460 milliós támogatást kapott az ELTE IK által vezetett konzorcium az MTMI szakok és pályák népszerűsítésére
A magyar felsőoktatásban nagy hagyományokkal rendelkeznek az úgynevezett MTMI szakok. Az ezeken a szakokon végzett hallgatóknak kiemelkedő a munkaerő-piaci elhelyezkedési lehetőségük, mégis egyre kevesebben jelentkeznek ezekre a szakokra. Szakemberek szerint ez egyértelműen a motiváció hiányára, a pályaorientáció hiányosságaira, a közoktatási MTMI képzés problémáira vezethető vissza, valamint arra, hogy a középiskolás diákok nem – vagy tévesen – látják azt, hogy mi lesz belőlük egy-egy adott szak elvégzése után. Tanulmányok kimutatták azt is, hogy az ország kevésbé fejlett régióiból átlagnál is alacsonyabb a felsőoktatás MTMI szakjaira jelentkező diákok száma.
Mennyibe fog kerülni az egyetemi/főiskolai képzés? Számold ki ITT!
Ennek a helyzetnek a kedvező irányú változtatására ad megoldási lehetőségeket a 2017. szeptember 1-én indult EFOP-3.4.4-16 Operatív Program, amelynek elsődleges és közvetlen célja, hogy
· elősegítse a felsőoktatás MTMI szakjaira való bekerülést az ELTE-n;
· javítsa a hátrányos földrajzi, társadalmi, gazdasági helyzetből származó fiatalok képzettségi szintjét, és elősegítse a felsőfokú végzettséghez történő jutásukat az MTMI szakokon;
- valamint fokozza a matematikai, természettudományi, informatikai, műszaki (MTMI / STEM) szakokra való jelentkezések számát.
A pályázatnak közvetett céljai között szerepel az MTMI területen jelentkező szakember hiány csökkentése és a foglalkoztatottsági arányok javítása a hátrányos helyzetű régiókban is.
A megvalósulás konkrét elemei között szerepelnek:
· ELTE-n egyetemi nyílt napok szervezése; nyílt rendezvények (szakmai napok és iskolai ismeretterjesztő előadások) szervezése;
· hosszabb távú együttműködés keretében partneriskolai program indítása középiskolákkal;
· tanári mentorhálózatot kiépítése minden szakterületen, a tehetségek felismerése és felsőoktatásba jutásuk támogatása céljából;
· részben a kedvezményezett járásokban vagy azok közvetlen közelében megvalósuló helyi (tanár) képzések szervezése;
· online tananyagok fejlesztése, illetve tanárok munkaját segítő szakköri anyagok készítése;
· szakmai ismeretterjesztő tartalmat, tesztet, alkalmazást, tananyagot tartalmazó kiadványok fejlesztése;
· ismeretterjesztő filmek készítése;
· nyári táborok szervezése;
· gamificationben rejlő lehetőségeket kihasználva, online (vagy részben online) versenyek szervezése;
- életutak és szakmai elhelyezkedési lehetőségek bemutatása.
A projekt keretében elkészülő, online termékek nyilvánosak lesznek, azokat bárki használhatja. A pályázat keretein belül kiépítendő mentor rendszer szerepe azon diákok felkutatása és motiválása, akik hátrányos helyzetű térségekben laknak. Természetesen nem garantálható, hogy a programban résztvevő diákok mind az ELTE-t választják majd továbbtanulásra, ezért az elért diákok köréből más egyetemeken is növekedhet az MTMI szakokra jelentkezők száma.
A pályázat célcsoportjai között szerepelnek:
1. A felsőoktatásba potenciálisan jelentkező fiatalok - általános iskola 6-8. osztályos tanulói, gimnáziumok és szakgimnáziumok tanulói,
2. Érettségizett, de felvételt nem nyert hallgatók, akik formális végzettséget nem adó, egyéni motiváción és társadalmi igényen alapuló kurzusokra, tanfolyamokra az egyetemi-főiskolai bekerülés érdekében jelentkezni kívánnak.
3. Érintett felsőoktatási intézmények oktatói, kutatói, munkatársai, hallgatói, piaci szereplők (vállalatok/cégek) mentorai, szakemberei, társadalmi-civil szervezetek képviselői.
A megvalósulás helyszíne
A pályázat megvalósítása több helyszínen történik.
-Online anyagok létrehozása az ELTE IK és TTK, valamint a konzorciumi partner (NJSZT) szerverein, országos használati lehetőséggel.
ELTE IK és TTK budapesti és szombathelyi telephelye fejlesztésekre, képzésekre, partneriskoláknak bemutatkozásra.
-MTMI ismertető roadshow Fejér, Győr-Moson-Sopron, Nógrád, Pest, Somogy, Vas, Veszprém, Zala megyékben (részben a kedvezményezett járásokban, részben olyan városokban, amelyek középiskoláiba sok, a kedvezményezett járásokban lakó tanuló jár) – a pályázat során felmerülő igények esetén más megyék kedvezményezett járásaiban is, továbbá az Arany János Tehetséggondozó program iskoláiban.
-Nyári táborok az ELTE IK és TTK budapesti és szombathelyi telephelyén, valamint a Tatai Geológus Kertben.
-Középiskolai szakkörök a kedvezményezett járásokban lakó diákoknak az adott megyék nagyobb városaiban: Balassagyarmat, Balatonboglár, Cegléd, Kaposvár, Nagykanizsa, Salgótarján, Székesfehérvár, Szombathely, Vác, Zalaegerszeg.
-Általános iskolai szakkörök a kedvezményezett járásokban lakó diákoknak az adott megyék, járások nagyobb városaiban.
A hátrányos családi helyzetű tanulók számára az előkészítő programokban való részvétel, illetve a lakhelyüktől távol folytatott tanulmányok szinte elérhetetlenek. Az a lehetőség, hogy a régióban élő fiatal a lakóhelyéhez közel eső településen vegyen részt tehetséggondozó regionális szakkörben kitörési pont lehet a szerényebb életkörülmények között élő, vagy hátrányos helyzetű tanulók számára.
Bővebb információ: http://efop2017.inf.elte.hu/344/