Az innovatív cégek szárnyalhatnak
A PwC legújabb, “Breakthrough Innovation and Growth – your $500 million opportunity” című, a Világgazdasági Fórumon kiadott tanulmánya szerint közvetlen kapcsolat van a vállalatok innovációs aktivitása és a bevételek nagymértékű növekedése között. A világ top 20%-ába tartozó innovátorok állítják, növekedési rátájuk az elkövetkező 5 évben a globális átlag duplájára, a legkevésbé innovatív vállalatok eredményeinek háromszorosára növekszik majd.
A tanulmány szerint a vállalatok alapjaiban véve változtatják meg innovációs módszereiket napjainkban. Az innováció mint olyan, már túllépett a termékeken és szolgáltatásokon, mára már üzleti modellek, működési rendszerek és fogyasztói szokások körét is rendszeresen érinti. Ráadásul a belső és külső partnerek egyaránt elengedhetetlenné váltak az innovációs törekvések megvalósításához.
“Az innováció mindennapossá vált. Öt évvel ezelőtt szinte minden üzletágban a Kínába való terjeszkedést tartották a legerősebb növekedési lehetőségnek. Ma a vállalatok viszont az innovációban látják a legnagyobb növekedési potenciált” – mondja David Percival, a PwC globális ügyfélinnovációért felelős csoportjának vezetője.
Míg kezdetben az innovációt a fejlett országok technológiai és fogyasztói termékeket gyártó cégeinek kiváltságaként tartották számon, mostanra a vállalati növekedés kulcstényezőjévé vált, szektortól és földrajzi adottságtól függetlenül. A tanulmányban megnevezett vezető innovátorok a legkülönfélébb szektorok és területek szereplői, az egészségügytől kezdve az autóiparon át a pénzügyi cégekig, Indiától kezdve Hollandián keresztül egészen Brazíliáig bezárólag mindenféle céget találhatunk az élbolyban.
Rob Shelton, a PwC Globális Innovációs Stratégiai vezetője így nyilatkozott: “Az üzleti élet vezetőinek meg kell érteniük, hogy már az egész világon vannak úttörő cégek az innováció terén. A vezetőknek készen kell állniuk a versenytársak támadásainak visszaverésére.”
A tanulmány szerint a sikeres innováció alapja a jól kifejlesztett stratégia. A top innovátorok közel 80%-a úgy nyilatkozott, hogy cégük jól meghatározott innovációs stratégiával rendelkezik, míg a kevésbé innovatív vállalatok kevesebb mint fele válaszolt így.
A legújítóbb vállalatok az innovációt az üzleti- és menedzsmentfolyamat részének tekintik: csak minden ötödik ilyen cég válaszolta, hogy céges keretek között ezzel nem foglalkoznak hivatalosan –ez a szám a kevésbé innovatív válalatok esetében 33% körüli. A legsikeresebb vállalatok vezetői állítják, több időt szánnak az innovációra, nagyobb a motivációjuk a másokkal való együttműködésre és így nagyobb eséllyel kapnak támogatást a felsővezetéstől.
Innovációs tendenciák összehasonlítása
Az elemzés olyan alapvető különbségeket tár fel a leginkább és a legkevésbé innovatív vállalatok között, mint például:
- A leginnovatívabb vállalatok 62,2%-os bevételnövekedést jeleznek az elkövetkező öt évre, míg a legkevésbé újítók esetében ez az arány 20,7%;
- Elemzések szerint a kombinált bevételnövekedés a következő öt évben 252 milliárd dollár lesz az innovatív vállalatok számára, a nem innovatívak esetén ez az összeg 93 milliárd dollár;
- Az innovatív vállalatok kétharmada nyilatkozott úgy, hogy az innováció a gazdasági verseny szükséges velejárója; míg a kevésbé innovatív cégek csupán 19%-a gondolja így;
- Az újítás mellett álló vállalatok 80%-a rendelkezik pontosan meghatározott innovációs stratégiával; ez az arány a legkevésbé innovatívak között 47%;
- Az innovációban élen járó cégek majd’ kétszer annyira hajlandóak úttörő, radikális változatatásokat eszközölni;
- A leginnovatívabb vállalatok esetében a növekedés érdekében a befektetési hajlandóság is magasabb: 13% áll a kevésbé innovatív válaszadók 7%-a mellett;
- A leginnovatívabb vállalatok többet használják a közösségi médiát külső kapcsolatfelvétel céljából: 67% a 39%-kal szemben.
A leginnovatívabbak viszont kisebb arányban kezelik hivatalos keretek között az innovációs törekvéseket (21% az arányuk, míg a míg a kevésbé innovatívak között ez az arány 32%.)