyobb futárcégek többségénél, így az MPL-nél, a GLS-nél, és a FoxPostnál olyan szigorú higiéniai és biztonsági intézkedéseket vezettek be logisztikai folyamataikban, amelyeknek köszönhetően a COVID-19 vírus terjedése alatt is képesek biztonságosan ellátni a lakosságot.
2020. 03. 25. 05:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Drámai visszaesés a használt autók piacán

A 20. születésnapját tavaly decemberben ünneplő, hirdetésszám és látogatottság kapcsán is piacvezető Használtautó.hu statisztikája szerint komoly keresletcsökkenésre kell felkészülniük az eladóknak. A keresések száma több mint 40 százalékot esett az elmúlt héten.
2020. 03. 23. 14:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Járvány idejére ad bevásárlási, táplálkozási és tartós élelmiszerekre vonatkozó hasznos tanácsokat a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége

Kilencedszer rendezik meg világszerte a Táplálkozás és Hidratáció Hetét, amelyet itthon ötödik éve már a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége népszerűsít, hogy ezzel is felhívják a figyelmet a helyes táplálkozás és a megfelelő folyadékfogyasztás fontosságára, valamint az apró lépésekben történő életmódváltás jelentőségére. Naponta jelentkezik egy-egy közérthető és hasznos üzenettel a szakmai szervezet a Terítéken az egészség Facebook oldalon, amit érdemes figyelemmel kísérni még a hét hátralévő részében is. Ma az aktuális járvány helyzetre reagálva az okos vásárlásról, a helyes táplálkozásról és a felhalmozott tartós élelmiszerek tulajdonságairól szólnak az infografikák.
2020. 03. 22. 23:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Így alakul a magyar-orosz kereskedelmi forgalom - egy ábrán mutatjuk

A magyar-orosz kereskedelmi forgalom alakulása (2001-2019); behozatal; kivitel; milliárd forint
2020. 03. 22. 08:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Válasszunk bátran szárított élelmiszereket! Liszt és cukor helyett

Nehéz hetekre készülünk. A boltokban hetek óta őrült felvásárlás folyik, kilószámra veszik a lisztet, cukrot. Miközben nagy eséllyel a következő hetekben nemcsak a mozgásterünk, hanem a napi mozgásadagunk is leszűkül, tehát egyáltalán nem mindegy, hogy mit és mennyit fogyasztunk, eltoljuk-e a táplálkozásunkat rossz irányba, amellyel nemcsak a súlyunkat, hanem az egészségi állapotunkat is kedvezőtlenül befolyásolhatjuk. Tartós élelmiszereket is igyekszünk beszerezni, de ezek esetében sem árt a körültekintő választás. Arról nem is beszélve, hogy korlátlan tárolási hely sem áll mindenki rendelkezésére, tehát egy ponton túl nem lehet és nem is érdemes még több könnyen romlandó alapanyagot beszerezni.
2020. 03. 20. 07:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Továbbra is értelmetlen az élelmiszer felhalmozása

Indokolatlan a koronavírus járvány miatt az élelmiszerkészletek felhalmozása, mert az áru ott lesz a boltokban holnap és holnapután is - mondta az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára az M1 aktuális csatorna csütörtöki műsorában.
2020. 03. 19. 13:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Mennyiségi korlátozásokat vezet be a Spar

A Spar mennyiségi korlátozásokat vezet be Magyarországon - tette közzé az üzletlánc szerdán a honlapján.
2020. 03. 19. 03:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Máris megváltoztak a vásárlási szokásaink

Megváltoztak a vásárlási szokások a koronavírus-járvány hatására, az online rendelt élelmiszerek kiszállítási határideje ugyanakkor egyre hosszabb a hirtelen megugrott igények miatt.
2020. 03. 18. 05:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Sorra zárnak be a H&M üzletei

Olaszország után még tizenkét másik országban is bezárja üzleteit átmenetileg a H&M ruházati áruházlánc a koronavírus-járvány miatt - jelentette be hétfőn a svéd kiskereskedelmi konszern.
2020. 03. 16. 16:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Hogyan hathatnak az összehasonlító oldalak a fogyasztói döntésre?

A Gazdasági Versenyhivatal közzétette a digitális összehasonlító eszközöket érintő, fogyasztóvédelmi szempontból releváns megállapításokat tartalmazó piacelemzését, amelyben több javaslatot is megfogalmaz.
2020. 03. 16. 09:00
Megosztás:
Hozzászólások: