Jelentett az EST MEDIA
2013 első kilenc hónapjában a Társaság konszolidált árbevétele 364 millió forint volt, ami 311 millió forinttal maradt el az előző év azonos időszakának konszolidált árbevételétől. A cégcsoport 2013 első kilenc hónapjának konszolidált üzemi szintű eredménye és EBITDA-ja a 2012-es azonos időszaki adatokhoz képest 64, illetve 67 millió forinttal javult, köszönhetően a reorganizációval elért költségcsökkentésnek.
A cégcsoport 2013. 1-9. havi konszolidált adózott eredménye 2,663 milliárd forinttal és 90 százalékkal kedvezőbb, mint a 2012. évi azonos időszaki adat (a bázisidőszaki adatot -1,838 milliárd forinttal befolyásolta a Sziget Kft. részesedés értékesítésének vesztesége, valamint a nem média jellegű befektetések értékesítése során elszenvedett mintegy 783 millió forintos értékvesztés, azok figyelembevétele nélkül a tárgyidőszaki adat mintegy 12 millió forintos javulást mutat).
A cégcsoportot terhelő nagyhitelek refinanszírozására tett eredménytelen erőfeszítések után 2012 augusztus végén értékesítettük a Sziget Kft-ben meglévő egyik, 49 százalékos üzletrészünket. Ezzel egyidejűleg 2014. július 16-ig tartó vételi jog került alapításra az értékesített részesedésre. A vételi jog egyoldalú nyilatkozatunkkal lesz gyakorolható, a vételár pedig mintegy 830 millió forintnak a vételi jog gyakorlásáig terjedő időszakra eső kamataival növelt összege lesz. Az EST MEDIA Nyrt. mindemellett 2 százalékos szavazati joggal rendelkező tulajdonosa maradt a Sziget Kft-nek, ezzel biztosítva a rálátást a cég ügyeire a vételi jog időtartamára.
A 49 százalékos Sziget részesedés értékesítésével az EST MEDIA cégcsoport Média Üzletágát, illetve annak egyes elemeit különféle zálogjogokkal és egyéb szokásos biztosítékokkal terhelő nagyhitelek megszűntek. A Média Üzletágnak így egyetlen nagyhitelezője maradt, az EST MEDIA Nyrt., amely a mintegy 2,8 milliárd forintnyi követelésével eddig is – akár az összeg, akár a nagyságrend tekintetében – magasan a média tevékenység és az event akvizíció legnagyobb finanszírozója volt. A reorganizáció zárószakaszában így kiemelt fontosságú a finanszírozások megszűnésével felszabaduló eszközök olyan új operatív struktúrába rendezése, amely egyaránt biztosítja majd a Média Üzletág termékeinek eredményes működését és az anyavállalat hitelezői érdekeinek védelmét. A Társaság részben ezt a célt szolgálva a következő hónapokban különféle, az alaptőkét, a befektetései szerkezetét és tulajdonosi összetételét érintő, továbbá a cégcsoport eladósodottságának csökkentését célzó lépéseket tervez megtenni.
A 2013. április 29-i éves rendes közgyűlése elfogadta a Társaság 2012-es éves beszámolóját, ami alapján a Társaság egyedi saját tőkéje a jegyzett tőke kétharmada alá csökkent, így a tőkehelyzet rendezése vált szükségessé. Ennek érdekében a Társaság Igazgatósága 2013. június 14-re rendkívüli közgyűlést hívott össze, amely a Társaság alaptőkéjét leszállította a korábbi 3.959.267.400,-Ft-ról 3.761.304.030,-Ft-tal, 197.963.370,-Ft-ra.
A reorganizációs lépések – elsősorban a veszteséges üzletágak leépítése – és a reklámpiac historikus ciklikusságából adódóan a gyengébb első félévet is magában foglaló 1-9. hónapok költései, valamint a fentebb részletezett kedvezőtlen folyamatokból is adódóan rendkívül gyenge teljesítményt mutató értékesítés miatt a Társaság 2013. első kilenc havi konszolidált árbevétele a 2012-es azonos időszaki adatokhoz képest csökkent.
Pankotai Csaba, az EST MEDIA Nyrt. vezérigazgatója a 2013. év első kilenc hónapjáról és az elkövetkező időszakról: „2013 harmadik negyedévében tovább folytatódott az év első felében tapasztalható trend, a teljes reklámpiac zsugorodása, amelynek – ahogy eddig is – a Társaság számára legfontosabb nyomtatott sajtó volt a legnagyobb vesztese. Az év első szakaszában az Est Lapok termékcsalád olyan veszteséget halmozott fel, ami miatt a menedzsment a gazdaságosabb működési modell megvalósíthatóságának vizsgálatát követően a piaci elemzések alapján arra a döntésre jutott, hogy 2013 októberétől felfüggeszti a termékcsalád print formátumának kiadását. Az év harmadik negyedévében is folytatódtak az év korábbi részében megkezdett együttműködési tárgyalások a médiapiacon és a Társaság meghatározó termékeinek fő tematikáin – szórakoztatóipar és kultúra – aktív cégekkel. Ezek révén a jövőben az összezsugorodott reklámpiac miatt kieső árbevételeinek pótlását, a tradicionális üzleti modelljének megváltoztatását reméli a Társaság. A tervezett együttműködések előreláthatólag a jövő évben indulhatnak el.”