A dízelmozdonyok ABB vontatási rendszerekkel történő felújítása fenntartható hibrid üzemeltetést tesz lehetővé

A svájci székhelyű Müller Technologie az ABB vontatási berendezéseit alkalmazza a régi dízelmozdonyok hibrid és felsővezetékes üzemre való átállításához. Az ABB technológiájával háromféle hajtásmód lehetséges, így a mozdonyok nagy rugalmasságot és megnövelt élettartamot nyernek, hogy megfeleljenek a környezetvédelmi követelményeknek. A nulla károsanyag-kibocsátású üzemmód különösen hasznos lesz a munkaterületeken és az alagutakban.

A dízelmozdonyok ABB vontatási rendszerekkel történő felújítása fenntartható hibrid üzemeltetést tesz lehetővé

Bár a vasút már napjainkban is a legtisztább, legkörnyezetkímélőbb közlekedési módok közé tartozik, még mindig jelentős fejlődési lehetőségek rejlenek benne. Következésképpen a vasúti ágazat olyan fenntartható megoldások felé mozdul el, amelyek jelentősen csökkentik a szén-dioxid-kibocsátást és a káros környezeti hatásokat.

A Müller Technologie dízelmozdonyai eredetileg az 1990-es évek közepén készültek, és már 30 éve üzemelnek. A mozdonyokat általában az építéshez és karbantartáshoz használják, és egyik feladatuk az elektromos szerszámok, eszközök áramellátása. Ez korábban azt jelentette, hogy a dízelmotort üresjáratban kellett működtetni, amíg a mozdony a munkaterületen tartózkodott. Az ebből eredő füst és zaj kellemetlen volt, különösen lakott területeken, alagutakban és éjszaka. Mindazonáltal a vállalat a legújabb technológia alkalmazásával folyamatosan megújítja járműparkját, hogy folyamatosan csökkentse a CO2-kibocsátást.

Ezért a Müller Technologie innovatív Aeam 841 hibrid mozdonyai az eredeti dízelmozdonyokon alapulnak, amelyeket most átalakítanak, hogy hármas üzemmódú (tribrid) működést valósítsanak meg. A mozdonyokat elsősorban az építési, karbantartási, tolatási és teherszállítási területeken használják. Az átalakítást követően a mozdonyok képesek lesznek felsővezetékről, vontatási akkumulátorokból és új típusú dízelgenerátorból származó energiát használni. A fő cél a CO2-kibocsátás minimalizálása az új környezetvédelmi követelményeknek való megfelelés érdekében.

A vontatásilánc-megoldás fejlesztéséhez és a szükséges berendezések szállításához technológia partnert kereső Müller Technologie az ABB-hez fordult. A projekt követelményei között nagyfokú üzembiztonság és költséghatékonyság szerepelt, és az is előfeltétel volt, hogy a vontatási berendezéseket nagyon korlátozott helyre kell beépíteni. További elvárás volt, hogy az átalakítást a mozdony karosszériájának módosítása nélkül hajtsák végre, mivel ez egyszerűbb engedélyezési folyamatot biztosít. 

A meglévő dízel-elektromos mozdonyok 920 kW-os motorral rendelkeztek, amely egy generátoron keresztül hajtotta a kétfokozatú, 724 kW-os kimenő teljesítményű hajtásláncot. A korszerűsítés során a négy motor összteljesítményét 1000 kW-ra növelték. Az átalakítás során a dízelmotort egy 500 kW-os, megújuló üzemanyaggal is működni képes egységre cserélték, az eredeti villanymotorokat pedig teljesen felújították és megtartották. 

Korszerű vontatási megoldás

Az ABB által szállított vontatási rendszer BORDLINE® CC1500 AC Compact átalakítóból, eBoxból, vontatási akkumulátorokból és egy vontatási transzformátorból áll. 

A BORDLINE® Compact Converter egy magasan integrált megoldás, amely tartalmaz egy hálózati átalakítót, két vontatási átalakítót, két segédátalakítót és egy vontatási akkumulátor szaggatót, beleértve az aluláteresztő szűrőt is. A háromfokozatú vontatási átalakítók mintegy 7-9%-kal energiahatékonyabbak, mint a mozdonyok eredeti kétfokozatú egységei. Kisebb igénybevételnek teszik ki a motor szigetelését, és alacsonyabbak a harmonikus veszteségek, ami további energiamegtakarítást jelent a motoroknál. A visszatápláló fékezési funkció további energiamegtakarítást eredményez azáltal, hogy a fékezési energiát a vontatási akkumulátorokba vagy a felsővezetékbe táplálja.

Az eBox interfész csatlakozó felületet biztosít az átalakító és az akkumulátorok között, és magában foglalja az akkumulátor-kezelő rendszert. A vontatási akkumulátorok LTO (lítium-titán-oxid) cellatechnológián alapulnak, amelynek előnye a nagyon rövid töltési idő. A mozdony akkumulátorai lemerült állapotból körülbelül 20 perc alatt feltölthetők, így a teljes feltöltés a munkanap rövid szünetében is megoldható.

A vontatási akkumulátorok a felsővezetékről, a dízelgenerátorról vagy a járműtelepi áramforrásról is tölthetők.

Szoros együttműködés a rendszerfejlesztésben

„Szorosan együttműködtünk az ABB-vel, nem csak a vontatásilánc-megoldás kifejlesztésében, hanem annak biztosításában is, hogy az beilleszthető legyen a mozdonyokba” – nyilatkozta a Müller Technologie AG vasúti járművekkel foglalkozó projektcsoportja. „Az ABB megbízható partner, és elégedettek voltunk a két vállalat együttműködésének zökkenőmentes folyamatával. Már tárgyalunk az együttműködés új lehetőségeiről.”

„Ezt a három üzemmódú működést a Müller csapatával együtt fejlesztettük ki és valósítottuk meg” – mondja Mike Bamberger, az ABB Svájc Traction Sales vezetője. A meglévő mozdonyokból a lehető legtöbb elemet újra felhasználtuk, és a rendszert úgy terveztük meg, hogy az eredeti motorokkal működjön. A motorokat teljesen felújítottuk, de módosításokra nem volt szükség”.

Fenntarthatóság az alacsony kibocsátású működés révén

A felújítási projekt során 5 mozdonyt tesznek alkalmassá a jövőbeni fenntartható üzemelésre. A korszerűsítés további 25 évvel hosszabbítja meg a mozdonyok élettartamát. Maga a projekt környezetvédelmi szempontok figyelembevételével valósul meg: minden mozdonyból 28 tonna acélt - beleértve a régi motort, a vontatási átalakítót és néhány karosszériaelemet - újrahasznosítanak. A meglévő motorok megtartása mellett az alvázat és a forgóvázkereteket is felújították, és az új követelményekhez igazították. A jelentős acélmegtakarítással felújított járművek bérmozdonyként kerülnek vissza a vasúti piacra. A régi mozdonyok energiahatékony technológiákkal történő átalakítása összhangban van az éghajlatvédelmi célokkal, és elősegíti a fenntartható vasúti közlekedést.

A mozdonyok minimálisra csökkentik a CO2-kibocsátást, valamint a füst- és a zajszennyezés csökkentésével javítják a dolgozók munkakörülményeit. Az ABB vontatási láncának köszönhetően megvalósulhat a csendes üzem éjszaka és a sűrűn lakott városi területeken.

A hibrid mozdonyok külső energiaforrás nélkül is képesek lesznek több futást lebonyolítani. A Müller Technologie számításai szerint a felsővezetékekről a mozdonyüzem 80%-át tudják ellátni, a fennmaradó rész energiaigényét pedig a vontatási akkumulátor vagy a dízelgenerátor fedezi. Összességében a dízelfogyasztás várhatóan akár 85%-kal csökkenhet az átalakítás előtti értékhez képest. Ez mozdonyonként évi 8500 liter gázolaj megtakarítását jelenti. 

Az új mozdonyok fontos előnye, hogy a munkaterületeken károsanyag-kibocsátás nélkül üzemelhetnek. A vontatási akkumulátorokat ezért nemcsak meghajtásra használják, hanem a helyszínen használt eszközök, berendezések tápfeszültséggel történő ellátására is.

Az átalakított mozdonyok fenntarthatósági előnyeinek köszönhetően a retrofit projekt hozzájárul ahhoz, hogy Svájc 2050-re elérje a nettó nulla kibocsátási célját.

A hagyományos dízelmotorok fenntartható alternatíváinak alkalmazása jelentősen csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást, és segíti a vasúti ágazatot a dekarbonizációban. Az ABB széleskörű szakértelme, valamint a fenntartható közlekedést szolgáló átfogó vontatási megoldásai utat nyitnak egy energiahatékonyabb és tisztább jövő felé.

A Müller Technologie AG székhelye a svájci Frauenfeldben található, Zürichtől mintegy 50 km-re, északkeletre. A családi vállalkozás vasúti pályaépítéshez szükséges gépeket, valamint speciális vasúti és közúti járműveket fejleszt, épít és tart karban. Az Aeam 841 hibrid mozdony mellett a vállalat tűzoltó- és mentőjárművet is fejleszt. A Müller-csoport cégei vállalják a pályák építését és karbantartását, valamint a vasúti építkezések biztonságának biztosítását is.

Japán új kriptós adóreformja 2026-ra: Változnak a szabályok, jöhet a különadózás

Japánban új korszak kezdődhet a kriptovaluták adózásában. A 2026-os adóreform tervezete jelentős fordulatot hozhat a digitális eszközök megítélésében: a spekuláció helyett immár a hosszú távú vagyonépítés eszközeként tekintenének a kriptókra. A kormánykoalíció javaslatai alapján különadó jöhet a spot kereskedésre, derivatívákra és kriptós ETF-ekre – de nem minden kriptós jövedelemre vonatkozik majd az új szabályozás. Mutatjuk a részleteket!
2025. 12. 28. 05:00
Megosztás:

Tőzsdére mennek a kriptós óriások – Rekordévet zárt az iparág az IPO-k terén

2025 igazi áttörést hozott a kriptovaluta szektor számára a nyilvános részvénykibocsátások (IPO) világában. Az elmúlt év nemcsak az iparág magára találását jelezte, hanem egyértelművé tette: a kripto cégek komolyan versenyre kelnek a hagyományos pénzügyi szereplőkkel a tőkepiacokon. A Coinbase 2021-es tőzsdei debütálása után most több szereplő is sikerrel vette az IPO-akadályokat, miközben mások még csak készülnek a nagy lépésre. Nézzük, mi történt 2025-ben, és mire számíthatunk 2026-ban!
2025. 12. 28. 04:00
Megosztás:

Átalakul a digitális ökoszisztéma: az AI a keresés mellé lép, nem a helyére

A Similarweb – a világ egyik vezető digitális forgalomelemző vállalata – friss éves jelentése szerint a generatív mesterséges intelligencia egyetlen év alatt a digitális élet alaprétegévé vált. A K&H tapasztalatai is azt mutatják, hogy a globális trendek a banki ügyfelek elvárásait is formálják: egyre többen keresnek gyors, természetes és személyre szabott digitális támogatást a pénzügyeikben.
2025. 12. 28. 03:00
Megosztás:

Donald Trump szerint Volodimir Zelenszkij nem rendelkezik semmivel az ő jóváhagyása nélkül

Donald Trump szerint Volodimir Zelenszkij nem rendelkezik semmivel az ő jóváhagyása nélkül - az amerikai elnök a többi között így foglalta össze várakozásait az ukrán elnökkel vasárnapra tervezett találkozóját megelőzően, a Politico hírportálnak pénteken adott interjúban.
2025. 12. 28. 01:00
Megosztás:

Január 3-tól újra járnak a vonatok Vác és Diósjenő között

Elkészült az első, "pincétől a padlásig" felújított szakasz, január 3-tól újra járnak a vonatok Vác és Diósjenő között - közölte a MÁV-csoport szombat délután az MTI-vel.
2025. 12. 28. 00:05
Megosztás:

A következő nagy altcoin a Shiba Inu és a Cardano után? Az elemzők a Digitapra fogadnak

A közelmúltban mind a Shiba Inu, mind a Cardano árfolyama esett. A 30 napos időkeretben mindkét altcoin kétszámjegyű visszaesést mutatott.
2025. 12. 27. 22:00
Megosztás:

A Digitap ($TAP) matematikai alapjai: Miért reális a 2026-os bikapiacra kitűzött 5,00 dolláros célár

A <a href="https://presale.digitap.app?&utm_campaign=dec&utm_content=pri&utm_medium=pr&utm_source=prof-pr&utm_term=2478a" target="_blank">Digitap ($TAP)</a> jelenlegi mutatói meggyőző értékelési képet festenek azok számára, akik hosszú távban gondolkodnak. A 0,0383 dolláros áron az élő „omni-bank” jelentős árengedménnyel forog, és potenciálisan elérheti az 5,00 dolláros szintet, ami 130-szoros szorzót jelent. Ez a szorzó ugyan magas, de reális, ha figyelembe vesszük a tokenomikát és a felhasználhatóságot.
2025. 12. 27. 20:00
Megosztás:

Brit szakszervezeti vezető: vissza kell lépni az EU vámuniójába

A brit országos szakszervezeti szövetség (Trades Union Congress, TUC) vezetője szerint a munkáspárti brit kormánynak nem szabad elzárkóznia attól, hogy Nagy-Britannia visszalépjen az Európai Unió vámuniójába.
2025. 12. 27. 19:00
Megosztás:

Jövő év elejéig 101 új mentőkocsi áll szolgálatba az Országos Mentőszolgálat

Jövő év elejéig 101 új mentőkocsi áll szolgálatba az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) egységeinél, ezzel folyamatosan korszerűsödik a járműállomány - mondta a Belügyminisztérium gondoskodáspolitikáért felelős államtitkára szombaton, miután a pesthidegkúti mentőállomáson átadtak egy új járművet.
2025. 12. 27. 18:00
Megosztás:

Hankó Balázs: az elmúlt évtizedek legjelentősebb kutatási előrelépése valósult meg

Az elmúlt évtizedek legjelentősebb kutatási előrelépése valósult meg azzal, hogy a Magyar Kutatási Hálózat a nemzetközi modellek és a kutatóhálózat vezetőinek javaslata alapján megújult - jelentette ki az innovációs és kulturális miniszter a Magyar Nemzetnek adott, szombaton megjelent, évösszegző interjújában.
2025. 12. 27. 17:00
Megosztás:

Veszélyessé vált a levegő minősége a Sajó völgyében

A szálló por miatt veszélyessé vált a levegő minősége a Sajó völgyében a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ (NNGYK) szombaton közzétett, az előző napi méréseket ismertető térképe szerint.
2025. 12. 27. 16:00
Megosztás:

Elérték a 300 millió forintot az Országos Jótékonysági Vadászat adományai

Elérték a 300 millió forintot az Országos Jótékonysági Vadászat adományai - hangzott el az esemény központi ünnepségén, a kápolnásnyéki Halász-kastélyban szombaton.
2025. 12. 27. 15:00
Megosztás:

413 alkalommal volt szükség a tűzoltók beavatkozására karácsonykor

Karácsony három napja alatt 413 esetben kellett beavatkozniuk a tűzoltóknak: 116 helyen kellett tüzet oltani, 77 lakóépület gyulladt ki, 15 helyre vonultak ki, mert szén-monoxid keletkezett, 297 esetben pedig műszaki mentést végeztek. Beszámolójuk szerint idén kevesebb esethez riasztották a tűzoltókat mint tavaly karácsonykor, akkor ugyanis 632-szer avatkoztak be - közölte az MTI-vel szombaton az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság.
2025. 12. 27. 14:00
Megosztás:

Részleges leállás lesz az útdíjfizetésben újévkor

Informatikai rendszerátállás miatt néhány órán át nem lehet majd útdíjegyenleget feltölteni, jegyet vásárolni, és nem mindenhol lehet majd e-matricát venni, előre kell gondoskodni azok megváltásáról - közölte a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt az MTI-vel szombaton.
2025. 12. 27. 13:00
Megosztás:

Előre kell feltölteni a HU-GO-egyenleget! Részleges értékesítési leállás lesz az útdíjfizetésben újévkor

Előre kell majd megvenni az e-matricát és feltölteni a HU-GO egyenleget!
2025. 12. 27. 12:00
Megosztás:

Ötöslottó - 7 milliárd forint a tét, tudta?

7 milliárd forint a tét – mit is jelent valójában ekkora összeg? Pár nap és kiderül lesz-e gazdája az Ötöslottóval megnyerhető eddigi legnagyobb nyereménynek, azaz 7 milliárd forintnak.
2025. 12. 27. 11:00
Megosztás:

A két ünnep között jön a második nagy roham az áruházakban

A karácsonyt követő napokban az üzletek szinte az ünnepek előtti forgalmat bonyolítják, ilyenkor ugyanis tömegével cserélik ki az emberek az ajándékba kapott ruhákat, termékeket. Vevőkből is sok van ezekben a napokban, hiszen az üzletek is újabb akciókba kezdenek, hogy kisöpörjék meglévő árukészletüket. Nem véletlen, hogy a 0 százalékos THM-mel hirdetett áruhitel-ajánlatok is sokszor csak az év végig szólnak – hívja fel a figyelmet a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.
2025. 12. 27. 10:00
Megosztás:

Németország korábbi oktatási minisztere az NKE-nek adományozza könyvtárát

Klaus von Dohnányi, Hamburg korábbi polgármestere, Németország korábbi oktatási minisztere, külügyi és gazdasági államtitkára a Nemzeti Közszolgálati Egyetemnek (NKE) ajándékozza könyvtárát.
2025. 12. 27. 09:00
Megosztás:

Nem szűnik meg, csak szabályozottabb lesz a BNPL

Szigorodnak a halasztott fizetés szabályai 2026. november 20-tól, amikor a fogyasztói hitelekről szóló törvény (Fhtv.) módosítása életbe lép.
2025. 12. 27. 08:00
Megosztás:

Vlagyimir Putyin: többszörösére nőtt az orosz fegyvergyártás a háború kezdete óta

Többszörösére nőtt a fegyverek és haditechnikai eszközök gyártása Oroszországban 2022 óta; csak a fegyver- és lőszerek beszállítása több mint 22-szeresére emelkedett - jelentette ki Vlagyimir Putyin orosz elnök egy, az állami fegyverkezési programról pénteken Moszkvában megtarott tanácskozáson.
2025. 12. 27. 07:00
Megosztás: