Együttműködővé vált a GVH-val népszerű influenszer

A Gazdasági Versenyhivatal 2024 tavaszán indított versenyfelügyeleti eljárásokat hat hazai influenszerrel és több hirdető céggel szemben. A GVH a hazai tartalomgyártók reklámozási gyakorlatának áttekintése érdekében lefolytatott online ellenőrzés (ún. sweep) keretében észlelt számos hiányosságot a véleményvezérek marketingtevékenységében. A GVH feltárta, hogy mindössze az influenszerek 20%-a tartja be minden esetben a reklámjelleg feltüntetésére vonatkozó szabályokat, a többség (54%) általában jelzi a promóciós tartalom tényét, de nem mindig, míg a véleményvezérek mintegy negyede soha, vagy csak nagyon ritkán tesz közzé bárminemű tájékoztatást.
Elsőként a „Rolix” YouTube-csatornát üzemeltető Kása Roland ügyében zárult le a vizsgálat. Most pedig a GVH befejezte Halmi Bencével és több vállalkozással szemben indított versenyfelügyeleti eljárást.
A nemzeti versenyhatóság megállapította, hogy Halmi Bence és cége a Shelby Rent Kft. 2023 augusztusától 2024. június 15-éig a „halmibence” Instagram és TikTok-csatornákon közzétett kereskedelmi kommunikációkkal azt a hamis benyomás keltették, hogy Halmi Bence nem a saját vállalkozásával, gazdasági tevékenységével vagy szakmájával összefüggő célból jár el, amikor az egyes kommunikációkban nem jelölték azok promóciós jellegét, megsértve a vonatkozó jogszabályi előírást.
A GVH ismételten felhívja a hazai influenszerek, illetve az érintett ügynökségek és hirdetők figyelmét, hogy a tartalmak közzétevőinek többek között jól észlelhetően, hangsúlyosan, szembetűnően, egyszerűen, egyértelműen és közérthetően szükséges feltüntetniük, ha a közzétett tartalomért ellenszolgáltatásban részesültek. A konkrét ügy kapcsán a GVH hangsúlyozza, hogy ez akkor is kötelező megtenniük, ha a véleményvezér saját vállalkozását, termékeit vagy szolgáltatásait népszerűsíti. A nemzeti versenyhatóság a véleményvezérek és ügynökségek figyelmébe ajánlja a 2022 végén frissített influenszer marketing tájékoztatóját, amely gyakorlat-központúan, pozitív és negatív példák szemléltetésével mutatja be, miként lehet jogszerűen eleget tenni a fogyasztók tájékoztatását biztosító elvárásoknak.
Az ügy kapcsán a GVH arra is felhívja a vállalkozások figyelmét, hogy megéri együttműködni a nemzeti versenyhatósággal. A GVH – a versenytörvényben foglaltaknak megfelelően – számos együttműködési lehetőséget biztosít a cégek számára, mind fogyasztóvédelmi, mind versenyjogi ügyek esetében. A megfelelő együttműködési formák kiválasztásával jelentősen csökkenthető a kiszabott bírság, és akár teljesen el is kerülhető a pénzbeli szankció. Fontos, hogy az érintett vállalkozások már az eljárás kezdeti szakaszában is együttműködést tanúsítsanak.
A Gazdasági Versenyhivatal továbbra is kiemelt figyelmet fordít a gyermekek és fiatalok – mint sérülékeny fogyasztói csoport – védelmére. A GVH a Digitális Tudatosság Programjával többek között arra törekszik, hogy felébressze a gyermekek tudatosságát a digitális tér kockázataival kapcsolatban.