Áttörés jöhet a borfogyasztásban

Meglepetés érik a borszakmában: a borvásárlási és borfogyasztási szokásokat felmérő Nagy Bor Teszt első eredményei szerint sokkal többet költenek otthoni fogyasztásra szánt borokra a magyar fogyasztók, mint 2012-ben. „Ez komoly előrelépés a borkultúrában, ahogyan az is, hogy sokkal többen vásárolják a bort szaküzletekben, mint négy évvel ezelőtt” – mondja Kathona Krisztián, a Borháló borkereskedés beszerzési igazgatója.

Áttörés jöhet a borfogyasztásban

A prémium boros rendezvényeket szervező Winelovers április elején indított bortesztjének kérdéseire eddig több mint ötezren válaszoltak az interneten. A tesztet július 7-éig lehet kitölteni a nagyborteszt.hu oldalon, ám az eddig beérkezett adatokból vont első mérleg máris meglepetéssel szolgál: a rendszeres borfogyasztók a válaszok tanúsága szerint átlagosan 1060 forintot költenek egy palack otthoni fogyasztásra szánt borra.

 

„Jóllehet az üzletek tapasztalatai visszaigazolják a költés növekedését, mégsem akarunk hinni a szemünknek: az ezer forint feletti átlag inkább csak álomnak tűnik” – mondja Kathona Krisztián, a hétköznapi fogyasztáshoz árazott minőségi boraival gyors piaci sikereket elérő Borháló igazgatója. Kathona szerint az első adatokat a végeredmény szempontjából fenntartással kell kezelni, az internetes piackutatás első körben ugyanis pont az elkötelezettebbeket, a boros oldalakat gyakran böngészőket éri el.

 

Azt azonban már most ki lehet mondani, hogy jelentős változásnak vagyunk tanúi. A Borászportál 2012-es kutatása és a GfK Hungária négy évvel ezelőtti felmérése nagyjából ugyanarra a következtetésre jutott: otthoni borfogyasztásra a magyar vásárló 750 forint körül költött palackonként. „Emlékezzünk rá, hogy igazán jó palackozott bort már akkor sem lehetett kapni ennyi pénzért. Ha tehát az idei nagy borteszt végeredménye akár csak alulról is közelítené az 1000 forintos átlagárat, nagyon komoly előrelépésről beszélhetnénk a minőségi borfogyasztás terén” – mondja a Borháló igazgatója.

 

Kathona szerint a változás olyan jelentős fejlemény, mint a reduktív borok térhódítása a 2000-es évek elején, vagy a fröccs becsületének helyreállítása 2010 körül, ami a fehérborok és rozék előretöréséhez vezetett. Az igazgató szerint a korábbi változások és a mostani között nagy különbséget jelent, hogy a felértékelődés elsősorban nem a borászatok munkájában, hanem a kereskedelemben zajlott le. A minőségi borok folyamatos javulása az árak fokozatos emelkedésével járt, ugyanakkor megjelent a piacon a rettenetes minőségű 300–600 forintos kategória, az áruházak polcain kettészakadt a mezőny.

 

A kettő közötti piaci rést töltötte ki a borháló-szegmens, azaz a jó nevű borászatoktól érkező minőségi borok olcsóbb, nem ritkán másfél, két-, vagy háromliteres kiszerelésben, pillepalackban vagy bag-in-boxban, literenkénti 900–1200 forint közötti áron. Ez az ár 750 milliliteres palackra vetítve 700–1000 forintnak felel meg, vagyis könnyen elképzelhető, hogy a vállalhatatlan alsó kategóriából a borszaküzletekbe áramló vevők nagymértékben járulnak hozzá az otthoni fogyasztásra szánt borok átlagárának emelkedéséhez. Mindezt az eddigi kitöltések másik érdekes adata is alátámasztja, az ugyanis, hogy a fogyasztók a vásárolt borok átlagosan 40 százalékát borszaküzletekben veszik meg. „Ez az arány négy évvel ezelőtt 10 százalékon állt, vagyis a vásárlás színtere nagyon erősen eltolódott a szaküzletek, a válaszok szerint elsősorban a Bortársaság és a Borháló irányába” – mondja Kathona Krisztián. „Mi, borászok meglepően kevés visszajelzést kapunk a piaci folyamatokról” – fejti ki Lisicza Sándor, a Lisicza Borház borásza. – Ilyen alkalmak a szaküzletekben rendezett borkóstolók, amelyeken személyesen találkozunk a fogyasztókkal, egyúttal értékes információkat nyerünk a kereskedőktől, akik a vásárlások alkalmával sokszor elbeszélgetnek vevőikkel. Emellett persze időről időre szükség van szisztematikus, sok embert elérő kutatásokra is, ezért kíváncsian várjuk a nagy borteszt végső konklúzióit” – mondja a pécsi borász.

Megkezdődtek a Balatonfüredi Borhetek

Megkezdődtek a Balatonfüredi Borhetek, huszonnégy napon át huszonnégy borász és számos program várja az érdeklődőket a Tagore sétányon.
2021. 08. 07. 18:00
Megosztás:

Hibás jelölésű borra figyelmeztet a Nébih

Hibásan tüntették fel a termőhelyet és az előállítási módot a 2019-es Juhász Muscat Ottonel félédes, fehér, oltalom alatt álló földrajzi jelzésű borok egyes tételein, ezért a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) arra kéri a vásárlókat, hogy ne fogyasszák el azokat - olvasható a Nébih honlapján.
2021. 07. 15. 06:30
Megosztás:

Új arculatot kapott az Egri borvidék

Sokan emlegetik úgy 2021-et, mint a megújulás évét. Az Egri borvidékre ez különösen igaz, hiszen idén új arculattal lép a borkedvelők és a szakma elé. Az egyszerre modern és klasszikus dizájn mostantól egységesen képviseli a borvidék közösségét.
2021. 07. 15. 05:30
Megosztás:

Újraindulnak a Borszerdák a Magyar Nemzeti Galériában

Kiállítások, tárlatvezetések és előadások mellett koncertekkel és borkóstolókkal várja a látogatókat július 7-től szerda esténként a Magyar Nemzeti Galéria (MNG) Borszerda programsorozata.
2021. 06. 27. 16:30
Megosztás:

Így alakul Magyarország borkereskedelme - ábrán mutatjuk

Borbehozatal; borkivitel (hektoliter)
2021. 06. 27. 06:30
Megosztás:

Kihirdették A Magyar Tudományos Akadémia Bora pályázat idei nyerteseit

Tizennyolc borvidék tételei versenyeztek idén A Magyar Tudományos Akadémia Bora pályázat nyolc kategóriájában, melyek győzteseit pénteken hirdették ki a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) székházában.
2021. 06. 27. 00:30
Megosztás:

Az új szabályozás egyszerűsíti a borágazat adminisztrációját

Az új szabályozás a borágazat adminisztrációját csökkenti és egyszerűsíti - hangsúlyozta Tarpataki Tamás, az Agrárminisztérium (AM) agrárpiacért felelős helyettes államtitkára csütörtökön Budapesten, a 3. BorÉRT Borturisztikai Konferencia, Kiállítás és Vásár rendezvényen.
2021. 06. 25. 03:00
Megosztás:

Később is benyújthatók a borászati beruházások kifizetési kérelmei

A koronavírus-járvány kapcsán bevezetett szigorú intézkedések miatt más nehézségek mellett a borászati gépek, technológiai berendezések szállítása is több esetben csúszott, ezért az Agrárminisztérium egy újabb, későbbi időszakot is kijelölt a borászok számára kifizetési kérelmeik benyújtására - közölte az Agrárminisztérium hétfőn.
2021. 06. 07. 23:30
Megosztás:

Idén is megrendezik a BorÉRT borturisztikai rendezvényt

Idén június 24-én kezdődik a BorÉRT Borturisztikai Konferencia, Kiállítás és Vásár Budapesten, a Magyar Mezőgazdasági Múzeumban - közölték a szervezők az MTI-vel.
2021. 06. 06. 09:00
Megosztás:

8,5 milliárdnyi forrást nyertek a magyar borászok

A magyar borászok bíznak a jövőben, a sikeres újraindulásban, amit jelez, hogy új borászati gépek, technológiai berendezések beszerzéséhez sokan nyújtottak be pályázatot tavaly és több mint 8,5 milliárd forintnyit jóvá is hagytak ezekből az igényekből - mondta az agrárminiszter pénteken, Etyeken, a Borászok Borásza 2021 díjátadó ünnepségén.
2021. 06. 06. 01:00
Megosztás:

