Tovább nőtt az econet.hu vesztesége
A nemzetközi számviteli szabvány (IFRS) alapján készült konszolidált, nem auditált gyorsjelentés szerint a negatív eredmény nagyrészt a 2009 első negyedévének 455,967 millió forintos vesztesége miatt következett be.
A jelentésben megjegyzik, hogy az adózott eredmény alakulására több egyszeri tétel is hatott: negatív irányban a főként a nem média vagyonelemek körében elszámolt év végi értékvesztések, pozitív irányban az econet.hu saját részvényekre vonatkozó határidős pozícióin elért nyereség és az Externet Nyrt. részesedés év közbeni értékesítése kapcsán realizált pénzügyi eredmény.
Az econet.hu csoport árbevétele 2009-ben - a konszolidációs körből kikerült Externet-csoport nélkül - meghaladta a 2,1 milliárd forintot, mely 2,114 milliárd forint volt, ami 36 százalékkal kisebb a 2008. évihez viszonyítva. A 2009-es év árbevétele mintegy 1,1 milliárd forinttal kevesebb, mint 2008-ban, ami alapvetően a gazdasági válság miatti reklámpiaci visszaesésnek tudható be.
Az üzemi tevékenység eredménye jelentősen, a 2008-as 14,55 millió forintos nyereségről tavaly 786,8 millió forintos veszteségre csökkent. 2009-ben a csoport kamatfizetés, adózás és értékcsökkenési leírás előtti EBITDA eredménye -627 millió forint volt. A jelentés szerint a 2009-es év EBITDA és adózott eredmény adatai - az árbevételhez hasonlóan - elsősorban az első és a harmadik negyedév gyengébb teljesítményét, illetve a NeoFM kereskedelmi rádió beindításának árbevételt meghaladó költségeit tükrözik.
Pozitív tendenciát mutat viszont az, hogy 2009 negyedik negyedévében a Média Üzletág a NeoFM hatásaitól megtisztítva a reklámpiaci visszaesés ellenére 50 millió forintot meghaladó EBITDA-t és 90 millió forintot meghaladó adózott eredményt tudott elérni. Ennek hátterében nagyrészt az év végén érezhetővé vált költségcsökkentő és hatékonyságnövelő intézkedések hatásai álltak, melynek következtében 2009-ben a csoportszintű költségek a 2008-as évhez képest - a NeoFM beindítása hatásainak kiszűrésével - negyedévente átlagosan 130 millió forinttal csökkentek.
2009. november 19-én kezdte meg adását az ország területének 81 százalékát elérő NeoFM elnevezésű országos kereskedelmi rádió, az econet.hu Nyrt. Média Üzletágának legújabb tagja. A rádió és kereskedőháza elindulása a média-portfólió fogyasztói elérését mind számában, mind célcsoportjában jelentősen szélesíti. Ezzel a cégcsoport a legnagyobb magyar médiatulajdonosok közé lépett.
Balázs Csaba, az econet.hu Nyrt. elnök-vezérigazgatója a 2009. év eredményeiről: „Az econet.hu rendkívül nehéz évet zárt 2009-ben, hiszen hagyományos piacain a hirdetési költségek jelentős csökkenést mutattak az egész év során. Ugyanakkor a médiacsoport a nehéz gazdasági körülmények közepette is megőrizte stratégiai partneri körét.
Az év közben tisztán médiavállalattá alakult társaság, amely az ágazat egyetlen tőzsdei képviselje, jelentős költségcsökkentésekkel növelte szervezeti hatékonyságát, ami egyben az eredményesség növelését is elősegíti majd.
Az econet.hu az országos rádió beindításával egy új, nagyságrendi növekedést jelentős piacra lépett be, megerősített pozícióból tekint a gazdasági környezetben és a fogyasztási kiadásokban remélhetőleg bekövetkező kedvező fordulat elé. A válság az econet.hu számára tehát nem passzív túlélést és alkalmazkodást jelentett, megvalósított célokat és újabb lehetőségeket is hozott. Ezekre és az évek során létrejött különleges média tudásbázisra alapozva kell tovább fejlődnünk.”
Az econet.hu jegyzett tőkéje 4,95 milliárd forint, saját tőkéje 5,795 milliárd forint volt 2009. december 31-én. A társaság részvényei a Budapesti Értéktőzsde "A" kategóriájában forognak, szerdán 117 forinton zártak, 1 forinttal magasabban az előző napi záró áruknál. Az elmúlt egy évben a papír legmagasabb ára 151 forint, a legalacsonyabb pedig 50 forint volt.