Roham indult a nyelvizsgákért
Friss sajtóhírek szerint a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája (HÖOK) idén újra nyelvvizsga-amnesztiát kér az Innovációs és Technológiai Minisztériumtól.
A HÖOK érvelésével szemben a Nyelvtudásért Egyesület az tapasztalja, hogy a nyelvvizsgázni kívánó nyelvtanulók, a nyelviskolák és a nyelvvizsgaközpontok többsége mára jól alkalmazkodott a járványhelyzethez: több száz nyelviskola közel egy éve folyamatosan kínál online formában és személyes jelenléttel egyaránt teljesíthető tanfolyamokat. A 2021. március közepén életbe lépett korlátozások miatt a nyelvoktatás és a nyelvvizsgáztatás csupán néhány hétre kényszerült az online térbe, április közepe óta pedig a tantermi oktatás és vizsgáztatás is zökkenőmentesen folytatódik.
A hagyományos, tantermi nyelvvizsgák mellett 2020 szeptemberétől nyolc nyelvvizsgaközpont kínál online vizsgázási lehetőséget. Ennek köszönhetően 2021-ben hónapról-hónapra növekszik az otthoni online vizsgát választók száma, miközben minden hónapban több ezren tesznek hagyományos, tantermi nyelvvizsgát is. A növekvő igény kiszolgálása érdekében a nagyobb vizsgaközpontok többletvizsganapok beiktatásával is bővítették a vizsgázás lehetőségét.
A járványhelyzet óriási kihívást jelent az egész oktatási rendszer számára és súlyos terheket ró több százezer tanulóra, ugyanakkor a Nyelvtudásért Egyesület szerint az online oktatáshoz alighanem az egyetemisták alkalmazkodtak legkönnyebben. Az online nyelvtanulás és nyelvvizsgázás lehetősége valójában a megfelelő képességekkel már rendelkező, alkalmazkodóképes egyetemisták számára jelenti a legkisebb kihívást.
Mennyibe fog kerülni az egyetemi/főiskolai képzés? Számold ki ITT!
Rozgonyi Zoltán, a Nyelvtudásért Egyesület elnöke szerint a HÖOK azzal tud sikeresen hozzájárulni a hallgatók nyelvtudásának javításához, ha segít felmérni, hogy az egyetemek többségében a 3-5 éves képzés során miért hiányzik teljesen az idegen nyelv használata, miért nem jelenik meg követelményként idegen nyelvű szakirodalom akár csak elemi szintű feldolgozása sem. Az egyetemisták nyelvtudásának javításához az is elengedhetetlen, hogy az intézmények szembenézzenek saját oktatóik megfelelő nyelvtudásának meglétével vagy éppen hiányosságaival. Amíg ez nem történik meg, addig végzősök tömege nemcsak nyelvvizsga nélkül, de évekig elhanyagolt, erodálódott nyelvtudással fejezi be tanulmányait.