A benzin és az áram ára is nő: még mindig megéri elektromos autót venni?

A globális trendet követve Magyarországon is egyre inkább teret nyernek a környezetkímélő közlekedési megoldások: tisztán elektromos meghajtású személyautóból már több mint 31 ezer fut a hazai utakon. Sok szempontot kell figyelembe vennie annak, aki most venne elektromos autót, hiszen az átlagot meghaladó áramfogyasztásért jelentősen többet kell már fizetni, mint akár egy-két éve, viszont az ársapka kivezetésével az üzemanyagköltségek is megugrottak. Az elektromos járművek szerviz- és alkatrészköltségeivel külön is érdemes számolni és átfogó biztosítási csomagot választani. A Generali kutatása szerint a magyarok 58%-a mindenképpen kötne casco-t e-autójára.

A benzin és az áram ára is nő: még mindig megéri elektromos autót venni?

Egyre nagyobb szeletet hasítanak ki maguknak az elektromos meghajtású járművek az európai piacon: 2022 harmadik negyedévében az összes újonnan regisztrált autó közel 12%-a tisztán elektromos jármű volt, a hibridek részesedése pedig 22,6%-ra nőtt az Európai Autógyártók Szövetségének adatai szerint. A legnagyobb gyártók eközben sorra rukkolnak elő az újabb és újabb modellekkel, hogy megfeleljenek a vásárlók igényeinek, ráadásul 2035-től az Európai Parlament döntése alapján már nem is lehet belső égésű motoros autókat értékesíteni a tagországok területén. Hazánkban is egyre többen váltanak környezetkímélő közlekedésre, 2022. november végéig összesen több mint 62 ezer zöld rendszámot adtak ki, a Generali kutatása szerint pedig közel minden 6. magyar vásárolna elektromos vagy hibrid járművet, ha tehetné. Ugyanakkor a kérdés továbbra is adja magát: valóban megéri váltani?

Hagyományos vagy elektromos – sok szempontot kell mérlegelni

Az elektromos autózás robbanásszerű terjedése arról árulkodik, hogy ez bizony már nem csak a leggazdagabbak úri hóbortja, a fenntartható jövőbe és a környezetkímélő megoldásokba pedig mindenképpen érdemes befektetni. Fontos kérdés azonban, hogy pontosan milyen költségekkel jár belevágni a „zöld” közlekedésbe, a döntés pedig talán még összetettebb, mint valaha, főként hazánkban: az elmúlt évben emelkedtek az áramárak, majd decemberben megszűnt az üzemanyag ársapka is. Persze a költségek a vásárláskor kezdődnek, és mivel egy hagyományos meghajtású, jó felszereltségű új autót már 6-8 millió forintért vehetünk szemben a 10-11 millió forintnál kezdődő elektromos verziókkal, érdemes átgondolni, hogy milyen tételekkel kell számolnunk a továbbiakban.

A fenntartási költségek kalkulálása már egy sokkal összetettebb kérdés, hiszen az elektromos autók mellett szóló egyik legfőbb érv az olcsó áram és a dráguló üzemanyagár volt, 2022 azonban jelentősen megbolygatta az állóvizet. A hatályos szabályozás szerint átlagosként megjelölt 210 kWh havi lakossági áramfogyasztást szinte biztosan túllépjük, ha otthon szeretnénk tölteni elektromos autónkat, e felett pedig bizony megugrik az áramtarifa. Ha 100 km-re 17 kWh-s energiaigénnyel számolunk egy tipikus e-autónál, akkor ennek támogatott ára 627 forint körül alakul, de az átlagfogyasztás felett ugyanez már nagyjából 4 290 forintba kerül – mindez persze attól függ, hogy milyen berendezéseket használunk még napi szinten és ezek mennyit áramot fogyasztanak. Az ársapka nélküli üzemanyagárakat nézve azonban ez sem tűnik vészesnek: január elején ugyanis ismét emelkedett a benzin literenkénti piaci ára, így ezért 631, a gázolajért pedig 693 forint körül kell fizessünk a kutaknál. 7 literes átlagfogyasztással számolva tehát jóval magasabb költséggel, 4 417 és 4 851 forinttal kalkulálhatunk egy 100 km-es távon. Emellett – habár a napelemekkel kapcsolatos szabályozás jelentősen átalakult az elmúlt hetekben – megújuló energiaforrásokkal, hőszivattyúval optimalizálhatjuk az otthoni akkumulátortöltés költségeit.

Nem utolsósorban ma már az ország számos pontján állnak rendelkezésre nyilvános töltőpontok, melyek közül néhány ingyenes lehetőséget kínál (habár ezek jócskán leterheltek), ugyanakkor más töltőpontokon január 2-től közel háromszor annyit kell fizetniük egyes e-autó tulajdonosoknak, mint korábban.

A szervizdíjakkal is számolni kell

A kép láthatóan elég vegyes, mindenkinek érdemes tehát saját körülményeit és igényeit figyelembe véve kalkulálni, ugyanakkor a Generali tavaly év eleji kutatásának tanulságai szerint az elektromos autózás igenis vonzó alternatívának tűnik a magyarok számára. A megkérdezettek 16%-a nyilatkozott úgy, hogy szívesen váltana tisztán elektromos, vagy plug-in (tölthető) hibrid meghajtású járműre, ha módjában állna. A legtöbbjüket a környezettudatosság (57%), a hagyományos üzemanyag árának növekedése (53%) és az innovatív technológia (45%) motiválja, ugyanakkor a várható javítási- (52%) és alkatrészköltségek (46%) riasztják el őket a leginkább. Ez a félelem nem is alaptalan, hiszen mint minden innováció esetében, az elektromos autók szervizeléséhez is nehezebb egyelőre szakembert találni, és a cserélendő alkatrészekhez is drágábban lehet hozzájutni. A Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) szerint az e-autók átlagkára akár 200 000 forinttal is meghaladhatja a hagyományos meghajtású modellekét.

„Az elektromos autóknál fontos figyelembe venni azokat a tényezőket, amik miatt olcsóbb lesz a szervizhez szükséges alkatrész költség: nincs olajcsere a motorban; nem kell foglalkozni a vezérműszíjcserével; nincs kuplungcsere, illetve a fékek kopása lassabb ütemű, mivel kisebb mértékben használják őket az energiavisszanyerés miatt. Ám az elektromos autóknál a szervizhez szükséges munkadíj jóval drágább, mert szükség van hozzá most még különlegesen képzett szakemberekre, akik az elektromos rendszerhez értenek. Az ő munkadíjuk jóval magasabb, mint a sima szerelői munkadíj” – mondja Szikszai József, a Generali Biztosító kárrendezési vezetője.

Szikszai József szerint ugyanakkor vannak olyan alkatrészek, melyek szervizelése, cseréje továbbra is szükséges: ezek a futóműalkatrészek, az utastérszűrők. Illetve a hűtővíz továbbra is jelen van, csak nem a motorban, hanem az akkumulátorban. Emellett számolni kell plusz szervizteendőkkel: ezek az akku, illetve az elektromos berendezések ellenőrzése.

„Ugyan kevesebb az elektromos autók szervizelése esetén az ellenőrizendő lista hossza, de azt magasabb áron végzik el. Emellett hiába jóval kevesebb alkatrész van egy elektromos autóban, ha az elektromos alkatrészek és elektronikák ára magasabb, mint a hagyományos, benzines mechanikus alkatrészeké. Ráadásul azt is figyelembe kell venni, hogy szervizköltség alatt nem csak a műszaki meghibásodásokat kell érteni, hanem kötelező szervizt, amit a gyártó előír bizonyos időközönként” – mondja a Generali Biztosító kárrendezési vezetője.

Fontos a casco

A szakértők szerint ezért mindenképpen érdemes casco biztosítással is számolni az elektromos járművek fenntartási költségei között, ráadásul olyan károkkal is szembesülhetünk, melyek a belső égésű motorral futó autóknál fel sem merülnek. Ilyen lehet például a kábel vagy a fali töltő meghibásodása tűz- vagy viharkár miatt, illetve az akkumulátor sérülése vagy esetleg eltulajdonítása. Természetesen emellett a hagyományosabb káresetekre, törésekre, lopásokra, jégverésre is fontos gondolni, ugyanakkor az elektromos meghajtással járó speciális kockázatok – akkumulátormerülés, hirtelen meghibásodás – miatt jó, ha a casco-hoz kapcsolódik 24 órás, azonnali assistance szolgáltatás helyszíni javítással, szükség esetén az autómentés megszervezésével. A Generali felmérése szerint ezekkel a körülményekkel a zöld autózásra nyitott magyarok is tisztában vannak, a kutatás résztvevőinek 58%-a kétségkívül fizetne casco-t elektromos járművére.

Karácsonyi fogyasztóvédelmi jótanácsok – Vásárlás tudatosan, az ünnepi időszakban is

A karácsony közeledtével egyre többen vágnak bele a karácsonyi ajándékok beszerzésébe és otthonuk feldíszítésébe. Azonban az ünnepek közeledtével is fontos, hogy a vásárlásainkat tudatosan és körültekintően végezzük, miközben tisztában vagyunk fogyasztói jogainkkal is. A fogyasztóvédelemért felelős Nemzetgazdasági Minisztérium a karácsonyi készülődés zavartalansága és a magyar családok védelme érdekében fokozott ellenőrzésekkel lép fel az ünnepi időszakban is.
2024. 12. 14. 08:00
Megosztás:

Az év utolsó ülésén sem okozott meglepetést az EKB

Az EKB a vártnak megfelelően 25 bázisponttal csökkentette az irányadó kamatot, bár az egyeztetés során az 50 bázispontos vágás is szóba került.
2024. 12. 14. 07:00
Megosztás:

Brutális vasúti közbeszerzési kartellt tárt fel a GVH

Tiltott módon összejátszott több cég egy több tízmilliárd forintos Debrecen környéki vasúti fejlesztés közbeszerzése során – tárta fel a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). Az összehangolt kartellezés során szinte mindent egyeztettek egymással az érintett vállalkozások. A kartellt koordináló Homlok Csoport két vállalkozására összesen 1,2 milliárd forint bírságot szabott ki a GVH Versenytanácsa. A cégek megpróbálták akadályozni a GVH eljárását, képviselőik a meghirdetett tárgyaláson sem vettek részt, ezért további 25 millió forint eljárási bírságot is meg kell fizetniük.
2024. 12. 14. 06:00
Megosztás:

Bővül az Aeroplex Bukarestben

December közepétől már kettő karbantartási vonalon dolgozik az Aeroplex a bukaresti bázisán – közölte a magyar repülőgép-karbantartó vállalat. A telephely októberi megnyitása óta folyamatos a munka a bukaresti Băneasa repülőtéren, ahol a spanyol Albastar érkezésével kettőre nő az egyidejűleg karbantartott repülőgépek száma. Az Aeroplex a helyi Romaeroval együttműködve tovább bővítheti a képességeit a román piacon.
2024. 12. 14. 05:00
Megosztás:

Nyerni szeretnél? Újgenerációs e-sorsjegyeket dob piacra a Szerencsejáték Zrt.

Teljesen új típusú e-sorsjeggyel érkezik a Szerencsejáték Zrt. Az e-sorsjegyek legújabb generációját képviselő „e-sorsjegy Extra” modern animációs megoldásokat és úgynevezett „in game”, vagyis játékon belüli bónuszjátékokat is tartalmaz. A nemzeti lottótársaság 4 éve vezette be az e-sorsjegyeket, ezalatt az időszak alatt a termékek éves bevétele és portfóliós aránya megduplázódott.
2024. 12. 14. 04:00
Megosztás:

Mitől dubaji a dubaji csoki? Mi ez a nagy dubaji csoki láz mostanság?

Mi is az a dubaji csoki? A dubaji csoki az utóbbi időben nagy népszerűségnek örvend a magyar piacon. Miben más a dubaji csoki és milyen a dubaji csoki egyáltalán?
2024. 12. 14. 03:00
Megosztás:

Bejgli ne repedjen ki! Egyszerű a trükk, sokan mégsem tudják!

Mi okozhatja azt, hogy a bejgli kireped? Mit tegyünk annak érdekében, hogy a bejgli ne repedjen ki?
2024. 12. 14. 02:00
Megosztás:

A Crypto All-Stars 15 millió felett, napok múlva tőzsdére megy

Az érdeklődőknek már csak néhány napjuk van, ha szeretnék kedvezményes áron beszerezni a tokeneket, bár a zárás hamarabb is, amennyiben elfogynak a tokenek.
2024. 12. 14. 01:00
Megosztás:

Téli bull run riasztás: 5 figyelemre méltó mémcoin, amely nagy nyereség előtt áll!

Ahogy a kriptopiac emelkedik, egy új mémcoin-hullám kelti fel a figyelmet, jelentős hozamokat ígérve ezen a télen. A rajongók izgatottan várják, mely tokenek vezethetik a következő rallyt, miközben a lendület növekszik, és új lehetőségek nyílnak ebben a dinamikus térben.
2024. 12. 13. 23:30
Megosztás:

Altcoin forradalom: 3 kriptovaluta, amelyek 2025 előtt felülmúlhatják a Bitcoint

A Bitcoin hosszú ideje a kriptovaluták világának vezetője, de a piac gyorsan változik. Egy új digitális érmekör hulláma szerez lendületet, és ígéretes potenciált mutat a Bitcoin növekedésének felülmúlására.
2024. 12. 13. 23:00
Megosztás:

Az esélytelenből király: A Solana emelkedő tokenje jövőre célba veszi a DOGE és PEPE trónfosztását, akár 1000-szeres növekedési potenciállal

A Solana natív tokenje figyelemre méltó lendületet vesz, és arra készül, hogy a következő évben kihívást intézzen olyan népszerű kriptovaluták ellen, mint a Dogecoin és a Pepe.
2024. 12. 13. 22:00
Megosztás:

Pepe Unchained 500%-os növekedést ért el a bevezetése óta, és most minden szem erre a minden sportot felölelő mémcoinra szegeződik, amely még nagyobb mozgásokat ígér 2025 első negyedévében!

A mémcoin piac felbolydult Pepe Unchained robbanásszerű debütálása után, amely 500%-os növekedést produkált a listázáskor, és optimizmussal töltötte el a kriptoközösséget.
2024. 12. 13. 21:30
Megosztás:

Elemzők felfedik a legjobb altcoinokat, amelyek jövőre akár 10.000%-os nyereséget is hozhatnak – Benne vagy a buliban?

Kriptovaluta-szakértők ígéretes új altcoinokat azonosítottak, amelyek jövőre robbanásszerű értéknövekedést mutathatnak.
2024. 12. 13. 21:00
Megosztás:

Az XRP nem esik 2 dollár alá, állítja egy szakértő, miközben az XYZVerse és a Cardano robbanásszerű bikafutamokra készülnek!

Egy szakértő szerint az XRP stabilan 2 dollár felett fog maradni, ami erős bizalmat tükröz annak stabilitása iránt a jelenlegi piaci növekedés közepette.
2024. 12. 13. 20:00
Megosztás:

Amit a mezőgazdasági csomagolóanyagokról tudni érdemes

Az, aki az agráriumban dolgozik, jól tudja, hogy a termények védelme érdekében nagy figyelmet kell fordítani a megfelelő csomagolásra. Azzal, hogy általuk jobb termésátlagot és magasabb minőséget érhetünk el, a pénzügyi stabilitásunkhoz is hozzájárulnak.
2024. 12. 13. 19:00
Megosztás:

Egy feltörekvő mémcoin átlépte a 3 millió dolláros előértékesítési mérföldkövet – Túlszárnyalhatja a BONK-ot és a PEPE-t?

Egy új szereplő a mémcoinok piacán átlépte a 3 millió dolláros határt korai tőkebevonási kampánya során. Ez a meglepő eredmény izgalmat keltett a kriptovaluta-rajongók körében.
2024. 12. 13. 18:30
Megosztás:

Valóság lehet a 2 dollár az FX Guys számára a közelgő altcoin rallyban?

A kriptovaluta piac a következő nagy altcoin rallyra készül, és sok befektető most ígéretes projektek felé fordítja figyelmét.
2024. 12. 13. 18:00
Megosztás:

Hogyan oldható meg gazdaságosan a rendszeres folyadékbevitel?

A rendszeres és megfelelő folyadékfogyasztás az egészséges életmód alapja. Az emberi szervezet számára nélkülözhetetlen a víz, hiszen számos létfontosságú funkcióhoz elengedhetetlen.
2024. 12. 13. 17:00
Megosztás:

Georgia távolodik az EU-tól

Szeptemberben Törökország kérelmezte felvételét az egyre dinamikusabban bővülő BRICS-országokhoz, követve az EU számára szintén stratégiai fontosságú Azerbajdzsánt. Az EU számára két fontos ország csatlakozása a rivális tömbhöz elég nagy veszteség lehet hosszú távon. November vége óta egy uniós tagjelölt ország, Georgia tűnik eltávolodni az Európai Uniótól. Úgy tűnik, hogy Georgia az EU és az USA, valamint a velük szemben elhelyezkedő Oroszország geopolitikai játszmájának áldozata lett. Ezt a játszmát az EU rosszul játszotta és lehet, hogy ismét veszített egy szövetségest.
2024. 12. 13. 16:00
Megosztás:

Fidelity: Új utakon a részvények

Így 2025 felé közeledve kijelenthetjük, hogy a makro- és monetáris politika összességében pozitív környezet kínál a részvénypiacok számára. 2025-ben az üzleti ciklus új szakaszba lép, de az év során a geopolitikai eseményeknek is egyre nagyobb hatásuk lesz. A trendek, amelyek a közelmúltbeli árfolyammozgásokat diktálták, tovább folytatódhatnak, de új irányokra és a piacok növekedési területeinek kibővülésére is számíthatunk a Fidelity elemzői szerint, akik úgy vélik, izgalmas idők járnak most a részvénybefektetőkre.
2024. 12. 13. 15:00
Megosztás: