Még mindig nem kezdődhet meg MO déli szakaszának építése
A társaság az MTI-hez csütörtökön eljutatott közleményében emlékeztet: 2009. október 26-án másodszor hirdettek eredményt az M0 érintett szakaszának bővítését célzó eljárásban. A közbeszerzés nyertese a legalacsonyabb összegű, a Közbeszerzési Döntőbizottság korábbi határozata alapján egyedül érvényes ajánlatot benyújtó M-0 déli ág II. Konzorcium volt, amelynek vezetője az A-HÍD Építő Zrt., tagjai pedig a KÖZGÉP Zrt., a STRABAG-MML Kft., valamint a Magyar Aszfalt Kft. és COLAS Hungária Kft.
A Közbeszerzési Döntőbizottság azonban csütörtökön megtiltotta a szerződés megkötését mindaddig, amíg érdemi döntés nem születik a korábbi győztes PORR Építési Kft. által október 29-én kezdeményezett jogorvoslati eljárásban - fűzik hozzá. A döntőbizottság korábban azért semmisítette meg az M0-ás autóút M6-os autópálya és 51. sz. főút közötti szakaszának kivitelezőjéről hozott közbeszerzési döntést, mert álláspontjuk szerint a 28,3 milliárd forintos ajánlattal jelentkező Porr Építési Kft. érvénytelen ajánlattal nyert.
Az M0-ás autóút érintett szakaszára 2009. március 28-án írtak ki pályázatot, amelyre összesen három ajánlat érkezett. Az ajánlatkérő NIF az első eljárás során a legalacsonyabb összegű, mintegy 28,3 milliárd forintos érvényes ajánlatot benyújtó Porr Építési Kft.-t hirdette ki az eljárás nyerteséül. Az eljárás további két résztvevője a Nemzetközi Vegyépszer Zrt., illetve A-HÍD Építő által vezetett M0 déli ág II. Konzorcium - amelynek tagja a KÖZGÉP Zrt., a STRABAG-MML Kft., a Magyar Aszfalt Kft. és a COLAS Hungária Kft. - jogorvoslati kérelemmel fordultak a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz.
A Közbeszerzési Döntőbizottság ezt követően megsemmisítette az eljárást lezáró döntést, és 5 millió forint pénzbírság megfizetésére kötelezte az ajánlatkérőt. A bizottság határozata szerint az ajánlatkérő jogsértően nyilvánította érvénytelennek M0 déli ág II. Konzorcium ajánlatát, míg érvényesnek a Porr Építési Kft.-ét, illetve a Nemzetközi Vegyépszer Zrt.-t. A határozat értelmében a Porr Építési Kft. ajánlata azért érvénytelen, mert nem felel meg a szerződés teljesítéséhez előírt alkalmassági követelményeknek, ugyanis a társaság csak részben igazolta, hogy a megfelelő gépek és szakemberek rendelkezésre állnak.
A társaság szeptember végén az Európai Bizottsághoz fordult a döntőbizottság ítéletének megsemmisítése érdekében. A Nemzetközi Vegyépszer Zrt. ajánlatát a Közbeszerzési Döntőbizottság azért nyilvánította érvénytelennek, mert a cég nem előírásszerűen nyújtotta be a csatolt költségvetést, illetve azt nem is javíthatta volna. Az M0 déli ág II. Konzorcium ajánlata a döntőbizottság jogi álláspontja szerint formailag volt hibás, amit a vállalat jogszerűen pótolt a kötelezettségvállalási nyilatkozat becsatolásával, ajánlata így nem minősül érvénytelennek.
A megismételt közbeszerzési eljárásban így a korábbi győztesnél mintegy 7 milliárd forinttal magasabb, 35 milliárd forintos ajánlattal, egyedüliként induló konzorcium nyerte el az M0 déli szektorának - egyelőre vizsgálat alatt álló - építési jogát. Az M0-ás autóút déli szakaszát érintő beruházással - a meglévő 2-szer 2 sávos autóút forgalmának folyamatos fenntartása mellett - megépül a második pálya 26 centiméter vastagságú beton burkolattal.
Ezzel az útszakasz kétszer három forgalmi plusz leállósávos autópályává bővül. A fejlesztés része három csomópont átépítése, valamint 11 műtárgy megépítése is, ez utóbbiak közül kettő folyami nagyhíd: a Hárosi Duna-híd, valamint a Soroksári Dunaág-híd. A környezet védelme érdekében 6,8 hektár véderdőt telepít, és 1.300 méter hosszúságban zajvédő falat épít a nyertes vállalkozó. A beruházás az Európai Unió támogatásával valósul meg, a KÖZOP (Közlekedési Operatív Program) keretében. A munkálatok tervezett befejezési határideje 2012. III. negyedéve.