Bajban a kereskedelem: a vásárlók 69%-a visszafogja a kiadásait

Minden korcsoportban egyre emelkedő számot mutat a vásárlók azon aránya, akik nemcsak pénzügyi helyzetük miatt aggódnak, de visszafogják a nem feltétlenül szükséges kiadásaikat. Az új értékesítési csatornák bevonása és az influencerek alkalmazása kulcsfontosságú lehet a vásárlásösztönzés szempontjából.

Bajban a kereskedelem: a vásárlók 69%-a visszafogja a kiadásait

Fenekestől felfordultak a vásárlási viselkedésmódok az utóbbi időben – derül ki a Capgemini Kutatóintézet fogyasztói trendeket vizsgáló éves kutatásából, amely a megnövekedett megélhetési költségek fogyasztói szokásokra gyakorolt hatásait tárja fel. A 11 országban, 11 300 fogyasztó megkérdezésével folytatott felmérés eredményei szerint a fogyasztók közel háromnegyede (73%) kevesebbszer vásárol impulzívan, míg 69%-uk visszafogja a nem létfontosságú termékekre fordított kiadásait, mint az elektronikai termékek, játékok, az éttermi étkezés, ahogy elhalasztja a luxuscikkek vásárlását is.

A legtöbb korcsoport most a spórolásra koncentrál

A kutatás egyértelműen rávilágít arra, hogy a vásárlók jelentős része számára jelenleg a spórolás az egyik legfontosabb tényező, ha kiadásról van szó. A fogyasztók 61%-a aggódik pénzügyi helyzete miatt, köztük az ezredfordulón születettek (66%) és az X generáció tagjai (64%) aggódnak a leginkább, míg a „baby boom” idején születettek (55%) a legkevésbé. E kényszerítő tényezők leküzdése érdekében a fogyasztók majdnem fele (44%) nyilatkozta az, hogy csökkenti összkiadásait; ez emelkedést jelent 2020 novemberéhez képest, amikor a válaszadók 33%-a jelentette ki ugyanezt. A pénzmegtakarítás tehát sok ember számára most az első helyen áll. Ezt támasztja alá az is, hogy a fogyasztók 64%-a hipermarketekből és diszkont áruházakból vásárol, míg 65%-uk a kereskedelmi láncok olcsóbb, saját márkás termékeit vagy az olcsó márkákat választja.

„A kiskereskedelmi vállalkozásoknak most lehetőségük van drámaian újragondolni működési stratégiájukat, hogy ellenálljanak ennek a viharnak. Új piacok létrehozásával, működési módjuk átalakításával és a költségek optimalizálásával a vállalkozások sikert érhetnek el anélkül, hogy engedményeket tennének a fenntarthatóság vagy az átfogó ügyfélélmény rovására” - mondta Lindsey Mazza, a Capgemini Csoport Globális Kiskereskedelmi Vezetője. „Ha a technológiát intelligens kereslettervezés, készletgazdálkodás és automatizált működés érdekében hasznosítjuk, az nem csupán a költségek csökkentésében és a haszonkulcsok fenntartásában segíthet, hanem fenntarthatósági előnyökkel is járhat a szervezetek számára.”

A fenntartható módon előállított termékekért sem szívesen fizetünk már többet

Míg a vásárlók korábban kevésbé akadtak fenn azon, ha egy fenntartható módon előállított termék ára magasabb, most ezen a téren is változás tapasztalható. Bár ez továbbra is fontos szempont a vásárlók számára, mostanra a fogyasztók csupán 41%-a nyilatkozott úgy, hogy hajlandó többet fizetni egy olyan termékért, amelyet fenntartható módon állították elő. Ez az arány jelentős visszaesés a 2020-as statisztikához képest, amikor a fogyasztók 57%-a mondta azt, hogy hajlandó az átlagosnál magasabb árat fizet ezen termékekért.

Mindezek függvényében a márkáknak és kiskereskedőknek át kell értékelniük árképzési stratégiájukat annak érdekében, hogy a fogyasztók számára megfizethető árú, mégis fenntartható lehetőségeket is nyújtsanak, továbbá olyan hűségprogramokat kínáljanak, amelyek abban is segítik a vásárlókat, hogy megbirkózzanak a jelenlegi válsággal. A munkaerő elosztásával, technológia-vezérelt ellátási lánc kialakításával és a raktári műveletek automatizálásával is nagyban elősegíthetik mindezt, a költségek egyidejű csökkentése mellett.

Kiemelt szerep az új értékesítési csatornáknak és az influencereknek

A kutatás egyértelműen rávilágít arra is, hogy a közösségi médiában szereplő véleményvezérek befolyását kihasználva – valamint az új csatornákra való terjeszkedés révén – a márkák új árbevételi és növekedési lehetőségeket aknázhatnak ki. A közösségi média hatására vásárló fogyasztók 70%-a nyilatkozott úgy, hogy megbízik a véleményvezérekben, amikor azok használják a terméket és megosztják saját tapasztalataikat, beszámolóikat azzal kapcsolatban. A Z generáció tagjai mutatják ezen a téren a legnagyobb elköteleződést, mivel majdnem felük (48%) online véleményvezéreken keresztül fedez fel új termékeket és 32%-uk meg is vásárolja azt.

Az olcsóbb modellek után jövőre a kínai prémiumautók tarolhatják le az európai piacot

Látványosan gyors átalakulás zajlik a magyar autópiacon, amelyen a kínai márkák olcsóbb modelljei villámgyorsan szereztek stabil részesedést. A vásárlók nyitottsága, a kereskedők átalakuló szerepe, az egyszerűbb gyártási és konfigurációs modell, valamint az árak olyan versenykörnyezetet hoztak létre együttesen, amelyben az erős szabályozói nyomásnak is kitett hagyományos márkáknak radikálisan alkalmazkodniuk kell.
2025. 12. 20. 07:00
Megosztás:

Európai egyetem magyar vezetője kapott rangos üzleti díjat

A Fiatal Vállalkozók Hete záróeseményén Noll-Batek Frigyes, a Varsovia Üzleti és Alkalmazott Tudományok Egyetemének prorektora vehette át a FIVOSZ különdíját. A díj elismeri a magyar irányítású Pozsonyi Kihelyezett Tagozat négy év alatti gyors növekedését, az innovációt, a jövő vállalkozóinak és vezetőinek képzése iránti elkötelezettséget. A 2021-ben indult pozsonyi intézmény mára több mint 3000 hallgatót ért el, ezzel a Varsovia lett a legtöbb magyarországi diákot képző külföldi egyetem. A prorektor szerint a siker a közösség, a gyakorlatorientált képzés és a nyitott, ponthatár nélküli felvételi rendszer érdeme, ahol valódi teljesítmény áll a diploma megszerzése mögött.
2025. 12. 20. 06:00
Megosztás:

Jó évet zár a BYD 2025-ben

A BYD kiváló évet zár 2025-ben, az első 11 hónapban összesen 4,182 millió autót gyártott, ez 2024 azonos időszakához viszonyítva 11,3 százalékos növekedés - tájékoztatta a BYD Company Limited az MTI-t közleményben abból az alkalomból, hogy a cég kínai, Jinan városában működő üzemében legyártották a 15 milliomodik NEV (új energiákkal hajtott) autót.
2025. 12. 20. 05:00
Megosztás:

Ekkora hitelre futja a legutóbbi átlagfizetésből

Októberben a magyarországi bruttó átlagkereset már megközelítette a 700 ezer forintot, ami 8,7%-os emelkedést jelent év/év alapon. Ugyanakkor a nettó átlagkereset 482 400 forint, míg a nettó medián kereset 401 100 forint volt, ami 10%-os, illetve 10,3%-os emelkedést jelentett az előző év azonos időszakihoz képest. A reálkereset ennél jóval szerényebb mértékben, 5,5%-kal emelkedett egy év leforgása alatt. A fentiek fényében a Bank360 annak számolt utána, hogy mekkora lakáshitelre, illetve mekkora személyi hitelre elegendő az októberi átlag- és mediánbér.
2025. 12. 20. 04:00
Megosztás:

Vényírási jogosultságot kapnak a gyógyszerészek

A szakmai díjak jubileumi díjátadóján jelentették be a történelmi jelentőségű döntést.
2025. 12. 20. 03:00
Megosztás:

Ha a bruttó béred kisebb, mint 692.700 Ft, akkor rossz hírünk van számodra!

Magyarországon tovább nőttek a jövedelmek: októberben a bruttó átlagkereset elérte a 692 700 forintot, ami 8,7 százalékos növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest. A nettó átlagbér ennél is nagyobb ütemben, egy év alatt már 10 százalékkal emelkedett. Mindez kedvező hír azoknak is, akik kölcsön felvételén gondolkodnak, mivel a magasabb fizetés lehetővé teszi nagyobb havi törlesztőrészlet vállalását. Miért fontos ezzel foglalkozni most?
2025. 12. 20. 02:00
Megosztás:

Itt a vége! Az EURÓ árfolyama már nem lesz olcsóbb

Nem várható további forint-erősödés: a gazdasági növekedés átmeneti felgyorsulására számítanak jövőre az OTP Bank elemzői.
2025. 12. 20. 01:00
Megosztás:

Dobáld ki a kukába a sárga csekkeket - itt van helyette a qvik

Mostantól az elektronikus közüzemi számlák is fizethetők qvik fizetéssel a Díjnet online felületén.
2025. 12. 20. 00:01
Megosztás:

Felbontja adásvételi megállapodását az MVM és az E.ON

Közös megegyezéssel megszűnik pénteken az MVM Csoportnak az E.ON Csoporttal 2024. december 16-án kötött adásvételi megállapodása, amely az E.ON Energie Románia 68 százalékos részesedésének, valamint az E.ON Asist Complet 98 százalékos részesedésének megvásárlásáról szól - tájékoztatta az MVM pénteken az MTI-t.
2025. 12. 19. 23:00
Megosztás:

Miért esik ma a piac? Szűkül a likviditás – A Digitap ($TAP) akár nyolcszorozhat, mint banki token, a legjobb kriptovaluta befektetés 2026-ra

A kriptopiac ma vörösen izzik, ahogy a likviditás szűkül, és a kockázati étvágy csökken a digitális eszközök körében. A Bitcoin kulcsfontosságú támaszszintek alá süllyedt, ami megrázta a főbb altcoinokat, például az Ethereumot, az XRP-t, a Solanát és a Cardanót, miközben a piacon félelem uralkodik: a Crypto Fear & Greed Index 22 pontra zuhant.
2025. 12. 19. 21:00
Megosztás:

A geotextília: értékes eszköz a kertészkedéshez

A kertészkedés sok eszközt igényel, de kevés olyan hasznos, mint a geotextília. Ez az anyag nemcsak esztétikai, hanem hőszigetelő és gyomirtó tulajdonságairól is híres. Miért olyan népszerű, és milyen előnyöket nyújthat?
2025. 12. 19. 20:00
Megosztás:

A Konecta és a SPEEEX stratégiai együttműködésre lép

A Konecta, a globális ügyfélélmény- (CX) és digitális szolgáltatások vezető szereplője bejelentette, hogy stratégiai partnerséget kötött a SPEEEX-szel, Koszovó egyik legnagyobb BPO vállalatával. A megállapodás célja, hogy innovatív, közeli kiszervezésű, többnyelvű ügyfélélmény- és digitális megoldásokat nyújtsanak a DACH régió és az európai piacok ügyfelei számára. A koszovói szolgáltatóközpont kulcsfontosságú szerepet tölt majd be: magas színvonalú német nyelvű szolgáltatásokat kínál, valamint angol, francia és olasz nyelvi kapacitással támogatja a komplex, technológia-alapú ügyfélműveleteket.
2025. 12. 19. 19:00
Megosztás:

Optimistább a növekedést illetően az EKB

Az Európai Központi Bank a várakozásunknak és a széleskörű piaci várakozásoknak is megfelelően 2,00%-on hagyta a betéti rátát - olvasható az MBH Bank friss elemzésében.
2025. 12. 19. 18:00
Megosztás:

Dagad a magyar lakossági tartozások, miközben készpénzt is egyre többen vesznek fel hitelkártyával

Közel nyolcéves csúcsra nőtt októberre a hitelkártya-követelések összege, miközben a harmadik negyedévben a megszokott volumen háromszorosára ugrott a hitelkártyás készpénzfelvételek értéke is – hívja fel a figyelmet a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője. Biztató ugyanakkor, hogy a hitelkártya-követelések nagyjából felét még a kamatmentes időszakban visszafizetik a kártyabirtokosok.
2025. 12. 19. 17:00
Megosztás:

Így támogatta a rászoruló családokat a Magyar Posta az adventi időszakban

Több mint 4 millió forinttal támogatta a rászoruló családokat a Magyar Posta az adventi időszakban - közölte a Magyar Posta Zrt. csütörtökön az MTI-vel.
2025. 12. 19. 16:00
Megosztás:

Alvó Ripple (XRP) aktiválása: Hogyan biztosít a FleetMining új növekedési lehetőségeket a tulajdonosoknak, 100 dolláros regisztrációs bónusszal?

Az XRP egy kriptovaluta, amelynek célja a pénzügyi tranzakciós folyamatok hatékonyabbá, gyorsabbá és olcsóbbá tétele. Úgy tervezték, hogy valós idejű fizetéseket és országon belüli átutalásokat tegyen lehetővé, különösen a pénzügyi intézmények felé.
2025. 12. 19. 14:45
Megosztás:

Beépíthető készülékek: A modern konyha titkos fegyverei

Te hogy látod, mennyire befolyásolja a konyhád hangulatát a háztartási gépek megjelenése? A beépíthető készülékek praktikus megoldásokkal szolgálnak a mindennapokban, ráadásul olyan esztétikai előnyöket kínálnak, amelyek révén a konyhai elemek és a gépek szinte egybeolvadnak. Ennek köszönhetően az elérhető hely is teljes mértékben kihasználható.
2025. 12. 19. 14:00
Megosztás:

Új illatok a mosásban

Gondolt már valaha arra, hogyan adhat hozzá egy friss illat is az Ön megjelenéséhez? Az öltözködés sokkal több, mint a színek és formák játéka, mivel a megfelelő illat csak fokozhatja az élményt. Az illatok hatása egyre nagyobb szerepet játszik a textíliák ápolásában, hiszen egy illatos ruhadarab az önbizalmat is fokozhatja. De hogyan változhat a mosás folyamata érzéki élménnyé?
2025. 12. 19. 12:30
Megosztás:

Karácsonyi logisztikai roham: nő a rendelésvolumen, csökken a kosárérték – nehéz szezon vár a webshopokra

A PwC 2025-ös karácsonyi felmérése szerint idén több magyar vásárló tervez online ajándékot rendelni, miközben az egy főre jutó költés visszaesett. Ez azt jelenti, hogy a webshopok a korábbi éveknél nagyobb rendelésvolumennel, ugyanakkor kisebb kosárértékekkel szembesülnek – a logisztikát pedig az ünnepi időszakban minden eddiginél nagyobb terhelés érheti. A kapacitáskezelés és a gyors kiszállítás a vásárlói elégedettség legfontosabb tényezőjévé válik, ami a fulfillment-szolgáltatók szerepét is felértékeli.
2025. 12. 19. 12:00
Megosztás:

Minden harminc év alatti édesanya szja-mentes januártól

Kedvezően változnak 2026. január 1-jétől a harminc év alatti édesanyák adómentességének szabályai. A kedvezmény jövőre már nemcsak az átlagbérig, hanem a kedvezmény alapját képező jövedelmek teljes összege után érvényesíthető, és a kedvezmény ettől az időponttól a 2023 előtt született gyermekek után is igénybe vehető - hívta fel a figyelmet pénteki közleményében a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV).
2025. 12. 19. 11:00
Megosztás: