Magyar autópálya - drágább mint máshol?
A képviselő arról kérdezte a minisztert, hogy "miért kerül nálunk nemzetközi viszonylatban lényegesen többe az autópálya-építés", A miniszteri válasz kiemeli, hogy a nemzeti előírások, a műszaki tartalom, az altalaj minősége, és még számos tényező befolyásolja az autópályák építési költségét. Például az M7-es autópálya Balatonkeresztúr-Nagykanizsa közötti szakaszán a kivitelezési költség átlagosan 1,3 milliárd forint volt kilométerenként.
Ezzel szemben a Balatonszárszó-Ordacsehi szakasz 3,3 milliárd forintba került fajlagosan, miután tőzeges talajon, lápvidékes területen épült. Az utóbbi időben lényegesen csökkent a fajlagos építési költség. Amíg 2005-ben egy kilométer autópálya átlagosan 3,1 milliárd forintba került az államnak, addig 2006-ban 2,2 milliárd, 2007-ben 2,1 milliárd, 2008-ban 1,4 milliárd, 2010-ben 1,8 milliárd, 2011-ben 1,4 milliárd forint volt a költség.
Ezek a számok nemzetközi viszonylatban átlagosnak mondhatóak - írta a nemzeti fejlesztési miniszter. Külföldi példákat alapul véve 2,34 milliárd forint körüli kilométerenkénti árral lehet számolni. A romániai észak-erdélyi autópályáért kilométerenként 16 millió dollárt, azaz mintegy 3 milliárd forintot kért a kivitelező - közölte a miniszter. (MTI)