A csirke lett a világ fehérjeforrása - a vegán hype-nak vége

Egyedülálló modell a világpiacon
Az ANUGA az egész élelmiszeripar legnagyobb globális vására – az italgyártótól a tejiparon és pékiparon át az édességiparig mindenki jelen van, az egész világ ideutazik. Ennél nagyobb nemzetközi élelmiszeripari kiállítás nincs. A Master Good idei részvétele is ezt bizonyította Bárány László szerint: "A kiállítás során standunkra érkeztek Ausztráliától Afrikán és Dél-Amerikán át Észak-Amerikáig, Európáig, Ázsiáig mindenhonnan. Ha csak ezt nézzük, akkor lehet mondani, hogy a Master Good cégcsoport mára világcég lett. A mi igazi értékünk nem csupán a készáruban rejlik. A csirkehús teljes termékpályáját – a szántóföldtől a fogyasztó asztaláig – cégünk kézben tartja, és ezt a partnereknek világosan el tudjuk magyarázni. Rendkívül fontos volt, hogy a látogatók lássák, mennyire fenntarthatóan működik az az üzem, ahonnan a termékek származnak, és hogy a termelést minden ponton a legmagasabb szakmai szinten valósítjuk meg.”
Hozzátette: „Ebben a gyorsan változó világban, ahol a fogyasztói trendek akár egy év alatt óriásit fordulnak, nagyon ritka, hogy valaki olyan gyorsan tudjon reagálni, mint mi. Ez az, ami globálisan szinte egyedülállóvá tesz minket.”
„Tíz évvel ezelőtt még mi kopogtattunk a nemzetközi partnereknél – ma már ők keresnek meg minket” – mondta Bárány László. „A Master Good ma már ténylegesen világcég: a termékeink több mint 40 országba jutnak el, az exportarány eléri a 75 százalékot, és a világ szinte minden jelentős piacán megtalálhatóak a termékeink.
Gyakorlatilag Ausztálián és az Antarktiszon kívül minden kontinensen jelen vagyunk. Kisvárdáról irányítjuk a működésünket, de ma már ugyanúgy részei vagyunk a globális élelmiszerláncnak, mint bármelyik nyugat-európai vagy amerikai szereplő. A cégcsoport 2025-ben 360 milliárd forintos árbevétellel számol, ami több mint 1,1 milliárd dollárnak felel meg.. Erre a volumenre bárhol a világon felkapják a fejüket. Az, hogy a Master Good ma már ilyen méretű cég, azt is jelenti, hogy Magyarországról is lehet olyan élelmiszeripari vállalatot építeni, amely világszinten versenyképes” – hangsúlyozta Bárány.
A baromfiágazat robbanásszerű növekedése
Az ANUGA idei trendjei is azt mutatták, hogy a baromfihús – különösen a csirke – iránti kereslet világszerte példátlan ütemben nő. A gazdasági válság és az infláció hatására a fogyasztók „lefelé vásárolnak”, vagyis az olcsóbb, de magas minőségű fehérjeforrásokat keresik.
„Minden kontinensen érzékelhető, hogy az infláció megrázta a vásárlóerőt, és ilyenkor mindig megindul egy downtrading, az emberek olcsóbb termékeket keresnek. A csirkehús globálisan a legolcsóbb fehérjeforrás, ezért soha nem látott mértékű, robbanásszerű keresletnövekedés figyelhető meg. A szakértői előrejelzések szerint a következő tíz évben a világ csirkehúsfogyasztása évente 2,5 százalékkal nő majd – ez tíz év alatt 25 százalékos bővülést jelent” – mondta a Master Good ügyvezetője.
A növekedés mögött ugyanakkor nemcsak a válság, hanem a társadalmi változások is állnak.
„A fejlődő országokban az életszínvonal növekedése együtt jár a húsfogyasztás emelkedésével. Az emberek számára a húsfogyasztás a luxus megélésének első pontja. Nem az autó vagy a márkás ruha, hanem az, amikor az ember rendszeresen tud húst enni” – tette hozzá.
