Tankoljon mindenki! Brutális emelés jön
A szerdai emeléssel a benzin átlagára 422-424 forintra, a gázolajé pedig 443 forintra nő. Az elemzők szerint az e heti áremelés legfőbb oka az, hogy a forint az utóbbi időben jelentősen gyengült a dollárhoz képest. Az üzemanyagok az újév első napján a 2 százalékpontos áfa-emelés miatt drágultak: a forgalmi adó 25-ről 27-százalékra növelése 6, illetve 7 forinttal emelte a 95-ös benzin és a gázolaj átlagárát a számítások szerint.
A Mol Nyrt. a múlt héten 6-6 forinttal emelte a benzin és a gázolaj literenkénti árát. Tavaly január elején a benzin átlagára 360-361 forint, a gázolajé pedig 351 forint volt. Az üzemanyagok jövedéki adójának, és áfájának növelése mellett, beszámítva a szerdától érvényes áremelést, a januári 12 havi infláció 5,2 százalékra ugorhat fel a tavaly decemberre várható 4,2 százalékról - mondta Jobbágy Sándor az MTI-nek.
Kattintson az ábrára!
A CIB Bank elemzője hozzátette, hogy a két héttel korábbihoz képest a forint árfolyama 5,3 százalékkal gyengült, ami nagymértékben befolyásolta az üzemanyagárak drágulását. Jobbágy Sándor úgy véli, hogy a magas üzemanyagárakra egész évben fel kell készülni, mivel az euró/forint árfolyamban jelentős forinterősödésre nem lehet számítani, ráadásul az olajárak a geopolitikai bizonytalanság miatt felfelé mutató kockázatot jelentenek. Ugyanakkor a hazai inflációt a korlátos kereslet tarthatja kordában, legalábbis azokban az ágazatokban, ahol éles a verseny.
Mindezt figyelembe véve 5 százalék körüli átlagos inflációt prognosztizál a CIB 2012-re - tette hozzá. Az üzemanyagok közvetlen súlya az inflációs kosárban 5 százalék, a közvetett hatás nyilván ennél nagyobb, és számításba kell venni a januári inflációnál, hogy a KSH január 20-án zárja le az árfigyelést, így a mostani áremelés 40 százaléka "lóg bele a januári inflációba" - magyarázta Forián Szabó Gergely. A Pioneer Alapkezelő Zrt. befektetési igazgatója 5,1 százalékos januári inflációt vár az általa becsült decemberi 4,3 százalék után.
Mindkét elemző emlékeztetett arra, hogy 2011. januárban az infláció havi emelkedése 0,7 százalék volt, a 12 havi pedig 4,0 százalék, mivel ekkor estek ki a bázisból a korábbi jövedéki adóemelések, s nagyrészt ezzel magyarázható, hogy 2010 decemberében még 4,7 százalékos év/éves inflációt jelzett a KSH. Iparági elemzők szerint az alapanyagok drágulása és a forint gyengülése akár a 10 forintos emelést meghaladó drágulást is indokoltak volna. A Brent típusú kőolaj jegyzésára 3,9 százalékkal nőtt az ellátást érintő bizonytalanság miatt, amelynek oka az Irán körüli fokozódó feszültségek, valamint az iráni olajkivitellel szembeni esetleges európai embargó növekvő kockázata.
A motorbenzin jegyzésára 3,5 százalékkal nőtt, egyebek között az európai Petroplus finomító-csoport pénzügyi zavara miatt, ami a vállalat finomítói kapacitásainak jelentős mértékű csökkenésével járt, szűkösebbé téve a termék piacát. A motorikus gázolaj jegyzésára 4,6 százalékkal emelkedett, a lecsökkent európai finomítói kapacitások, valamint az alacsony európai készletszintek miatt. Ehhez járul még, hogy a forint árfolyama az IMF tárgyalások körüli bizonytalanság miatt 5,3 százalékkal gyengült a dollárral szemben - mondták elemzők. Szakmai érdekképviseletek szerint az üzemanyagárak emelkedése miatt a fuvarozók előbb-utóbb a fuvardíj emelésére kényszerülnek, mivel már felhasználták tartalékaikat, és nem maradt további mozgásterük.
Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) főtitkára az MTI érdeklődésére elmondta: a vállalkozók már minden tartalékot felhasználtak, például bevezették az üzemanyag-megtakarítási ösztönzőket a gépjárművezetőknek és fuvarszervezéssel jelentősen csökkentették az "üres futások" arányát. Kifejtette: számításuk szerint az elmúlt másfél évben 35 százalékkal emelkedett az üzemanyag ára, ami 12-15 százalékos összköltség-növekedést eredményezett a vállalkozásoknál azzal számolva, hogy a fuvarozói költségben 40 százalékot tesz ki az üzemanyag ára.
Kattintson a nagyításért!
Az MKFE számítása szerint 1 százalékos gázolajár-növekedés minimálisan 0,4 százalékos fuvardíj-emelkedést tenne szükségessé, a mostani gázolajár-növekedés 1,2 százalékos fuvardíj-növelést indokolna, de félő, hogy az iráni konfliktus miatt nincs vége a folyamatnak, és további üzemanyagár-emelkedés várható - tette hozzá a főtitkár. Nagy kérdés, hogy a fuvardíj-növekedést a jelenlegi piaci viszonyok között a fuvarozók hogyan tudják elfogadtatni a megbízókkal - mondta Karmos Gábor. Az adótartalom tekintetében a közúti közlekedési szolgáltatók viszonylag jó helyzetben vannak, mert áfa-visszaigénylők, ezen kívül a kereskedelmi gázolaj jövedéki adójából az európai uniós lehetőségek maximális kihasználása mellett 17 forintot igényelhetnek vissza a 7,5 tonna feletti járművek és az autóbuszok esetében, továbbá az MKFE a Mollal kötött szerződése alapján kétszámjegyű kedvezményt biztosít az üzemanyagkártyával tankolóknak - fejtette ki Karmos Gábor.
Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NIT Hungary) ügyvezető titkára szerint sincs más lehetőség, mint a fuvardíjban érvényesíteni az üzemanyagár-emelést. A fuvardíj-növekedés pedig két hónapon belül minden olyan árban megjelenik majd, amelyhez kapcsolódik a közúti szállítási költsége - mondta a NIT Hungary titkára. A fuvarozói ipartestület számítása szerint 10 forint üzemanyagár-emelésnél 2-3 százalékos fuvardíj-emelésre lenne szükség. (MTI)