Hiába a gyors digitalizáció, az ügyfelek még mindig a bankfiókban kérnek tanácsot

A kelet-közép-európai ügyfelek mindinkább a digitális szolgáltatásokat veszik igénybe, de továbbra is rendszeresen keresik fel a bankfiókokat, hogy a tanácsadókkal személyesen beszéljenek – a „digitális és fiók” megközelítés a jelek szerint általánossá vált a térségben. Az IMAS International az Erste Csoport számára végzett felmérése szerint egy év alatt tízből több mint kilenc ügyfél gyakrabban látogat el bankfiókba, mint az orvoshoz.

Hiába a gyors digitalizáció, az ügyfelek még mindig a bankfiókban kérnek tanácsot

A fiókokat mindenféle életkorú ügyfél rendszeresen felkeresi, bár a csak digitális platformokat választó ügyfelek aránya egyre nő, hiszen a mobilbankolás mind népszerűbb a fiatalok körében. Az ügyfelek nem csak azért mennek a fiókba, hogy készpénzt vegyenek fel az automatából: a térség számos országában igény mutatkozik a személyes ügyintézésre is.

„Kelet-Közép-Európában az emberek a jelek szerint azt szeretik, ha a fizikai és digitális csatornák kombinációjában juthatnak hozzá a banki szolgáltatásokhoz, miközben a digitális bankolás is egyre népszerűbb, ma már sokan csak ezt a csatornát használják napi pénzügyeik intézésre. Egyvalami tehát nem változik: az ügyfelek értékelik a személyes segítséget, a személyre szabott tanácsadást, amit fiókjainkban kaphatnak” – közölte Peter Bosek, az Erste Group Bank AG lakossági üzletágért felelős igazgatósági tagja. – „A George nevű digitális banki platformunknak, a hét kelet-közép-európai országban összesen 2500 fiókot számláló hálózatunknak, és annak a megközelítésünknek köszönhetően, hogy ügyfeleinknek mindig a legjobbat nyújtsuk, az Erste ideális helyzetben van ahhoz, hogy megfeleljen ügyfelei elvárásainak, miközben bankolási igényeik és szokásaik folyamatosan fejlődnek.”

Az ügyfelek zöme a fióki és a digitális csatornákat is igénybe veszi

A fióki és digitális banki szolgáltatásokat egyszerre igénybe vevők jelentik az ügyfelek legnagyobb csoportját a felmérésben szereplő hét ország közül ötben. Ez leginkább Ausztriában és Csehországban jellemző, itt ugyanis a tízből hat válaszadó az elmúlt hat hónap során fő bankjuk digitális és fióki szolgáltatásait is igénybe vette (ez utóbbi esetbe a fióki ATM-használat nem számít bele). Romániában a válaszadók több mint fele, Magyarországon és Szlovákiában pedig tízből mintegy négyen választották ezt a megközelítést. A „digitális és fióki” a leggyorsabban bővülő megközelítés még azon a két piacon is, Szerbiában és Horvátországban, ahol a kizárólag a fióki szolgáltatásokat igénybe vevők jelentik a legnagyobb ügyfélcsoportot.

A „digitális és fiók megközelítés” terjedése leginkább a fiatalabb korosztálynak tulajdonítható. Mind a hét piacon, ahol a felmérés készült, a digitális és fióki szolgáltatásokat vegyesen használó ügyfelek jelentették a legnagyobb csoportot a 15 és 29 év közötti banki ügyfelek körében. Ausztriában tízből közel hét fiatal banki ügyfél ezt a megközelítést követi. Még Magyarországon is a fiatal válaszadók közel felét képviselik, pedig ebben az országban a legalacsonyabb ennek a megközelítésnek a részaránya az adott korcsoportban. A kelet-közép-európai országok zömében a középkorú (30-59 évesek) ügyfelek között is azok vannak a legtöbben, akik a digitális és fióki szolgáltatásokat egyaránt igénybe veszik. Ugyanakkor ennek a csoportnak a részaránya némileg kisebb, mint a fiatalabb ügyfelek esetében, a magyarországi 38 százaléktól az ausztriai és csehországi 64 százalékig terjed.

A vizsgált hat hónapos időtartam alatt a „digitális és fiók” megközelítést alkalmazó ügyfelek nagyobb számban vették fel a kapcsolatot a fő bankjukkal minden országban, mint a kizárólag digitálisan bankolók, és természetesen nagyságrendekkel többször, mint azok, akik csak a fiókban intézték pénzügyeiket.

Az ügyfelek nagyobb valószínűséggel keresik fel a bankjukat, mint az orvost

A banki kapcsolatokkal rendelkezők köréből kiválasztott válaszadók szinte mindegyike azt jelölte meg, hogy az elmúlt 12 hónap során felkerestek legalább egy bankfiókot. A teljes lakosság (még a banki kapcsolatokkal nem rendelkezők) között is mind a hét országban jelentős többség válaszolta azt, hogy az elmúlt év során felkeresett egy-egy bankfiókot. A lakosság körében a fióki szolgáltatásokat igénybe vevők aránya a romániai 65 százaléktól az ausztriai 95 százalékig terjed.

Minden kelet-közép-európai piacon az emberek átlagosan nagyobb valószínűséggel kerestek fel bankfiókot, mint orvost az elmúlt 12 hónap során. Kelet-Közép-Európában a lakosság emellett jóval nagyobb valószínűséggel látogatott el egy-egy bankfiókba, minthogy sportolt, netán kulturális vagy sporteseményt megtekintett volna.

Számít a személyes kapcsolat

A fióklátogatás nem csak a bankautomatából történő készpénzfelvételre, vagy önkiszolgáló berendezések használatára korlátozódik. Minden piacon a legtöbb válaszadó azt jelezte, hogy személyes kapcsolatfelvétel történt akár banki tanácsadóval, akár pénztárossal, amikor a megelőző hat hónap során felkeresték a bankfiókot. Ez kiváltképp a szerb válaszadókra érvényes, hiszen ott 88 százalékos ez az arány. A legkisebb arányt Csehországban mérték, 56 százalékot.

A bankfiókokat mindenféle életkorú ember felkeresi. Kelet-Közép-Európában a 15-29 éves válaszadók körében tízből hatan mondták, hogy a megelőző hat hónap során felkerestek egy-egy bankfiókot (ATM-es készpénzfelvételtől eltérő céllal). Ausztriában ez az arány több mint 90 százalék. A fiatal ügyfelek azonban túlnyomó részt azzal párhuzamosan keresik fel a bankfiókot, hogy aktívan használják a digitális csatornákat is. Például Ausztriában a fiatal ügyfelek 77 százaléka választotta a „digitális és fiók” megközelítést, míg cseh társaiknak csak az egy százaléka jelezte, hogy kizárólag bankfiókban intézi pénzügyeit.

A digitális bankolás fő hajtóereje a mobilbank terjedése

A digitális csatornák használatának mértékében jelentős különbségek mutatkoznak az egyes kelet-közép-európai országok között. Az elmúlt hat hónap során Csehországban tíz banki ügyfélből közel kilenc használta a digitális csatornákat (online bankolás személyi számítógépen vagy mobilbankon keresztül). Sőt, a cseh válaszadók több mint negyede – a szlovákokhoz hasonló arányban – az elmúlt hat hónap során egyáltalán nem keresett fel bankfiókot, hanem kizárólag digitális csatornán keresztül intézte pénzügyeit. Ezzel szemben a szerb és horvát ügyfelek közül tízből négy válaszadó mondta csak, hogy ugyanabban az időszakban igénybe vett digitális csatornát, és a banki ügyfelek 4 százaléka kerülte el teljesen a bankfiókokat Szerbiában.

Átlagosan tízből hat kelet-közép-európai ügyfél veszi igénybe rendszeresen a digitális banki csatornákat. Szerbia és Horvátország képviseli a skála alját, Csehország pedig felfelé emelkedik ki a mezőnyből. Habár az éves növekedés a digitális csatornák igénybevételére vonatkozóan inkább csak szerény, stabil ütemű bővülésről beszélhetünk, amely a mobilbank erőteljes térhódításának köszönhető leginkább, kiváltképp Délkelet Európában, ahol számos ügyfél kizárólag a mobiltelefonja segítségével intézi digitális pénzügyeit.  Minden harmadik szerb, aki az elmúlt hat hónapban digitális banki csatornát használt, mobilon tette ezt meg, és ugyanez igaz a romániai digitális bankcsatorna-használók mintegy negyedére. Románia és Szerbia az első kelet-közép-európai piac, ahol a digitális bankolás vélhetően inkább kizárólag mobilon, mint személyi számítógépen fog elterjedni. Ugyanakkor még ezekben az országokban is  az ügyfelek legnagyobb arányban a mobiljukat és számítógépüket is használni fogják a digitális bankoláshoz.

A fiatal ügyfelek imádnak mobilozni

Ezzel szemben a „tisztán mobilbankoló” szegmens mindössze a digitális csatornákat igénybevevők 5-10 százalékát képviseli Szlovákiában, Csehországban és Ausztriában. Ezen fejlettebb piacokon a legnagyobb a digitális banki csatornákat használók között a mobiltelefont és személyi számítógépet is választók aránya.. Ugyanakkor a „tisztán mobilbankoló” réteg egyre elterjedtebb a fiatal osztrák banki ügyfelek körében, hiszen már 13 százalékot képvisel a digitálisan bankoló 15-29 éves korcsoportban.

Az Erste Csoport felmérésében szereplő hét ország mindegyikében a legfiatalabb korcsoporthoz tartozó banki ügyfelek sokkal nagyobb valószínűséggel kezelik pénzügyeiket online – elsősorban is mobilapplikációkon keresztül – mint az egyes országokban a banki kapcsolattal rendelkezők általában. A legtöbb piacon a digitális csatornákat igénybe vevő 15-29 éves banki ügyfelek részaránya az adott ország átlagát 20 százalékponttal haladja meg. Hasonlóan nagy az eltérés a fiataloknál a mobil bankolás terjedésében, ami azt jelzi, hogy habár a jelenben nagyon is jellemző a digitális és fizikai csatornák vegyes használata, a jövőben a „csak digitálisan” vagy „csak mobilon” bankoló ügyfelek száma növekedni fog.

Hozzászólások

Tőkét és hitelt kombináló, fix kamatozású hitelprogramot jelentett be az MFB

A Magyar Fejlesztési Bank október 17-én jelentette meg a megújított MFB Versenyképességi Hitelprogramot, amely a tőke és a hitel konstrukció kombinálásával finanszírozást biztosít olyan vállalkozások számára is, amelyek kockázati tőkeprogramokat vesznek igénybe. Az MFB célja, hogy az egészséges tőkeszerkezet kialakítása mellett kedvező hitel nyújtásával bővítse azoknak a vállalkozásoknak a körét, akik a versenyképességüket jelentősen javító beruházásokat hajthatnak végre. A tőkeprogramokban résztvevő vállalkozások már 100 millió Ft-tól igényelhetik a hitelt.
2019. 10. 18. 03:30
Megosztás:
Hozzászólások:

A robotok megtéveszthetik az embereket?

A robotok emberekre gyakorolt társadalmi befolyását és az ezzel járó bizonytalanságokat nem szabad alábecsülni. A Kaspersky és a Genti Egyetem közös kutatása arra az eredményre jutott, hogy a robotok hatékonyan ki tudják szedni a bennük megbízó emberekből az érzékeny információkat azzal, hogy nem biztonságos dolgokra bírják rá őket. Bizonyos helyzetekben például egy robot jelenléte komoly befolyással lehet arra, hogy az emberek hajlandóak-e belépést biztosítani egy védett épületbe.
2019. 10. 18. 03:00
Megosztás:
Hozzászólások:

A vártnál nagyobb nyereséget termelt a Morgan Stanley

A vártnál nagyobb nyereséget termelt a Morgan Stanley amerikai bankcsoport a harmadik negyedévben a kötvénykereskedelemből és az akvizíciós tanácsadói díjakból származó bevételek növekedésének köszönhetően.
2019. 10. 17. 20:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Babaváró kölcsön hitelkiváltásra? Nem minden banknál lehetséges!

Hiába szabad felhasználású elvileg a Babaváró hitel, nem minden bank adja oda megkötés nélkül az egy gyermek születése esetén kamatmentes kölcsönt. Vannak, ahol lakásvásárlásra adják csak, míg máshol a hitelkiváltást fontolgató párokat érheti kellemetlen meglepetés. A Bankmonitor megvizsgálta a lehetőségeket akkor, ha egy pár a korábbi, drágább hiteleit cserélné re a kamatmentes konstrukcióra.
2019. 10. 17. 15:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Jól halad a T-Systems Magyarország Zrt. akvizíciójának előkészítése

Jól halad a T-Systems Magyarország Zrt. akvizíciójának előkészítése - jelentette ki Jászai Gellért, a 4iG Nyrt. informatikai társaság elnök-vezérigazgatója szerdán Balatonfüreden, a X. Infotér konferencián rendezett pódiumbeszélgetésen.
2019. 10. 16. 23:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Ismét milliós támogatásért pályázhatnak a civil szervezetek a Budapest Bank Békéscsabáért Programon keresztül

A Budapest Bank a Békéscsabai Önkormányzattal karöltve immár tizedik alkalommal hirdet pályázatot olyan közcélú, közérdekű tevékenységek, civil kezdeményezések támogatására, amelyek Békéscsabához és közvetlen agglomerációjához (Gerla, Mezőmegyer és Fényes településekhez) kötődnek. Idén is két témában, egyrészt környezeti fenntarthatóságot szolgáló helyi kezdeményezésekkel, másrészt a gazdasági vállalkozások edukációját segítő programokkal lehet pályázni. Ez utóbbira az egész országból jelentkezhetnek a nonprofit szervezetek.
2019. 10. 16. 20:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Citigroup - vegyes a kép a nagybanknál

Vegyes képet mutatott harmadik negyedéves gyorsjelentésében a Citigroup is - olvashatjuk az ERSTE elemzői anyagában.
2019. 10. 16. 15:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Nézzük, hogyan megy az egyik legnagyobb USA banknak!

Felülmúlta az elemzői várakozásokat a J.P. Morganharmadik negyedéves gyorsjelentésében.
2019. 10. 16. 12:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Új munkahelyeket teremthet a mesterséges intelligencia

A mesterséges intelligencia új munkahelyeket teremt, és egyszerűbbé teszi az emberek életét - közölte a Mesterséges Intelligencia (MI) koalíció elnöke szerdán az M1 aktuális csatornán.
2019. 10. 16. 11:30
Megosztás:
Hozzászólások:

2019. október 31-én létrejön az ország ötödik legnagyobb bankja

A takarékszövetkezeti szektor átalakításának legjelentősebb állomásaként 2019. október 31-én tizenegy takarékszövetkezet és két bank egyesül a Takarékbank Zrt-ben. Novembertől a Takarék Csoport egyetlen univerzális kereskedelmi bankja több mint 1,1 millió ügyfelet szolgál ki és az ország legnagyobb fiókhálózatát működteti. A Takarékbank Zrt. mérlegfőösszegét tekintve az ország ötödik legnagyobb pénzintézetévé válik. A jogi egyesüléssel egy időben a Takarék Kereskedelmi Bank Zrt. informatikai rendszerét egyesítik a Takarékbank Zrt. már működő hálózatával, ezért ötnapos informatikai átállás után, 2019. október 31-et követően november 6-án indulnak újra a bank szolgáltatásai, mely az új Takarékbank Zrt. minden fiókját és szolgáltatását érinti.
2019. 10. 16. 03:30
Megosztás:
Hozzászólások:

November 6-án kezdi meg a működését a Takarékbank Zrt.

A Takarékbank Zrt. október 31-én jön majd létre tizenegy takarékszövetkezet és két bank - a Takarék Kereskedelmi Bank Zrt. és a Takarékbank Zrt. - egyesülésével, a Takarék Csoport egyetlen univerzális bankja a szükséges informatikai átállás miatt azonban csak november 6-án, várhatóan a délelőtt folyamán kezdi meg a működését - közölte a Takarék Csoport kedden az MTI-vel.
2019. 10. 15. 17:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Több embernek kellene előtakarékoskodásba kezdenie

Korábban és többen kellene, hogy előtakarékoskodásba kezdjenek idős korukra - hangsúlyozta Binder István, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) felügyeleti szóvivője pénteken az M1 aktuális csatornán.
2019. 10. 13. 08:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Tovább emelték növekedési előrejelzésüket a Takarékbank elemzői

Az év első felének lendülete, egyes ágazatok kifejezetten dinamikus júliusi növekedése, a továbbra is dinamikus bérkiáramlás, a családvédelmi és gazdaságvédelmi akcióterv, valamint az erőteljes működőtőke-beáramlás hatására 4,7 százalékról 4,9 százalékra emelték az idei GDP-növekedési előrejelzésüket a Takarékbank elemzői. A jövő évre vonatkozóan pedig fenntartják korábbi, 3,7 százalékos prognózisukat. Előrejelzésük szerint idén a középtávú cél felett lehet az infláció, tovább emelkednek a reálbérek, a forint pedig a következő hónapokban 330-335-ös sávban maradhat.
2019. 10. 11. 01:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Negatív betéti kamat jöhet az UniCredit csoportnál

Az UniCredit csoport vezérigazgatója, Jean-Pierre Mustier szerint az EKB negatív kamatai miatt 2020-tól kezdődően a 100 ezer eurónál nagyobb betétek esetében is bevezethetik a negatív betéti kamatot.
2019. 10. 10. 19:30
Megosztás:
Hozzászólások:

A szakemberhiány korlátozhatja a mesterséges intelligencia elterjedését

Meghatározó szerepet kap a mesterséges intelligencia (MI) a vállalatok jövőbeni sikerében világszerte, ugyanakkor az új megoldások bevezetésének akadályai vannak, amely a képzett szakemberek hiányára vezethető vissza - derül ki az EY nemzetközi könyvvizsgáló és üzleti tanácsadó cég kutatásából.
2019. 10. 10. 15:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Nem könnyű feladat a kibertámadások kivédése

A magyar informatikai szakemberek 67 százaléka az ügyféladatok védelmét tartja a vállalatok előtt álló legkritikusabb kihívásnak - derül ki a Panda Security MTI-hez eljuttatott felméréséből, amely arra is rámutatott: az elmúlt egy évben a válaszadó cégek 60 százalékát érte eredményes kibertámadás.
2019. 10. 10. 07:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Egymilliót egy ötletért! Európa legnagyobb hackathonja ismét Budapesten

Újra Magyarországra érkezik Európa legnagyobb hackathon sorozata, amelyre több mint 60 országból várnak érdeklődőket. A JunctionX egy nemzetközi kezdeményezés, amelyben valós üzleti problémákat oldanak meg a versenyzők 48 óra alatt. A rendezvénynek Budapest ad otthont 2019. október 25 és 27-e között.
2019. 10. 09. 16:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Egyre több részlet szivárog ki a Deutsche Bank leépítéséről

A kiszivárgott hírek szerint a Deutsche Banknál tervezett 18 ezer fős létszámleépítés körülbelül fele Németországot fogja érinteni, ahol mintegy 42 ezer alkalmazottja van a banknak.
2019. 10. 09. 11:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Nőtt az MNB nyeresége

Az első fél évben 52,7 milliárd forint nyeresége képződött a magyar jegybanknak, ami 33,9 milliárd forinttal több, mint a múlt év azonos időszakában volt - derül ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) honlapján olvasható féléves jelentésben.
2019. 10. 08. 02:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Megalapításának kétszázadik évfordulóját ünnepli az Erste

„Korra, nemre, társadalmi státuszra, vagy nemzetiségre való tekintettel senki sem zárható ki a megtakarítók számára kínált előnyökből” – szögezi le Kelet-Közép-Európa első takarékpénztárának alapító okirata. Ezen elvek mentén a 200 évvel ezelőtt, Bécsben alapított Erste továbbra is arra törekszik, hogy a kelet-közép-európai térség minden polgára számára elérhetővé tegye a pénzügyi és társadalmi fejlődést. E merész elv – vagyis „a jólét elterjesztése és megszilárdítása” – alapján az Erste 1819-es megalapítását követően számos takarékbank jött létre szerte a régióban.
2019. 10. 07. 14:30
Megosztás:
Hozzászólások: