MÁV csőd? Senki sem tudja, honnan van az info...
A csütörtöki Magyar Nemzet egy minisztériumi háttéranyagra hivatkozva azt állítja: februártól nincs meg a fedezet a működés finanszírozására, "azaz nem jut bérre, energiára, megállnak a vonatok". Nem lesz pénz a szükséges minimális üzembiztonsági beruházásokra, vagyis a pálya biztonságos fenntartására, holott ezt nemcsak a MÁV, hanem egyéb vasúttársaságok is igénybe veszik.
Budai Bernadett a csütörtöki kormányszóvivői tájékoztatón hangsúlyozta: komolyabb beavatkozás nélkül a MÁV gazdálkodása valóban már a jövő év első félévében súlyos gazdálkodási krízishelyzetbe kerülhetne. Hozzátette: éppen ezért szükségesek kormányzati intézkedések, de ezek még a tervezési fázisban vannak. Tájékoztatása szerint a kormány három éves program keretében stabilizálná a MÁV helyzetét, átalakítaná egyebek közt a tarifa és a kedvezmények rendszerét, illetve a vállalati struktúrát.
"Nem felel meg a valóságnak a MÁV Zrt. csődhelyzetéről megjelent híresztelés. A vasúttársaság pénzügyi helyzete stabil, fizetőképessége biztosított" - olvasható abban a közleményben, amelyet a vasúttársaság csütörtök este juttatott el az MTI-hez. A MÁV közleménye szerint az előző évek eredményes gazdálkodásának következtében a MÁV Zrt. likviditási helyzete 2009-ben rendezett, kötelezettségeinek eddig is és ezt követően is rendben eleget tett és tesz. "Ennek, valamint közszolgáltatói státuszának köszönhetően a MÁV esetében a csődhelyzet nem értelmezhető kategória.
A társaság gazdálkodási és likviditási helyzetéről folyamatosan tájékoztatja vezető testületeit, valamint az alapítói jogokat gyakorló Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztériumot (KHEM)" - olvasható a dokumentumban. A közlemény szerint a MÁV Zrt. és legnagyobb leányvállalatai - MÁV-START Zrt., MÁV-TRAKCIÓ Zrt., MÁV-GÉPÉSZET Zrt. - 2007. és 2008. évi gazdálkodása nyereséges volt, 2008-ban a MÁV Zrt. eredménye elérte a 41 milliárd forintot. A MÁV csoport bevételei között meghatározó a KHEM által megrendelt személyszállítási tevékenység ellenértéke. A közlemény alapján jelenleg zajlik a társaság 2010-es tevékenységének tervezése, amelynek során kiemelt szempont a megrendelt szolgáltatás mérete, az ehhez kapcsolódó piaci és költségvetési költségtérítési források, azaz a pénzügyi háttér megtervezése, biztosítása.
Figyelembe véve, hogy a MÁV csoport tagjai szolgáltatók, a megrendelés ellenértékeként beérkező szolgáltatási bevételéből gazdálkodnak, így a megrendelővel történő egyeztetés a további, hosszú távú likviditási biztonság érdekében elengedhetetlen - ismerteti a MÁV közleménye.