A dízelmozdonyok ABB vontatási rendszerekkel történő felújítása fenntartható hibrid üzemeltetést tesz lehetővé

A svájci székhelyű Müller Technologie az ABB vontatási berendezéseit alkalmazza a régi dízelmozdonyok hibrid és felsővezetékes üzemre való átállításához. Az ABB technológiájával háromféle hajtásmód lehetséges, így a mozdonyok nagy rugalmasságot és megnövelt élettartamot nyernek, hogy megfeleljenek a környezetvédelmi követelményeknek. A nulla károsanyag-kibocsátású üzemmód különösen hasznos lesz a munkaterületeken és az alagutakban.

A dízelmozdonyok ABB vontatási rendszerekkel történő felújítása fenntartható hibrid üzemeltetést tesz lehetővé

Bár a vasút már napjainkban is a legtisztább, legkörnyezetkímélőbb közlekedési módok közé tartozik, még mindig jelentős fejlődési lehetőségek rejlenek benne. Következésképpen a vasúti ágazat olyan fenntartható megoldások felé mozdul el, amelyek jelentősen csökkentik a szén-dioxid-kibocsátást és a káros környezeti hatásokat.

A Müller Technologie dízelmozdonyai eredetileg az 1990-es évek közepén készültek, és már 30 éve üzemelnek. A mozdonyokat általában az építéshez és karbantartáshoz használják, és egyik feladatuk az elektromos szerszámok, eszközök áramellátása. Ez korábban azt jelentette, hogy a dízelmotort üresjáratban kellett működtetni, amíg a mozdony a munkaterületen tartózkodott. Az ebből eredő füst és zaj kellemetlen volt, különösen lakott területeken, alagutakban és éjszaka. Mindazonáltal a vállalat a legújabb technológia alkalmazásával folyamatosan megújítja járműparkját, hogy folyamatosan csökkentse a CO2-kibocsátást.

Ezért a Müller Technologie innovatív Aeam 841 hibrid mozdonyai az eredeti dízelmozdonyokon alapulnak, amelyeket most átalakítanak, hogy hármas üzemmódú (tribrid) működést valósítsanak meg. A mozdonyokat elsősorban az építési, karbantartási, tolatási és teherszállítási területeken használják. Az átalakítást követően a mozdonyok képesek lesznek felsővezetékről, vontatási akkumulátorokból és új típusú dízelgenerátorból származó energiát használni. A fő cél a CO2-kibocsátás minimalizálása az új környezetvédelmi követelményeknek való megfelelés érdekében.

A vontatásilánc-megoldás fejlesztéséhez és a szükséges berendezések szállításához technológia partnert kereső Müller Technologie az ABB-hez fordult. A projekt követelményei között nagyfokú üzembiztonság és költséghatékonyság szerepelt, és az is előfeltétel volt, hogy a vontatási berendezéseket nagyon korlátozott helyre kell beépíteni. További elvárás volt, hogy az átalakítást a mozdony karosszériájának módosítása nélkül hajtsák végre, mivel ez egyszerűbb engedélyezési folyamatot biztosít. 

A meglévő dízel-elektromos mozdonyok 920 kW-os motorral rendelkeztek, amely egy generátoron keresztül hajtotta a kétfokozatú, 724 kW-os kimenő teljesítményű hajtásláncot. A korszerűsítés során a négy motor összteljesítményét 1000 kW-ra növelték. Az átalakítás során a dízelmotort egy 500 kW-os, megújuló üzemanyaggal is működni képes egységre cserélték, az eredeti villanymotorokat pedig teljesen felújították és megtartották. 

Korszerű vontatási megoldás

Az ABB által szállított vontatási rendszer BORDLINE® CC1500 AC Compact átalakítóból, eBoxból, vontatási akkumulátorokból és egy vontatási transzformátorból áll. 

A BORDLINE® Compact Converter egy magasan integrált megoldás, amely tartalmaz egy hálózati átalakítót, két vontatási átalakítót, két segédátalakítót és egy vontatási akkumulátor szaggatót, beleértve az aluláteresztő szűrőt is. A háromfokozatú vontatási átalakítók mintegy 7-9%-kal energiahatékonyabbak, mint a mozdonyok eredeti kétfokozatú egységei. Kisebb igénybevételnek teszik ki a motor szigetelését, és alacsonyabbak a harmonikus veszteségek, ami további energiamegtakarítást jelent a motoroknál. A visszatápláló fékezési funkció további energiamegtakarítást eredményez azáltal, hogy a fékezési energiát a vontatási akkumulátorokba vagy a felsővezetékbe táplálja.

Az eBox interfész csatlakozó felületet biztosít az átalakító és az akkumulátorok között, és magában foglalja az akkumulátor-kezelő rendszert. A vontatási akkumulátorok LTO (lítium-titán-oxid) cellatechnológián alapulnak, amelynek előnye a nagyon rövid töltési idő. A mozdony akkumulátorai lemerült állapotból körülbelül 20 perc alatt feltölthetők, így a teljes feltöltés a munkanap rövid szünetében is megoldható.

A vontatási akkumulátorok a felsővezetékről, a dízelgenerátorról vagy a járműtelepi áramforrásról is tölthetők.

Szoros együttműködés a rendszerfejlesztésben

„Szorosan együttműködtünk az ABB-vel, nem csak a vontatásilánc-megoldás kifejlesztésében, hanem annak biztosításában is, hogy az beilleszthető legyen a mozdonyokba” – nyilatkozta a Müller Technologie AG vasúti járművekkel foglalkozó projektcsoportja. „Az ABB megbízható partner, és elégedettek voltunk a két vállalat együttműködésének zökkenőmentes folyamatával. Már tárgyalunk az együttműködés új lehetőségeiről.”

„Ezt a három üzemmódú működést a Müller csapatával együtt fejlesztettük ki és valósítottuk meg” – mondja Mike Bamberger, az ABB Svájc Traction Sales vezetője. A meglévő mozdonyokból a lehető legtöbb elemet újra felhasználtuk, és a rendszert úgy terveztük meg, hogy az eredeti motorokkal működjön. A motorokat teljesen felújítottuk, de módosításokra nem volt szükség”.

Fenntarthatóság az alacsony kibocsátású működés révén

A felújítási projekt során 5 mozdonyt tesznek alkalmassá a jövőbeni fenntartható üzemelésre. A korszerűsítés további 25 évvel hosszabbítja meg a mozdonyok élettartamát. Maga a projekt környezetvédelmi szempontok figyelembevételével valósul meg: minden mozdonyból 28 tonna acélt - beleértve a régi motort, a vontatási átalakítót és néhány karosszériaelemet - újrahasznosítanak. A meglévő motorok megtartása mellett az alvázat és a forgóvázkereteket is felújították, és az új követelményekhez igazították. A jelentős acélmegtakarítással felújított járművek bérmozdonyként kerülnek vissza a vasúti piacra. A régi mozdonyok energiahatékony technológiákkal történő átalakítása összhangban van az éghajlatvédelmi célokkal, és elősegíti a fenntartható vasúti közlekedést.

A mozdonyok minimálisra csökkentik a CO2-kibocsátást, valamint a füst- és a zajszennyezés csökkentésével javítják a dolgozók munkakörülményeit. Az ABB vontatási láncának köszönhetően megvalósulhat a csendes üzem éjszaka és a sűrűn lakott városi területeken.

A hibrid mozdonyok külső energiaforrás nélkül is képesek lesznek több futást lebonyolítani. A Müller Technologie számításai szerint a felsővezetékekről a mozdonyüzem 80%-át tudják ellátni, a fennmaradó rész energiaigényét pedig a vontatási akkumulátor vagy a dízelgenerátor fedezi. Összességében a dízelfogyasztás várhatóan akár 85%-kal csökkenhet az átalakítás előtti értékhez képest. Ez mozdonyonként évi 8500 liter gázolaj megtakarítását jelenti. 

Az új mozdonyok fontos előnye, hogy a munkaterületeken károsanyag-kibocsátás nélkül üzemelhetnek. A vontatási akkumulátorokat ezért nemcsak meghajtásra használják, hanem a helyszínen használt eszközök, berendezések tápfeszültséggel történő ellátására is.

Az átalakított mozdonyok fenntarthatósági előnyeinek köszönhetően a retrofit projekt hozzájárul ahhoz, hogy Svájc 2050-re elérje a nettó nulla kibocsátási célját.

A hagyományos dízelmotorok fenntartható alternatíváinak alkalmazása jelentősen csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást, és segíti a vasúti ágazatot a dekarbonizációban. Az ABB széleskörű szakértelme, valamint a fenntartható közlekedést szolgáló átfogó vontatási megoldásai utat nyitnak egy energiahatékonyabb és tisztább jövő felé.

A Müller Technologie AG székhelye a svájci Frauenfeldben található, Zürichtől mintegy 50 km-re, északkeletre. A családi vállalkozás vasúti pályaépítéshez szükséges gépeket, valamint speciális vasúti és közúti járműveket fejleszt, épít és tart karban. Az Aeam 841 hibrid mozdony mellett a vállalat tűzoltó- és mentőjárművet is fejleszt. A Müller-csoport cégei vállalják a pályák építését és karbantartását, valamint a vasúti építkezések biztonságának biztosítását is.

15 év alatt 450 milliárd forintot fordított a kormány az árvízi védekezést szolgáló védművek fejlesztésére

Az elmúlt 15 évben több mint 450 milliárd forintot fordított a kormány az árvízi védekezést szolgáló létesítmények fejlesztésére és megerősítésére - közölte az Energetikai Minisztérium vízgazdálkodásért felelős államtitkára Szentgotthárdon, a Rába partján tartott sajtótájékoztatóján pénteken.
2025. 10. 19. 18:00
Megosztás:

Történelmi csúcson az XRP bálnák száma – Erősödik a bizalom a viharos piacon

Miközben a kriptopiac egészét volatilitás és bizonytalanság jellemzi, az XRP újra reflektorfénybe került. Az elmúlt hetek zuhanása után a token hirtelen erőre kapott, és a nap legjobban teljesítő kriptovalutájává vált. Mögötte nemcsak technikai tényezők, hanem komoly intézményi és hálózati fejlemények is húzódnak. Vajon ez csak egy átmeneti felívelés, vagy a fundamentális erősödés jele?
2025. 10. 19. 17:00
Megosztás:

BitMine 1,5 milliárd dollárnyi Ethereumot vásárolt – új korszak kezdődhet az intézményi kriptobefektetésekben?

A kriptovaluták világában ismét nagyot szólt egy intézményi befektető lépése: a BitMine Immersion Technologies nem kevesebb mint 1,5 milliárd dollár értékben vásárolt Ethereumot az októberi kriptopiaci zuhanás óta. A lépés nemcsak az ETH árfolyamára lehet hatással, hanem hosszú távon átírhatja az intézményi eszközallokációról alkotott képet is.
2025. 10. 19. 16:00
Megosztás:

Növekvő forgalomban erősödött a BUX a héten

Növekvő forgalomban erősödött a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvényindexe a héten, pénteken a BUX 102 968,67 ponton zárt, 977,91 ponttal, 0,96 százalékkal magasabban, mint egy héttel korábban.
2025. 10. 19. 15:00
Megosztás:

Javítja a gyártási hatékonyságát a Mercedes-Benz

Javítja a gyártási hatékonyságát a Mercedes-Benz, hogy felkészítse az üzemeit a vállalt történetének eddigi legátfogóbb termékoffenzívájára - közölte a társaság pénteken az MTI-vel.
2025. 10. 19. 14:00
Megosztás:

Viharfelhők a DeFi-fejlesztők felett: Perbe fogott Tornado Cash-alapító riasztja a kriptoközösséget

Egyre nagyobb a bizonytalanság a decentralizált pénzügyi szektorban (DeFi), miután a Tornado Cash alapítóját, Roman Stormot vádat emeltek egy engedély nélküli pénzátviteli szolgáltatás működtetése miatt.
2025. 10. 19. 13:00
Megosztás:

400 milliárd forintból újultak és újulnak meg szakképző intézmények

Országszerte 400 milliárd forintból újultak és újulnak meg szakképző intézmények országszerte; ennek részeként a 21. századi szakképző intézményfejlesztési programban 18 szakképzési centrum 31 intézményének 34 helyszínén valósulnak meg beruházások 96 milliárd forint értékben - mondta Pálmai Gergely szakképzésért felelős helyettes államtitkár pénteken Salgótarjánban, ahol a Borbély Lajos Technikum újul meg.
2025. 10. 19. 12:00
Megosztás:

A globális PC-piac 6,8 százalékkal nőtt a harmadik negyedévben

Az asztali számítógépek, notebookok és munkaállomások teljes kiszállítása éves összevetésben 6,8 százalékkal, 72,4 millióra nőtt az idei harmadik negyedévében - áll a Canalys szingapúri elemző cég honlapján.
2025. 10. 19. 11:00
Megosztás:

Visszaélnek a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ nevével

Visszaélnek a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti (NNGYK) Központ nevével – hívta fel a figyelmet a központ szombati közleményében.
2025. 10. 19. 10:00
Megosztás:

Solymár Károly Balázs : a Gondosóra nemzeti ügy

A Gondosóra nemzeti ügy, amelyben a szeretet, az odafigyelés és a technológia kéz a kézben jár, s amely megmutatja, hogy a digitalizáció nemcsak a fiatalok kiváltsága, hanem eszköz lehet az idősek biztonságához, méltóságához és önállóságához - mondta az Energiaügyi Minisztérium (EM) infokommunikációért felelős államtitkára szombaton, Budapesten.
2025. 10. 19. 09:00
Megosztás:

Donald Trump és politikája ellen tüntettek

Donald Trump elnök és politikája elleni tiltakozásul összehangolt tüntetéseket tartottak az Egyesült Államok számos nagyvárosában szombaton.
2025. 10. 19. 08:00
Megosztás:

Das WeltAuto: az elektromos márkák egy-két év múlva jelennek meg nagyobb tömegben a használtautó-piacon

A magyarországi használtautó-piacon a 2026-2027-es időszakban, a flottaautók kifutásával, második hullámként jelenhet meg nagyobb tömegben a használt elektromos autók kínálata - erre számít az egyik legjelentősebb piaci szereplő, az országos kereskedelmi hálózattal rendelkező Das WeltAuto.
2025. 10. 19. 07:00
Megosztás:

Koncz Zsófia: digitalizációval járó veszélyekre reflektálni kell

A digitalizációval egyben megnyíltak olyan veszélyek is, amelyekre reflektálni kell - mondta a Kulturális és Innovációs Minisztérium családokért felelős államtitkára szombaton a Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyei Tiszalúcon tartott ifjúsági innovációs fórumon.
2025. 10. 19. 06:00
Megosztás:

A fenntartható turizmus fejlesztésért kapott rangos nemzetközi elismerést Mórahalom

A világ egyik legjelentősebb fenntartható turizmus díját, a Best Tourism Villages címet nyerte el Mórahalom – tájékoztatta az önkormányzat az MTI-t.
2025. 10. 19. 05:00
Megosztás:

Két kiemelt jelentőségű onkológiai gyógyszert fejlesztett a Pharmacenter Hungary Kft.

Két kiemelt jelentőségű onkológiai gyógyszert fejlesztett a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alap (NKFI Alap) támogatásával a Pharmacenter Hungary Kft., a fejlesztés teljes költségvetése meghaladta az 535 millió forintot - közölte a társaság az MTI-vel.
2025. 10. 19. 04:00
Megosztás:

Koncz Zsófia: digitalizációval járó veszélyekre reflektálni kell

A digitalizációval egyben megnyíltak olyan veszélyek is, amelyekre reflektálni kell - mondta a Kulturális és Innovációs Minisztérium családokért felelős államtitkára szombaton a Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyei Tiszalúcon tartott ifjúsági innovációs fórumon.
2025. 10. 19. 03:00
Megosztás:

Ha 1972-1996 között születtél, akkor komoly bajban vagy!

A mai 30 és 50 év közötti korosztály tagjai általában még aktív dolgozók, és kevesen gondolnak előre arra, mi vár rájuk nyugdíjas korukban. Szüleik többsége még él, és már a nyugdíjas éveit tölti, megélhetésüket pedig az állami nyugdíjból próbálják fedezni – nem könnyű helyzetben, különösen egy 25%-os infláció mellett. Ez a jelenlegi társadalmi és gazdasági valóság, amelyet tovább nehezít egy viszonylag kevéssé ismert, ám komoly következményekkel járó jogi fogalom: a szülőtartás.
2025. 10. 19. 02:00
Megosztás:

Özvegyi nyugdíj összege - nem mindegy, hogy házastárs vagy élettárs után kapod!

A hozzátartozói nyugellátások – köztük az özvegyi nyugdíj – igénylésének alapfeltétele, hogy az elhunyt személy halálakor már nyugdíjas legyen, vagy a jogszabályban előírt szolgálati időt teljesítse – olvasható az ado.hu szakportál írásában.
2025. 10. 19. 01:00
Megosztás:

Amikor a konnektorban nincs áram – mit tehetsz ilyenkor?

Sokan tapasztalták már, hogy egy eszközt bedugnának a konnektorba, azonban semmi nem történik. Egy ilyen helyzet bosszantó lehet, főleg, amikor már indulnál a dolgodra, de az áram éppen akkor dönt úgy, hogy eltűnik.
2025. 10. 19. 00:01
Megosztás:

A legígéretesebb előértékesítés alatt álló kripto projektek, amelyeket nem hagyhatsz figyelmen kívül: Digitap ($TAP), BlockDAG, Tapzi és továbbiak – egyre forróbbak 2025-ben

A kriptopiac „legokosabb” tőkéje ma már nem a hype-ot, hanem a hasznosságot követi. 2025 következő nagy nyertesei nem mémcoinok vagy üres ígéretek lesznek, hanem azok a projektek, amelyek már most építenek, működnek, és valódi problémákat oldanak meg.
2025. 10. 18. 23:00
Megosztás: