A befektetők figyelme a vállalati eredményekre fókuszálódhat
A látszólag erős hétkezdet ellenére a világ vezető tőzsdeindexei negatív tartományban zártak az elmúlt héten, amelyet elemzők a gazdasági növekedés lassulásával magyaráznak Tény, hogy a múlt heti makroadatok, elsősorban az USA-ból meglehetősen vegyesre sikerültek: csökkenő építőipari lendület, vártnál nagyobb munkanélküliségi adat, azonban kevésbé csökkenő GDP bizonytalanította el a befektetőket.
Az európai hírek inkább pozitívak voltak, elsősorban a biotechnológia, azon belül is a gyógyszeripari akvizícióktól volt hangos a parkett, bár ilyen hír a tengerentúlról is érkezett, sőt néhány IPO is terítékre került a héten, amelyek összességében a vállalatok növekvő likviditásáról és kedvező jövőképéről árulkodott. Ennek ellenére az európai indexek négy hetes minimumon zártak, amely negatív teljesítmény meghatározó lehet ezen a héten is.
Az eljövendőről Alan Greenspan a Fed egykori elnöke vasárnapi interjújában nyilatkozott az amerikai ABC News-nak, ahol azt jósólta, hogy a munkanélküliségi ráta meg fogja haladni a 10%-ot (jelenleg 9.8%) az USA-ban és egy darabig a kritikus érték felett is fog maradni. Ennek ellenére újabb kormánysegítséget nem javasol, inkább az eddigi beavatkozások kiértékelését és fejlesztését látja jó lépésnek.
Érdekes nyilatkozatott tett a Cadbury család egyik tagja, a mára mindössze kisebbségi részvényes Felicity Loudon. Mint ismeretes az amerikai Kraft Foods 16 millió dolláros ajánlatát utasították vissza a vállalat részvényesei, Ms. Loudon azonban azon félelmének adott hangot, hogy az egyik utolsó brit ikonra teszi rá a kezét a „műanyag sajt gyáros" amerikai banda, akiknek nem mellesleg olyan közismert márkanevek tartoznak birtokukba, mint a Milka, vagy a Philadelphia krém sajt. Arra az újságírói kérdésre, miszerint mit tesz a család a Cadbury-ért Ms. Loudon kitérő választ tett, feltehetőleg nem fog érkezni megfelelő ellenajánlat részükről.
A szokásos makro adatokon túl, elsősorban a harmadik negyedév végével a gyorsjelentési szezon eredményei lehetnek meghatározóak a heti mozgásra. A szezon szokás szerint az Alcoa, a PepsiCo és a Marriot Hotels gyorsjelentésével indul, de a héten jelent még a Yum Brands is (KFC, Pizza Hut, Taco Bell).
Rövidtávon profit növekedés megszorításokból is elegendő lehet az emelkedéshez, azonban hosszútávon megfelelő koncepció és növekedés az egyetlen elfogadható alternatíva, figyelmeztetett Stewart Schweizer a JP Morgan elemzője. (Solar Capital)