Kötelező a belső minőségügyi rendszer az alapellátásban
Az egészségügyi betegellátást újabb kihívás elé állító szabályzó látszólag plusz feladatokat ad az alapellátást nyújtóknak. Az előírásnak eleget téve, sokan a szakmai körökben kidolgozott és közzétett, sablonszerű dokumentációt alkalmazzák, amely átmeneti megoldást jelent és kizárólag kiindulópontként hasznosítható. A végleges megoldás ugyanis akkor mondható sikeresnek, ha a kiépített belső minőségügyi rendszer az adott szolgáltató ideális működésének egyedi lenyomata.
Az ideális működés személyre szabott. Egy Montessori és egy Waldorf iskola működési rendje is különböző. A sikeres működésnek a betegellátás területén sem csupán egy, szigorúan intézményesített módja elképzelhető. Az intézményre szolgáltatóra szabott belső minőségügyi rendszer kidolgozása természetesen időigényesebb, mint egy sablon automatikus átvétele.
A legnagyobb munkát azonban nemcsak a rendszer kidolgozása és a betegellátási folyamatok átgondolása, javítása jelenti, hanem a dokumentációban foglaltak következetes betartása is. Azt idő és energia, amit egy egyedi minőségügyi rendszer kialakítása jelent, az alkalmazhatóság könnyedségében térül meg. A megfelelő minőségügyi rendszer a szolgáltató működési gyakorlatával szinkronban határozza meg a továbbiakra érvényes előírásokat. A szabályozás így nem több, a hétköznapi munkavégzés folyamatainak tökéletesítésénél.
Nem kell kukába dobni az adott alapellátóra jellemző jól bevált módszereket, a sablonnak való kényszeres megfeleltetés érdekében. Különböző intézmények, eltérő módon szolgálják betegeiket. Nem bízhatunk benne, hogy pusztán egyetlen mindenkire érvényes minőségügyi rendszer, változtatások nélkül alkalmazható a más-más metodikát követő betegellátókra. Ha pedig hisszük, hogy a siker különböző utakon is elérhető, ne féljünk megtalálni a számunkra legjárhatóbbat.
A belső minőségügyi rendszer kialakítása segít megtalálni, térképen ábrázolni, mindenki számára transzparensen követhetővé tenni azt az irányt, mely mellett hitelesen állást tudunk foglalni. A betegellátás tiszteletreméltó ám felelősségteljes munka. Merjünk dolgozni folyamataink tökéletesítésén, hogy panaszok nélkül kapjuk meg a munkánknak járó tiszteletet és elismerést!
Forrás: kontrolpont.hu