Akár az adómorált is javíthatja az eSZJA
Fontos dátum közeledik: május 22-én éjfélig van lehetőségük a magánszemélyeknek a tavalyi személyi jövedelemadó bevallásuk elkészítésére. Az elkészítés már nem feltétlenül helyes megfogalmazás, ugyanis 2017-től kezdődően az adóhatóság átvállalja ezt a feladatot, és az adófizetők nagy része helyett elkészíti az szja-bevallásuk tervezetét, amit Ügyfélkapu regisztrációval érhetnek el, ellenőrizhetnek, majd egy kattintással beadhatják. Ezzel az adóbevallás folyamata egyszerűbb, gyorsabb és kényelmesebb lett. A portál sikerességét a számok is igazolják: tavaly már hetekkel a benyújtási határidő előtt 812 ezren mindenféle változtatás nélkül, 385 ezren pedig csupán csak némi módosítással hagyták jóvá a dokumentumot, és összesen csaknem kétmilliószor keresték fel az ügyfelek az eSZJA-portált.
A Königsberg Consulting Kft. szakértői röviden megvizsgálták, hogy a megszokott ügyintézési felületektől eltérő barátságos színhasználaton túl melyek azok a felület kialakításába, logikájába épített viselkedéstudományi alkotóelemek, amelyek hozzájárulnak az eSZJA portál sikeres működéséhez. Ehhez a viselkedésértés (behavioural insights) megközelítését hívták segítségül. Ezt a tudományos megközelítést ma már számos különböző területen alkalmazzák, úgy a köz- mint a privát szférában, például közpolitikai intézkedések tervezésénél, üzleti döntések megalapozásánál, vagy felhasználói felületek és felhasználói élmények kialakításánál.
“Az eSZJA portál legnagyobb előnye, hogy komoly terhet vesz le az adózók válláról azzal, hogy az adóhatóság előtölti számukra a bevallások tervezetét. Így csökken az állampolgárok adóbevallás során tapasztalt kognitív leterheltsége (angolul cognitive load), ami egy feladat elvégzéséhez szükséges mentális erőfeszítést jelent” - fejti ki Kész Ákos Tamás a Königsberg Consulting szakértője. Az adózók korábban sokáig halogatták, hogy bevallásukat elkészítsék. A kognitív teher csökkentésével azonban sikerült elérni, hogy minimális erőfeszítéssel elvégezzék feladatukat, ez arra ösztönzi őket, hogy a halogatás helyett lépéseket tegyenek (spark effect).
Elmélyülni az adóbevallásban
A felület kialakításában számos további viselkedéstudományi elem azonosítható, ami segíti az adózok könnyebb végigvezetését a folyamaton. “Egy felületet ugyanis könnyebb használni, ha az összetett funkciók fokozatosan kerülnek feltárásra” - mondja a szakértő. Így van ez az eSZJA esetében is. Egy progresszív felületkialakítás esetében a bevezetés során csak az alapvető funkcióik kerülnek bemutatásra, és ahogy a felhasználók megismerkednek azokkal, utána szembesülnek csak az új lehetőségekkel. Így a felület egyszerű marad az újonnan belépő felhasználók számára, a haladók pedig fokozatosan mélyülhetnek el igény szerint a felület rétegeiben. Ezt teszi az eSZJA esetében a kompakt, normál, illetve a teljes nézet közötti váltás, továbbá a gyakori mezők és az összes mező kiválasztási lehetősége.
De mikor tudom meg, hogy kapok-e adójóváírást?
Az adóbevallás kapcsán a legtöbbeket foglalkoztató kérdés vélhetően az, hogy az adott adóévet követően esetleg jogosultak-e valamiféle adójóváírásra vagy éppen ellenkezőleg, további adófizetési kötelezettségük van. Az eSZJA felületén hatásos, hogy már belépéskor ez az információ jelenik meg elsőként, ez a legszembetűnőbb (priming vagy visual hierarchy).
Funkcionalitás és egyszerű hibajavítás
A felhasználók sokszor választják a személyes ügyintézést az elektronikus helyett, mert tartanak a hibák elkövetésétől (risk aversion), és a személyes ügyintézésnél alacsonyabb a hibázás kockázata az azonnali személyes támogatás jelenlétének köszönhetően. Az eSZJA felület több megoldást is alkalmaz, hogy csökkentse a hibázás valószínűségét, és hatékonyan segítse a felhasználót. Az egyik ilyen a felülethez tartozó kiváló felhasználói kézikönyv, amely a Segítő információk menüpont alatt érhető el. Érdemes még kiemelni a bevallási űrlapon található Ellenőrzés funkciót is; a CTA gomb megnyomása átnézi az űrlapot, és azonnali visszajelzést ad a kitöltés helyességéről, hiba esetén pedig segít a felhasználónak közvetlenül a hibásan kitöltött mezőhöz navigálni.
Viselkedéstudomány az eSZJA sikerében
“Az eSZJA példája jól mutatja, hogy egy jól kialakított elektronikus ügyintézési felület miként képes támogatni az ügyfeleket a hatékony és kényelmes ügyintézési folyamatban és hozzájárulni az adott e-ügyintézési csatorna elterjedéséhez” - hívja fel a figyelmet Kész Ákos Tamás. Ebben a rövid elemzésben bemutatott viselkedéstudományi elemek tudatos alkalmazása más – közigazgatási és piaci – ügyintézési folyamatban is lehetséges és támogathatják azok felhasználóbarát kialakítását. Az eSZJA sikerére építve a viselkedéstudomány további lehetőségeket is rejt: “általa akár az adómorál is javítható, ha például ez a kényelmes ügyintézési csatorna csak korlátozott ideig, például az adóbevallást megelőző 10. napig lenne elérhető, utána pedig már csak a korábbi módon lenne lehetőség az elkészítésre és benyújtásra (loss aversion)” - veti fel a szakértő.