Hírlevél feliratkozás – kötelező-e a kétlépéses hozzájárulás a GDPR alapján?

A kétlépéses hírlevél feliratkozás indokául és előnyeként általában azt emelik ki az e-mail marketing szakemberek, hogy egyértelmű azonosítással segít elkerülni a spam feliratkozókat, minimalizálja az adattisztítási munkát, növeli a feliratkozók elhivatottságát és maximalizálja a konverziót. Hátránya viszont az, hogy kevesebb feliratkozót hoz. Tényleg szükséges-e azonban a GDPR alapján a dupla megerősítéses hírlevél feliratkozás? Erről kérdeztük dr. Horváth Katalint, a Sár és Társai Ügyvédi Iroda e-kereskedelemmel foglalkozó partner ügyvédjét.

Hírlevél feliratkozás – kötelező-e a kétlépéses hozzájárulás a GDPR alapján?

Mi az a kétlépéses feliratkozás?

Az egyik legnépszerűbb hírlevélküldő rendszer nemrég bejelentette, hogy megszünteti a kötelező dupla e-mail megerősítéses (double opt-in) hírlevél feliratkozást, és az egy lépéses (single opt-in) lesz az alapbeállítás. Ez azt jelenti, hogy míg a kétlépéses rendszernél a feliratkozó kap egy megerősítő emailt, amivel ellenőrzik, hogy valóban ő indította a feliratkozást, az egylépéses megoldásnál rögtön felkerül a hírlevél listára a feliratkozó. Néhány nappal később módosítottak a döntésükön, miszerint az Európai Unió területén, ahol indokolásuk szerint a GDPR-nak, vagyis az EU 2018. május 25-től alkalmazandó Általános Adatvédelmi Rendeletének való megfelelés érdekében továbbra is megmarad alapbeállításként a double opt-in rendszer.

Mit mond a GDPR?

Az EU adatvédelmi rendelete az adatkezeléshez való hozzájáruláshoz egyértelmű megerősítő cselekedetet ír elő, amely önkéntes, konkrét, előzetes tájékoztatáson alapul. A GDPR külön kiemeli, hogy ennek megfelel például egy checkbox bejelölése, technikai beállítás, viszont nem lehet hozzájárulásként értelmezni a hallgatást, a nem cselekvést vagy előre bepipált hozzájáruló checkboxot. A magyar Reklámtv (Grt.) az elektronikus direkt marketing üzenetek küldése feltételeként még azt is megköveteli, hogy az ilyen hozzájárulás kifejezett legyen, más hozzájárulástól elkülönülten történjen és a feliratkozó köteles megadni a feliratkozáshoz a nevét is az azonosíthatóság érdekében. Az Uniós rendelet és a magyar Grt. szabályai alapján tehát a hírlevél feliratkozás úgy történhet jogszerűen, ha a feliratkozó megadja a nevét és e-mail címét, és külön aktív cselekedettel hozzájárul ezen adatai elektronikus direkt marketing üzenet küldési célú kezeléséhez. Ennek a követelménynek eleget tesz az, ha egy erre rendszeresített, megfelelő szöveggel ellátott checkboxot kell kipipálni, vagy egy megfelelő feliratú gombra kell rányomni.

Az adatkezelők felelőssége

A GDPR alapján az adatkezelőket azonban többletkötelezettségek terhelik az adatkezeléssel, így hírlevél feliratkozásokkal kapcsolatban is, így például nyilvántartást kell vezetniük a feliratkozásokról, mivel bizonyítaniuk kell tudni, hogy ki, milyen adatkezeléshez járult hozzá. Ezen túlmenően a rendelet alapján az adatkezelőnek technikai és szervezési intézkedések alkalmazásával biztosítania kell a személyes adatok megfelelő biztonságát, továbbá az adatok jogosulatlan, jogellenes kezelésével szembeni védelmet is. Mindezeken felül az adatkezelők kötelesek azt is biztosítani, hogy az általuk kezelt adatok pontosak és teljesek legyenek. Ezek a rendelkezések viszont nem kötelezik arra az adatkezelőt, hogy a feliratkozókat eleve megakadályozza abban, hogy ne tudjanak visszaélni mások személyes adataival, a jogosulatlan adat felhasználást az adatkezelőnek az adatkezelés során kell megakadályoznia. Ezek alapján pedig az adatkezelő nem vonható felelősségre azért, ha egy felhasználó mások adataival visszaél a feliratkozáskor, vagy nem pontos adatot ad meg – amelyért való felelősséget egyébként érdemes kifejezetten ki is zárni az adatvédelmi tájékoztatóban. Az adatkezelőnek ugyanis az adatkezelés során, vagyis az adatok megadását követően kell biztosítania saját rendszereiben az adatbiztonságot és az adatok pontosságát, helyességét, amelynek megfelelő intézkedésekkel, így például jogosultságkezeléssel, informatikai rendszer védelmével és az adatok helyesbítésével tud eleget tenni.  

A fenti követelmények teljesítéséhez a dupla megerősítéses hírlevél feliratkozás megfelelő és praktikus eszköz lehet, hiszen ezáltal csökkenthető annak kockázata, hogy a feliratkozó más nevében, személyes adatokkal visszaélve iratkozik fel a hírlevélre. Mindazonáltal nem ez az egyetlen üdvözítő módszer a fenti adatbiztonsági, pontossági követelmény teljesítéséhez, azt a vállalkozás más eszközökkel is garantálhatja. Az EU-s rendelet hozzájárulásra vonatkozó szabályai és magyarázó rendelkezései pedig nem teszik kötelezővé a kétlépéses feliratkozást, vagyis checkbox-szal történő egylépéses hozzájárulás kérés is megfelelhet a rendelet előírásainak, amennyiben az egyéb adatvédelmi előírásokat betartják. Ha tehát egy vállalkozás eddig egylépéses feliratkozást alkalmazott, 2018. május 25. után nem kell feltétlenül áttérnie a kétlépéses megerősítéshez. Nincs elzárva azonban a vállalkozás attól, hogy megelőző intézkedéseket tegyen az adatokkal való visszaélés megakadályozására, amelyhez a kétlépéses feliratkozás jó módszer lehet – hangsúlyozta dr. Horváth Katalin ügyvéd.


Kalkulátor ajánlónk:

Fix számokkal lottózol? Akkor ez neked való kalkulátor

Összeilletek-e a pároddal? Párkapcsolati kalkulátor

Mekkora az agyam a magyar átlaghoz képest

Még több ezer elektromos készüléknél hibádzik a címkecsere

A tavaly megújított energiahatékonysági címkéket március elejétől az üzletekben is ki kell helyezni. A fogyasztóvédelmi hatóság három hónapon keresztül ellenőrizte az előírás teljesülését a hagyományos és az online kereskedelemben is. Hatezer vizsgált termék több mint negyedénél volt probléma - közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) pénteken az MTI-vel.
2021. 08. 28. 15:00
Megosztás:

Az MKB Bank adózás utáni eredménye elérte a 11,6 milliárd forintot

Az MKB Bank korrigált, konszolidált adózás utáni eredménye a második negyedévben 11,6 milliárd forintot tett ki, szemben az egy évvel korábbi 0,7 milliárdos veszteséggel, illetve az első negyedévi 28,9 milliárdos eredménnyel - tájékoztatta a pénzintézet a befektetőket a Budapesti Értéktőzsde honlapján közölt jelentésben.
2021. 08. 27. 07:00
Megosztás:

Újabb változásk az Online Számla rendszerben

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) csütörtökön este új fejlesztéseket vezet be és karbantartási munkálatokat végez az Online Számla rendszerben és az Online Számlázó mobilalkalmazásban - közölte a hivatal csütörtökön az MTI-vel.
2021. 08. 26. 14:00
Megosztás:

Áttöri az álomhatárt a Magyar Termék, új hazai márkát vezet be a SPAR

2021 végére eléri a 200-at a Magyar Termék védjegyeket használó hazai gyártók száma – mondta Benedek Eszter, a védjegyrendszert működtető nonprofit cég vezetője az idén először meghirdetett Hazai Termékek Hónapja sajtótájékoztatóján. A kampányt támogató SPAR Magyarország augusztustól SPAR HAZAI. SZERETEM márkanéven hagyományos magyar ízvilágú élelmiszereket kínál boltjaiban, az Irinyi Terv Élelmiszeripari Beszállítófejlesztési Programjának keretében pedig már 30-nál több csatlakozó gyártócéggel működik együtt.
2021. 08. 24. 01:00
Megosztás:

Allianz: Történelmi mélypontra süllyedtek a hajózási veszteségek

Az Allianz 2021. évi hajózásbiztonsági riportja szerint tavaly 49 nagy méretű hajó veszett oda világszerte. Az elmúlt tíz évben 50 százalékkal csökkent az összveszteség. A hajózási incidensek száma (2703) az előző évhez viszonyítva csökkent.A hajózási iparág ellenálló a világjárvánnyal szemben, a személyzet lecserélésének nehézsége azonban hosszú távú következményekkel jár. A Covid–19 miatti késések, és a hajózás iránti kereslet ugrásszerű növekedése a kárigények összegének emelkedését eredményezte. A hajók nem megfelelő karbantartása további kárigényekhez vezethet.A Szuezi-csatornán bekövetkezett incidens azt mutatja, hogy a hajók méretének növekedésével aránytalanul nagy kockázatot jelent a megfeneklés, az ilyen esetek elhárítására irányuló műveletek pedig költségesek. Sok a tűzeset és a tengereken eltűnt rakomány.A dél-kínai, az indokínai, az indonéz és a Fülöp-szigeteki tengeri régió vezet a veszteségek terén.
2021. 08. 23. 22:00
Megosztás:

5 millióan indulhatnak útnak Afganisztánból

Az afgán konfliktus miatt mintegy 5 millióan indulhatnak útnak Afganisztánból, hogy Nyugat-Európába vándoroljanak - mondta a miniszterelnök belbiztonsági főtanácsadója az M1 aktuális csatorna szombat esti műsorában.
2021. 08. 21. 23:00
Megosztás:

Egyre többen veszik online az iskolaszereket

Jelentősen nőtt az idén az iskolaszerek online eladása az Extreme Digital adatai alapján.
2021. 08. 21. 10:00
Megosztás:

Nagyot nőtt Magyarország tengeri forgalma

Majd 20 százalékkal nőtt a Magyarországra tengeri fuvarozással érkező konténeres áruforgalom 2021 első félévében az előző év azonos időszakához képest. A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének (MLSZKSZ) elemzése szerint a forgalom 64 százaléka import volt, az áruk főként Távol-Keletről, a dél-európai kikötőkön keresztül – elsősorban nyersanyagként a feldolgozóiparba – érkeztek Magyarországra. A késztermékek ugyanakkor többnyire közúti fuvarozásban, kisebb részt vasúton hagyják el az országot.
2021. 08. 17. 08:00
Megosztás:

Csökkent az euróövezet külkereskedelmi többlete júniusban

Júniusban a bázishatás miatt nagyot nőtt az euróövezet és az EU külkereskedelmi áruforgalma az előző évihez képest, a kereskedelmi mérleg többlete azonban kisebb lett az egy évvel korábbinál
2021. 08. 16. 07:00
Megosztás:

Jégkrémeket von ki a forgalomból a Spar

A Spar Magyarország Kereskedelmi Kft. hatféle Milka márkájú jégkrémet von ki a forgalomból, mert azok egyik összetevője etilén-oxiddal szennyezett - közölte a Spar a honlapján.
2021. 08. 14. 12:00
Megosztás:

Az elmúlt 10 évben nem adtak el ennyi gépjármű-abroncsot Magyarországon

A magyarországi személygépjármű-gumiabroncspiac 2021 első fél évében 14,5 százalékkal növekedett gyártói oldalon 2020 azonos időszakához képest, ami jelentős fellendülésnek számít, különösen az előző évi 7 százalékos csökkenéshez képest - közölte a Continental Hungaria Kft. csütörtökön az MTI-vel.
2021. 08. 13. 05:30
Megosztás:

Segíti a magyar vállalkozásokat az eMAG

Elindult csütörtökön az Értékesíts hazait az eMAG-on!, az online kereskedő a programjával a magyarországi kisvállalkozások és egyéni vállalkozók tevékenységét támogatja a Gazdasági Versenyhivatallal májusban kötött megállapodás részeként - közölte az eMAG csütörtökön az MTI-vel.
2021. 08. 12. 18:00
Megosztás:

Berobbant az e-kereskedelem, de hogyan lesz hűséges ügyfél a karantén-vásárlóból?

A koronavírus-járvány minden bizonnyal örökre megváltoztatta fogyasztási szokásainkat, hiszen mindennél fontosabbá vált a kényelmes és mindenekelőtt biztonságos vásárlás. Az e-kereskedelemben soha nem látott eredményeket hozott a karantén-bumm: 2021 júniusában az online költések volumene 95 százalékkal meghaladta 2019 ugyanezen időszakában mért értéket. Habár egyelőre nem látjuk tisztán, mit tartogat a poszt-COVID időszak az e-kereskedelem számára, a webáruházak akkor járnak a legjobban, ha folyamatos fejlesztésekkel igyekeznek biztosítani a járvány alatt szerzett vásárlói bázisuk hosszú távú hűségét. Fizetési opciók, feliratkozás, mobiloptimalizálás - a Stylers Group szakértői 5 pontban gyűjtötték össze a legfontosabb tennivalókat, melyekkel az e-kereskedők továbbra is hasíthatnak.
2021. 08. 12. 14:00
Megosztás:

Keresőmunkára kiképezhető kutyákat vásárol a NAV

Keresőmunkára kiképezhető kutyákat vásárol a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV); a gazdák augusztus végéig e-mailben jelentkezhetnek - tudatta a NAV közleményben szerdán az MTI-vel.
2021. 08. 12. 00:05
Megosztás:

Munkaerőhiány fogja vissza az e-kereskedelmet

A munkaerőhiány visszafogja az e-kereskedelmet, sok webshopnak le kell állítania az online hirdetéseket, mert nem tudnák kiszolgálni a megnövekedett keresletet. Gál Kristóf, a Klikkmarketing alapítója elmondta, ahol jó munkakörülményeket és fizetést tudnak biztosítani, ott most is képesek képzett szakembereket felvenni a céghez, de az új toborzás a megtartás lett. Mint fogalmazott, minden eddiginél fontosabbá vált a munkaszervezés, a legtöbben ugyanis nem ismerik fel, hogy milyen nagy munka és költség új embert találni egy adott pozícióba.
2021. 08. 10. 21:00
Megosztás:

Több százezer magyar vállalkozás adminisztrációs terheit csökkenti az adóhatóság az áfatervezet kiajánlásával

Az online számlaadat-szolgáltatás kiterjesztése és az erre épülő áfatervezet-kiajánlás az elmúlt évek legjelentősebb eredménye lehet az adózáshoz kapcsolódó digitalizáció területén. Ugyan az adóhatóság által kiajánlott tervezet nem válik automatikusan bevallássá az adózók közreműködése nélkül, mégis hatalmas segítség a vállalkozások számára – derül ki Dr. Bákonyi László adójogi szakjogász elemzéséből, amely arra is kitér, mikortól működhet élesben a rendszer és milyen adminisztratív kihívásokra kell megoldást találniuk a cégeknek.
2021. 08. 06. 19:00
Megosztás:

680 millió euró volt a júniusi exporttöbblet

Júniusban az export euróban számított értéke 21,9, az importé 23,7 százalékkal volt nagyobb, mint egy évvel korábban. A külkereskedelmi mérlegtöbblet 680 millió euró volt, 2 millió euróval több a tavaly júniusinál - közölte pénteken első becslése alapján a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).
2021. 08. 06. 17:00
Megosztás:

Rekordszintre nőtt az amerikai külkereskedelmi mérleg hiánya

Rekordszintre emelkedett az Egyesült Államok külkereskedelmi mérlegének hiánya júniusban, mivel meglódították az importot a vállalatok azon erőfeszítései, hogy feltöltsék készleteiket az erőteljes fogyasztói kereslet kielégítéséhez.
2021. 08. 06. 06:30
Megosztás:

Lakhatási támogatás adómentesen – a munkásszállás lehetőségei

A világjárvány gazdaságra gyakorolt hatását tekintve elmondható, hogy a munkáltatók számottevő része munkaerőhiánnyal és a munkaerő megtartás problémájával küzd. E probléma enyhítésében segíthetnek az olyan típusú juttatások, amelyek adómentesen vagy kedvezményesen nyújthatók a munkavállalók számára. Ilyen lehet többek között a munkásszállás biztosítása.
2021. 08. 06. 03:00
Megosztás:

Évtizedes sikerszéria az agrár-külkereskedelemben – de lehet még javítani

A 2010 óta szárnyaló magyar agrár-külkereskedelem impozáns számai rendkívül jól mutatnak ugyan, de néhány vetélytárs, illetve referenciaország teljesítményével összehasonlítva már árnyaltabb a kép – derül ki az OTP Agrár szakértőinek legutóbbi elemzéséből. Mint írják: fel kell építeni a nagyobb hozzáadott értékű hazai termékek márkáit és piacait.
2021. 08. 05. 23:00
Megosztás: