Mekkora a gond a Tesla-nál?
Elon Musk vállalata azt jelentette be, hogy az idei második negyedévben 4,8%-kal kevesebb autót szállított le, mint egy évvel korábban. Ez önmagában nem túl pozitív, de akkor mégis minek örült a piac? A válasz az, hogy az elemzők ennél is nagyobb visszaesést vártak, így egy kevésbé rossz forgatókönyv valósult meg.
Azt első negyedévhez képest a mostani 443.956 darab leszállított autó előrelépést jelent, de mégiscsak kevesebb, mint egy évvel ezelőtt. Főleg úgy, hogy eközben a Nemzetközi Energiaügynökség szerint a 2023-as 13,7 millióról idén várhatóan 16,6 millió járműre emelkedik az elektromos járművek értékesítése globálisan.
Tehát miközben a piac nagyobb lesz, a Tesla azonban kevesebb autót tud értékesíteni annak ellenére, hogy több ízben is csökkentette az árait. A versenytársak a Tesla rovására tudják növelni piaci részesedésüket, különösen az olcsóbb kínai gyártók. Az amerikai és európai vámemelések valószínűleg csak kisebb mértékben lassíthatják ezt a folyamatot (főleg, hogy az európai szigor a Tesla Kínában gyártott autóit is érintheti).
Viszont nem csak a kínaiak, hanem a Tesla hazai riválisai, például a Rivian és a GM is növelni tudta elektromos autó eladásait az előző negyedévben, utóbbi mindegy 40%-kal éves összevetésben. Persze ez náluk csak közel 40 ezer járművet jelent, ami a Tesla eladásainak kevesebb, mint egy tizede.
Mindenesetre ez a tendencia kevés jóval kecsegtet a Tesla szempontjából. A várakozások szerint a második negyedévben 26%-kal alacsonyabb profitot ért el a vállalat, mint egy évvel korábban, ami a megemelkedett költségekkel és az árcsökkentések miatt beszűkült marzsokkal magyarázható. Eközben az elmúlt napokban látott nagy mértékű emelkedés után technikailag már túlvetté vált a részvény. A csökkenő nyereség pedig ritkán jár együtt az árfolyam emelkedésével, így nem árt az óvatosság.