Csőre töltve a Nabucco?
2009. 06. 24. 13:40
Reálisan nézve júliusban aláírható a Nabucco-vezetékkel kapcsolatos kormányközi-megállapodás, mivel a dokumentumról szóló szakértői tárgyalások lényegében befejeződtek, s már csak a pontos szövegezés van hátra - mondta a vezeték nemzetközi koordinációját ellátó nagykövet az Országgyűlés Nabucco eseti bizottság ülésén szerdán - tudósít az MTI. (PorfitLine.hu)
Bayer József kifejtette, május közepe óta két kormányközi konferencia volt, az egyeztetések lényegében megtörténtek, s ha péntekig egyik érdekelt ország sem jelez kifogásokat, szakértői szinten lezárultnak tekinthetők a kormányközi megállapodással kapcsolatos egyeztetések. Bayer Mihály a vezeték finanszírozásáról elmondta, az Európai Beruházási Bank (EIB) a költségek 25 százalékát, mintegy 2 milliárd eurót adna a vezetékre, míg az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) 1 milliárd eurót hitelezne. Hozzátette, a Nabucco-nak nem finanszírozási oldalról vannak-lesznek problémái, mivel több kereskedelmi bank is érdeklődik iránta. A Nabucco-konzorcium szereplőinek mintegy 2,5 milliárd eurót kell betenniük, s elképzelhető az is, hogy komoly uniós finanszírozást is kaphat a vezeték. A nagykövet amerikai tárgyalásairól elmondta, az Obama-adminisztráció is komoly támogatást ígér a Nabucco-nak. Ugyanakkor Amerika szélesebb dimenzióban értékeli a problémát, s a Nabucco-t a déli energiafolyosó megvalósulása, illetve Európa energiabiztonsága szempontjából is vizsgálja. Kérdésekre válaszolva a nagykövet a Nabucco International Board létrehozásáról elmondta, ez politikai és szervezeti kérdés is. Politikai érdeklődés van a felállítása iránt, de például Törökország és az Európai Bizottság is azt üzente, nem kell elsietni a létrehozását. Ankara például a kormányközi megállapodás aláírása után hozná létre a vezeték képviseletében politikailag is fellépő szervezetet. A nagykövet elmondta, a Nabucco-konzorciumnak három dolgot kell figyelembe vennie: legyen vezeték, gázkínálat és gázkereslet. S e három tényezőnek egy időben kell megjelennie. Úgy vélte, mivel a Nabucco-országok konzorciumban résztvevő vállalatai különböző mértékben vannak állami, illetve magánkézben, különböző a kockázatvállalási képességük is. Ez pedig meghatározhatja, hogy melyik vállalat, mekkora részt vállal a vezeték finanszírozásából. Az ülésen Julia Nanay, az amerikai PFC Energy orosz és kaszpi térséggel foglalkozó igazgatója elmondta, a csővezeték építése fontos kérdés Amerikában is, s az Amerikai Egyesült Államok például támogatja azt, hogy Türkmenisztánból eljusson a földgáz Európába. Hozzátette, Amerika további erőfeszítéseket tesz azért, hogy a Kaszpi-tengerben megépüljön a gázt Európa felé továbbító csővezeték. A szakértő úgy vélte, a Nabucco 2011-2012-re nem lesz kész, de nem látja annyira reménytelennek a helyzetet, mint ahogyan azt időnként "olvassuk a sajtóban". Aláhúzta, lehet hogy a Nabucco-nak nem azonnal lesz jövője, de mivel nagy bankok hajlandók finanszírozni, pár év alatt lezajlik az építési folyamat. Reményét fejezet ki, hogy a Nabucco gázvezeték építésében érdekelt országok hamarosan aláírják a kormányközi megállapodást, köztük Törökország is. Kérdésekre válaszolva kifejtette, mivel Európában is nő a gázfelhasználás, fontos a források diverzifikálása. Az már nehezebb kérdés, hogyan lehet kihozni a gázt a közép-ázsiai térségből, például Iránból. Úgy vélte, a Nabucco vezetékbe táplálandó gáz rendelkezésre áll majd, például részben Kurdisztánból, s 2016-2018 táján Azerbajdzsánból is. A Nabucco vezeték kiépítésében a Mol Nyrt. mellett az osztrák OMV, a román Transgaz, a török Botas, a bolgár Bulgargaz, valamint a német RWE vesz részt. A tervek szerint a Közel-Keletet és Közép-Ázsiát az Európai Unióval Törökországon és Dél-Európán keresztül összekötő Nabucco csővezeték összesen 3.300 kilométer hosszú lesz, a beruházás költsége 7,9 milliárd eurót tesz ki. A vezeték áthalad Magyarországon és kikerüli Ukrajnát. Az alapforgatókönyv alapján 2011-ben 8 milliárd, 2020-ban pedig 25,5 milliárd köbméter, míg a csúcs-forgatókönyv alapján 2011-ben 13 milliárd, 2020-ban pedig 31 milliárd köbméter földgázszállítási kapacitással fog működni a vezeték.
