Kínai autómárkák robbanásszerű növekedése – így alakul az EU autópiaca 2025-ben
2025 első kilenc hónapjában az új autók regisztrációja 0,9%-kal emelkedett az Európai Unióban, ám a szeptemberi hónap kiugró, 10%-os növekedést hozott. Az új modellek bevezetése és a frissített kínálat különösen Németországban, Franciaországban és Olaszországban pörgette fel az eladásokat – írja a flottakezelés specialistája cikkében.
A pozitív trend mögött azonban jelentős szerkezeti változások húzódnak: miközben a hagyományos benzines és dízel autók térvesztése folytatódik, az alternatív hajtásláncok térnyerése is fokozatos, de nem forradalmi.
A hibridek viszik a prímet
A hibrid járművek 2025 első kilenc hónapjában az EU-s autópiac 34,7%-át fedték le – ezzel továbbra is ez a kategória a legnépszerűbb. A mild hibrideket is magába foglaló csoport a vásárlók számára vonzó kompromisszumot kínál: alacsonyabb fogyasztást, de megszokott vezetési élményt.
A tölthető hibridek (PHEV) részesedése 9% volt az év eddigi részében, míg szeptemberben 10,3%-ra nőtt. Az elektromos autók (BEV) aránya ezzel szemben 16,1% – ami javulás ugyan a tavalyi 13,1%-hoz képest, de még mindig távol van az uniós zöld célkitűzésektől.
A belső égésű motorok visszaszorulnak
A benzines autók 27,7%-os, a dízelek pedig 9,3%-os részesedéssel zárták a január–szeptemberi időszakot. Szeptemberben az arányuk tovább csökkent – 24,9% és 8,1% közé –, ami jól mutatja, hogy a vásárlók elmozdultak a villamosított hajtások irányába.
Az alternatív hajtású járművek, vagyis az elektromos, hibrid és tölthető hibrid modellek összesen 32,4%-ot tettek ki szeptemberben. Ez előrelépés, de még mindig azt jelenti, hogy az EU-ban eladott új autók kétharmada hagyományos üzemanyaggal működik.
Kínai márkák: új korszak kezdete
A szeptemberi 10%-os piaci növekedést elsősorban a kínai márkák húzták. A SAIC Motor 80%-kal, a BYD pedig lenyűgöző 272%-kal növelte eladásait 2024 szeptemberéhez képest. A Cupra 55,9%-os, a Citroën 43,9%-os, az Alfa Romeo 61,5%-os növekedést produkált, de a legnagyobb figyelmet egyértelműen a kínai offenzíva kapta – olvasható a NextAuto cikkében.
Ezek a márkák már nem csupán a belépő szintű elektromos szegmensben jelennek meg, hanem a középkategóriában is versenyképesek lettek. A kedvező ár, a fejlett technológia és az egyre jobb minőség miatt a kínai gyártók komoly fenyegetést jelentenek az európai autóipar számára.
Az elektromos átállás még nem fordulópont
Bár a számok alapján a piac mozgásban van, az elektromos átállás továbbra sem gyorsul eléggé ahhoz, hogy az EU elérje 2035-ös célját: a belső égésű motorok teljes kivezetését. A következő években az igazi kérdés az lesz, hogy az európai gyártók fel tudják-e venni a versenyt a kínai márkák tempójával – vagy az elektromos korszakot végül mások vezetik be Európába.