Csőre töltve a Nabucco?
2009. 06. 24. 13:40
Reálisan nézve júliusban aláírható a Nabucco-vezetékkel kapcsolatos kormányközi-megállapodás, mivel a dokumentumról szóló szakértői tárgyalások lényegében befejeződtek, s már csak a pontos szövegezés van hátra - mondta a vezeték nemzetközi koordinációját ellátó nagykövet az Országgyűlés Nabucco eseti bizottság ülésén szerdán - tudósít az MTI. (PorfitLine.hu)
Bayer József kifejtette, május közepe óta két kormányközi konferencia volt, az egyeztetések lényegében megtörténtek, s ha péntekig egyik érdekelt ország sem jelez kifogásokat, szakértői szinten lezárultnak tekinthetők a kormányközi megállapodással kapcsolatos egyeztetések. Bayer Mihály a vezeték finanszírozásáról elmondta, az Európai Beruházási Bank (EIB) a költségek 25 százalékát, mintegy 2 milliárd eurót adna a vezetékre, míg az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) 1 milliárd eurót hitelezne. Hozzátette, a Nabucco-nak nem finanszírozási oldalról vannak-lesznek problémái, mivel több kereskedelmi bank is érdeklődik iránta. A Nabucco-konzorcium szereplőinek mintegy 2,5 milliárd eurót kell betenniük, s elképzelhető az is, hogy komoly uniós finanszírozást is kaphat a vezeték. A nagykövet amerikai tárgyalásairól elmondta, az Obama-adminisztráció is komoly támogatást ígér a Nabucco-nak. Ugyanakkor Amerika szélesebb dimenzióban értékeli a problémát, s a Nabucco-t a déli energiafolyosó megvalósulása, illetve Európa energiabiztonsága szempontjából is vizsgálja. Kérdésekre válaszolva a nagykövet a Nabucco International Board létrehozásáról elmondta, ez politikai és szervezeti kérdés is. Politikai érdeklődés van a felállítása iránt, de például Törökország és az Európai Bizottság is azt üzente, nem kell elsietni a létrehozását. Ankara például a kormányközi megállapodás aláírása után hozná létre a vezeték képviseletében politikailag is fellépő szervezetet. A nagykövet elmondta, a Nabucco-konzorciumnak három dolgot kell figyelembe vennie: legyen vezeték, gázkínálat és gázkereslet. S e három tényezőnek egy időben kell megjelennie. Úgy vélte, mivel a Nabucco-országok konzorciumban résztvevő vállalatai különböző mértékben vannak állami, illetve magánkézben, különböző a kockázatvállalási képességük is. Ez pedig meghatározhatja, hogy melyik vállalat, mekkora részt vállal a vezeték finanszírozásából. Az ülésen Julia Nanay, az amerikai PFC Energy orosz és kaszpi térséggel foglalkozó igazgatója elmondta, a csővezeték építése fontos kérdés Amerikában is, s az Amerikai Egyesült Államok például támogatja azt, hogy Türkmenisztánból eljusson a földgáz Európába. Hozzátette, Amerika további erőfeszítéseket tesz azért, hogy a Kaszpi-tengerben megépüljön a gázt Európa felé továbbító csővezeték. A szakértő úgy vélte, a Nabucco 2011-2012-re nem lesz kész, de nem látja annyira reménytelennek a helyzetet, mint ahogyan azt időnként "olvassuk a sajtóban". Aláhúzta, lehet hogy a Nabucco-nak nem azonnal lesz jövője, de mivel nagy bankok hajlandók finanszírozni, pár év alatt lezajlik az építési folyamat. Reményét fejezet ki, hogy a Nabucco gázvezeték építésében érdekelt országok hamarosan aláírják a kormányközi megállapodást, köztük Törökország is. Kérdésekre válaszolva kifejtette, mivel Európában is nő a gázfelhasználás, fontos a források diverzifikálása. Az már nehezebb kérdés, hogyan lehet kihozni a gázt a közép-ázsiai térségből, például Iránból. Úgy vélte, a Nabucco vezetékbe táplálandó gáz rendelkezésre áll majd, például részben Kurdisztánból, s 2016-2018 táján Azerbajdzsánból is. A Nabucco vezeték kiépítésében a Mol Nyrt. mellett az osztrák OMV, a román Transgaz, a török Botas, a bolgár Bulgargaz, valamint a német RWE vesz részt. A tervek szerint a Közel-Keletet és Közép-Ázsiát az Európai Unióval Törökországon és Dél-Európán keresztül összekötő Nabucco csővezeték összesen 3.300 kilométer hosszú lesz, a beruházás költsége 7,9 milliárd eurót tesz ki. A vezeték áthalad Magyarországon és kikerüli Ukrajnát. Az alapforgatókönyv alapján 2011-ben 8 milliárd, 2020-ban pedig 25,5 milliárd köbméter, míg a csúcs-forgatókönyv alapján 2011-ben 13 milliárd, 2020-ban pedig 31 milliárd köbméter földgázszállítási kapacitással fog működni a vezeték.
Bayer József kifejtette, május közepe óta két kormányközi konferencia volt, az egyeztetések lényegében megtörténtek, s ha péntekig egyik érdekelt ország sem jelez kifogásokat, szakértői szinten lezárultnak tekinthetők a kormányközi megállapodással kapcsolatos egyeztetések. Bayer Mihály a vezeték finanszírozásáról elmondta, az Európai Beruházási Bank (EIB) a költségek 25 százalékát, mintegy 2 milliárd eurót adna a vezetékre, míg az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) 1 milliárd eurót hitelezne. Hozzátette, a Nabucco-nak nem finanszírozási oldalról vannak-lesznek problémái, mivel több kereskedelmi bank is érdeklődik iránta. A Nabucco-konzorcium szereplőinek mintegy 2,5 milliárd eurót kell betenniük, s elképzelhető az is, hogy komoly uniós finanszírozást is kaphat a vezeték. A nagykövet amerikai tárgyalásairól elmondta, az Obama-adminisztráció is komoly támogatást ígér a Nabucco-nak. Ugyanakkor Amerika szélesebb dimenzióban értékeli a problémát, s a Nabucco-t a déli energiafolyosó megvalósulása, illetve Európa energiabiztonsága szempontjából is vizsgálja. Kérdésekre válaszolva a nagykövet a Nabucco International Board létrehozásáról elmondta, ez politikai és szervezeti kérdés is. Politikai érdeklődés van a felállítása iránt, de például Törökország és az Európai Bizottság is azt üzente, nem kell elsietni a létrehozását. Ankara például a kormányközi megállapodás aláírása után hozná létre a vezeték képviseletében politikailag is fellépő szervezetet. A nagykövet elmondta, a Nabucco-konzorciumnak három dolgot kell figyelembe vennie: legyen vezeték, gázkínálat és gázkereslet. S e három tényezőnek egy időben kell megjelennie. Úgy vélte, mivel a Nabucco-országok konzorciumban résztvevő vállalatai különböző mértékben vannak állami, illetve magánkézben, különböző a kockázatvállalási képességük is. Ez pedig meghatározhatja, hogy melyik vállalat, mekkora részt vállal a vezeték finanszírozásából. Az ülésen Julia Nanay, az amerikai PFC Energy orosz és kaszpi térséggel foglalkozó igazgatója elmondta, a csővezeték építése fontos kérdés Amerikában is, s az Amerikai Egyesült Államok például támogatja azt, hogy Türkmenisztánból eljusson a földgáz Európába. Hozzátette, Amerika további erőfeszítéseket tesz azért, hogy a Kaszpi-tengerben megépüljön a gázt Európa felé továbbító csővezeték. A szakértő úgy vélte, a Nabucco 2011-2012-re nem lesz kész, de nem látja annyira reménytelennek a helyzetet, mint ahogyan azt időnként "olvassuk a sajtóban". Aláhúzta, lehet hogy a Nabucco-nak nem azonnal lesz jövője, de mivel nagy bankok hajlandók finanszírozni, pár év alatt lezajlik az építési folyamat. Reményét fejezet ki, hogy a Nabucco gázvezeték építésében érdekelt országok hamarosan aláírják a kormányközi megállapodást, köztük Törökország is. Kérdésekre válaszolva kifejtette, mivel Európában is nő a gázfelhasználás, fontos a források diverzifikálása. Az már nehezebb kérdés, hogyan lehet kihozni a gázt a közép-ázsiai térségből, például Iránból. Úgy vélte, a Nabucco vezetékbe táplálandó gáz rendelkezésre áll majd, például részben Kurdisztánból, s 2016-2018 táján Azerbajdzsánból is. A Nabucco vezeték kiépítésében a Mol Nyrt. mellett az osztrák OMV, a román Transgaz, a török Botas, a bolgár Bulgargaz, valamint a német RWE vesz részt. A tervek szerint a Közel-Keletet és Közép-Ázsiát az Európai Unióval Törökországon és Dél-Európán keresztül összekötő Nabucco csővezeték összesen 3.300 kilométer hosszú lesz, a beruházás költsége 7,9 milliárd eurót tesz ki. A vezeték áthalad Magyarországon és kikerüli Ukrajnát. Az alapforgatókönyv alapján 2011-ben 8 milliárd, 2020-ban pedig 25,5 milliárd köbméter, míg a csúcs-forgatókönyv alapján 2011-ben 13 milliárd, 2020-ban pedig 31 milliárd köbméter földgázszállítási kapacitással fog működni a vezeték.
Zöld lakáshitelek: fél százaléknyi kamatkedvezmény is milliókat érhet
Miközben az első lakásvásárlók az Otthon Start hitelre várnak, nem szabad megfeledkezni arról, hogy Magyarországon a lakóépületek jelentős része az elavult, energiapazarló kategóriába tartozik – ez nemcsak magas rezsiköltséget, hanem számottevő klímaterhelést is jelent. Az eddig megismert feltételek alapján az Otthon Start programnak nem lesz külön zöld követelménye, de ennek ellenére sokan használhatják akár zöld otthon vásárlására is. Aki pedig nem felel meg az új program kritériumainak, az a meglévő kedvezményes zöld hitelekkel is akár milliókat spórolhat, ha korszerűsítésre vagy energiahatékony otthon vásárlására vállalkozna. A támogatott konstrukciókhoz alacsonyabb önerő, kamatkedvezmény és akár vissza nem térítendő támogatás is társul.
A Colonnade Biztosító és az IBUSZ együttműködésével új nyaralási lehetőség az UNITRAVEL károsult utasainak
Rendhagyó megoldással segíti a fizetésképtelenné vált UNITRAVEL Kft. érintett ügyfeleit a Colonnade Biztosító a nyári főszezon közepén. Az utasok két lehetőség közül választhatnak: továbbra is dönthetnek úgy, hogy kárigényüket a biztosítóhoz nyújtják be, vagy – az IBUSZ Utazási Irodák Kft. közreműködésével – az eredetileg lefoglalt útjukra mehetnek el.
Miért választaná bárki az 5%-os lakáshitelt, ha van 3%-os is?
Várhatóan szeptembertől indul az új Otthon Start Program, amely kedvező, végig fix, 3%-os kamatozású lakáshitellel nyújt támogatást azoknak, akik most vásárolnák meg első otthonukat. Felmerülhet a kérdés: ha elérhető lesz egy ilyen kedvező hitel, miért választaná bárki a jelenleg még igényelhető, szintén az első lakáshoz jutást segítő 5%-os kamatplafonos lakáshitelt? A money.hu elemzése szerint a válasz az időzítésen, a jogosultsági feltételeken és a hitel rugalmasságán múlik - bizonyos esetekben még mindig lehet racionális döntés az 5%-os konstrukció.
Miért fontos a megfelelő munkaruha az egyes iparágakban?
Mindannyian tisztában vagyunk azzal, hogy a megfelelő munkaruha elengedhetetlen a munkahelyi biztonság és kényelem szempontjából. Akár egy építkezésen dolgozunk, akár egy gyárban vagy más környezetben tevékenykedünk a munkaruha segít megvédeni bennünket a különféle veszélyektől. Ebben a bejegyzésben részletesen foglalkozunk azzal, hogy miért fontosak ezek a ruhadarabok és milyen szempontokat érdemes figyelembe venni a kiválasztás során.
Az elmúlt 10 év legtöbb beavatkozást igénylő viharán vagyunk túl – tanulságok, főbb kártípusok és kárenyhítési teendők
A július 7-i héten Magyarországra lecsapó óriási vihar nyomán hatalmas károk keletkeztek, rekordszámú kárbejelentést kapott a katasztrófavédelem és a biztosítók is. A BM Katasztrófavédelmi Főigazgatóság adatai alapján[1] az elmúlt tíz év legtöbb tűzoltói beavatkozást igényló viharán vagyunk túl, kétszer annyi alkalommal kellett beavatkozniuk, mint az eddig csúcstartó 2023 augusztusi vihar idején, szám szerint több mint 11 ezer alkalommal.
Avia Masters: Az Újgenerációs Crash Játék Részletes Ismertetője
Az <a href="https://aviamastersgame.hu/" target="_blank">Avia Masters</a> egy forradalmi újdonság a szerencsejáték-iparban, amely a BGaming fejlesztőcsapat alkotása. Ez a modern crash-stílusú online játék a repülési témát és a hagyományos Aviator-típusú játékmechanikát ötvözi egy teljesen új, izgalmas élménnyé, amely különösen népszerű a magyar játékosok körében.
Indíts XRP alapú felhőbányászatot – keress akár napi 9 999 dollárt!
Jelenleg az XRP piaci kapitalizációja alacsonyabb a tényleges értékénél, ami arra utalhat, hogy a piac konszolidációs vagy további korrekciós szakaszban van – ahogy az korábbi visszaesések során is előfordult. Ha az XRP nem tudja tartani a kulcsfontosságú támasz szinteket, akkor magas volatilitású zónába léphet, ami jelentősen megnehezítheti az érdemi helyreállást.
Bullitt teherbringával két keréken élvezheted a város szabadságát
Koppenhága utcáin született meg a Bullitt teherbringa ötlete, amikor két dán bringás úgy döntött, újragondolja a városi közlekedést. A céljuk egyszerű volt: egy olyan kétkerekűt alkotni, ami a bringázás szabadságát ötvözi a teherbírással és a stílussal. Így született meg a legendás Bullitt, amely mára a világ nagyvárosainak elengedhetetlen szereplője lett. Könnyű váza, letisztult dizájnja és döbbenetes stabilitása miatt nemcsak szállítmányozók, hanem családok, futárok és bringás kalandorok kedvence is lett.
Helium hálózat: az ipari IoT új korszakának kezdete
A digitális átalakulás időszakában az ipari szektor egyre jobban támaszkodik az internetre kapcsolt eszközökre, amelyeket az IoT, azaz a dolgok internete fogalommal illetnek. A hatékony adatkommunikáció megbízhatósága és költséghatékonysága azonban komoly kihívások elé állítja a vállalatokat.
Miért lehet jó választás a könnyűszerkezetes lemezgarázs?
Eszedbe jutott már, mennyi időt és energiát spórolhatsz egy mobilgarázs telepítésével? A könnyűszerkezetes megoldások egyre népszerűbbek, és ennek számos oka van. Az egyszerű telepítés és a mobilitás olyan előnyöket kínálnak, amelyeket nehéz figyelmen kívül hagyni. De vajon ez lenne a legjobb megoldás számodra?
Fellendülés a budapesti szállodapiacon
Dinamikus fellendülést mutat a budapesti és közép-kelet-európai szállodapiac, amely minden előzetes elemzői várakozást felülmúlt. Ezt a figyelemre méltó növekedést a turizmus újraindulása hajtja, ami elsősorban a belföldi kereslet újbóli megjelenésével, a nemzetközi utazók visszatérésével és a turisták utazási szokásainak átalakulásával magyarázható. Budapest továbbra is a régió egyik leglátogatottabb célpontja, emellett a befektetői bizalom országszerte erősödik, a szállodai szektor teljesítménye pedig egyre inkább megközelíti a pandémia előtti szintet, állapította meg a CBRE legfrissebb regionális piaci elemzése.