Újra mernek előre tervezni a kisvállalkozások
A kisvállalkozások vezetői jellemzően néhány hónapra előre tervezik üzleti döntéseiket, de egyharmaduk hosszabb távlatokban, féléves vagy éves időintervallumban gondolkodik. További pozitívum, hogy kétszer annyi vállalkozás áll már több lábon és van „B” terve is, mint az elmúlt években, ami azt jelzi, hogy egyre inkább képesek a kockázataikat megfelelően kezelni. A kutatásból az is kiderül, hogy a cégvezetők mintegy fele szükségesnek tartja tovább bővíteni pénzügyi tudását, így a vállalkozás életében fontos szerepet játszhat a banki tanácsadó, akitől a megkérdezettek negyede szívesen fogadna tanácsot.
A kisvállalkozások harmada (jellemzően a nagyobb, 100 és 250 millió forint árbevétel közöttiek) 6-12 hónapra előre tervez üzleti döntései meghozatalakor, ami bíztató előremozdulás az előző évekhez képest, és a többség is újra képes arra, hogy hónapokkal előre tekintsen – derül ki a CIB Bank megbízásából végzett reprezentatív kutatásból. A kisvállalkozások vezetői és egyéni vállalkozók körében végzett átfogó felmérés rámutatott, hogy a nagyobb kisvállalkozások többsége készített már üzleti tervet is. Nemcsak a tervezés, hanem az újratervezés is jellemző a nagyobbakra, hiszen közülük többen felülvizsgálták vagy megváltoztatták a cég üzletpolitikáját, főként a piaci körülmények miatt (69%). Pozitív, hogy kétszer annyi vállalkozás szeretne több lábon állni és rendelkezik „B” tervvel, mint öt évvel ezelőtt.
A többség már újra fejlesztéseket tervez
A vállalkozások közel 60 százaléka gondolkodik kihasználható üzleti és fejlesztési lehetőségekben. Ezeket kis lépésekben, megfontoltan tervezi megvalósítani. A megkérdezettek 23 százaléka kis fejlesztéseket, beruházásokat tervez, 18 százalék a tevékenység bővítését tartja elképzelhetőnek, 13 százalék pedig belföldi vagy külföldi terjeszkedést lát lehetségesnek. Átfogó fejlesztést és nagyobb beruházást a megkérdezett kisvállalati vezetők 12 százaléka tervez.
Az üzleti fejlesztések mentén a kitűzött célokat a vállalatok lépésről lépésre kívánják elérni. A stabilitás elérése vagy megtartása minden harmadik vállalkozás elsődleges célja, de a 100 és 250 millió forint közötti nettó árbevételű vállalkozások harmada a növekedést és a terjeszkedést tekinti elsődleges feladatnak. Érdekesség, hogy a nehézségek között sokan említik a megfelelő alkalmazottak hiányát, ami arra utal, hogy a jól képzett és megfelelő tapasztalattal rendelkező szakemberek számára ebben a vállalati körben is vannak elhelyezkedési lehetőségek.
Fontos sikertényező a szakértelem
A vállalkozás sikere a válaszadók szerint elsősorban a szakértelmen múlik, ezt 97 százalék gondolja így, de nagyon fontos a vevők elégedettsége (95%), a jó szolgáltatás/termék (94%) és a jó kapcsolatok is (93%). Jóval kevesebben gondolják ugyanakkor, hogy a jó reklám vagy értékesítési megoldás fontos a sikerhez. A megkérdezettek 43 százaléka szerint szakértelem és a minőség területén tudnak jobbat nyújtani versenytársaiknál, de sokan rugalmasságukat (39%) és gyors reagálásukat (35%) nevezték meg versenyelőnyként.
Pénzügyek – a banki partner legyen tanácsadó
A CIB felméréséből kiderül, hogy megvan a nyitottság számos cégvezetőben, hogy pénzügyi ismereteit fejlessze: a megkérdezettek 41 százaléka véli úgy, hogy szükséges lenne tovább bővíteni ilyen irányú ismereteit. Egyharmaduk fontosnak tartja, hogy kapjon pénzügyi tanácsokat banki partnerétől. „A felmérés eredményei és saját tapasztalataink is azt mutatják, hogy a kis cégek vezetői szívesen fogadnak tanácsot banki szakemberektől, például az üzleti tervvel, pénzügyi kérdésekkel vagy gazdasági képzésekkel kapcsolatban. Szintén fontos visszajelzés a kutatásból számunkra, hogy a vállalkozások vezetőinek elsőrendű kérdés a szakértelem, a minőség és a hosszú távú partnerség. Ezek közös alapok, mind a CIB, mind a kisvállalatok számára, amelyekre eddig is és a jövőben is építünk.” – emelte ki az exkluzív kutatás kapcsán Bodnár Zoltán, a CIB Kisvállalati Szegmens vezetője.