Keszthelyi Erik: a dinamikus piaci építkezés titka
ProfitLine: A Hungarikum immár több, mint 16 éve - egyre meghatározóbb - szereplője a hazai biztosítási alkuszpiacnak. Mi az első dolog, ami a 16 év távlatából először eszébe jut, ha visszapörgeti az idő kerekét?
Keszthelyi Erik: Munka, munka, munka. :) A biztosítási szektorban 22 évesen kezdtem el dolgozni. Az iskolai évek alatt osztályzataim alapján átlagos gyereknek számítottam, egy valamivel azonban már akkor is kilógtam a sorból. Jó szervezői készséggel rendelkeztem, hamar átláttam azt, hogyan lehet egységbe rendezni a dolgokat, imádtam csapatban működni. Az élet megtanított arra, hogy minden a részletekben rejtőzik, amire érdemes kiemelt figyelmet szentelni, mert ettől válik egy dolog egyedivé. Ezt a szemléletet vittem tovább a tanulmányok befejezése után, a munka világába is. A Hungarikum Biztosítási Alkusz Kft. – korábbi nevén Optimal-GB Kft. – tulajdonosaként 2010-ben személyes célkitűzésem nem más volt, mint egy olyan tőkeerős vállalat felépítése, ami messze túlmutat a felügyeleti elvárásoknak való megfelelésen és egy alkuszcég általános működésén. Az elmúlt 10 év sikerei igazolták a helyesen kijelölt üzleti stratégiát, amely messze túl is szárnyalta az eredeti elképzeléseket. Soha nem engedem meg magamnak, hogy ellustuljak, folyamatosan azon dolgozom hogyan lehet az ügyfélkiszolgálást még magasabb szintre emelni.
Mára több mint 100 szakértő munkavállaló dolgozik az ügyfelek kiszolgálása érdekében. Dedikált ügyfélkapcsolati vezetők, vagyon-, felelősség-, gépjármű- és személybiztosítási referensek, valamint a központi ügyviteli-adminisztratív osztály munkatársai a biztosítási szerződések létrejöttének és fennállásának teljes folyamatában hozzájárulnak az ügyfelek magas szakmai színvonalú kiszolgálásához. Kárrendezésben közreműködő munkatársaink az ügyfelek érdekében járnak el, oly módon, hogy a káresemény bekövetkezésétől egészen a kárkifizetésig követik a kárrendezési folyamat valamennyi szakaszát, a kárügy lezárásáig. A kockázatmenedzsment és audit vizsgálat szolgáltatásunk elsődleges célja pedig, hogy az ügyfelek olyan biztosításokkal rendelkezzenek, amelyek kár esetén teljes körű anyagi biztonságot adnak, így vállalatok esetében biztosítják a működés folytonosságát. Mindezen ingyenes szolgáltatásaink által jelentős többletértéket tudunk teremteni ügyfeleink részére. A kárrendezési csoportunk szakértő munkatársai az ügyfelek érdekében eljárva aktívan közreműködnek a kárrendezési folyamat valamennyi szakaszában, a káresemény bekövetkezésétől egészen a kárkifizetésig.
ProfitLine: A 16 év munkája mindenesetre beérni látszik, hiszen az elmúlt évtizedben szinte mindig valamely külföldi tulajdonú alkuszcég állt az élen a TOP100-as alkuszi ranglistán, míg most a 100%-ban magyar tulajdonú Hungarikum Biztosítási Alkusz Kft-é a dobogó legfelső foka. Miben jelent más, miben tudhat többet egy hazai tulajdonú és vezetésű vállalat a szintén nagy múltú nemzetközi versenytársaihoz képest?
Keszthelyi Erik: A Hungarikum Biztosítási Alkusz Kft. az elmúlt 10 évben rengeteg pénzt és energiát fektetett bele abba, hogy igazodva a 21.századi digitális és személyes ügyfélkiszolgáláshoz, valóban érdemi támogatást tudjon nyújtani az ügyfeleinek és értékesítési tanácsadóinak. Magyar vállalatként többek között abban látom magunkat versenyképesebbnek a nemzetközi versenytársainkhoz képest, hogy infrastrukturális hátterünknek és a menedzsment azonnali döntési képességének köszönhetően, rendkívül gyorsan tudunk reagálni a piaci változásokra. Mire egy multinacionális vállalatnál például egy IT fejlesztés vagy kommunikációs stratégia jóváhagyásra kerül helyi, majd pedig regionális szinten, addigra elveszítheti a legféltettebb kincsét, azt, hogy ügyfelei első kézből tőlük kaphassák meg azt az új biztosítási terméket vagy szolgáltatást, ami további értéket teremt számukra. Ezzel szemben egy helyi menedzsment és házon belül felépített szakértői csapat gyakorlatilag azonnal képes igazodni az új trendekhez, szabályozói elvárásokhoz vagy a napjainkban igen aktuális vírushelyzet okozta kihívásokhoz.
ProfitLine: A Hungarikum Biztosítási Alkusz Kft. - az elérhető publikus cégadatok szerint - 2019-ben nagyot ugrott, olyannyira, hogy mind árbevétel, mind eredmény soron lényegében duplázott a társaság az előző, 2018-as évhez képest. Mi áll a robbanásszerű növekedés hátterében?
Keszthelyi Erik: A Hungarikum Biztosítási Alkusz Kft. éves nettó árbevétele 2019-re közel a duplájára növekedett. Míg 2018-ban 2,4 milliárd forint volt, a 2019-es üzleti évben meghaladta a 4,4 milliárd forintot. A kiemelkedő piaci növekedés mögött megalapozott üzleti stratégia és tudatos piaci építkezés áll. Társaságunk az állami- és versenyszférában egyedi igényeket kielégítő nagyvállalati biztosítási megoldások szakértőjeként, mára több mint 2.000 hazai nagyvállalat és vállalatcsoport biztosítási portfólióját kezeli. Mára a sok éves tapasztalatunknak és referenciáinknak köszönhetően, sikerült bebizonyítanunk, hogy a fentiekben bemutatott többletszolgáltatásaink által időt, energiát és költséget is megtakaríthatnak a minket választó vállalatok, szervezetek. Ebben látjuk dinamikus piaci növekedésünk egyik titkát.
A Hungarikum Alkusz segítségével ugyanis átláthatóbbak lesznek a különböző biztosítótársaságoknál, különböző évfordulókkal kötött biztosítási konstrukciók, hiszen a dedikált ügyintézők nyomon követnek minden szerződéssel kapcsolatos biztosítási eseményt. Munkatársaink szakértelmének köszönhetően könnyen átlátják az egyes biztosítási megoldásokat, melyek által kiszűrhetőek az esetleges duplikációk, illetve olyan fontos szolgáltatások hiánya, ami a teljes körű biztonságos cégműködés alapjait képezik. Azaz sokkal átláthatóbb, ár/érték arányban is kedvezőbb személyre szabott programokat tud Társaságunk kidolgozni.
ProfitLine: Nem lehet egyszerű ekkora médiazajban a cégcsoport corporate üzeneteit a lakosság felé közvetíteni. Elég csak a napokban megjelent VIII. kerületi önkormányzattal kapcsolatos „Ez is ritka: elvettek egy üzletet Mészáros Lőrincéktől” című cikkre gondolni. A napjainkban tapasztalható kattintásvadászat érdekében, esetenként a hiteles és részletes céginformációkat figyelmen kívül hagyva jelennek meg hírek. Mi az ezzel kapcsolatos stratégiája a Hungarikum Alkusznak?
Keszthelyi Erik: A Hungarikum Alkusz Cégcsoport számára kiemelten fontos a hiteles tájékoztatás. Természetesen naprakészek vagyunk és folyamatosan nyomon követjük tagvállalatainkkal kapcsolatos megjelenéseket. Tisztában vagyunk vele, hogy ma Magyarországon a cégcsoportunk méretéből és dinamikus fejlődéséből kifolyólag célkeresztbe kerültünk a gazdasági médiában. Azonban úgy gondoljuk, hogy a mögöttünk álló szakmai tapasztalat és a hosszú évek alatt következetesen felépített ügyfélközpontú kiszolgálórendszerünk, az elnyert szakmai díjak és üzleti eredmények alapjaiban támasztják alá működésünk hitelességét. Folyamatosan keressük azokat a fórumokat és médiapartnereket, akik segítségével hiteles és hasznos biztosításszakmai információkkal tudjuk edukálni a hazai lakosságot. Mi ebben hiszünk, és ennek szellemében végezzük a mindennapi tevékenységünket.
ProfitLine: Az elmúlt években a Hungarikum jelentős vállalatcsoporttá fejlődött, mely jelenleg 9 tagvállalatból áll. Terveznek-e további akvizíciót, cégvásárlást a jövőben és ha igen milyen piaci szegmens lehet érdekes a csoport számára?
Keszthelyi Erik: 10 év következetes munkának köszönhetően – az üzleti stratégiai célkitűzéseket is túlszárnyalva – mára a Hungarikum Biztosítási Alkusz Kft. Magyarország legnagyobb alkuszcégévé vált. A hozzá csatlakozó 8 vállalattal, és a társadalmi felelősségvállalás területén aktív szerepet vállaló alapítvánnyal együtt mára a Hungarikum Alkusz Cégcsoport márkanevet viseli. A cégcsoport alkuszi tagvállalatai a nagyvállalati ügyfélkör mellett jelentős szereplők a KKV és a lakossági ügyfélszegmensben is. Piaci akvizícióink – mint például az UFS Grouppal tavalyi évben kötött stratégiai partnerség, amely a KKV és lakossági ügyfélszegmens specialistája, vagy idén az Insurance Partners csatlakozása – lehetővé tették az úgynevezett „egy ablakos ügyfélkiszolgálást”. Azaz olyan teljes körű biztosítási igényeket kielégítő ügyfélkiszolgálás valósulhatott meg, ahol a nagyvállalati, KKV és lakossági ügyfelek egy kézből megkaphatnak minden támogatást akkor is, ha magánszemélyként vagy céges ügyfélként több biztosítótársaságnál rendelkeznek szerződésekkel. A dinamikus fejlődés nem áll meg, szeptember hónapban további két – jelentős szakmai háttérrel és tudással rendelkező – alkuszcég csatlakozik cégcsoportunkhoz. Büszkék vagyunk rá, hogy a Reticulum Insurance Kft. valamint az NBA Független Biztosítási Alkusz és Pénzügyi Szolgáltató Kft. is minket választott szakmai partneréül, és a jövőben teljes állományátruházás keretében cégcsoportunk kötelékében folytatják tovább tevékenységüket.
ProfitLine: A Hungarikum és Takarékbank között elindult egy komoly együttműködés a közelmúltban. Lehet tudni erről részleteket?
Keszthelyi Erik: A Hungarikum Alkusz Cégcsoport idén tavasszal piaci stratégiájának fontos mérföldkövéhez érkezett. A biztosítási igények szélesebb körű kiszolgálása érdekében 25 százalékos tulajdonrészt vásárolt az MTB Magyar Takarékszövetkezeti Bank Zrt. a Hungarikum Biztosítási Alkusz Kft. tulajdonát képező HUNBankbiztosítás Kft.-ben. A Takarékbankkal indult együttműködésünk újszerű megközelítést képvisel a bankbiztosítási területen. A hazánkra jellemző „egy bank, egy biztosítós modell” helyett a kezdeményezés egy bank, több biztosítós értékesítési modellt valósít meg, lehetőséget teremtve arra, hogy 2021 január 1-től a biztosítási piac valamennyi szereplőjének termékeiből választhassanak az ügyfelek, az ország legnagyobb fiókhálózatát működtető Takarékbankban. Hatalmas elismerést jelent számunkra, hogy a több mint 30 éves szakmai múlttal rendelkező és több mint 1,1 millió ügyfelet kiszolgáló Takarékbank minket választott partneréül bankbiztosítási üzletága kiterjesztéséhez. Az indulást egy alapos szakmai képzés előzi meg. A HUNBankbiztosítás Kft. munkatársai ez év végéig országos szintű oktatás keretében készítik fel a bankfiókhálózatban dolgozó ügyintézőket a biztosítási termékek értékesítésére. Az együttműködés sikerét segíti elő az a közös szemlélet is, hogy a Takarékbank a megvalósult bankbiztosítási értékesítésen keresztül tovább tudja erősíteni szakmai presztízsét, hiszen a banki termékek mellett, egy kézből olyan versenyképes biztosítási ajánlatokat, új termékeket tudnak az ügyfelek részére kínálni, amelyek elérése eddig lehetetlen volt. A példa kedvéért, ha valaki lakást vásárol, ésszerű, hogy ha a hitele mellé azonnal kap ajánlatokat az ingatlan biztosítására is. A vállalkozások beruházási ötleteik megvalósítása során, vélhetően jobban mérlegelik, ha az új vagyontárgy biztosítási védelmét is megkaphatják egy szolgáltatótól, és egy olyan kínálati palettából tudnak választani, amiből egyértelműen látszik, hogy a biztosítók milyen ár mellett, milyen fedezetet kínálnak.
ProfitLine: Amennyiben egy társaság ilyen mértékű dinamikus növekedésre képes, mint a Hungarikum, célul tűzheti ki a tőzsdei megjelenést is akár. Vannak ilyen tervek a jövőben?
Keszthelyi Erik: A Hungarikum Alkusz Cégcsoport középtávú tervei között a cégcsoporton belül tevékenykedő tagvállalatok piaci szerepének megerősítése, az ügyfélkiszolgálás még magasabb szintre emelése szerepel. A fejlődésnek azonban sosem lehet gátja az, hogy beszűkítjük a jövőbeli lehetősségeinket. Most azonban stabil működésünk megteremtésére, és új üzletágaink jövő évben történő sikeres piaci bevezetésére koncentrálunk.
ProfitLine: A Hungarikum Biztosítási Alkusz Kft. tulajdonosai a publikus cégadatok szerint a Keszthelyi Holding Zrt. valamint Mészáros Lőrinc. Milyen a személyes kapcsolatuk, mennyire folyik bele Mészáros Lőrinc a vállalati döntésekbe, a stratégia megalkotásába?
Keszthelyi Erik: Mészáros Lőrinc 2018-óta társtulajdonosa a Hungarikum Biztosítási Alkusz Kft.-nek. Én társtulajdonosként, a menedzsment jogokat gyakorolva ügyvezetői pozícióban vezetem a társaságot. Mészáros Lőrinc magánszemély a vállalat operatív szervezésében és irányításában nem vesz részt.
„Együttműködésünket a kölcsönös tisztelet és az egyes piaci szegmensekben szerzett sokéves szakmai tapasztalat elismerése jellemzi. A vállalatot érintő hosszú távú stratégia kijelölése közös egyetértés által születik meg. Mészáros Lőrincben egy fantasztikus üzletembert, üzlettársat és nem utolsó sorban egy nagyszerű embert ismertem meg, akitől nagyon sokat tudok tanulni, az üzleti és magánéletben egyaránt.
ProfitLine: Ön örökmozgó hírében áll. Hogyan viselte a karanténhelyzetet, a bezártságot?
Keszthelyi Erik: Kétgyermekes családapaként örültem, hogy több időt tölthettem a gyermekeimmel. A munkámban kialakított szigorú napirendem azonban nem változott. A megszokott időbeosztás szerint csak már az online térben, reggel 5 és 6 óra között ugyanúgy kezdődtek a vezetői egyeztetések és projektmegbeszélések. Érdekes tapasztalás volt a gyerekeim részéről is, hogy otthoni közegben jobban belepillanthattak a mindennapi munkámba, és olykor 1-1 hosszabb online konzultáció alatt hatalmas energiával berobbantak a dolgozószobámba egy puszit kérni. De nem félek megmutatni munkatársaimnak és a környezetemnek ezt az oldalamat sem, így kölcsönösen lazán kezeltük az effajta meglepetéseket is. :)
ProfitLine: És ha már koronavírus... Hogyan látja, milyen jelentős változásokat hozott a biztosítási szakma számára a vírushelyzet? Miben kell most változnia egy alkusznak, és hogyan reagált a Hungarikum Alkusz Kft. a kialakult helyzetre?
Az elmúlt időszak történései, a világméretűvé vált koronavírus járvány és az ezzel összefüggésben kialakult nemzetközi gazdasági és társadalmi helyzet alapjaiban változtatta meg minden ember életét. A mindennapjainkban megszokott rutintevékenységeink, a gyermekeink iskolába, a felnőtt lakosság munkába járása, a családtagjainkkal, barátainkkal vagy üzletfeleinkkel való személyes kapcsolattartás, vagy akár egy élelmiszerboltban tett bevásárlás is új formát öltött. A hosszú évek alatt, kemény munkával felépített privát és vállalkozói egzisztenciánk pedig, komoly kihívásokkal szembesült.
Cégvezetőként személyes felelősséget érzek a Hungarikum Alkusz Cégcsoport kötelékében tevékenykedő munkavállalók és szerződött partnereink iránt, ezért a vírus kirobbanása után azonnal komoly intézkedéseket vezettünk be a biztonságos munkavégzés és ügyfélkiszolgálás érdekében. Szervezeten belül felállítottunk egy válságmenedzsment stábot, melynek feladata, hogy folyamatosan nyomon kövesse a történéseket, és azonnali megoldási javaslatokkal álljon elő az adott „krízishelyzet” hatékony kezelésére vonatkozóan. Ügyfeleink és munkatársaink védelme érdekében a vírus első hulláma alatt átalakítottuk a napi működésünket, és minden munkatársunk részére home office munkavégzési lehetőséget biztosítottunk. Ügyfeleink biztonságos kiszolgálása érdekében a személyes ügyintézés helyett, teljes körű ügyfélkiszolgálást nyújtottunk telefonon és e-mailen egyaránt. Valamint a cégcsoport KKV és lakossági ügyfelei körében, megfelelve a felügyeleti elvárásoknak, a biztosítási piacon elsők között vezettük be a vagyonbiztosítások értékesítése mellett, az életbiztosítási termékek teljes körű online szerződéskötési folyamatát.
Azt tapasztaltuk a kezdeti átállás után, hogy ügyfeleink nyitottan és érdeklődéssel álltak az új digitális rendszerhez, hiszen ezáltal a koronavírus okozta nehéz élethelyzetben is mellettük tudtunk állni, és a megváltozott életkörülményekhez tudtuk igazítani biztosítási, védelmi programjaikat. Nagy hangsúlyt helyeztünk továbbá a munkatársaink és szerződött értékesítő partnereink képzésére. Az online tér segítségével kialakítottuk a napi, heti és havi értekezletek, szakmai képzések és konzultációk szervezeten belüli kultúráját, melyet azóta is alkalmazunk. Bevezettük a piacon ugyancsak egyedinek számító E-learning rendszerünket, ahol a cégcsoporton belül tevékenykedő alkuszi tagvállalatok értékesítési partnerei a digitális képzést követően, biztosító specifikus termékszakmai vizsgát is tehetnek. Felkészültünk a második hullám érkezésére is, a napokban adtuk ki belső eljárási rendünket az elkövetkező időszakra vonatkozóan.
ProfitLine: Engedjen meg egy személyes kérdést, ha úgy vesszük személyes pénzügyi tanácsot, így az interjú végén. Ön idén 37 éves, és a hatályos szabályok szerint 65 évesen fog majd nyugdíjba menni. Mit tanácsol a hasonló korú ügyfeleknek, ahhoz, hogy nyugdíjas éveikben biztos anyagi körülmények között élhessenek majd? Vegyenek ingatlant, aranyat vagy állampapírt? Vagy válasszák az állam által is támogatott nyugdíj előtakarékossági formák valamelyikét? Önnek van személyes kedvence?
Keszthelyi Erik: Több mint 15 éve tevékenykedem a biztosítási piacon, munkámat a mai napig hittel és elköteleződéssel végzem. Ezért ezt a kérdést is komplexen látom, és egy adott befektetési vagy megtakarítási forma ajánlása helyett, a hosszú távon és teljes körűen felépített biztosítási programban látom a megoldást. Az embereknek nem elegendő havi rendszereséggel egy adott összeget félretenniük a nyugdíjas éveikre – ami sok család számára már önmagában is jelentős anyagi kihívást okoz – hanem gondolniuk kell azokra a váratlan élethelyzetekre is, amikor egy betegség vagy baleset következtében akár huzamosabb ideig kiesnek a munkából. Ilyenkor nem csak a kieső jövedelmet kell valahonnan pótolniuk, hanem a mielőbbi gyógyulás érdekében számolniuk kell a rehabilitációs időszak alatti kezelések és vizsgálatok költségeivel is. Ugyancsak fontos és érzékeny téma a gyermekeinkről való gondoskodás. Hiszen, ha hosszabb időre kiesünk a munkából, vagy a legrosszabb forgatókönyv esetén egy komoly betegség vagy baleset következtében gyermekünk elveszíti az egyik, ne adj isten mindkét szülőjét, akkor ki fog róla gondoskodni? Erre az esetre is rendelkeznünk kell vészforgatókönnyvel, ami egy kockázati típusú életbiztosítási termékkel kivédhető, és akár havi életjáradék formájában biztos anyagi támogatást nyújthat a gyermek részére. És ezekkel a kérdésekkel még csak a felszínét érintettük az életünkben felmerülő kockázatoknak. Alkuszként úgy gondolom a legfontosabb feladatunk az, hogy az ügyfeleink érdekeit képviselve megversenyeztessük a biztosítók ajánlatait és ezután alapos pénzügyi terv kidolgozásával segítséget nyújtsunk részükre, a legmegfelelőbb biztosítási portfolió felépítésében.