A magyar nők kétharmada bővítené pénzügyi ismereteit

Az Allianz Hungária Zrt. nőnapra készített reprezentatív kutatásában[1] azt vizsgálta, hogyan gondolkodnak a magyar nők a pénzügyeikről, mi aggasztja őket leginkább és mitől éreznék magukat nagyobb biztonságban. A válaszokból kiderült, hogy a nők 44 százaléka felelősségteljesen dönt pénzügyi kérdésekben – ebben a tekintetben a legfiatalabb, 20-29 éves korcsoport elmarad az átlagtól (35%), míg a felsőfokú végzettségűek jellemzően meghaladják azt (52%).
A kutatásból azt is látható – vélhetően összefüggésben a fent említett felelősségteljes döntéshozatallal és a pénzügyi tudatossággal –, hogy minden harmadik nő havonta félretesz egy meghatározott összeget vésztartaléknak, és ugyanilyen arányban mondták azt, hogy vannak hosszú távú céljaik, amelyek eléréséhez takarékoskodniuk kell. A válaszadók úgy érzik, ebben jól teljesítenek, magabiztosak. A vésztartalék képzése vagy az egy-egy célért való megtakarítás a felsőfokú végzettségűeknél átlag feletti módon jelenik meg. A nők 37 százalékánál azonban nem ez a helyzet: gyakran éreznek szorongást a pénzügyek miatt, minden tizedik válaszadó pedig egyenesen kerüli azokat a helyzeteket, amikor pénzügyi kérdések kerülnek szóba.
Anyagi biztonság: a megfelelő saját jövedelem és a megtakarítás a kulcs?
A nők és férfiak közötti bérkülönbség nem csökkent az elmúlt években, a KSH legutolsó adatai[2] szerint a teljes munkaidőben alkalmazásban álló nők és férfiak bruttó átlagkeresete között 15,5 százalékos rés tátong. Az Allianz felméréséből azt látni, hogyminden második nő ugyanolyan mértékben járul hozzá a családi kasszához, mint a párja, sőt 10 százalékuk a fő családfenntartó. A felsőfokú végzettséggel rendelkező nők körében még magasabb a családfenntartói szerep (17%), Budapesten pedig jóval több nő (58%) visz haza ugyanannyit, mint az élettársa.
Márpedig a nők szerint az anyagi biztonság, a pénzügyi stabilitás kulcsa a megfelelő saját jövedelem – ez tízből hat nő véleménye. Hasonlóan fontos számukra (45%), hogy saját maguk dönthessék el, mire költik a megkeresett fizetésüket. A pénzügyi biztonság egyik ismérve a nők szerint az is, ha saját megtakarítással vagy befektetéssel rendelkeznek – ez a szempont a Z-generáció, azaz a mai huszonévesek számára hangsúlyosabb, mint az idősebbeknél.
„Az anyagi biztonság magabiztosságot ad, segít a vágyak és a célok megvalósításában, illetve megléte esetén eggyel kevesebb ok van a szorongásra a változásokban amúgy sem szűkölködő világban” – emeli ki Bencsik Tamás, az Allianz Hungária Személybiztosítások Igazgatóságának vezetője. A szakember úgy véli, valószínűleg ez magyarázza azt, hogy milyen sokan takarékoskodnak: a felmérésben a pénzügyi jövőképükről kérdezve a nők körülbelül 40 százaléka azt válaszolta, hogy 1-2 évre előre tervez, beosztja a jövedelmét, míg harmaduk hosszú távra tervezve tesz félre a céljaiért.
Tízből hét nő tanulna: többet akarnak tudni az öngondoskodási formákról, a befektetésekről és az adózásról
Megdőlni látszik az a nézet, miszerint a pénzügyi döntések zömét a férfiak hozzák, bár az továbbra sem mítosz, hogy leginkább a mindennapokhoz köthető kiadásokról (80%) határoznak a nők. De döntéshozók a nagyobb értékű vásárlások során (56%), hogy mennyit költsenek nyaralásra (50%), vagy mennyit tegyenek félre (46%), ahogy szintén van beleszólásuk a biztosítások megkötésébe (42%) is. Ugyanakkor továbbra is a férfiak mondják ki a végső szót az autóvásárlásban, a hitelfelvételben és a befektetési formák kiválasztásában.
„A felmérés alátámasztotta azt a tapasztalatunkat, hogy a nők megfontoltabbak, alaposabbak az anyagi kérdésekben” – mondja Bencsik Tamás. Szerinte a kutatás azt is igazolta, hogy a nők tudatosabban tervezik meg a pénzügyeiket, ugyanis a férfiaknál szívesebben fordulnak szakértőhöz a döntéshozatal előtt (ez négyből három nőre igaz).
Ezzel együtt az eredmények azt is tanúsítják, hogy a magyar nők fele kevésbé érzi magát magabiztosnak a pénzügyekben: minden második nő úgy érzi, nem ért hozzá annyira, mint szeretne. A válaszok alapján a nők 65 százaléka tanulna, fejlesztené magát a pénzügyekben. Többségük a megtakarítási, befektetési formákról szeretne többet tudni. Körükben a legnépszerűbb témák az öngondoskodással, az adózással és az egyes biztosítási formákkal kapcsolatos ismeretek bővítése lenne. A szakértő hozzátette: „Az, hogy a nők nyitottak a további pénzügyi ismeretek elsajátítására, megfelelő pénzügyi cselekvéssel párosulva jelentős pozitív változásokat hozhat az egyének és a családok pénzügyi stabilitásában.”
Az öngondoskodás elengedhetetlen: 99 százalék szerint a gyerekeknek is legyen pénzügyi ismeretük
Bencsik Tamás elmondta, hogy az Allianz elkötelezett abban, hogy mindenki képes legyen magabiztosan és jól informáltan meghozni pénzügyi döntéseit, a biztonság ugyanis alapvető értékünk, amit a jelen kutatás is megerősít. A felmérésből kiderül, a magyar nők az egészségüket (66%), a gyerekeiket (55%), a jövedelmüket (49%) és saját magukat (40%) látnák nagyobb biztonságban.
Fontos momentum továbbá, hogy a kutatásban résztvevők között teljes az egyetértés abban, hogy a gyermekeknek is rendelkezniük kell pénzügyi ismeretekkel (a megkérdezettek 99 százaléka mondta ezt). A legtöbben (52%) úgy gondolják, hogy ezt családon belüli tanítással, példamutatással kell megoldani. Háromból egy nő szerint az iskolában lenne érdemes oktatni, míg 17 százalékuk rábízná ezt az „életre”, ahol a gyakorlatban tanulnák meg a gyerekek, hogyan kell felelősségteljesen pénzügyeket intézni.
A jövővel való törődés, az öngondoskodás tehát a nők esetében különösképp felértékelődik, és a szakember szerint a biztosítóknak óriási felelősségük van abban, hogy ennek jelentőségével minden ügyfél kellőképpen tisztában legyen. Mint mondta: „Az Allianz számára alapvető fontosságú, hogy minden egyes ügyfelünk olyan szolgáltatásokat és termékeket kapjon, amelyek erősítik a stabilitást és a biztonság érzését, hozzásegítve őket ahhoz, hogy felkészülhessenek a váratlan élethelyzetekre.”