Erre tart az e-kereskedelem
Azonban nem ez az egyetlen jóslat, ami megdőlni látszik. Korábban neves szakemberek az offline plázák halálát jósolták, a valóság azonban azt mutatja, hogy a vásárlói szokások folyamatosan változnak. Azt hihetnénk, hogy a Z-generáció tagjai számára egyenes út vezet az e-kereskedelem felé, holott épp ők azok, akik a vásárlás élményét helyezik előtérbe a gyakorlatiassággal szemben. Számukra a shoppingolás egyfajta szabadidőprogram, ami együtt jár némi gasztronómiai élménnyel, mozival vagy más szórakozással.
Egy dolog azonban már nem megy a digitalizált generációk számára: a várakozás. Habár az online és offline világgal szembeni tűrőképesség itt is különböző; az online térben egy reklámablak bezárására csupán másodperceket hajlandók várni, a hagyományos boltokban akár percekig is várakozhatnak a fizetésre. Ennél többet azonban itt sem… A kereskedők tudatában vannak annak, hogy a gyors kiszolgálással helyzeti előnybe kerülnek a versenytársaikkal szemben; legyen szó leegyszerűsített online fizetési folyamatról vagy hagyományos bolti fizetésről.
De térjünk vissza kicsit az árverseny kérdéséhez… Mint említettük, továbbra is az ár a legfontosabb szempont, amit az online vásárlásaink során szem előtt tartunk. Sőt, a leárazás kampányok képesek a legnagyobb mértékben alakítani az e-kereskedelem képét. Erre segít rá a legnagyobb szereplők folyamatos versengése, ami 2018-ban már folyamatos volt; míg a korábbi években a leárazások egy-egy időszakra korlátozódtak, a tavalyi évben már nem maradt üresjárat.
A folyamatos versengés meghatározta a nagyok és a kicsik viszonyát az online térben. A nagy webáruházak komoly beszállítói és gyártói kapcsolatokkal rendelkeznek, a forgalmuk nagyságából adódóan pedig olyan egyedi megállapodásokra képesek, amelyek stabil versenyelőnyt jelentenek számukra a kis webshopokkal szemben. Ez magyarázza, hogy a nagyok és a kicsik között egyre nő a távolság, illetve ez magyarázza azt is, hogy a hazai e-kereskedelem két ligára szakadt. Ez egyébként teljesen természetes folyamat, a kontinens minden piaca hasonló tendenciákat mutat.
E-kereskedelmi szakértők szerint az árverseny igazi vesztesei a közép-webáruházak lehetnek.
A kicsik egyszerűen képtelenek beleszólni a nagyok versenyébe és képtelenek hasonló mértékű leárazásokat kialakítani. A közepes erőforrásokkal rendelkező e-kereskedelmi cégek azonban eljátszhatnak a gondolattal, hogy beleszólnak a piacvezetők versenyébe, de ezt rendszerint csak a leárazásaik finanszírozásával tudják megtenni. A folyamatos akciók számukra a profitráta beáldozását jelenti; amennyiben nem tudják profitra váltani a megnövekedett érdeklődést és vásárlói bázist, komoly problémákkal nézhetnek szembe.
Részben az árversenynek köszönhető, hogy egyre több webáruház érdeklődik a szomszédos piacok iránt. Szakértők azonban arra hívják fel a figyelmet, hogy ez az érdeklődés inkább a tervezés fázisában van, nagyon kevés szereplő sikeres a szomszédos országokban. Az Extreme Digital folyamatosan növeli a piaci részesedését a szomszédos országokban, azonban alig említhető más hazai szereplő, aki több országban eredményeket tudna felmutatni.
A viszonylagos eredménytelenség hátterében elsősorban az áll, hogy a hazai e-kereskedelem növekedése elegendő feladattal látja el a hazai webáruházakat; egyszerűen optimalizálják az erőforrásaikat és igyekeznek kihasználni a gyorsan növekvő hazai szektorban rejlő lehetőségeket.