A vöröshús visszaszorul, a csirke helyettesít
A csirkehús térnyerése nemcsak mennyiségi, hanem minőségi értelemben is látványos. A modern élelmiszeripari technológiáknak köszönhetően egyre több olyan termék jelenik meg, amely korábban csak marha- vagy sertéshúsból készült. „Nagyon erős trend, hogy mindaz, ami korábban vöröshúsból készült, ma már megjelenik csirkéből. A technológia ott tart, hogy az ízbeli különbség szinte észrevehetetlen.” – mondta Bárány László.
A vállalat a megnövekedett keresletre termelésbővítéssel reagál: jövőre 10 százalékkal növelik a termelést, miközben három éven belül megduplázzák kapacitásukat. „Jelenleg is teljes kapacitással működünk, de a kereslet messze meghaladja a kínálatot. Ez ritka pillanat: a mi cégünk most szó szerint ’sold out’” – tette hozzá.
A vegán hype lecsengett
Az idei ANUGA egyik legfeltűnőbb változása, hogy a korábban divatos vegán és növényi alapú termékek gyakorlatilag eltűntek a fókuszból. Bárány László szerint a növényi húspótlók körüli felfokozott várakozás néhány év alatt elpárolgott. „Két évvel ezelőtt mindenki a vegánról beszélt. Most senkit nem érdekel. Bejött, kipróbálták, nem tetszett, és lapozunk. Ma a húsfogyasztás egyáltalán nem ciki, sőt, reneszánszát éli” – fogalmazott Bárány.
„A piac megtalálta az egyensúlyt: az emberek nem a húsról akarnak lemondani, hanem tudni akarják, hogy amit fogyasztanak, az felelősen, átlátható módon készült. A csirke ebben verhetetlen. A vásárló egyszerre nézi az árat, az ízt és az eredetet – és a csirke minden szempontból nyer. Ez nem trend, hanem egy hosszú távú visszarendeződés a természetes fehérjékhez.”
Ezt a trendfordulót még a pénzügyi világ is visszaigazolja
„A Rabobank képviselői mesélték, hogy néhány nyugat-európai bank pár éve kivonult a húsipar finanszírozásából, ahogy a hadiiparéból is. 2025 van, és ezek a bankok most szó szerint visszakúsznának ebbe a két ágazatba. Mert a hadipar mellett a húsipar az egyike azon kevés ágazatoknak, amely növekedésben van és amely húzza a gazdaságot. Aki akkor kiszállt, most újra sorban áll” – idézte fel a szakember.
Magyar modell világszinten
A Master Good az elmúlt években több tízmilliárd forint értékű beruházással alakította ki a teljesen zárt vertikumot, amely a takarmánygyártástól a feldolgozásig mindent lefed.
„Mi nemcsak csirkét tenyésztünk, mi rendszert építünk. A szántóföldtől a fogyasztó asztaláig minden folyamat a kezünkben van. Ez ad stabilitást és kiszámíthatóságot – akkor is, amikor a világpiac épp kiszámíthatatlan.” Ez a vertikális modell tette lehetővé, hogy a vállalat a Covid-időszakban és az energiaválság idején is fejleszteni tudjon
„Mi soha nem fékeztünk, amikor mások kivártak. Aki a nehéz években is fejleszt, az később nemcsak talpon marad, hanem vezető szerepbe kerül. Ezt látjuk most mi is: előnyben vagyunk.”
A Master Good ereje abban rejlik, hogy teljes kontrollt tart a termékpálya felett, így a világtrendekre azonnal tud reagálni: „A fogyasztói trendek ma villámgyorsan alakulnak. Ami régen évek alatt zajlott le, az ma egy év alatt végigfut a világon. Aki nem elég rugalmas, lemarad. Mi viszont, mivel a teljes termelési láncot egy kézben tartjuk, a leggyorsabban tudunk reagálni ezekre a változásokra” – hangsúlyozta.
A cégcsoport stratégiája a jövőre is egyértelmű: fenntarthatóság, hatékonyság és nemzetközi növekedés. A Master Good ma már nemcsak magyar sikertörténet, hanem a globális élelmiszeripar egyik legsikeresebb családi modellje.