A nagyvállalatoknak elsősorban a hazai pályánkon kell bizonyítani
A K&H több mint félezer hazai nagyvállalati döntéshozót kérdezett meg arról, hogy a vállalatot körülvevő környezeti tényezők közül melyik milyen mértékben befolyásolja vállalatuk eredményességét. „A felmérésünk legutóbbi eredménye alapján az látható, hogy a céget körülvevő tényezők közül egyértelműen a hazai vevők vannak a legnagyobb befolyással a vállalat működésére. Ezt mutatja, hogy a belföldi kereslet fontossága jelentősen felértékelődött az elmúlt két évben: a korábbi 40% helyett jelenleg a vállalatok 56%-a véli úgy, hogy ez a faktor a legfontosabb a vállalat jövedelmezősége szempontjából” – részletezte az eredményeket Peter Roebben, a K&H üzleti ügyfelek divízió vezetője. „A hazai lakossági fogyasztás igen intenzív volt az elmúlt években, a kiskereskedelmi forgalomban három éve növekvő trend figyelhető meg, miközben a külkereskedelemnél nincs ilyen látványos javulás. Az elmúlt évek tendenciája alapján így a vállalatok a biztosra mennek, és inkább a belföldi piacon próbálkoznak” – tette hozzá Peter Roebben. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy a korábban leginkább meghatározó kormányzati gazdaságpolitika hatása visszacsúszott a második helyre, míg a beszállítói árak változása a korábbi negyedik helyről feljött a dobogó harmadik fokára.
Az euró stabil, 310 forint körül mozgó értéke a nagyvállalatok szempontjából is kedvező, hiszen a cégek meglátása alapján az árfolyamváltozások hatása jelentősen lecsökkent. „Míg két évvel ezelőtt az árfolyamváltozásokat vélték az egyik legfontosabb tényezőnek, amely hatással van a vállalat profitjára, addig ma már csak a középmezőnyben szerepel. Ennek hátterében a stabil árfolyam mellett feltehetően az is áll, hogy a vállalatok fele (51%) kizárólag hazai piacra termel, és a korábban említett tendencia szerint ez az arány a következő időszakban tovább növekedhet” – mondta el Peter Roebben.