10 éve, hogy elindult a hazai útdíjrendszer

Éppen 10 évvel ezelőtt, 2013. július 1-én vezették be hazánkban a megtett úttal arányos elektronikus útdíjfizetési rendszert. A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. által működtetett HU-GO rendszert az Európai Unió már az induláskor a leginnovatívabb útdíjszedési megoldásként értékelte. Az e-útdíj rendszernek köszönhetően az állam az elmúlt évtizedben megközelítőleg 2500 milliárd forint költségvetési bevételre tett szert.

10 éve, hogy elindult a hazai útdíjrendszer

A HU-GO elektronikus útdíjfizetési rendszer a 3,5 tonna feletti tehergépjárművek úthasználata után, a megtett úttal arányosan fizetendő útdíj rendezéséhez biztosítja a kereteket 2013. július 1-je óta. Az e-útdíj rendszer, amellett, hogy előteremti az úthálózat fejlesztésének és működtetésének finanszírozását, követi „a használó és szennyező fizet” európai uniós irányelvet is, amelynek megfelelően mindenki valóban csak annyit fizet, amilyen mértékben használja a díjköteles úthálózatot, illetve amennyire szennyezi a környezetet. A fizetendő útdíj mértéke – a megtett út hossza mellett – függ az út kategóriája (gyorsforgalmi- vagy főút) és a jármű kategóriája (J2, J3, J4) mellett a jármű környezetvédelmi (EURO) besorolásától is.

„Az elmúlt 10 év tapasztalatairól elmondható, hogy a HU-GO elektronikus útdíjfizetési rendszer jelentős mértékben hozzájárulhatott a közúti árufuvarozás fejlesztéséhez. Ma már a megszolgált útdíj 97 százalékának (2023. májusi adat) bevallása fedélzeti eszközön keresztül történik, ami a többet és rendszeresen fuvarozók számára a kényelmesebb, biztonságosabb megoldást jelenti. Viszonylati jegyet mindössze a fennmaradó 3 százalék esetében vesznek. Ezzel szemben, az első teljes évben, 2014-ben még csak 60 százalék volt előbbiek aránya, és a megszolgált útdíj mintegy 40 százalékát viszonylati jeggyel rendezték a fuvarozók.” – mondta el dr. Bozóky Alex, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ Zrt.) vezérigazgatója.

Hozzátette: „Emellett a tehergépjárművek között egyre több a legmodernebb, a környezetünket legkevésbé szennyező, EURO 6 besorolású gépkocsi. Csak az elmúlt 5 évet és a gyorsforgalmi utakat tekintve elmondható, hogy idén májusban több mint kétszer annyi (225%) ilyen járművet láttak a NÚSZ Zrt. kamerái, mint 2018 ugyanezen hónapjában. Ezzel párhuzamosan például az EURO 5 besorolású járművek száma 45, az EURO 4 besorolásúaké 43, az EURO 3 besorolásúaké pedig 57 százalékkal csökkent ugyanitt. Hasonló arányokat láthatunk a főutak esetében is.”

A NÚSZ Zrt. adatai szerint a HU-GO rendszerben regisztrált fuvarozó ügyfelek és gépjárművek száma az elmúlt 10 évben folyamatosan emelkedett, mára előbbi megközelíti a 150 ezret, utóbbi pedig meghaladja a 900 ezer darabot.

A hazai díjköteles utakon 2022-ben mintegy 430 ezer darab tehergépjárművet látott a NÚSZ Zrt. ellenőrzési rendszere, 12 százalékkal többet, mint a működés első teljes évében, 2014-ben. Közülük – a járművek honosságát tekintve elmondható, hogy – a magyarok vannak a legtöbben: számuk 105,5 ezer darab volt 2022-ben, és 2014-ben is. Őket a külföldi járművek közül (az egyedi rendszám darabszám alapján) sorrendben a román (2022: 74,6 ezer db), a lengyel (2022: 64,7 ezer db), a bolgár (2022: 27 ezer db), a szlovák (2022: 18,4 ezer db) és a német (2022: 14,5 ezer db) járművek követik.

Érdekesség, hogy míg a román, a lengyel és a bolgár járművek esetében mintegy 35 százalékos növekedést, addig a szlovák járművek esetében nagyjából 20, a német és cseh felségjelzésű járművek esetében 30 százalékot meghaladó mértékű csökkenés látszik a 2022-es év egyedi rendszám adatait a 2014-es adatokkal összehasonlítva. Továbbá, bár a darabszámot tekintve a TOP 5 külföldi ország között nem szerepel Törökország, a török felségjelzésű járművek száma majd 85 százalékkal ugrott meg 2022-re 2014-hez képest. Eközben olyan honosságú járművek is vannak, amelyekből a NÚSZ Zrt. ellenőrzési rendszere az elmúlt 10 évben mindössze egy-egy darabot „látott”, ilyen volt például egy venezuelai, egy mexikói, egy barbadosi, egy malajziai és egy nepáli tehergépkocsi. 