Bayer József kifejtette, május közepe óta két kormányközi konferencia volt, az egyeztetések lényegében megtörténtek, s ha péntekig egyik érdekelt ország sem jelez kifogásokat, szakértői szinten lezárultnak tekinthetők a kormányközi megállapodással kapcsolatos egyeztetések. Bayer Mihály a vezeték finanszírozásáról elmondta, az Európai Beruházási Bank (EIB) a költségek 25 százalékát, mintegy 2 milliárd eurót adna a vezetékre, míg az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) 1 milliárd eurót hitelezne. Hozzátette, a Nabucco-nak nem finanszírozási oldalról vannak-lesznek problémái, mivel több kereskedelmi bank is érdeklődik iránta. A Nabucco-konzorcium szereplőinek mintegy 2,5 milliárd eurót kell betenniük, s elképzelhető az is, hogy komoly uniós finanszírozást is kaphat a vezeték. A nagykövet amerikai tárgyalásairól elmondta, az Obama-adminisztráció is komoly támogatást ígér a Nabucco-nak. Ugyanakkor Amerika szélesebb dimenzióban értékeli a problémát, s a Nabucco-t a déli energiafolyosó megvalósulása, illetve Európa energiabiztonsága szempontjából is vizsgálja. Kérdésekre válaszolva a nagykövet a Nabucco International Board létrehozásáról elmondta, ez politikai és szervezeti kérdés is. Politikai érdeklődés van a felállítása iránt, de például Törökország és az Európai Bizottság is azt üzente, nem kell elsietni a létrehozását. Ankara például a kormányközi megállapodás aláírása után hozná létre a vezeték képviseletében politikailag is fellépő szervezetet. A nagykövet elmondta, a Nabucco-konzorciumnak három dolgot kell figyelembe vennie: legyen vezeték, gázkínálat és gázkereslet. S e három tényezőnek egy időben kell megjelennie. Úgy vélte, mivel a Nabucco-országok konzorciumban résztvevő vállalatai különböző mértékben vannak állami, illetve magánkézben, különböző a kockázatvállalási képességük is. Ez pedig meghatározhatja, hogy melyik vállalat, mekkora részt vállal a vezeték finanszírozásából. Az ülésen Julia Nanay, az amerikai PFC Energy orosz és kaszpi térséggel foglalkozó igazgatója elmondta, a csővezeték építése fontos kérdés Amerikában is, s az Amerikai Egyesült Államok például támogatja azt, hogy Türkmenisztánból eljusson a földgáz Európába. Hozzátette, Amerika további erőfeszítéseket tesz azért, hogy a Kaszpi-tengerben megépüljön a gázt Európa felé továbbító csővezeték. A szakértő úgy vélte, a Nabucco 2011-2012-re nem lesz kész, de nem látja annyira reménytelennek a helyzetet, mint ahogyan azt időnként "olvassuk a sajtóban". Aláhúzta, lehet hogy a Nabucco-nak nem azonnal lesz jövője, de mivel nagy bankok hajlandók finanszírozni, pár év alatt lezajlik az építési folyamat. Reményét fejezet ki, hogy a Nabucco gázvezeték építésében érdekelt országok hamarosan aláírják a kormányközi megállapodást, köztük Törökország is. Kérdésekre válaszolva kifejtette, mivel Európában is nő a gázfelhasználás, fontos a források diverzifikálása. Az már nehezebb kérdés, hogyan lehet kihozni a gázt a közép-ázsiai térségből, például Iránból. Úgy vélte, a Nabucco vezetékbe táplálandó gáz rendelkezésre áll majd, például részben Kurdisztánból, s 2016-2018 táján Azerbajdzsánból is. A Nabucco vezeték kiépítésében a Mol Nyrt. mellett az osztrák OMV, a román Transgaz, a török Botas, a bolgár Bulgargaz, valamint a német RWE vesz részt. A tervek szerint a Közel-Keletet és Közép-Ázsiát az Európai Unióval Törökországon és Dél-Európán keresztül összekötő Nabucco csővezeték összesen 3.300 kilométer hosszú lesz, a beruházás költsége 7,9 milliárd eurót tesz ki. A vezeték áthalad Magyarországon és kikerüli Ukrajnát. Az alapforgatókönyv alapján 2011-ben 8 milliárd, 2020-ban pedig 25,5 milliárd köbméter, míg a csúcs-forgatókönyv alapján 2011-ben 13 milliárd, 2020-ban pedig 31 milliárd köbméter földgázszállítási kapacitással fog működni a vezeték.
Magyarország élen jár az agrárdigitalizációban
A magyar agrárszektor élen jár az innováció és digitalizáció terén, hiszen az adatvezérelt termelés, a precíziós gazdálkodás, a robotika és az időjárásálló termelés ma már a hazai mezőgazdaság és élelmiszeripar szerves részét képezi - hangsúlyozta Ökrös Oszkár helyettes államtitkár a budapesti nemzetközi Tudományos és Innovációs Héten az Agrárminisztérium (AM) szerdai közleménye szerint.
Szingapúrba irányuló LNG-szállításról véglegesített megállapodást a MET Csoport és a Keppel
A svájci központú MET Csoport – tradingért felelős leányvállalatán, a MET International-en keresztül – megállapodást véglegesített a Keppel Infrastruktúra Divíziójával (Keppel), évi 0,5 millió tonna LNG hosszútávú szállításáról. Ez megerősíti a partnerséget a MET és a Keppel, a MET 10 százalékos tulajdonosa között. A Keppelt a MET a saját LNG-portfóliójából látja el, amely egyre inkább Ázsiára összpontosít, a cég európai importstruktúrájára támaszkodva. A partnerség növeli az ellátásbiztonságot és a forrásdiverzifikációt Szingapúrban.
Úgy nőhet a házasságkötések száma az Otthon Start miatt, hogy ez nem is feltétele az igénylésének
A házasságkötések száma az elmúlt években folyamatosan csökkent, tavaly már mindössze 46 561 párt adtak össze az anyakönyvvezetők, ami 35 százalékos csökkenés 2021-hez képest. Fülöp Norbert Attila, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője szerint az Otthon Start hitel berobbanása annak ellenére megfordíthatja a negatív trendet, hogy a kedvezményes, legfeljebb 3 százalékos kamattal elérhető konstrukciónak nem feltétele sem a gyermekvállalás, sem a házasság.
Megjöttek az első számok az Otthon Start indulásáról – változatos képet mutat a piac élénkülése
Az Otthon Start Program bejelentése előtti héthez képest 94 százalékkal nőtt az eladó lakóingatlanok iránti kereslet a program indulását követő első héten. Vagyis lényegében duplázásról van szó. Országosan az 50-100 millió forintos ársávba tartozó lakóingatlanok iránti kereslet 118 százalékkal, a legfeljebb 50 millió forintért eladásra szánt társaik esetében pedig bő 80 százalékos volt a keresletbővülés június vége és szeptember eleje között. A 150 millió feletti árkategóriában is nőtt a telefonos érdeklődések száma, de ebben a kategóriában a bővülés mértéke jóval visszafogottabb, és a kereslet volumene is jóval kisebb. Éves összevetésben is erősödés látható, országosan 50 százalékkal több érdeklődő jelent meg a piacon az Otthon Start Program bejelentése óta eltelt hetekben.
Ez a 10 legnépszerűbb SUV gépkocsi most a magyar autósok körében
Továbbra is toronymagasan vezet a BMW X-sorozat a legnépszerűbb SUV-ok toplistáján - derül ki a Használtautó.hu legfrissebb, 2025 első nyolc hónapjára vonatkozó statisztikáiból. A toplistán szereplő modellek iránt összesen közel 224 ezer érdeklődés érkezett, ami azt mutatja: a SUV-ok töretlenül népszerűek a magyar piacon. A prémium kategóriás BMW-k mellett ugyanakkor a kedvezőbb árú és fenntartású Suzuki Vitara, Toyota RAV4 vagy Dacia Duster is stabilan tartja magát a vásárlók érdeklődésének középpontjában.
Nemzetközi díjat hozott haza a Budapesti Értéktőzsde
Nemzetközi elismerésben részesült a Budapesti Értéktőzsde, amelyet a „CEE’s Best Exchange for Financial Literacy” (Közép- és Kelet-Európa legjobb pénzügyi edukációs tőzsdéje) kategóriában nyert el a Euromoney Capital Markets Awards díjátadón. A díj a pénzügyi tudatosság fejlesztését szolgáló programokat és kezdeményezéseket jutalmazza, amelyekben a BÉT hosszú ideje kiemelkedik a régióban, érdemben hozzájárulva a hazai tőkepiac minél szélesebb körű megismertetéséhez.
Gyopáros Alpár: közel 1500 falusi kisbolt kapott fejlesztési támogatást
A Magyar Falu Program keretében közel 1500, napi fogyasztási cikket értékesítő üzlet kapott fejlesztési támogatást, legtöbbjük ezzel a bezárástól menekült meg - olvasható a modern települések fejlesztéséért felelős kormánybiztos szerdai Facebook-bejegyzésében.
NGM: újra lesz közvetlen járat Toronto és Budapest között
Jövő júniustól újraindul a korábban rendkívül népszerű közvetlen repülőjárat Budapest és Toronto között. A még magasabb szolgáltatási színvonallal visszatérő légi összeköttetést az Air Canada szélestörzsű 787-9 Dreamliner repülőgéppel teljesíti, amelynek fedélzetén az utasok három utazási osztály közül választhatnak majd - közölte Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter közösségi oldalán szerdán.
Mivel fűtsünk ha nem lesz gáz vagy az Unió betiltja a gázkazánokat?
A magyar otthonok fűtését legnagyobb arányban földgázzal oldják meg. A KSH statisztikái alapján 2019-ben az ország 2877 településén működött vezetékes gázszolgáltatás. Az ellátottság 2000 és 2005 között jelentősen bővült, ekkor 80%-ról 91%-ra emelkedett, majd ezt követően érdemi változás nem történt. A háztartások 73%-ában alkalmaztak gázt a lakások fűtésére. A gázhálózatra csatlakoztatott otthonok aránya Pest, Fejér és Csongrád-Csanád megyében volt a legnagyobb (83, illetve 81–81%), míg a legalacsonyabb Komárom-Esztergom, Tolna és Baranya megyében (46, illetve 54–54%).
Így látják a jövő autóját Kínában és Németországban
Míg a kínai vezetők mindenekelőtt fejlett technológiákat várnak el a jövő járműveitől, a németek számára a biztonság a legfontosabb – derül ki az AUMOVIO legfrissebb nemzetközi felméréséből, amelyet a vállalat az „IAA Mobility 2025” kiállítás megnyitóján mutatott be Münchenben. Az AUMOVIO a Continental Automotive üzletágából létrejött, új, önálló autóipari és mobilitási technológiai vállalat, amely 2025 szeptemberétől működik saját márkanév alatt.
Javulóban a cégek létszámbővítési várakozásai
A hazai munkáltatók várakozásai 2025 utolsó negyedévére javuló foglalkoztatási mutatókat vetítenek előre. Ebben az időszakban a magyar cégek 25 százaléka tervezi bővíteni jelenlegi munkaerőkeretét, miközben csökkentést csupán 17 százalékuk tervez – derül ki a Manpower Magyarország ma közzétett Munkaerőpiaci Előrejelzéséből.
Hány forint lesz egy EURÓ 2025 végén és 2026 végén?
Az idei stagnálás után jövőre növekedhet a magyar gazdaság, az export és a beruházások várható élénkülésével a GDP 2,3 százalékkal bővülhet 2026-ban. Az árrésstop és a viszonylag erős forint árfolyam inkább hűti, míg a mezőgazdasági termelői árak alakulása fűtheti az inflációt, amely idén 4,7, míg jövőre 4,1 százalék lehet. A forint ugyan jelenleg kissé felülértékelt, a nemzetközi és a belföldi kamatok különbözete azonban segít fenntartani az árfolyamot. Egy euró idén év végén 405, míg 2026 végén 410 forint lehet.