A dízelmozdonyok ABB vontatási rendszerekkel történő felújítása fenntartható hibrid üzemeltetést tesz lehetővé

A svájci székhelyű Müller Technologie az ABB vontatási berendezéseit alkalmazza a régi dízelmozdonyok hibrid és felsővezetékes üzemre való átállításához. Az ABB technológiájával háromféle hajtásmód lehetséges, így a mozdonyok nagy rugalmasságot és megnövelt élettartamot nyernek, hogy megfeleljenek a környezetvédelmi követelményeknek. A nulla károsanyag-kibocsátású üzemmód különösen hasznos lesz a munkaterületeken és az alagutakban.

A dízelmozdonyok ABB vontatási rendszerekkel történő felújítása fenntartható hibrid üzemeltetést tesz lehetővé

Bár a vasút már napjainkban is a legtisztább, legkörnyezetkímélőbb közlekedési módok közé tartozik, még mindig jelentős fejlődési lehetőségek rejlenek benne. Következésképpen a vasúti ágazat olyan fenntartható megoldások felé mozdul el, amelyek jelentősen csökkentik a szén-dioxid-kibocsátást és a káros környezeti hatásokat.

A Müller Technologie dízelmozdonyai eredetileg az 1990-es évek közepén készültek, és már 30 éve üzemelnek. A mozdonyokat általában az építéshez és karbantartáshoz használják, és egyik feladatuk az elektromos szerszámok, eszközök áramellátása. Ez korábban azt jelentette, hogy a dízelmotort üresjáratban kellett működtetni, amíg a mozdony a munkaterületen tartózkodott. Az ebből eredő füst és zaj kellemetlen volt, különösen lakott területeken, alagutakban és éjszaka. Mindazonáltal a vállalat a legújabb technológia alkalmazásával folyamatosan megújítja járműparkját, hogy folyamatosan csökkentse a CO2-kibocsátást.

Ezért a Müller Technologie innovatív Aeam 841 hibrid mozdonyai az eredeti dízelmozdonyokon alapulnak, amelyeket most átalakítanak, hogy hármas üzemmódú (tribrid) működést valósítsanak meg. A mozdonyokat elsősorban az építési, karbantartási, tolatási és teherszállítási területeken használják. Az átalakítást követően a mozdonyok képesek lesznek felsővezetékről, vontatási akkumulátorokból és új típusú dízelgenerátorból származó energiát használni. A fő cél a CO2-kibocsátás minimalizálása az új környezetvédelmi követelményeknek való megfelelés érdekében.

A vontatásilánc-megoldás fejlesztéséhez és a szükséges berendezések szállításához technológia partnert kereső Müller Technologie az ABB-hez fordult. A projekt követelményei között nagyfokú üzembiztonság és költséghatékonyság szerepelt, és az is előfeltétel volt, hogy a vontatási berendezéseket nagyon korlátozott helyre kell beépíteni. További elvárás volt, hogy az átalakítást a mozdony karosszériájának módosítása nélkül hajtsák végre, mivel ez egyszerűbb engedélyezési folyamatot biztosít. 

A meglévő dízel-elektromos mozdonyok 920 kW-os motorral rendelkeztek, amely egy generátoron keresztül hajtotta a kétfokozatú, 724 kW-os kimenő teljesítményű hajtásláncot. A korszerűsítés során a négy motor összteljesítményét 1000 kW-ra növelték. Az átalakítás során a dízelmotort egy 500 kW-os, megújuló üzemanyaggal is működni képes egységre cserélték, az eredeti villanymotorokat pedig teljesen felújították és megtartották. 

Korszerű vontatási megoldás

Az ABB által szállított vontatási rendszer BORDLINE® CC1500 AC Compact átalakítóból, eBoxból, vontatási akkumulátorokból és egy vontatási transzformátorból áll. 

A BORDLINE® Compact Converter egy magasan integrált megoldás, amely tartalmaz egy hálózati átalakítót, két vontatási átalakítót, két segédátalakítót és egy vontatási akkumulátor szaggatót, beleértve az aluláteresztő szűrőt is. A háromfokozatú vontatási átalakítók mintegy 7-9%-kal energiahatékonyabbak, mint a mozdonyok eredeti kétfokozatú egységei. Kisebb igénybevételnek teszik ki a motor szigetelését, és alacsonyabbak a harmonikus veszteségek, ami további energiamegtakarítást jelent a motoroknál. A visszatápláló fékezési funkció további energiamegtakarítást eredményez azáltal, hogy a fékezési energiát a vontatási akkumulátorokba vagy a felsővezetékbe táplálja.

Az eBox interfész csatlakozó felületet biztosít az átalakító és az akkumulátorok között, és magában foglalja az akkumulátor-kezelő rendszert. A vontatási akkumulátorok LTO (lítium-titán-oxid) cellatechnológián alapulnak, amelynek előnye a nagyon rövid töltési idő. A mozdony akkumulátorai lemerült állapotból körülbelül 20 perc alatt feltölthetők, így a teljes feltöltés a munkanap rövid szünetében is megoldható.

A vontatási akkumulátorok a felsővezetékről, a dízelgenerátorról vagy a járműtelepi áramforrásról is tölthetők.

Szoros együttműködés a rendszerfejlesztésben

„Szorosan együttműködtünk az ABB-vel, nem csak a vontatásilánc-megoldás kifejlesztésében, hanem annak biztosításában is, hogy az beilleszthető legyen a mozdonyokba” – nyilatkozta a Müller Technologie AG vasúti járművekkel foglalkozó projektcsoportja. „Az ABB megbízható partner, és elégedettek voltunk a két vállalat együttműködésének zökkenőmentes folyamatával. Már tárgyalunk az együttműködés új lehetőségeiről.”

„Ezt a három üzemmódú működést a Müller csapatával együtt fejlesztettük ki és valósítottuk meg” – mondja Mike Bamberger, az ABB Svájc Traction Sales vezetője. A meglévő mozdonyokból a lehető legtöbb elemet újra felhasználtuk, és a rendszert úgy terveztük meg, hogy az eredeti motorokkal működjön. A motorokat teljesen felújítottuk, de módosításokra nem volt szükség”.

Fenntarthatóság az alacsony kibocsátású működés révén

A felújítási projekt során 5 mozdonyt tesznek alkalmassá a jövőbeni fenntartható üzemelésre. A korszerűsítés további 25 évvel hosszabbítja meg a mozdonyok élettartamát. Maga a projekt környezetvédelmi szempontok figyelembevételével valósul meg: minden mozdonyból 28 tonna acélt - beleértve a régi motort, a vontatási átalakítót és néhány karosszériaelemet - újrahasznosítanak. A meglévő motorok megtartása mellett az alvázat és a forgóvázkereteket is felújították, és az új követelményekhez igazították. A jelentős acélmegtakarítással felújított járművek bérmozdonyként kerülnek vissza a vasúti piacra. A régi mozdonyok energiahatékony technológiákkal történő átalakítása összhangban van az éghajlatvédelmi célokkal, és elősegíti a fenntartható vasúti közlekedést.

A mozdonyok minimálisra csökkentik a CO2-kibocsátást, valamint a füst- és a zajszennyezés csökkentésével javítják a dolgozók munkakörülményeit. Az ABB vontatási láncának köszönhetően megvalósulhat a csendes üzem éjszaka és a sűrűn lakott városi területeken.

A hibrid mozdonyok külső energiaforrás nélkül is képesek lesznek több futást lebonyolítani. A Müller Technologie számításai szerint a felsővezetékekről a mozdonyüzem 80%-át tudják ellátni, a fennmaradó rész energiaigényét pedig a vontatási akkumulátor vagy a dízelgenerátor fedezi. Összességében a dízelfogyasztás várhatóan akár 85%-kal csökkenhet az átalakítás előtti értékhez képest. Ez mozdonyonként évi 8500 liter gázolaj megtakarítását jelenti. 

Az új mozdonyok fontos előnye, hogy a munkaterületeken károsanyag-kibocsátás nélkül üzemelhetnek. A vontatási akkumulátorokat ezért nemcsak meghajtásra használják, hanem a helyszínen használt eszközök, berendezések tápfeszültséggel történő ellátására is.

Az átalakított mozdonyok fenntarthatósági előnyeinek köszönhetően a retrofit projekt hozzájárul ahhoz, hogy Svájc 2050-re elérje a nettó nulla kibocsátási célját.

A hagyományos dízelmotorok fenntartható alternatíváinak alkalmazása jelentősen csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást, és segíti a vasúti ágazatot a dekarbonizációban. Az ABB széleskörű szakértelme, valamint a fenntartható közlekedést szolgáló átfogó vontatási megoldásai utat nyitnak egy energiahatékonyabb és tisztább jövő felé.

A Müller Technologie AG székhelye a svájci Frauenfeldben található, Zürichtől mintegy 50 km-re, északkeletre. A családi vállalkozás vasúti pályaépítéshez szükséges gépeket, valamint speciális vasúti és közúti járműveket fejleszt, épít és tart karban. Az Aeam 841 hibrid mozdony mellett a vállalat tűzoltó- és mentőjárművet is fejleszt. A Müller-csoport cégei vállalják a pályák építését és karbantartását, valamint a vasúti építkezések biztonságának biztosítását is.

A digitális térben előforduló veszélyekre hívja fel a fiatalok figyelmét a GVH

A Gazdasági Versenyhivatal az elmúlt időszakban egyre nagyobb figyelmet fordít arra, hogy felhívja a fiatal korosztály figyelmét a digitális térben előforduló veszélyekre - közölte a hatóság pénteken az MTI-vel.
2025. 10. 04. 03:00
Megosztás:

Ha Ön 1949-1975 közötti születésű, akkor van oka a félelemre

Az 1949 és 1975 között világra jött nemzedéket gyakran a baby boom korszakhoz, illetve annak későbbi hullámához sorolják. Ez a generáció életútja során jelentős társadalmi és gazdasági változások tanúja volt, most pedig újabb kihívások elé kerül, miközben fokozatosan belép az időskorba. Az alábbiakban bemutatjuk azokat a legfontosabb kockázatokat, amelyek különösen jellemzőek erre a korosztályra.
2025. 10. 04. 02:00
Megosztás:

Itt az időpont! Magyarország így vezeti be az eurót

Magyarország 2004-es EU-csatlakozásával vállalta az euró bevezetését, de 2025. október 3-án még nincs hivatalos céldátum, és a forint nem tagja az ERM II-nek (az euró előszobájának). A 2024–2025-ös konvergenciaértékelések alapján több maastrichti kritérium sem teljesül tartósan (infláció, kamat, költségvetési egyenleg), valamint jogszabályi összeegyeztethetetlenségek is fennállnak.
2025. 10. 04. 01:00
Megosztás:

Felmondani csak az öregek szoktak

Forradalmi szemléletváltást sürget a generációk kezelésében a Magyarország egyik vezető HR-szolgáltatója, a WHC Csoport.
2025. 10. 04. 00:01
Megosztás:

Letette az uralkodói esküt az új luxemburgi nagyherceg

Henrik luxemburgi nagyherceg 25 év uralkodás után lemondott trónjáról, és átadta a nagyhercegi címet fiának, Vilmosnak, aki hivatalosan is letette az uralkodói esküt a luxembourgi parlament előtt - tájékoztatott a Luxembourg Times című, angol nyelvű luxemburgi hírportál pénteken.
2025. 10. 03. 23:00
Megosztás:

Deloitte: 26 kiemelkedő magyar vállalatot díjaztak

A Deloitte Private Best Managed Companies üzleti mentorprogramja 2022-ben indult Magyarországon azzal a céllal, hogy szakmai támogatást adjon a hazai magántulajdonú cégeknek, és elismerje a kiemelkedő teljesítményt; a független zsűri idei döntése alapján 26 társaság nyerte el a Kiválóan Vezetett Vállalatok minősítést - közölte a tanácsadó vállalat pénteken az MTI-vel.
2025. 10. 03. 22:00
Megosztás:

Az euróövezetben és az Európai Unióban is csökkentek a termelői árak

Az euróövezetben és az Európai Unióban havi és éves szinten is csökkentek az ipari termelői árak augusztusban az Európai Unió statisztikai hivatala, az Eurostat pénteken közzétett adatai szerint.
2025. 10. 03. 21:00
Megosztás:

Erősödött a forint pénteken

Erősödött a forint pénteken a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon. A forint a hetet is nyereséggel fejezte be.
2025. 10. 03. 20:00
Megosztás:

Közösen fejleszti Magyarország és Románia a Berettyó és a Sebes-Körös vízgazdálkodását

Magyarország és Románia uniós forrásból közösen fejleszti a Berettyó és a Sebes-Körös vízgazdálkodását, így javítva a vízhiányos területek vízháztartását - közölte a programban részt vevő Körös-vidéki Vízügyi Igazgatóság (Kövizig) pénteken az MTI-vel.
2025. 10. 03. 19:30
Megosztás:

Felülteljesítő volt a BUX az európai piacokhoz képest

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 812,54 pontos, 0,82 százalékos emelkedéssel, 100 462,96 ponton zárt pénteken.
2025. 10. 03. 19:00
Megosztás:

2 milliárdos állami támogatás a víziszárnyas-tartóknak a madárinfluenza ellen

Már 2,038 milliárd forint állami támogatást folyósított a Magyar Államkincstár a víziszárnyas-ágazat szereplőinek a madárinfluenza elleni védekezés segítése érdekében. A kormány támogatásának köszönhetően az idén júliusban beadott kérelmek alapján első körben 105 érintett baromfitartó juthat forráshoz. Jelentős az érdeklődés a kompenzáció iránt, amelyet minden érintett novemberre kézhez kap - tájékoztatta Nagy István agrárminiszter az MTI-t az Agrárminisztérium (AM) pénteki közleményében.
2025. 10. 03. 18:30
Megosztás:

Fél Oroszországot már hó borítja

Oroszország területének mintegy ötven százalékát már hó borítja - közölte Roman Vilfand, Oroszország Hidrometeorológiai Központjának tudományos vezetője pénteken az Interfax hírügynökséggel.
2025. 10. 03. 18:00
Megosztás:

Szeptemberben is kedvezőbb üzemanyagárakkal találkozhattak a magyar családok a hazai töltőállomásokon, a szomszédos országok átlagához képest

A Központi Statisztikai Hivatal adatai alapján 2025 szeptemberében Magyarországon a 95-ös benzin havi átlagára 585 forint volt, ami 2 forinttal alacsonyabb, mint a szomszédos országok 587 forintos átlaga.
2025. 10. 03. 17:30
Megosztás:

Rekord bérigények és élményközpontú álláskeresés – jön a Műegyetemi Állásbörze

Október 14–15-én ismét megrendezik a nagymúltú Műegyetemi Állásbörzét, amely nem csupán a munkaadókat és a hallgatókat hozza össze, hanem pontos képet is ad arról, milyen elvárásokkal lép a munkaerőpiacra a jövő műszaki értelmisége.
2025. 10. 03. 17:00
Megosztás:

Megkezdte munkáját az Erdészeti Klímaadaptációs Fórum

"Kidolgoztuk azokat a hosszú távú terveket, feladatokat, amelyek a gyakorlati erdőgazdálkodók számára nyújtanak támpontot a jövőben" - közölte az Agrárminisztérium (AM) pénteki közleménye szerint Mocz András, a tárca erdőkért felelős helyettes államtitkára.
2025. 10. 03. 16:30
Megosztás:

FAO: csökkentek a globális élelmiszerárak szeptemberben

Szeptemberben csökkent az élelmiszerek világpiaci ára az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete (FAO) honlapján pénteken közzétett adatok szerint.
2025. 10. 03. 16:00
Megosztás:

Megkezdődött a képviselőházi választás Csehországban

Megkezdődött a képviselőházi választás péntek délután Csehországban, ahol a voksolás már hagyományosan kétnapos.
2025. 10. 03. 15:30
Megosztás:

A Kormány a Széchenyi Mikrohitel MAX+ keretében magasabb hitelösszeggel és szélesebb felhasználási lehetőségekkel támogatja a hazai kkv-k növekedését

A Kormány mindent megtesz a hazai mikro, kis- és középvállalkozások beruházásainak támogatása, termelékenységük növelése és méretugrásuk elősegítése érdekében. Ezért a Nemzetgazdasági Minisztérium módosította a Széchenyi Mikrohitel Max+ hiteltermék üzletszabályzatát.
2025. 10. 03. 15:00
Megosztás:

Megérkeztek a fővárosba az első elektromos csuklós autóbuszok

Megérkeztek a fővárosba az elektromos csuklós autóbuszok első példányai, amelyek a már felkészítés és tesztelés alatt álló, harminc szóló elektromos jármű mellé csatlakoznak - közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) pénteken az MTI-vel.
2025. 10. 03. 14:30
Megosztás:

Alig több mint 4 millió tonna lehet a 2025 évi kukoricatermés

Az aszályos nyár miatt idén hektáronként 5,6 tonna terméshozam mellett várhatóan 4-4,2 millió tonna lesz a hazai kukoricatermés. Az egyre sűrűbben jelentkező időjárási szélsőségek miatt nagyon kiszámíthatatlanná váló környezetben a termelők a korábbinál jóval óvatosabban közelítenek ehhez a növényhez, ami a vetésterület gyors zsugorodásában is megmutatkozik: míg 10-15 évvel ezelőtt még 1,2 millió hektáron termesztettek kukoricát, idén már mindössze 750 ezer hektár volt a vetésterület.
2025. 10. 03. 14:00
Megosztás: