Sorbanállás Ferrari-ért! - Riport
ProfitLine.hu: A júliusi újautó eladások minden várakozást alulmúló, 72%-os visszaesést mutatnak, az autólízingpiac zuhanása is 65%-os. Mi a Planetleasing túlélési stratégiája?
Bencze Tamás: Az újautó eladások csökkenése jelentősen mérsékelte a finanszírozások keresletét, de a meghatározó finanszírozók kivonulása vagy üzleti aktivitásának visszafogása a kínálati oldalt is szűkítette, azaz a verseny valamelyest csökkent. A finanszírozók problémája inkább a források beszűkülése. Ez vezetett a banki tulajdonú társaságok üzleti aktivitásának leállításához is. Szerencsére a Planet Leasingnek még vannak kihasználatlan refinanszírozási forrásai, így visszafogottan, de folyamatosan kötünk új ügyleteket. Társaságunk már a 2008 júliusi és augusztusi eladási számok alapján úgy vélte, hogy az addig folytatott konzervatív növekedési stratégiáját át kell alakítania. Előtérbe került a meglévő portfolió profit termelő képességének javítása. Ez a kockázatok csökkentésén, az árazás optimalizálásán és a hatékony működésen keresztül érhető el. Csak néhány intézkedést említenék:
- Jövedelmezőség: Kizárólag a direkt ügyfélkezelésre koncentrálunk. Célunk nem a meglévő szabad limitek minél gyorsabb kihelyezése, hanem magasabb margin mellett történő, kockázatkerülőbb kihelyezés. A piaci átlag, hogy a lízingtársaságok 10% jutalékot fizetnek a kereskedőknek. A direkt ügyfélkezelés során ez a jutalék nem kerül kifizetésre, de minimális margin emelést hajtunk végre a korábbi margin elvárásunkhoz képest. Ezzel a jövedelmezőségünk javul.
- Kockázat csökkentés: A futamidőt sokkal jobban a gépkocsi várható jövőbeni értékesítési árához igazítjuk.
- Költséghatékonyság: Csökkentettük a munkatársak létszámát, az értékesítési területen dolgozókat is bevontuk a kintlevőségkezelésbe. Irodaköltségeinket is optimalizáltuk.
PL: Mennyire súlyosbította a helyzetet a PSZÁF által megkövetelt 20%-os önerő és a korábban oly népszerű 10 éves futamidő eltörlése?
B.T: Számunkra ez nem okoz gondot. Mi az elmúlt években is a piaci átlagnál konzervatívabb kockázatkezelési politikát folytattunk. Jelenleg például csak 5 évesnél fiatalabb járműveket finanszírozunk és maximum 72 hónapra. Az ügyfeleinknek is érdeke, hogy a pénzügyi lehetőségeikhez mérten adósodjanak el. A piac az elmúlt időszakban eltávolodott a realitásoktól. A lízing alapvetően eszközalapú finanszírozás és ez nem azt jelenti, hogy a pénzből eszközt veszünk, hanem az eszköznek fedezetet kellene nyújtania a futamidő alatt a tőke és kamatkövetelésekre. A 10 éves futamidő esetén ez még a 20% önerő mellett sem igaz csak a 7. évtől kezdődően. A Felügyelet csak próbálja visszaterelni az eseményeket normális medrükbe.
PL: A Planet Csoport márkakereskedéseiben mennyire érződik, hogy több lenne a készpénzes autóvásárló?
B.T: Az autóvásárlási piacról a magánszemélyek és kisvállalkozások tűntek el főleg és ők voltak a hitelfelvevők is. Akik jelenleg vásárolnak azok óvatosságból a készpénzt választják. Nagy a félelem az eladósódástól, amit a média el is túloz egy kicsit. Valóban az vásárol akinek a teljes összegre meg van a fedezete. A forint alapú finanszírozások kamatai magasak és a betéti kamatokat is jelentősen meghaladják. Racionális döntés, hogy ne vegyen fel hitelt magasabb kamatra, mint amennyit a bankbetétje után kap. A devizahitelektől pedig sokan távoltartják magukat addig amíg nem kerül a gazdaság kiszámíthatóbb pályára.
PL: Van-e piaca a saját autóra felvett hitelnek? Megszorult emberek próbálnak-e így pénzhez jutni?
B.T: Nem jellemző, hogy most megnőtt volna az ilyen hitelek részaránya. Ennek oka véleményem szerint, hogy kevés fiatal, 5 évnél fiatalabb tehermentes autó van az érintett emberek tulajdonában, így ezeket nem tudják fedezettként felajánlani.
PL: Mit gondol arról, hogy nálunk elmaradt a roncsautó program?
B.T: Mint autókereskedésben is érintett sajnálom, hogy elmaradt, mivel ez a kereskedők túlélését segíthette volna, de a gazdaság élénkítésére szerintem vannak hatékonyabb intézkedések. A márkakereskedések jövedelmezősége a beruházások mértékéhez viszonyítva nem volt kiugróan magas, tehát szükségszerűen koncentrálódás fog bekövetkezni. Kevesebb kereskedés lesz a jövőben, bár az értékesítési pontok száma nem feltétlenül fog csökkenni. A roncsprémium csak a jelenlegi állapotot konzerválta volna, ami hosszú távon egyébként sem lett volna fenntartható.
PL: Igaz, hogy a cégcsoporthoz tartozó exclusive autókölcsönzőnél hosszú előjegyzés van a luxusautókra?
B.T: Valóban igaz. Magyarországon első volt a piacon az exclusive autó divíziónk. Vannak az év minden hónapjában népszerű autóink, mint az Audi S8 és a Mercedes CL 500-as, míg a nyári időszak slágere a szürke Ferrari Spider, lenyitható tetővel. Sokak által keresett szolgáltatás a Ferrari utaztatás, ahol sofőrrel, zártpályán, versenykörülmények között tapasztalhatják meg az autó menettulajdonságait.
PL: Mennyibe kerül a Ferrari kölcsönzés és van-e tipikus ügyél?
B.T: A Ferrari élményt akár ötvenezer forintért megszerezheti valaki. Ez egy szakképzett, versenylicenszel rendelkező sofőr díját is tartalmazza egy órára. Általában ez az adrenalin bomba sokaknak elegendő. Aki a vezetés élményére is vágyik az napi kétszáz-ötvenezer forintért már megkaphatja. Természetesen visszatérő ügyfeleinknek és hosszabb távra bérlőknek kedvezményeket adunk.
Az ügyfelek összetétele vegyes képet mutat. A rövidtávú bérlők inkább azok közül kerülnek ki akik vágynak egy Ferrarira, de nem tudnák azt megvásárolni, illetve cégek ajándékozzák meg ezzel az élménnyel dolgozóikat. A hoszzútávú bérlői döntések között többségben van a kőkemény üzleti racionalitás. Egy ilyen autócsoda ötvenmillió Ft-ba kerül. A kamatköltség, az éves értékvesztés és a fenntartás költsége tízmillió Ft. Ennyi pénzt felesleges második, harmadik autóra áldozni, ha az évi 20-30 napos használat a tízmillió forint töredékéért megoldható. Ezért inkább tőlünk bérelnek Ferrarit az élményautósok, napokra.