Lebuktak az autógyártók! Manipulált üzemanyag-fogyasztási tesztek
A jelentés – melyet a fenntartható közlekedésért kampányoló Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (European Federation for Transport & Environment) 2013. március 13-án tett közzé – elmagyarázza, honnan e különbség a tényleges használat során mért széndioxid-kibocsátási értékek [1] és a teszteredmények között. A gyári adatokat veti össze azokkal az értékekkel, melyeket egy független laboratórium azonos tesztkörülmények között mért hat új, a szabványoknak megfelelő autón.
Az eredmények azt mutatják, hogy a hivatalos tesztek (melyeket speciálisan erre a célra kialakított járműveken végeznek) CO2-kibocsátási és üzemanyag-fogyasztási értékei átlagosan 23%-kal alacsonyabbak, mint azok az értékek, melyeket független tesztelők normál használatra gyártott személyautókon végeztek úgy, hogy nem a teszteljárás rugalmas keretei adta lehetőségek kihasználása volt a cél. A független tesztelők eredményei igen közel vannak a valós használatban tapasztalt átlagértékekhez.
A jelentés szerint az autógyárak húszféleképpen is tudják „kreatívan” újraértelmezni a teszteljárásokat, vagyis megtalálni a kiskapukat a jelenlegi szabályokban, hogy aztán előnyösebb környezetvédelmi kategóriába sorolhassák a járműveket. Néhány példa a trükkökre: az ajtók körüli réseket és a hűtőrácsot ragasztószalaggal fedik le; túl keményre fújják a gumikat; átállítják a kerékfelfüggesztést és a fékeket; speciális kenőolajat használnak; minimálisra csökkentik a jármű súlyát; a tesztelést nagy tengerszint feletti magasságokon, irreálisan magas hőmérsékleten és szuper sima felületű tesztpályákon végzik. [2]
A jelentés megállapítja, hogy a jelenleg érvényes teszteljárások nem felelnek meg a célnak, továbbá hogy az ezekben fellelhető kiskapukat azonnal meg kell szüntetni, az új személyautókat és kisteherautókat pedig valóságnak megfelelő körülmények között újra kell tesztelni. „A jelentés bizonyítja, hogy az európai autógyártók azzal, hogy manipulálják a teszteredményeket, becsapják a saját vevőiket, mivel ez a gyakorlat több ezer eurós üzemanyag-többletköltséget eredményez a várthoz képest az autósok számára.
A jogalkotókat is megtévesztik, mivel a személyautók és kisteherautók a CO2-kibocsátás csökkentését előíró európai uniós jogszabályoknak csak laboratóriumi körülmények között képesek megfelelni, közúti körülmények között nem. A bizalom helyreállításának egyetlen módja az, ha megszüntetjük a kiskapukat a tesztelési eljárások szabályaiban és ezzel elejét vesszük a további csalásoknak” – nyilatkozta Greg Archer, az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E) környezetbarát közlekedési osztályának igazgatója. Az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség 2016-tól egy új könnyű jármű tesztelési ciklus (World Light Duty Test Procedure – WLTP) bevezetését indítványozza, továbbá szorgalmazza az új személyautók párhuzamos tesztekkel történő ellenőrzését.
Az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetségnek a Levegő Munkacsoport is tagszervezete.
Megjegyzések:
[1] Az üzemanyag-fogyasztás és a CO2-kibocsátás egyenesen arányos. Minél több üzemanyagot használ egy autó, annál több széndioxidot juttat a légkörbe.
[2] Az autógyártók által a CO2-kibocsátást mérő tesztekben leggyakrabban alkalmazott manipulációs technikákat szemléltető ábra megtalálható az interneten, a http://www.transportenvironment.org/media/1307 címen.
[3] Prof. Dr. Martin Winterkorn, a Volkswagen igazgatótanácsának elnöke március 4-én a következőket mondta: „A csoport nem keresgél kiskapukat a célkitűzések megvalósításához. [...] Ebből kifolyólag a Volkswagen támogatja, hogy Európában is bevezetésre kerüljenek az USA-ban és Kínában a különösen környezetbarát járművekre alkalmazott kreditek.” https://www.volkswagen-media-services.com/medias_publish/ms/content/en/pressemitteilungen/2013/03/04/volkswagen_group_to.standard.gid-oeffentlichkeit.html