Az elmúlt 10 évben az útdíjköteles útszakaszok hossza 6 500 km-ről 7 300 km-re változott, a legforgalmasabb útszakasz az M0-ás autóút 30 - 36 km szelvény közötti szakasza. Míg 2022-ben a NÚSZ Zrt. fixen telepített kamerái 78,5 millió tehergépjármű-áthaladást rögzítették a díjköteles gyorsforgalmi és főutakon, csak az M0-ás legforgalmasabb szakaszán 4,6 millió járműdetektálás történt tavaly. Az áthaladásszámokat tekintve összességében elmondható, hogy 2014. óta nagyjából megháromszorozódott a forgalom a hazai díjköteles utakon.

A havi futásteljesítményre vonatkozó adatokból az is kiolvasható, hogy a megtett járműkm-ek 70 százalékát a tehergépjárművek a gyorsforgalmi utakon, 30 százalékát pedig a főutakon tették meg. Az elmúlt 5 évet (2018-2022) tekintve előbbi arány közel 8 százalékkal növekedett, azaz a forgalom gyorsforgalmi utakra terelődése irányába mutat.

Forradalmi áttörés a stabilcoinok piacán: A WSPN új megoldása lehetővé teszi vállalatoknak saját digitális valutáik kibocsátását

A stabilcoinok forradalma új szintre lép: a WSPN új, white-label infrastruktúrája lehetővé teszi, hogy akár bankok, pénzintézetek vagy fintech cégek percek alatt indítsanak saját, márkázott digitális valutát. A technológia nem csak a költségeket csökkenti, de egyszerűsíti a megfelelést és az integrációt is.
2025. 12. 05. 12:00
Megosztás:

Miért választ egyre több dolgozó elektromos kerékpárt a városi ingázáshoz?

Aki járt már hétköznap reggel autóval egy nagyobb városban, pontosan tudja, milyen érzés: araszolás, türelmetlen dudálás, drága parkolás, és persze az a bizonyos „már megint elkések” érzés.
2025. 12. 05. 11:30
Megosztás:

A japán hozamok tovább emelkedtek

A japán hozamok tovább emelkedtek: a tízéves hozam közel húszéves csúcson jár, közelítve a 2%-ot.
2025. 12. 05. 11:00
Megosztás:

Mire számíthatnak a befektetők pénteken?

Kazuo Ueda, a japán jegybank elnöke a semleges kamatszinttel kapcsolatos bizonytalanságról beszélt.
2025. 12. 05. 10:30
Megosztás:

Erősödéssel nyitottak a vezető nyugat-európai tőzsdék

Pluszban indítottak a vezető nyugat-európai tőzsdék pénteken.
2025. 12. 05. 10:00
Megosztás:

Nem találták az irányt a vezető amerikai indexek

Nem találták az irányt a vezető amerikai indexek, így csekély elmozdulásokkal fejezték be a csütörtöki napot.
2025. 12. 05. 09:30
Megosztás:

Csütörtökön felfelé vették az irányt a vezető európai indexek

Csütörtökön felfelé vették az irányt a vezető európai indexek. A páneurópai STOXX 600 0,45%-kal, a DAX 0,8%-kal, a CAC 40 0,4%-kal, az FTSE 100 0,2%-kal került feljebb. Az emelkedést az autógyártók (+2,4%) és az ipari részvények (+1,3%) vezették.
2025. 12. 05. 09:05
Megosztás:

Vállalkozói bankszámlák díjai 2026-ban

Míg a lakossági bankszámlák esetében – a kormányzati beavatkozás hatására – 2026. június 30-ig önkéntes díjemelési stopot vállaltak a bankok, addig a vállalkozói ügyfelek számára semmilyen fékező mechanizmus nem létezik.
2025. 12. 05. 08:30
Megosztás:

Az építőiparban fokozatos élénkülésre lehet számítani jövőre

Az építőiparban jövőre nem gyors visszapattanásra, hanem lassú, fokozatos élénkülésre lehet számítani, amelyet elsősorban a lakossági felújítások, az energiahatékonyságot ösztönző programok és a kedvezményes hitelek hajtanak - közölte trendelemzése alapján a Mapei Kft. az MTI-vel.
2025. 12. 05. 08:00
Megosztás:

Ez történt a forinttal péntek reggelre

Gyengült a forint péntek reggelre a főbb devizákkal szemben az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 12. 05. 07:15
Megosztás:

Megerősített ügyelettel készül az ünnepekre az E.ON

Megerősített ügyelettel készül az ünnepekre az E.ON, váratlan meghibásodás esetén azonnal megkezdi a javítást.
2025. 12. 05. 06:30
Megosztás:

Tízezreket kapott vissza idén több mint 1 millió megtakarító az adójából

Fejenként átlagosan 65 ezer forintos adójóváírást kaptak idén azok, akik nyugdíjra gyűjtögetnek, illetve egészségpénztárban takarékoskodnak – tudta meg a Grantis a Nemzeti Adó- és Vámhivataltól (NAV). Idén már közel 1,1 millió fő részesült adóvisszatérítésben. A megtakarítók számlájára összesen mintegy 70 milliárd forintos adójóváírás érkezett.
2025. 12. 05. 06:00
Megosztás:

Aki befolyásolhat egy közbeszerzést, azt már az előkészítéskor ki kell zárni

Converging Roads of Integrity 2025 címmel kétnapos nemzetközi konferenciát szervezett az Integritás Hatóság december 1-jén és 2-án. Az összeférhetetlenség megelőzésének és feltárásának legjobb gyakorlatairól a Közbeszerzési Hatóság elnöke beszélgetett dr. Dencső Balázzsal (EUTAF), dr. Kéri Zoltánnal (KTM, Nemzeti Fejlesztési Központ), valamint dr. Nagy-Fribiczer Gabriellával (Integritás Hatóság).
2025. 12. 05. 05:00
Megosztás:

Kevesebb túlzsúfolt lakás, terjed a megújuló energia – Hogy élünk Európában?

A közelmúltban publikálta az Eurostat szokásos éves átfogó jelentését a lakhatási viszonyokról, ebben rengeteg érdekes adatot láthatunk európai összehasonlításban. A számok egyelőre 2024-re vonatkoznak, de jellemzően több éves, vagy akár évtizedes tendenciák is látszanak, vagyis nem csak pillanatfelvételként érdemes kezelni az elemzést.
2025. 12. 05. 04:30
Megosztás:

Rekordmagas költségek sújtják a Bitcoin bányászatot – csak a leghatékonyabb szereplők maradhatnak talpon

A Bitcoin bányászat történetének egyik legdrágább időszakába lépett: friss adatok szerint jelentősen megugrott az egy BTC előállításához szükséges költség. A CoinShares legújabb jelentése nemcsak az iparági költségek megoszlását mutatja be, hanem arra is rámutat, hogy egyre inkább szakadék tátong a hatékony és a veszteséges bányászok között. Vajon kik élik túl ezt az időszakot, és mi vár a szektorra, ha a Bitcoin árfolyama nem emelkedik újra?
2025. 12. 05. 03:30
Megosztás:

A Kraken és a Deutsche Börse összefog: Új korszak kezdődhet a hagyományos és digitális piacok integrációjában

December 4-én újabb történelmi együttműködést jelentettek be: a kriptotőzsde élvonalába tartozó Kraken stratégiai partnerségre lépett a Deutsche Börse Group-pal. A cél: áthidalni a hagyományos pénzügyi piacok és a digitális eszközök közötti szakadékot, és új lehetőségeket nyitni az intézményi szereplők előtt. A partnerség első lépései az FX (devizapiac), derivatívák és eszközmegőrzés területén történnek — természetesen a szabályozói jóváhagyás mellett.
2025. 12. 05. 03:00
Megosztás:

Fizetésemelés? Ne is álmodj róla 2026-ban!A munkáltatók fele nem tervez fizetésemelést jövőre

A magyar cégek összesen 52 százaléka tervezi a fizetések emelését 2026-ra, átlagosan 8 százalékos mértékben. Tavaly hasonló arányban nyilatkoztak így a vállalati döntéshozók, októberig mégis jelentősen több helyen volt bérfejlesztés.
2025. 12. 05. 02:30
Megosztás:

Hogyan segíthet a kolokáció a hálózathoz való hozzáférésben?

A hálózati kapacitások szűkösségére tekintettel a hazai villamos energia szektorban egyre nagyobb kihívást jelent a növekvő volumenű időjárásfüggő termelés és villamos energia tárolók rendszerbe integrálása. A kolokációs modellek megjelenése új lehetőségeket kínál a piaci szereplők számára, ugyanakkor számos jogi és finanszírozási kérdést vet fel. Simon Gábor, a DLA Piper Hungary energia szakterületének vezetője összefoglalja a legfontosabb trendeket, szabályozási kereteket és nyitott problémákat.
2025. 12. 05. 02:00
Megosztás:

Ezért jobb qvikkel fizetni – már az e-számláknál is elérhető az ingyenes átutalás

Számos előnye van más fizetési megoldásokkal szemben a qviknek, amely már a Díjneten is választható. A szolgáltatásnak köszönhetően például azok is gyorsabban és biztonságosan fizethetik számláikat, akik nem szeretnék megadni a bankkártyaadataikat az online számlafizetés során. Emellett általánosságban is tovább egyszerűsödött a számlafizetés a Díjnet felületén.
2025. 12. 05. 01:30
Megosztás:

Tovább bővül a Hungarian Startup University Program

Tovább bővül a Hungarian Startup University Program (HSUP), amelynek célja, hogy bevezesse az egyetemi hallgatókat az innovációs és vállalkozói gondolkodásba - mondta Bódis László innovációért felelős helyettes államtitkár az M1 aktuális csatornán csütörtökön.
2025. 12. 05. 01:00
Megosztás: