Advertisement

#fizetetthirdetés, avagy hogyan reklámozhat egy influencer?

Mivel a véleményvezérek sok esetben a hagyományos hirdetési eszközöknél jóval több fogyasztót érnek el, szerepük felértékelődött a hirdetők körében. Az elmúlt években lefolytatott versenyhivatali vizsgálatok azonban feltárták, hogy az általuk alkalmazott gyakorlat nem mindig volt megfelelő. De hogyan hirdethet egy influencer? Hogyan kerülheti el a bírságot? Mi számít burkolt reklámnak? Egyebek mellett ezekre a kérdésekre keresett választ legutóbbi adásában a Meeting Request, a Deloitte üzleti podcastje, amiben a GVH fogyasztóvédelmi irodájának vezetője volt vendégük.

A véleményvezéreknek vagy divatosabb nevükön az influencereknek is ugyanazokat a szabályokat kell betartaniuk, mint bármelyik más, hirdetést közzétevő piaci szereplőnek. A meglehetősen régóta hatályos törvény mindenkire vonatkozik és egyértelműen fogalmaz: tilos szerkesztői tartalomnak álcázott reklámot, hétköznapi nyelven burkolt reklámot közzétenni. Ha az influencer bárminemű ellenszolgáltatást (terméket, szolgáltatást, pénzt) kap, akkor ezt egyértelműen és jól megkülönböztethető módon jeleznie kell. Ezt a kötelezettséget a reklám közzétételének helyétől függetlenül teljesíteni kell, tehát teljesen mindegy, hogy a szóban forgó hirdetés egy közösségi médiában megjelenő poszt vagy éppen egy rövid videó formájában jut-e el a közönséghez.
 
Hogy ennek a kötelezettségnek ki és hogyan tesz eleget, az a kreativitásától is függ. A fogyasztóknak szóló tájékoztatást bele lehet szőni a videós tartalomba, meg lehet jeleníteni vizuális elemekkel, de a legelterjedtebbnek világszerte a hashtaggel ellátott jelzések (#reklám, #támogatotttartalom, #fizetetthirdetés) számítanak. A lényeg, hogy egyértelműen kiderüljön, ha a tartalom mögött üzleti kapcsolat áll. Egy #köszönöm, vagy önmagában a hirdető honlapjának linkje tehát nem elegendő – mondta dr. Zenisek Andrea, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Fogyasztóvédelmi Irodájának vezetője. Hozzátette: a túlzott kreativitás is visszaüthet, hiszen mondjuk kéttucatnyi hashtaggel ellátott kifejezés közé elrejteni az előírt tájékoztatást nem túl szerencsés. A törvény e tekintetben is világosan fogalmaz: a fogyasztó számára észlelhető módon kell közölni, ha egy tartalom mögött hirdető áll.
 
A jogszabály meghatároz bizonyos piaci magatartásformákat, amelyek tiltottak. Ez az úgynevezett feketelistás tényállás. Ha a hatóság ezek közül észleli valamelyiket, mindegy, hogy a reklámnak van-e hatása a fogyasztókra vagy sem, eljárást indíthat. Ilyen tiltott magatartás a szerkesztői tartalomnak álcázott reklám közzététele is – magyarázza dr. Miks Anna, a Deloitte Legal versenyjogi csapatának vezetője. Mint mondta, nem magyar specialitásról van szó, Európában és az Egyesült Államokban ugyanúgy tilos ez a magatartás és a fogyasztóvédelmi és versenyhatóságok szigorúan fel is lépnek ellene. Ez Miks Anna szerint rendjén is van, hiszen egyes felmérések szerint a 10-15 éves korosztály 92 százaléka, a 15 év felettieknek pedig a 83 százaléka követ legalább egy influencert. A véleményvezérek tevékenysége tehát igen elterjedt, felelősségük óriási, ezért jó dolog, hogy a burkolt reklámok ügye napirenden van.
 
A magyar versenyhatóság egyébként még 2016 végén indított eljárásokat a legnépszerűbb hazai véleményvezérek tevékenységével kapcsolatban, miután érzékelte, hogy az influencerek – valószínűleg tájékozatlanságból, felkészületlenségből ugyan, de – gyakorta megtévesztik a fogyasztókat. Az eddigi eljárások végül az érintettek kötelezettségvállalásával, bírság kiszabása nélkül zárultak.
 
A hirdetők vállalták például, hogy a jövőbeni szerződéskötéseik során következetesen és hangsúlyosan felhívják az üzleti partnereik figyelmét a fogyasztóvédelmi jogszabályok és iránymutatások fokozott betartására, valamennyi jövőbeni marketing tárgyú szerződésükben rögzítik a fizetett tartalmak megfelelő megjelenítésének kötelezettségét, az influencer-reklámozás szabályaival kapcsolatban edukációs célú előadásokat tartanak és posztokat tesznek közzé, illetve a reklámozás során  az előírásoknak megfelelően jelzik, ha fizetett hirdetések jelennek meg. A tájékoztató kampányba maguk a véleményvezérek is bekapcsolódtak, jelentős mértékben javítva ezzel annak hatékonyságát. A versenyhivatal nemrégiben utóvizsgálatokkal ellenőrizte is a vállalásokat és ha valamelyik érintett nem teljesítette azokat, akkor bírságot rótt ki. A téma így került újra napirendre.
 
Az edukáció sokszor jobban segít egy-egy piaci probléma megoldásában, mint a bírság. Ám mivel az influencerek által közzétett szerkesztői tartalomnak álcázott reklámok ügye és az ilyen gyakorlatokkal kapcsolatos elvárások széles körben ismertté váltak, a türelmi időnek vége. Ha ismét jogsértést tapasztalunk, az eljárásunk nagy valószínűséggel bírság kiszabásával zárul majd – figyelmeztetett Zenisek Andrea. A GVH Fogyasztóvédelmi Irodájának vezetője szerint a szerkesztői tartalomnak álcázott reklámok esetén az influencer nem menthető fel a szabályok nem ismerete alól, ám fontos kiemelni a hirdetők és az ügynökségek felelősségét a jogszerű reklámozásban. Alapvetően az ő érdekük lenne, hogy elmagyarázzák a véleményvezéreknek, mit tehetnek és mit nem.
 
A burkolt reklámokkal kapcsolatos jogsértés 3 év alatt évül el. Ha egy influencer most kap észbe és utólag a jogszabályoknak megfelelően módosítja az általa korábban közzétett tartalmakat, azzal a jogsértést nem tudja meg nem történtté tenni, de a GVH által indított későbbi eljárásban ez az utólagos korrekció lehet enyhítő körülmény – véli Miks Anna. A Deloitte Legal ügyvédje szerint a jogsértések elkerülése érdekében rendkívül fontos, hogy az ügynökségek fogyasztóvédelmi megfelelési programot alkalmazzanak, esetleg egy-egy kampány előtt kikérjék a versenyhatóság szempontjait ismerő jogász tanácsát.

Hozzászólások

A Kedvenc a legjobb európai film 2019-ben

A kedvenc című alkotás nyerte el a legjobb filmnek járó elismerést az Európai Filmdíjak szombat esti átadásán Berlinben.
2019. 12. 08. 06:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Hagyd, hogy lenyomozzanak az interneten!

A HR-esek minden alkalommal utánanéznek az álláshirdetésre jelentkezőknek a közösségi oldalakon, ezért érdemes úgy kialakítani a profilunkat, hogy az pozitív képet fessen rólunk. A legfontosabb az, hogy átjöjjön, az illető tényleg szenvedélyesen szereti azt, amit csinál. A személyes márkaépítést napjainkban karrierépítésre is lehet használni, ugyanis rengeteget nyom a latba, hogy a (leendő) munkaadó mit lát rólunk az interneten.
2019. 12. 06. 07:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Új médiaszabályozási rendszert vezetnek be Németországban

Új médiaszabályozási rendszert vezetnek be Németországban, a csaknem 30 éve megalkotott szabályok helyére lépő új előírásokról csütörtökön állapodtak meg Berlinben a tartományi miniszterelnökök konferenciáján.
2019. 12. 05. 21:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Médiatanács: tovább szólhat a baranyai Rádió 1

Megújította a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa a pécsi-villányi RÁDIÓ 1 szolgáltatójának rádiós jogosultságát, egy tévéhíradós adást kifogásoló állampolgári bejelentések nyomán eljárást indít és bírságot szabott ki egy váci rádióra amiatt, hogy az nem teljesítette a médiaszolgáltatási szerződését.
2019. 12. 05. 10:05
Megosztás:
Hozzászólások:

Eltörölték az üzemanyag többletadóját és a részmunkaidős dolgozók többlet tb-járulékát Romániában

A román parlament szerdán módosította az adótörvénykönyvet és eltörölte január 1-jei hatállyal az üzemanyagra kivetett többletadót, valamint a részmunkaidős dolgozókra kivetett többlet társadalombiztosítási járulékot.
2019. 12. 05. 08:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Európai Uniós áfareform – változnak a vevői készlet egyszerűsítés szabályai

Fontos és jelentős változások jönnek európai uniós szinten a vevői készletekkel kapcsolatban. Több egyszerűsítés is lesz, ezeknek azonban szigorúbb adminisztráció a velejárója.
2019. 12. 04. 13:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Megszavazta az Országgyűlés a jövő évi adóváltozásokról szóló törvényjavaslatot

Megszavazta az Országgyűlés a vállalkozások és az ország versenyképességét még tovább javító, jövő évi adóváltozásokról szóló törvényjavaslatot, amely hozzájárul a magyar gazdaság további védelméhez és a versenyképesség javításához - mondta Izer Norbert, a Pénzügyminisztérium (PM) államtitkára kedden az MTI-nek.
2019. 12. 04. 05:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Adócsomag - mindent lát a NAV

A mai napon elfogadott adócsomagban nem voltak jelentős változások a már beterjesztett törvényjavaslathoz képest; a parlamenti vita során csupán kisebb pontosításokra került sor – véli Bagdi Lajos, a Niveus Consulting Group adópartnere.
2019. 12. 03. 16:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Elbocsátották a Newsweek egyik újságíróját egy Donald Trump cikk miatt

Azonnali hatállyal elbocsátották szombaton a Newsweek című amerikai hetilap portáljának egyik újságíróját, mert hamis történetet közölt Donald Trump amerikai elnökről.
2019. 12. 01. 23:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Életbe lépett a tényleges életfogytiglani börtönbüntetés Szerbiában

December elsejétől már tényleges életfogytiglani szabadságvesztésre ítélhetik Szerbiában a nemi erőszakot elkövetőket, valamint a gyermekgyilkosokat, illetve a várandós nők és a magatehetetlenek gyilkosait.
2019. 12. 01. 18:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Jövőre is folytatódnak az adócsökkentések

Az adócsökkentések jövőre is folytatódnak, a kormány minden dolgozó nyugdíjast mentesít a járulékfizetés alól, a kis- és középvállalkozások (kkv-k) esetében jövőre a kisvállalati adó mértéke 13-ról 12 százalékra mérséklődik - mondta a Pénzügyminisztérium (PM) államtitkára a Nemzeti adókonzultáció című rendezvényen, amelyet a Nemzeti Adó- és Vámhivatal tartott pénteken Budapesten.
2019. 12. 01. 11:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Elfogadta a 2020-ra vonatkozó felügyeleti tervét az NMHH Médiatanácsa

Elfogadta a 2020-ra vonatkozó felügyeleti tervét a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa - közölte az NMHH pénteken az MTI-vel.
2019. 11. 29. 19:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Tovább korlátozhatják Németországban a külföldiek tulajdonszerzését a hazai vállalatokban

Tovább korlátozhatják Németországban az Európai Unión (EU) kívüli befektetők tulajdonszerzését a stratégiai fontosságúnak ítélt hazai vállalatokban a szövetségi kormány formálódó tervei szerint, amelyekről csütörtökön szivárogtak ki részletek.
2019. 11. 29. 13:00
Megosztás:
Hozzászólások:

2019-ben először áttörte a 100 milliárd dolláros plafont a programmatic reklámköltés

2020-ra a digitalis média 69 %-a programmatic-alapú lesz, az idei 65 százalékkal szemben, a ma kiadott Zenith Programmatic Marketing Előrejelzés 2019* elnevezésű kiadvány szerint. 2019-ben először a programmatic reklámköltés áttöri a 100 miliárd dolláros plafont, ami az év végére eléri a 106 milliárd dollárt, 2020-ban a 127 milliárd dollárt, 2021-re pedig a 147 milliárd dollárt, vagyis akkor a digitalis media 72 %-a lesz programmatic-alapú.
2019. 11. 29. 11:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Cégcsoport-terápia: mikor és miért alakítsuk vállalkozásunkat cégcsoporttá?

Míg egy tipikus családi kis- vagy középvállalkozást jellemzően egyetlen cég testesít meg, addig a nagyvállalatok rendszerint számos cégből álló cégcsoport formájában működnek. Hogyan jönnek létre a cégcsoportok, mi indokolja a létrehozatalukat? Mikor érdemes cégcsoport létrehozatalába kezdeni? Ezekre a kérdésekre ad választ a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.
2019. 11. 29. 07:00
Megosztás:
Hozzászólások:

5G-s frekvenciaértékesítés: lezárult a másodfokú eljárás

Másodfokon helybenhagyta az 5G-s frekvenciaértékesítés alaki vizsgálatának eredményét a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) elnöke, miután a Digi Communications N.V. fellebbezést nyújtott be a döntés ellen. A cég további jogorvoslatért bírósághoz fordulhat.
2019. 11. 28. 19:00
Megosztás:
Hozzászólások:

KATÁS vállalkozásod van? Vigyázz az ÁFA-csapdára!

Hiába 12 millió forint a kata és az áfamentesség éves határa, számos olyan apró részletszabály van, ami miatt nem várt meglepetések érhetik a katát választó egyéni vállalkozókat és bt.-ket. De nemcsak nekik okozhat kellemetlenséget a figyelmetlenség, hanem a rosszul kiállított számlájukat befogadó cégeknek is többletmunkát jelenthet a későn felfedezett hiba.
2019. 11. 28. 04:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Fontos tudnivalók a beragadt áfa visszaigényléséről

Akár több millió forint értékű áfa-visszaigényléssel is élhetnek a NAV felé azok a szolgáltatók, eladók, akiknek behajtatlan követelésük van. Az Európai Bíróság néhány hete hozott ugyanis olyan végzést, amely kimondja: ha egy követelés véglegesen behajthatatlanná vált, akkor nem dönthet úgy a tagállam, hogy nem adja vissza az áfát. Már régóta vártak erre a döntésre a hazai gazdasági társaságok. Különösen a KKV szektorban és az építőiparban lehet kedvező hozadéka az uniós döntésnek. Fontos azonban, hogy a jogosultak még időben jelezzék a Hivatal felé igényüket, különösen a 2014 év vége előtti ügyletek tekintetében, hiszen utóbbiak áfa-visszaigényelhetősége – az elévülési szabályok miatt – idén év végével zárul - figyelmeztet Sarinay Dávid, a DBH Finance szakértője.
2019. 11. 28. 03:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Csaló gabonakereskedők ellen emeltek vádat

Kétszázmilliós áfacsalással vádol a Komárom-Esztergom Megyei Főügyészség egy komáromi gabonakereskedőt, aki céghálózatot épített fiktív számlák kibocsátására, így csökkentette adókötelezettségét - tájékoztatta a vádhatóság szerdán az MTI-t.
2019. 11. 27. 23:30
Megosztás:
Hozzászólások:

A transzferár dokumentáció hiányosságai, ellentmondásai az adózó ellen fordulhatnak

Egyre több és egyre eredményesebb a transzferárak területének vizsgálata hazánkban és nemzetközi szinten is. A kapcsolt vállalatok ma már nem úszhatják meg az ellenőrzések próbáját kiálló transzferár nyilvántartás elkészítését. „Ha nem készítik el, akkor ügyletenként 2 millió forint bírságot is kiszabhatnak rájuk, ha azonban elkészítik, de nem dolgozzák ki eléggé, éppen e hiányosságokkal, ellenmondásokkal adják a fegyvert a hatóság kezébe.” – figyelmeztetett Fotiadi Ágnes, a LeitnerLeitner Transzferár Üzletágának vezetője a LeitnerLeitner workshopján.
2019. 11. 27. 13:00
Megosztás:
Hozzászólások: