Praktiker: nehéz évkezdés
A német konszern forgalma az előző év azonos időszakához képest 6 százalékkal, 747,9 millió euróra esett vissza. A forgalom csökkenése azonban csak január és február hónapokra nyomta rá a bélyegét. Márciusban a forgalmi bevételeket valamennyi szegmensben sikerült növelni.
Az ebben a szezonban szokásos ope-atív veszteség a tavalyi szinthez képest a bruttó nyereségkulcs terén és a költségoldalon elért javulások ellenére is enyhén emelkedett, 49,2-ről 52,1 millió euróra.
Wolfgang Werner, a Praktiker Holding AG igazgatóságának elnöke szerint a konszern forgalma a 2010. üzleti évben összességében ismét enyhén, az operatív eredmény (EBITA) pedig az előző évhez képest kife-jezetten jelentős mértékben fog emelkedni. Ehhez persze az szükséges, hogy Németországban és külföldön is valamennyi szegmens hozzájáruljon az eredmény javulásához. 2010. első három hónapjában az összgazdasági fejlődés csak Németországban mutatta meg ismét jelentősen hatásait. A külföldi piacokon a recessziót még nem sikerült legyőzni, a valutaárfolyamok ennek ellené-re tovább stabilizálódtak.
Az üzleti eredményeket szinte minden országban hátrányosan befolyásolta a szokatlanul hosszan tartó, kemény tél. A látogatók számát januárban és februárban a közlekedési akadályok befolyásolták hátrányosan, egyes áruházakat az időjárás miatt átmenetileg még be is kellett zárni. Ilyen környezetben esett vissza a Praktiker konszern forgalma az első negyedévben.
A Praktiker Németországban 388,1 millió euróval (mínusz 6,4 százalék), a konszern tulajdonában lévő Max Bahr áruházak 148,0 millió euróval (mínusz 4,5 százalék) járultak hozzá ehhez. A forgalom visszaesése azonban csupán januárban és februárban volt tapasztalható, míg márciusban mindkét piac forgalmi bevételei enyhe növekedést mutattak az előző év azonos hónapjához képest. A forgalom egyik hajtóereje a kissé későn éledő kertészeti üzletág volt, melyet a Praktiker saját márkájához tartozó új növényválaszték és növényápolási termékek élénkítettek fel.
A nemzetközi szegmensben a forgalom 6,9 százalékkal, 192 millió euróra esett vissza. A kemény tél itt is éreztette hatásait, de az a tény is érezhető volt, hogy sok olyan ország, amelyekben a Praktiker jelen van, csupán lassan találta meg a kivezető utat a recesszióból. Néhány országban a pozitív tendencia már jól érezhető volt. Így például Görögország, bár továbbra is válsággal küzdött, 2010. első negyedévében mí-nusz 5,2 százalékkal már csak mérsékelt forgalomvisszaesést produkált. Lengyelországban a forgalmi bevételek az előző év azonos időszakához képest 8,8 százalékkal emelkedtek.
A legnagyobb ugrást Törökország vitte véghez 31 százalékos forgalomnövekedésével. Továbbra is visszaesést mutatott azonban a forgalom Bulgáriában, Romániában, Magyarországon és – összevethető területre vetítve – Ukrajnában is. A Praktiker konszern 2010. első negyedév zárásakor 336 áruházat működtetett Németországban, további 105 üzletegységet pedig tíz európai országban. Az alkalmazottainak száma meghaladta a 21 ezret.