Saját emojit kaphat a rozébor

Saját emojit kér a rozénak az észak-olaszországi rozébor készítőinek egyesülete az amerikai Unicode konzorciumtól.
2021. 06. 02. 01:30
Megosztás:

Bemutatták Debrecen borait

Az idén 14 borvidék 121 pincészetének 235 bora versengett a Debrecen város bora 2021 címért, a győztes hét bort pénteken sajtótájékoztatón mutatták be.
2021. 05. 28. 21:00
Megosztás:

Borexport Akadémia képzést indít az Agrármarketing Centrum

A magyar borászok külpiaci tevékenységének segítésére Borexport Akadémia elnevezéssel ingyenes képzést indít az Agrármarketing Centrum, az öt hetes online workshop sorozat május 27-én indul - közölte az Agrármarketing Centrum csütörtökön az MTI-vel.
2021. 05. 21. 11:00
Megosztás:

Nem érte jelentős fagykár a szőlőt

Az Eszterházy Károly Egyetem vizsgálata szerint a szőlőültetvényeket a fagy nem károsította jelentősen, terméskiesés nem várható - közölte az intézmény az MTI-vel pénteken.
2021. 04. 18. 11:00
Megosztás:

Kínára céloz a magyar borászat

A jövőben intenzívebbé válhatnak a kínai kapcsolatok a Schieber Pincészetnél, miután a szekszárdi borászat a legutóbbi Asia Wine Trophy-n két arany- és egy ezüstérmet is nyert boraival. A hazai borászatok közül több már jelenleg is szállít Kínába, a több európai országba exportáló Schieber Pincészet borászati szakkiállításon szerzett elismerések révén ehhez a körhöz csatlakozhat.
2021. 04. 14. 18:00
Megosztás:

Megjelent a TokajKalauz negyedik kiadása

Megjelent a TokajKalauz eddigi legátfogóbb, negyedik kiadása; a kétnyelvű kötet a teljesség igényével mutatja be a történelmi borvidék látnivalóit és programjait a legizgalmasabbnak értékelt pincéktől, a helyi gasztronómián, rendezvényeken és a legszebb kirándulóhelyeken át a legjobbnak ítélt szálláshelyekig.
2021. 04. 10. 19:30
Megosztás:

Egyre nagyobb szeletet hasít a Lidl a magyar borexportból

2020-ban 28,5 millió magyar palackos bort értékesített a Lidl Magyarország, ami jelentős, 21 százalékos bővülést jelent az előző évhez képest. A vállalat itthon és a külpiacokon egyaránt rekordot döntött, utóbbi esetében már 6,3 milliárd forint értékben adott el hazai borokat, ami a teljes magyar palackos borexport 33 százalékát jelenti, vagyis az áruházlánc ezzel megerősítette legnagyobb hazai borexportőr pozícióját. A Lidl célja a hazai borászatok támogatása, exporttevékenységük és külpiaci lehetőségeik elősegítése.
2021. 03. 29. 17:00
Megosztás:

Fertőtlenítőszer készülhet a maradék olasz borokból

Százötven millió liter bor maradt az olasz bortermelők nyakán tavaly a járványvédelmi korlátozások okán bezárt éttermekben és bárokban kiesett fogyasztás miatt. A készletből fertőtlenítőszert készítenének egy javaslat szerint.
2021. 03. 14. 16:00
Megosztás:

Idén se kedvez az időjárás a magyar bortermelőknek

Teljes egészében mediterrán körülmények várnak a magyar bortermelőkre a 21. század végére, a borászok dolgát azonban az extrém időjárási jelenségek gyakoriságának növekedése is nehezíti - figyelmeztet Buzási Attila regionális és környezetgazdász, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem adjunktusa.
2021. 03. 11. 06:00
Megosztás:

Megváltoztatta a vírus a borturizmust

A szabadba és az online térbe helyezte át a borturizmus eseményeit a koronavírus okozta járványhelyzet, amely tartós trendnek bizonyulhat – véli Schieber Anita, a Schieber Pincészet tulajdonosa és vezetője. A kirándulással, gasztronómiai élményekkel és programokkal egybekötött borkóstolók új, egyre terjedő koncepciót jelentenek a borturizmusban, amely így kinőhet a pinceesemények által dominált korszakából. 2020 így is jelentős veszteségeket hozott az ágazatnak, az új ötletek azonban sikeresek és a jövőben új vendégkört vonhatnak be a borturizmusba.
2021. 02. 09. 13:30
Megosztás: