Uniós jogot sértene a német útdíjrendszer bevezetése
2017. 03. 16. 03:00
Annak ellenére, hogy az Európai Bizottság elfogadta a jogszabályi változtatásokat, a német útdíjrendszer az állampolgárságon alapuló megkülönböztetés miatt továbbra is az uniós jog megsértésének minősül - közölték szerdai állásfoglalásukban az Európai Parlament (EP) képviselői.
A képviselők hangsúlyozzák, hogy bármely úthasználatidíj-rendszer, amely állampolgársági alapon közvetlen megkülönböztetést alkalmaz, vagy amely kizárólag a saját állampolgárok számára előnyös adóügyi intézkedésekkel párosul, az az uniós jogszabályokban rögzített megkülönböztetés-mentesség elvének megsértésének minősül.
Az uniós parlament szerint közös uniós keretekre van szükség annak érdekében, hogy az Európai Unión belül következetes, tisztességes úthasználatidíj-rendszerek jöjjenek létre.
Az EP arra is kíváncsi, hogy az uniós bizottság miért függesztette fel a Németországgal szembeni kötelezettségszegési eljárást, és arra szólította fel a bizottságot, hogy tegye közzé a német hatóságok által ismertetett új intézkedések elemzéséről és azok uniós joggal való összeegyeztethetőségéről szóló információkat.
Az Európai Bizottság a német hatóságokkal folytatott tárgyalásait és a bevezetni kívánt útdíjra vonatkozó szabályok módosítását követően tavaly decemberben megállapította, hogy az útdíjra vonatkozó jogszabályi módosítások "nem diszkriminatívak", és "teljes mértékben összeegyeztethetőek az uniós joggal".
A megegyezés szerint a külföldiek 10 napos, két hónapos, valamint egész éves időszakra vásárolhatnak úthasználati engedély 2,5-20-130 euróért a gépjármű méretétől, károsanyag-kibocsátásától és gépjármű-kategóriától függően.
A tervezett intézkedés szerint a németek számára a jármű nagyságától és környezetbarát voltától függően évente várhatóan mintegy 74 euró terhet jelentene az útdíj. A külföldieknek csak az autópályákon kell fizetniük, a német állampolgároknak a szövetségi autóutakon is.
Németország szerint az útdíj bevezetésének célja az, hogy az országon nagy számban átutazó külföldi autósok is járuljanak hozzá az egyébként mostanáig teljesen ingyenes német autópálya-hálózat fenntartásához.
Ujhelyi István, az MSZP európai parlamenti képviselője a vitához benyújtott írásbeli hozzászólásában kiemelte, a rendszer jelen állapotában diszkriminatív, ezért ellentétes az Európai Unió alapelveivel.
Akadályozza a határokon átnyúló mobilitást, és gyengíti az európai egységes piacot. Az autópályák infrastruktúrájának fenntartásához fontos eszköz az útdíj bevezetése, de csak akkor fogadható el, ha az elősegíti a fenntarthatóságot és nem jelent az állampolgárságon alapuló közvetett, például a magyar sofőrökre, fuvarozókra is vonatkozó megkülönböztetést - vélekedett a képviselő.
Szanyi Tibor szocialista EP-képviselő írásbeli hozzászólásában kijelentette, a német útdíjfizetés terve - amely során német állampolgársághoz kapcsolódóan térítenének vissza befizetett díjakat - diszkriminatív, ellentétes az Európai Unió alapelveivel.
Nincs kettős mérce - húzta alá.
Ez erős üzenet a magyar kormány felé is, hiszen egy jól működő közösségben nincs helye a különutas, kivételezős, szélsőjobboldali szabályalkotásnak, politikának - tette hozzá a képviselő.
Az uniós parlament sajtószolgálatának tájékoztatása szerint az EP-képviselők strasbourgi plenáris ülésükön elfogadott állásfoglalásukban aláhúzták, a jelenleg is érvényes tervezet szerint a bevezetni kívánt útdíj árát csak a német autósok vonhatják le gépjárműadójukból, azaz ez nem rak többletterhet a német fogyasztókra, és ezáltal fenntartja az állampolgárságon alapuló közvetett megkülönböztetést.
Köszönjük megkeresését
Köszönjük megkeresését, kollégáink hamarosan felkeresik a megadott elérhetőségek egyikén.
A képviselők hangsúlyozzák, hogy bármely úthasználatidíj-rendszer, amely állampolgársági alapon közvetlen megkülönböztetést alkalmaz, vagy amely kizárólag a saját állampolgárok számára előnyös adóügyi intézkedésekkel párosul, az az uniós jogszabályokban rögzített megkülönböztetés-mentesség elvének megsértésének minősül.
Az uniós parlament szerint közös uniós keretekre van szükség annak érdekében, hogy az Európai Unión belül következetes, tisztességes úthasználatidíj-rendszerek jöjjenek létre.
Az EP arra is kíváncsi, hogy az uniós bizottság miért függesztette fel a Németországgal szembeni kötelezettségszegési eljárást, és arra szólította fel a bizottságot, hogy tegye közzé a német hatóságok által ismertetett új intézkedések elemzéséről és azok uniós joggal való összeegyeztethetőségéről szóló információkat.
Az Európai Bizottság a német hatóságokkal folytatott tárgyalásait és a bevezetni kívánt útdíjra vonatkozó szabályok módosítását követően tavaly decemberben megállapította, hogy az útdíjra vonatkozó jogszabályi módosítások "nem diszkriminatívak", és "teljes mértékben összeegyeztethetőek az uniós joggal".
A megegyezés szerint a külföldiek 10 napos, két hónapos, valamint egész éves időszakra vásárolhatnak úthasználati engedély 2,5-20-130 euróért a gépjármű méretétől, károsanyag-kibocsátásától és gépjármű-kategóriától függően.
A tervezett intézkedés szerint a németek számára a jármű nagyságától és környezetbarát voltától függően évente várhatóan mintegy 74 euró terhet jelentene az útdíj. A külföldieknek csak az autópályákon kell fizetniük, a német állampolgároknak a szövetségi autóutakon is.
Németország szerint az útdíj bevezetésének célja az, hogy az országon nagy számban átutazó külföldi autósok is járuljanak hozzá az egyébként mostanáig teljesen ingyenes német autópálya-hálózat fenntartásához.
Ujhelyi István, az MSZP európai parlamenti képviselője a vitához benyújtott írásbeli hozzászólásában kiemelte, a rendszer jelen állapotában diszkriminatív, ezért ellentétes az Európai Unió alapelveivel.
Akadályozza a határokon átnyúló mobilitást, és gyengíti az európai egységes piacot. Az autópályák infrastruktúrájának fenntartásához fontos eszköz az útdíj bevezetése, de csak akkor fogadható el, ha az elősegíti a fenntarthatóságot és nem jelent az állampolgárságon alapuló közvetett, például a magyar sofőrökre, fuvarozókra is vonatkozó megkülönböztetést - vélekedett a képviselő.
Szanyi Tibor szocialista EP-képviselő írásbeli hozzászólásában kijelentette, a német útdíjfizetés terve - amely során német állampolgársághoz kapcsolódóan térítenének vissza befizetett díjakat - diszkriminatív, ellentétes az Európai Unió alapelveivel.
Nincs kettős mérce - húzta alá.
Ez erős üzenet a magyar kormány felé is, hiszen egy jól működő közösségben nincs helye a különutas, kivételezős, szélsőjobboldali szabályalkotásnak, politikának - tette hozzá a képviselő.
Kalkulátor ajánlónk:
Fix számokkal lottózol? Akkor ez neked való kalkulátor
Eldőlt! Betiltják a dízel és a benzines autókat - mutatjuk a pontos dátumokat
Világszerte forradalmi változások várnak az autóiparra, ahogy egyre több ország tervezi a belső égésű motorokkal szerelt járművek forgalmazásának betiltását. Az Európai Unió is tervezi fokozatosan kiszorítani a piacról a benzines és dízelmotorral szerelt autókat, míg más országok eltérő ütemterveket dolgoztak ki. Nézzük, melyik országban melyik év a nagy vízválasztó (azaz inkább benzin- és dízelválasztó év)!
Az állattartás mindig meghatározó elem lesz a mezőgazdaságban
Az Agrárminisztérium (AM) a jövőben is elkötelezett az ágazat segítése mellett, a magyar állattenyésztők és állattartók számára uniós összehasonlításban a legnagyobb számú támogatási jogcím áll rendelkezésre - mondta az AM parlamenti államtitkára csütörtökön Hódmezővásárhelyen, a 31. Alföldi Állattenyésztési és Mezőgazda Napok Szakkiállítás és Vásár megnyitóján a minisztérium közleménye szerint.
Anyu pincéjéből a kriptópiac élére
A Sealana egy újonnan indított Solana mém érme, amely váratlanul komoly vihart kavart, miután az előértékesítés első óráiban máris 125 ezer dollárt gyűjtött össze. Ez a korai siker tükrözi a piac mém érmék iránti csillapíthatatlan étvágyát, még akkor is, amikor más kriptovaluták küszködnek.
Drága mulatság a Balatonnál lakni, mutatjuk miért
A Balaton-parton háromszoros az árkülönbség a legolcsóbb és legdrágább települések új építésű projektjei között: míg Balatonfüreden átlagosan 1,18 millió forint a négyzetméterenkénti ár, Balatonakarattyán már átlagosan 3,2 millió forintért kínálják a fejlesztők az új építésű lakások négyzetméterét - közölte az Otthon Centrum csütörtökön az MTI-vel.
Már be lehet nyújtani a támogatási kérelmeket az MGFÜ Energetikai tanácsadási programjára
Megnyílt a támogatási kérelmek benyújtásának lehetősége az MGFÜ Energetikai tanácsadási voucher programra, amely mikro-, kis- és középvállalkozásoknak (kkv) biztosít lehetőséget energetikai tanácsadási szolgáltatások igénybevételére, vissza nem térintendő támogatással - közölte a Magyar Gazdaságfejlesztési Ügynökség (MGFÜ) csütörtökön az MTI-vel.
A BUX 4,2 százalékot emelkedett egy hónap alatt áprilisban
Csúcsot döntött a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) indexe áprilisban, a BUX márciushoz képest 4,2 százalékot emelkedve 68 142 ponton zárta a hónapot; az azonnali részvénypiac forgalma tartotta az előző havi 248 milliárd forintos szintet, amely napi átlagban 11,8 milliárd forintnak felel meg - közölte a BÉT csütörtökön az MTI-vel.