Electro World: 3 milliárddal bentebb, de még mindig bukó
A gazdasági világválság ellenére sikerült az operatív veszteséget a cég átvételekor az előző tulajdonos által az utolsó évben realizált mínusz 3,75 milliárd Ft-ról a 800 millió Ft-os szintre levinni. Ez az operatív veszteség, a cég átalakításának egyszeri költségei nélkül értendő, amely egyszeri ráfordítás közel 400 millió Ft volt.
A Dixons Csoport által a múltban realizált veszteségek:
- 2007. 04.: mínusz 2,52 Milliárd Ft
- 2008. 04.: mínusz 2,56 Milliárd Ft
- 2009. 04.: mínusz 3,75 Milliárd Ft
A 2010-2011-es pénzügyi évben a cég elérheti a break even point-ot, a tavalyi 12 milliárd Ft nettó árbevétel elérésével; pedig 2010 decemberéig a finanszírozási keretük nullán állt, mind a bankoknál, mind a hitelbiztosító társaságoknál. A hitelkeret növelése érdekében folyamatosan dolgoznak:
- Múlt hónapban szerződést kötöttek két pénzintézettel, illetve az egyik hitelbiztosítóval is, így 340 millió Ft limittel rendelkeznek. Ebből a keretből csak 50 millió Ft hitelpénz, így nem nő a cég eladósodottsága.
- Jelenleg több bankkal és faktorcéggel folynak a megbeszélések, illetve valamennyi hitelbiztosító társaságot folyamatosan ellátják a szükséges anyagokkal, információkkal.
- Európa egyik vezető műszaki elektronikai beszerzési társulásával folynak a csatlakozásról a megbeszélések, illetve segítségükkel is lehetne a finanszírozást növelni.
A nullszaldós eredmény elérése érdekében az Electro World egyéb területeket is igyekszik javítani, a múltbéli veszteséget okozó tényezők kigyomlálásával:
- A Dixons által Brno-ban létrehozott Distribution Center minden beszerzésre wholesale margin jogcímen árrést tett, és az éves backmargin-ok, marketing és egyéb támogatások is helyben maradtak, így ha a magyar piacon tartani akarták az árszínvonalat, mindent veszteséggel kellett értékesíteni ráadásul, mivel a beérkezett áru importnak minősült, minden esetben meg kellett fizetni a környezetvédelmi termékdíjat is. 2009 óta azonban megszervezték a lokális beszerzést, beszerzéseik több mint 90%-a magyarországi beszállítóktól, a gyártók magyar képviseleteitől történik. Igazolandó az első loss maker faktort, magasabb gross margin-t értek el az elmúlt évben, mint az előző tulajdonos az elmúlt 7 évben bármikor.
- A múltban mindenfajta piaci felmérést nélkülözve nyitotta áruházait a cég. Ugyanakkora, túlméretezett áruházakat (5500-6000 m2) nyitott mindenhol, függetlenül a helyszínektől. Másfelől a piaci díjnál jóval magasabb kondíciójú, rossz feltételrendszerű bérleti szerződéseket kötött a bérbeadókkal. Az átlagos havi 1 m2-re eső bérleti díj meghaladta a 11 EUR-t a cég átvételekor, melyeket mostanra a bérbeadókkal megegyezve sikerült levinni 7,5 EUR/m2 havi átlagszintre.
- A gazdasági válság ellenére számos, a piacon vezető kereskedelmi céget sikerült meggyőzniük stratégiai együttműködésről, amelynek keretében tovább csökkentették egyes áruházaik méretét leválasztással. Összességében bő 1 év leforgása alatt sikerült az átvett áruházak restrukturálása és a jövőbeni nyereséges működés feltételeinek megalapozása.
- A cég átvétele óta eltelt 1,5 év alatt 5 új áruház nyílt az új arculat, koncepció szerint, már optimális méretben, kedvezőbb bérleti kondíciók mellett.
-
-
- 2009. október: Miskolc, Tesco
- 2009. november: Budapest, Allee Bevásárlóközpont
- 2009. december: Eger, Agriapark
- 2010. október: Budapest, Corvin Átrium
- 2010. november: Győr, Dunacenter
-
- Kialakítottak egy új arculatot, áruházi koncepciót, amely divatos, korszerű, széleskörű szolgáltatásokat kínál a vásárlóknak, és Európában bárkivel felveszi a versenyt. 2010-ben ezzel a koncepcióval elnyerték a Superbrands díjat.
- Beruházásaik, fejlesztéseik révén számos vállalkozónak adtak munkát, lehetőséget, emellett több mint 100 új munkahelyet teremtettek állami vagy helyi támogatás igénybevétele nélkül, és összes költségsoron történő jelentős költségmegtakarítás mellett.
A sajtóban megjelent korábbi valótlan hírekkel szemben a cégben egyik magánszemélynek vagy gazdasági társaságnak sincs panamai vagy offshore érdekeltsége. A cég irányítása stabil és teljes mértékben az EU-s és magyar törvények szerint történik.
A cégcsoport átalakítása sem azért történt, hogy esetleg felszámolásra való felkészülésként kimentsék a tőkét. Az Electro World Magyarország Kft-nek a 2010. március 31-én lezárt utolsó üzleti évben 2,1 milliárd Ft volt a saját tőkéje, mérleg főösszege meghaladta az 5 milliárd Ft-ot.
Az önálló áruház/önálló jogi személy struktúra mellett számos érv szól:
o Ha egyetlen cégben működik valamennyi áruház és az a cég veszteséges, úgy nem tud finanszírozáshoz jutni, amely nélkül nem működőképes a kereskedelem. Az önálló áruházi kft-k viszont, ha nem is mind, de önállóan juthatnak finanszírozáshoz (pl.: Széchenyi kártya, vagy banki finanszírozások).
o Mivel az Electro World Magyarország Kft. hazánk legfejlettebb régiójában bejegyzett nagyvállalat, így minden jelenlegi és jövőben kiírt pályázatból, állami támogatásból gyakorlatilag ki van zárva. Az önálló kft-k ezzel szemben pályázhatnak külön-külön, hiszen kkv szektorba tartoznak, folyamatosan fejlesztenek, illetve egy részük a fejletlenebb régiókban található.
o A szállítók biztonsága is nagyobb, szükség esetén tudnak differenciálni, ahogy teszik is jelenleg, hogy mely áruházaknak szállítanak, melyeknek nem. Pontosan ellenőrizhető, értékelhető az egyes áruházak működése, gazdálkodása, lehetőség nyílik a nem gazdaságosan működő áruházak átalakítására, szükség esetén bezárására.
Az gazdasági társaság átalakítása a hatályos hazai törvényeknek és jogszabályoknak megfelelően történt, és máris meghozta gyümölcsét: finanszírozáshoz jutnak, a jövőben pályázhatnak, optimalizálhatják az egyes áruházak működését, illetve a partnerekkel és beszállítókkal folyamatosan tárgyalnak, hogy az elkövetkező években is tovább fejlődhessen a vállalat.
Áruházak méretének racionalizálása:
- Budakalász: mínusz 1700 m2 csökkentés a bérbeadó által 2010. áprilisban, további 1500-1800 m2 csökkentés van előkészítés alatt 2011. első negyedévére tervezve az EW által.
- Aréna Plaza: mínusz 2000 m2 csökkentés és átépítés az új arculatra 2010 júliusában EW által.
- Pécs: mínusz 550 m2 csökkentés és átépítés az új arculatra 2010 októberében EW által (a pécsi áruház már korábban csökkentésre került az előző tulajdonos által 2300 m2-rel, ahol Intersport áruház nyílt).
- Soroksár: mínusz 2200 m2 csökkentés és átépítés az új arculatra EW által, amelynek keretében Jysk és Gulliver áruházak nyíltak.
- Budaörs: csökkentés, átépítés folyamatban van jelenleg, folyik a kivitelezés, amelynek keretében 2800 m2-es csökkentés fog megvalósulni 2 áruház megnyitásával és EW egyidejű átalakításával az új arculatra.
- Debrecen: már az előző tulajdonos csökkentette a területet 2100 m2-rel, ahol Retz Bútoráruház nyílt.
- Nyíregyháza: bérbeadóval folyamatban vannak a tárgyalások az áruház átalakításával, illetve egyéb megoldásokkal kapcsolatban.