Mire is jó egyáltalán a banki kódex?
A kódex aláírása jó esélyt ad arra, hogy helyreálljon az a bizalom, amely az utóbbi időben kicsit megingott a hitelezők, azaz a bankok és az ügyfelek között - hangsúlyozta a PSZÁF elnöke.
Farkas Ádám elmondta: a magatartási kódexben foglaltak vállalása önkéntes, s az elképzelések szerint a kódexhez minden szervezet csatlakozni fog, amely lakossági hitelezést folytat, beleértve a bankokat, lízingcégeket, pénzügyi vállalkozásokat, tágabb értelemben minden olyan szervezetet, amely a gazdaságban hitelezői oldalon áll.
A kódex a hitelezés egész folyamatát átfogja, beleértve a hitelekről adott információt, a szerződéskötés előkészítését, a hitel gondozását, és a problémás hitelek kezelését - jelezte a PSZÁF elnöke. A kódex alapelveit ismertetve a PSZÁF elnöke kiemelte az átláthatóságot, továbbá a szimmetrikus viszonyt, tehát hogy a szerződésmódosítás mind pozitív, mind negatív esetben egyforma gyorsasággal történjen. Fontosak továbbá az egyértelmű szabályok, amelyek a hitelezők viselkedését rögzítik az adósokkal szemben - mutatott rá.
A felügyelet elnöke hangsúlyozta: noha a kódex nem törvény, szorosan illeszkedik a jogszabályi környezethez. Farkas Ádám elmondta azt is: a magatartási kódex nem tartalmaz olyan elemeket, amelyek korlátozzák a bankok közötti versenyt. A kódex hatályba lépéséig a bankok vállalták, hogy nem változtatják egyoldalúan a szerződéseket. Binder István a PSZÁF szóvivője az MTI-nek elmondta, a tervek szerint december elsejével teszik majd fel honlapjukra azon bankok listáját, amelyek nem csatlakoznak a kódexhez. A csatlakozás lehetősége folyamatos - tette hozzá.