Indokolatlan a reklámtörvény módosítása és a külön adó bevezetése
Bejelentési kötelem
A gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól szóló 2008. évi XLVIII. törvény vonatkozó javasolt módosításait indokolatlannak véli a Magyar Reklámszövetség. Mint 2016 júliusában az ún. bónusz törvény bevezetéskor is hangsúlyoztuk: az ilyen mértékű piaci szabályozás indokolatlan beavatkozás a piac működésébe, és további bizonytalanságot kelt.
A módosítási tervezetben a jogszabály elkerülő magatartás szankciójának szigorítása mellett (az eddigi tízszeres büntetést ötvenszeresre kívánja emelni, és kiterjeszti a jogtalan előnyt juttató félre is) új elemként jelenik a NAV részére az NFH felé való bejelentési kötelem (amennyiben az állami adóhatóság az 5/C. § és az 5/D. § (1) és (4) bekezdésében foglaltak megsértésére utaló körülmény jut tudomására, abban az esetben köteles ezt haladéktalanul a fogyasztóvédelmi hatóság tudomására juttatni).
Közterületi külön adó
A jelenlegi törvénytervezet azonban nem csak a reklámtörvényt kívánja módosítani, hanem ismételten a közterületi reklámeszközök kerültek fókuszba, viszont ezúttal adóügyi szempontból.
A Magyar Reklámszövetség üdvözölte, hogy a kormány nyitottságot mutatott az egyeztetésre a sajtóban kiszivárgott - településkép védelméről szóló törvény - plakátpiac szabályozására irányuló módosítás kapcsán. Az MRSZ Out of Home (Közterület) Tagozata által készített szakmai vállalás csomag részletes kidolgozása tárgyában megkezdődtek az egyeztetések az elmúlt héten.
A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény módosításával ugyanis a jogalkotó a közterületi reklámeszközök megadóztatását javasolja úgy, hogy az akár 60%-os áremelkedést is jelenthet a közterületi reklámpiacon. A közterületi reklámeszközök nagyságának és számának ismeretében ez a szabályozás 4-6 milliárd Ft adóterhet róhat a piacra.
A Magyar Reklámszövetség felhívja a figyelmet, hogy a teljes közterületi piac az MRSZ 2016-ban bemutatott reklámköltési adatai alapján nem haladta meg a 15 milliárd forintot. Egy ilyen mértékű adóteher a közterületi piac ellehetetlenítését vonja maga után; hiszen egy teljesíthetetlen külön adót ró a reklámadó mellett a kültéri reklámszegmensre.
A Magyar Reklámszövetség a fenti szakmai érvei alapján, mint korábban is, most is kéri a kormányzatot a tervezett jogszabályváltozások reklámpiacot érintő részeinek megfontolására.