Drágul a svájci óra az erős frank miatt
A svájci frank tavaly az euróval szemben 16 százalékkal, a dollárral szemben 7 százalékkal erősödött. "Feltétlenül emelni kell az árakat, mert meg kell őrizni az iparág jövedelmezőségét" - mondta Philipe Leopolde-Metzger, az egyik ismert márka, a Piaget vezetője.
A márka tulajdonosa, az egyebek mellett a Roger Dubuis, a Baume and Mercier és a Jaeger-LeCoulte márkákat irányító Compaigne Financiere Richemont is arra készül, hogy hozzáigazítja a termékek árát a megváltozott árfolyamhoz. Az áremelés első hulláma áprilisra várható - áll a DowJones szerdai iparági körképében. Az ágazat exportja 2010 január-november között 14,6 milliárd svájci frankot tett ki, 22 százalékkal nőtt az egy évvel korábbihoz képest, és bőven felülmúlta a 2009 egészében elért 13,2 milliárdot az FH, a gyártókat tömörítő szakmai szövetség adatai szerint.
"A gyártók örülnek, hogy a piac túljutott a válságon, a frank árfolyama viszont aggodalmat okoz" - mondta Jean-Daniel Pasche, a szervezet elnöke. A frank erősödése csökkenti a versenyképességet, a gyártók így csak két dolgot tehetnek: emelik az árakat vagy szűkítik a haszonrést - tette hozzá. Az Audemars Piguet órák gyártója például már tavaly emelte az árakat, kétszer is.
Kényszerűségből, hiszen "a "svájci óra" elnevezés kötelezettségekkel jár, így például a gyártást nemigen lehet áttelepíteni más országba, az árfolyamhatást ezért csak áremeléssel lehet kivédeni - mondta Philippe Merk, az 1875 óta létező márka tulajdonos cégének vezérigazgatója. Ugyanakkor az iparág legnagyobb szereplője, a Swatch csoport forgalma minden korábbinál nagyobb volt tavaly. A cég szerdán megjelent beszámolója szerint 6,4 milliárd frank volt a forgalom, 18,8 százalékkal több az előző évinél. A legjobban az óra-ékszer üzletág teljesített, forgalma 24,5 százalékkal nőtt.