A benzin és az áram ára is nő: még mindig megéri elektromos autót venni?

A globális trendet követve Magyarországon is egyre inkább teret nyernek a környezetkímélő közlekedési megoldások: tisztán elektromos meghajtású személyautóból már több mint 31 ezer fut a hazai utakon. Sok szempontot kell figyelembe vennie annak, aki most venne elektromos autót, hiszen az átlagot meghaladó áramfogyasztásért jelentősen többet kell már fizetni, mint akár egy-két éve, viszont az ársapka kivezetésével az üzemanyagköltségek is megugrottak. Az elektromos járművek szerviz- és alkatrészköltségeivel külön is érdemes számolni és átfogó biztosítási csomagot választani. A Generali kutatása szerint a magyarok 58%-a mindenképpen kötne casco-t e-autójára.

A benzin és az áram ára is nő: még mindig megéri elektromos autót venni?

Egyre nagyobb szeletet hasítanak ki maguknak az elektromos meghajtású járművek az európai piacon: 2022 harmadik negyedévében az összes újonnan regisztrált autó közel 12%-a tisztán elektromos jármű volt, a hibridek részesedése pedig 22,6%-ra nőtt az Európai Autógyártók Szövetségének adatai szerint. A legnagyobb gyártók eközben sorra rukkolnak elő az újabb és újabb modellekkel, hogy megfeleljenek a vásárlók igényeinek, ráadásul 2035-től az Európai Parlament döntése alapján már nem is lehet belső égésű motoros autókat értékesíteni a tagországok területén. Hazánkban is egyre többen váltanak környezetkímélő közlekedésre, 2022. november végéig összesen több mint 62 ezer zöld rendszámot adtak ki, a Generali kutatása szerint pedig közel minden 6. magyar vásárolna elektromos vagy hibrid járművet, ha tehetné. Ugyanakkor a kérdés továbbra is adja magát: valóban megéri váltani?

Hagyományos vagy elektromos – sok szempontot kell mérlegelni

Az elektromos autózás robbanásszerű terjedése arról árulkodik, hogy ez bizony már nem csak a leggazdagabbak úri hóbortja, a fenntartható jövőbe és a környezetkímélő megoldásokba pedig mindenképpen érdemes befektetni. Fontos kérdés azonban, hogy pontosan milyen költségekkel jár belevágni a „zöld” közlekedésbe, a döntés pedig talán még összetettebb, mint valaha, főként hazánkban: az elmúlt évben emelkedtek az áramárak, majd decemberben megszűnt az üzemanyag ársapka is. Persze a költségek a vásárláskor kezdődnek, és mivel egy hagyományos meghajtású, jó felszereltségű új autót már 6-8 millió forintért vehetünk szemben a 10-11 millió forintnál kezdődő elektromos verziókkal, érdemes átgondolni, hogy milyen tételekkel kell számolnunk a továbbiakban.

A fenntartási költségek kalkulálása már egy sokkal összetettebb kérdés, hiszen az elektromos autók mellett szóló egyik legfőbb érv az olcsó áram és a dráguló üzemanyagár volt, 2022 azonban jelentősen megbolygatta az állóvizet. A hatályos szabályozás szerint átlagosként megjelölt 210 kWh havi lakossági áramfogyasztást szinte biztosan túllépjük, ha otthon szeretnénk tölteni elektromos autónkat, e felett pedig bizony megugrik az áramtarifa. Ha 100 km-re 17 kWh-s energiaigénnyel számolunk egy tipikus e-autónál, akkor ennek támogatott ára 627 forint körül alakul, de az átlagfogyasztás felett ugyanez már nagyjából 4 290 forintba kerül – mindez persze attól függ, hogy milyen berendezéseket használunk még napi szinten és ezek mennyit áramot fogyasztanak. Az ársapka nélküli üzemanyagárakat nézve azonban ez sem tűnik vészesnek: január elején ugyanis ismét emelkedett a benzin literenkénti piaci ára, így ezért 631, a gázolajért pedig 693 forint körül kell fizessünk a kutaknál. 7 literes átlagfogyasztással számolva tehát jóval magasabb költséggel, 4 417 és 4 851 forinttal kalkulálhatunk egy 100 km-es távon. Emellett – habár a napelemekkel kapcsolatos szabályozás jelentősen átalakult az elmúlt hetekben – megújuló energiaforrásokkal, hőszivattyúval optimalizálhatjuk az otthoni akkumulátortöltés költségeit.

Nem utolsósorban ma már az ország számos pontján állnak rendelkezésre nyilvános töltőpontok, melyek közül néhány ingyenes lehetőséget kínál (habár ezek jócskán leterheltek), ugyanakkor más töltőpontokon január 2-től közel háromszor annyit kell fizetniük egyes e-autó tulajdonosoknak, mint korábban.

A szervizdíjakkal is számolni kell

A kép láthatóan elég vegyes, mindenkinek érdemes tehát saját körülményeit és igényeit figyelembe véve kalkulálni, ugyanakkor a Generali tavaly év eleji kutatásának tanulságai szerint az elektromos autózás igenis vonzó alternatívának tűnik a magyarok számára. A megkérdezettek 16%-a nyilatkozott úgy, hogy szívesen váltana tisztán elektromos, vagy plug-in (tölthető) hibrid meghajtású járműre, ha módjában állna. A legtöbbjüket a környezettudatosság (57%), a hagyományos üzemanyag árának növekedése (53%) és az innovatív technológia (45%) motiválja, ugyanakkor a várható javítási- (52%) és alkatrészköltségek (46%) riasztják el őket a leginkább. Ez a félelem nem is alaptalan, hiszen mint minden innováció esetében, az elektromos autók szervizeléséhez is nehezebb egyelőre szakembert találni, és a cserélendő alkatrészekhez is drágábban lehet hozzájutni. A Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) szerint az e-autók átlagkára akár 200 000 forinttal is meghaladhatja a hagyományos meghajtású modellekét.

„Az elektromos autóknál fontos figyelembe venni azokat a tényezőket, amik miatt olcsóbb lesz a szervizhez szükséges alkatrész költség: nincs olajcsere a motorban; nem kell foglalkozni a vezérműszíjcserével; nincs kuplungcsere, illetve a fékek kopása lassabb ütemű, mivel kisebb mértékben használják őket az energiavisszanyerés miatt. Ám az elektromos autóknál a szervizhez szükséges munkadíj jóval drágább, mert szükség van hozzá most még különlegesen képzett szakemberekre, akik az elektromos rendszerhez értenek. Az ő munkadíjuk jóval magasabb, mint a sima szerelői munkadíj” – mondja Szikszai József, a Generali Biztosító kárrendezési vezetője.

Szikszai József szerint ugyanakkor vannak olyan alkatrészek, melyek szervizelése, cseréje továbbra is szükséges: ezek a futóműalkatrészek, az utastérszűrők. Illetve a hűtővíz továbbra is jelen van, csak nem a motorban, hanem az akkumulátorban. Emellett számolni kell plusz szervizteendőkkel: ezek az akku, illetve az elektromos berendezések ellenőrzése.

„Ugyan kevesebb az elektromos autók szervizelése esetén az ellenőrizendő lista hossza, de azt magasabb áron végzik el. Emellett hiába jóval kevesebb alkatrész van egy elektromos autóban, ha az elektromos alkatrészek és elektronikák ára magasabb, mint a hagyományos, benzines mechanikus alkatrészeké. Ráadásul azt is figyelembe kell venni, hogy szervizköltség alatt nem csak a műszaki meghibásodásokat kell érteni, hanem kötelező szervizt, amit a gyártó előír bizonyos időközönként” – mondja a Generali Biztosító kárrendezési vezetője.

Fontos a casco

A szakértők szerint ezért mindenképpen érdemes casco biztosítással is számolni az elektromos járművek fenntartási költségei között, ráadásul olyan károkkal is szembesülhetünk, melyek a belső égésű motorral futó autóknál fel sem merülnek. Ilyen lehet például a kábel vagy a fali töltő meghibásodása tűz- vagy viharkár miatt, illetve az akkumulátor sérülése vagy esetleg eltulajdonítása. Természetesen emellett a hagyományosabb káresetekre, törésekre, lopásokra, jégverésre is fontos gondolni, ugyanakkor az elektromos meghajtással járó speciális kockázatok – akkumulátormerülés, hirtelen meghibásodás – miatt jó, ha a casco-hoz kapcsolódik 24 órás, azonnali assistance szolgáltatás helyszíni javítással, szükség esetén az autómentés megszervezésével. A Generali felmérése szerint ezekkel a körülményekkel a zöld autózásra nyitott magyarok is tisztában vannak, a kutatás résztvevőinek 58%-a kétségkívül fizetne casco-t elektromos járművére.

Lendületes erősödésnek indult a kínai szolgáltatóipari szektor

Lendületes erősödésnek indult januárban a kínai szolgáltatóipar teljesítménye a Caixin gazdaságkutató intézet felmérésének pénteken publikált eredménye alapján.
2023. 02. 03. 12:00
Megosztás:

Közel 110 ezer gazdálkodónak kell megújítania az egységes kérelem beadásához szükséges meghatalmazást

Idén a jogszabályi változások és az elektronikus közigazgatási rendszer fejlesztése miatt közel 110 ezer gazdálkodónak meg kell újítani az egységes kérelmek benyújtásához szükséges meghatalmazásokat - közölte a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) az MTI-vel pénteken.
2023. 02. 03. 11:30
Megosztás:

Erős széllökésekre figyelmeztet a meteorológiai szolgálat

Erős széllökések veszélye miatt másodfokú figyelmeztetést adott ki Fejér, Somogy, Tolna, Veszprém és Zala vármegye területére szombatra az Országos Meteorológiai Szolgálat.
2023. 02. 03. 11:00
Megosztás:

Jóval többet költhetnek és drágább ingatlanban lakhatnak a csődben lévők

A kormány 21 százalékkal megemelte a magáncsőd alatti kifizetések, illetve kötelezettségek felső összeghatárát. Ennek megfelelően a bankszámla-szerződéseket is módosítani kell a bankoknak az adós kezdeményezésére. Az ilyen adósok az eddiginél sokkal drágább ingatlanban is lakhatnak ezután – írja a Bank360.hu.
2023. 02. 03. 10:30
Megosztás:

Gyenge kezdés az európai tőzsdéken

Csökkenéssel indult a kereskedés pénteken a főbb európai értékpapírpiacokon az előző nap erőteljes erősödése után.
2023. 02. 03. 10:00
Megosztás:

Vártnak megfelelő emelés az EKB-tól és a BoE-től is

Az EKB tegnap a vártnak megfelelően 50 bázisponttal, 3,0%-ra emelte az alapkamatot. Christine Lagarde a sajtótájékoztatón jelezte, hogy márciusban újabb 50 bázispontos emelés jöhet a jegybanktól.
2023. 02. 03. 09:30
Megosztás:

Egymilliárd forintot meghaladó fejlesztéssorozat kezdődik Békésen

Egymilliárd forintot meghaladó fejlesztéssorozat kezdődik Békésen - közölte Kálmán Tibor (Fidesz-KDNP) polgármester.
2023. 02. 03. 09:00
Megosztás:

Roszatom - bővül az északi hajózási út forgalma

Az orosz Szevmorputy atommeghajtású teherhajó számára az üzemeltető Atomflot vállalat kidolgozta a Szentpétervár és a távol-keleti orosz kikötők közötti optimális part menti hajózási útvonalat a 2023 nyári-őszi hajózási szezonra. A tervek szerint az első utat június harmadik hetében, a másodikat pedig szeptember harmadik hetében teszi meg a Szevmorputy.
2023. 02. 03. 08:30
Megosztás:

Hazai forrásból is fejleszti úthálózatát Szolnok

A Véső úti sporttelep és strand megközelítését megkönnyítő útfejlesztés mellett egy újabb körforgalom is elkészült a Tisza-parti város ezen részén 727,5 millió forint hazai forrásból - közölte Szalay Ferenc(Fidesz-KDNP) polgármester csütörtökön a beruházás helyszínén tartott sajtótájékoztatón.
2023. 02. 03. 08:00
Megosztás:

Idén még kitart a lendület a fővárosi iroda- és raktárpiacon

A budapesti iroda- és raktárpiacon az idén még kitart a lendület, és tavalyhoz hasonlóan 2023-ban is jelentős mennyiségű új területtel bővül a kínálat - közölte az Erste Bank csütörtökön az MTI-vel.
2023. 02. 03. 07:30
Megosztás:

A fizetések nyilvánossá tétele csökkentheti a konfliktusokat, de ehhez alapos tervezés szükséges

A bértranszparenciának, azaz a fizetések nyilvánossá tételének kérdéséhez cégkultúrától függően máshogy állnak hozzá a szakemberek – részben például azért, mert érdekellentétet jelenthet a munkáltatói és munkavállalói oldal között. Gyakran tartanak a belső bérfeszültségektől, amelynek megelőzése vagy kezelése számottevő kiadást jelenthet a vállalatoknak. Érdemes nyilvánossá tenni a fizetéseket? Milyen hatásokkal lehet ez a cégek működésére nézve? – többek között ezeket a kérdéseket járja körül a Profession.huBackstage podcast legújabb adása.
2023. 02. 03. 07:00
Megosztás:

A hitelfelvevők és a bankok is óvatosabbá váltak a hitelpiacon

A hitelintézetek szűkebb köre tovább szigorított a lakossági- és a vállalati hitelfeltételeken tavaly az utolsó negyedévben, a tendencia pedig 2023 első felében is folytatódhat - állapította meg a Magyar Nemzeti Bank (MNB) a januári Hitelezési felmérésre adott banki válaszok alapján.
2023. 02. 03. 06:30
Megosztás:

Rekordszintre emelkedett a romániai OMV Petrom olajvállalat nyeresége

Rekordszintű, 10,3 milliárd lejes (818 milliárd forint) nyereséggel zárta a 2022-es évet az OMV Petrom, ugyanakkor minden korábbinál nagyobb, 20 milliárd lejes összeget fizet be a román államkasszába különböző adók és osztalék formájában - közölte a bukaresti értéktőzsdén csütörtökön közzétett jelentésében a romániai olajvállalat.
2023. 02. 03. 06:00
Megosztás:

Hitelkártya helyett itt a BNPL: vásárolj most, fizess később!

A Buy Now Pay Later (BNPL) pénzügyi szolgáltatás néhány éve kezdte meg hódító körútját az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában, ma már több mint 30 országban van jelen. Emberek milliói vásárolnak online és próbálnak ki termékeket anélkül, hogy fizetniük kellene értük. Az új finanszírozási szolgáltatás könnyen válhat a hitelkártya új versenytársává lakossági ás üzleti körökben is – a Deloitte szakértői szerint.
2023. 02. 03. 05:30
Megosztás:

Március 31-ig Ön is kaphat 40 ezer forintot

Március 31-ig igényelhető a vissza nem térítendő, legfeljebb havi 40 ezer forintos bölcsődei támogatás a Magyar Államkincstárnál (MÁK) a kisgyermeket nevelő szülők munkába visszatérésének támogatására az ország egész területéről - hívta fel a MÁK a figyelmet csütörtöki közleményében.
2023. 02. 03. 05:00
Megosztás:

Az építőipar nagy kérdése: lesz munka 2023-ban?

Erőteljes a bizonytalanság a hazai építőipari piacon, ami kihat az ezen a területen működő vállalkozások mindennapjaira is. Míg korábban már az előző év végén látni lehetett, milyen beruházásokra lehet számítani az új esztendőben, amelyekből megbízások érkezhetnek, most még februárban is csak ígéretekkel van tele a padlás. Három kérdés uralja a cégvezetők mindennapjait: mennyi munka lesz a piacon, egyáltalán lesz-e munka, és ha hirtelen úgy alakulnak a körülmények, hogy beindul újra a gépezet, milyen hibákat fog szülni a kapkodás, akár a tervezésben, akár a kivitelezésben.
2023. 02. 03. 04:20
Megosztás:

Most örüljünk a jó időnek, mert jövő héttől mind megfagyunk

Az idei tél eddigi leghidegebb szakasza jöhet: a jövő hét elején számottevő talajfagy is kialakulhat, és a hideg a növényeket is nyugalomra inti - írta az Országos Meteorológiai Szolgálat csütörtökön közölt agrometeorológiai elemzésében.
2023. 02. 03. 03:45
Megosztás:

Csalás a lottósorsoláson a TV-ben - lebuktak élő húzásban a kamerák előtt, mutatjuk - VIDEÓ

Nincs olyan hét, hogy ne vádolnák meg csalással bármely lottótársaságot azok a játékosok, akiknek épp az adott héten valahogy nem húzták ki a nyerőszámait. Számos internetes fórumon találunk ezzel kapcsolatos bejegyzéseket, összeesküvés elméleteket. Cikkünkben most az egyik legnyilvánvalóbb csalást mutatjuk meg, ami ráadásul a TV kamerák előtt történt. Cikkünk végén Ön is megnézheti az erről szóló videót!
2023. 02. 03. 03:00
Megosztás:

Javultak a globális befektetési lehetőségek

Az Amundi Alapkezelő elemzői szerint kedvezőek a globális befektetési lehetőségek idén: a kínai nyitás és az energiaárak csökkenése akkor is jót tesz a piacoknak, ha a jegybankok egy darabig nem lazíthatnak a monetáris szigoron - ismertették csütörtök reggel, sajtóbeszélgetésen.
2023. 02. 03. 02:30
Megosztás:

A csehek leginkább a háborútól tartanak

A csehek mintegy 60 százalékának vannak aggodalmai a jövőt illetően, legnagyobb részük, 32 százalék a háborútól fél - derült ki abból az országos felmérésből, amelyet 2022 végén készített az akadémiai CVVM közvélemény-kutató intézet országos mintán.
2023. 02. 03. 02:00
Megosztás: